بازدید 21354

خطر بزرگ «توافق پاریس» برای کشورمان؛ آیا در نتیجه تعلل کلانتری تحریم خواهیم شد؟!

در توضیح اهمیت پیوست‌های ارائه نشده، همین بس که بر اساس پیمان پاریس، امضاکنندگان این پیمان موظند «برنامه‌های اقدام ملی» شان در این خصوص را «سر وقت "آماده، اعلام و اجرا" کنند.» همان برنامه‌هایی که وقتی شورای نگهبان تاکید کرد به همراه مصوبه مجلس به دستش نرسیده، دولتمردان پاسخ دادند که هنوز تدوین نشده و بعدا تدوین خواهد شد و روال قانونی ارجاع به مجلس و شورای نگهبان را طی خواهد کرد!
کد خبر: ۹۳۴۲۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳ 03 November 2019
تابناک اجتماعی
توافقنامه‌ای که قرار بود زمین را از خطری بزرگ نجات دهد، حالا به خطری بزرگ تبدیل شده که کشورمان را تهدید می‌کند؛ خطری از جنس تحریم‌های جدید!

به گزارش «تابناک»؛ نیمه سال ۲۰۱۷ میلادی که رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد، کشورش از پیمان پاریس خارج خواهد شد، اما به مذاکره در این خصوص برای رسیدن به معامله‌ای بهتر ادامه خواهد داد، توافقنامه پاریس به سرعت به صدر اخبار بازگشت؛ توافقی که سنگ بنای آن در سال ۲۰۰۷ میلادی گذاشته شده و پس از فراز و فرود‌های بسیار در سال ۲۰۱۵ به نتیجه رسیده بود.

پروسه طولانی مذاکرات و دیپلماسی که موجب شد بزرگترین دستاورد بشری برای حل معضلات اقلیمی حاصل آید و به باور برخی، نتیجه اش ورای محیط زیست و اقلیم، که «ﺑﺰرگﺗﺮﯾﻦ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ دﯾﭙﻠﻤﺎﺗﯿﮏ ﺟﻬﺎن» باشد. توافقنامه‌ای که به سرعت اغلب کشور‌های جهان به آن پیوستند و با امضایش، روند تبدیلش به تعهدی بین المللی در کشورشان را پی گرفتند.

در نتیجه این استقبال، پیمان پاریس به سرعت به صدر اخبار جهانی رسید و مخالف‌ها با آن نیز قوت و شدت گرفت. این در حالی بود که بسیاری از کشور‌ها از جمله ایران به سرعت در صف امضای آن قرار گرفتند و متعهد شدند که کاهش تولید گاز‌های گلخانه‌ای را -به منظور کاهش دمای کره زمین یا به تعبیر بهتر، ممانعت از افزایش دمای آن، در دستور کار قرار دهند.

سومین روز اردیبهشت سال ۹۵، از این حیث روز متفاوتی برای کشورمان است؛ روزی که ایران به این موافقتنامه بین المللی پیوست تا دو هفته بعد لایحه تبدیل آن به سند بالادستی در کشورمان ـ که در دولت تنظیم شده بود ـ در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود. لایحه‌ای که دو ماه و چند روز بعد به تصویب مجلس رسید تا روانه شورای نگهبان قانون اساسی شود.

خطر بزرگ «توافق پاریس» برای کشورمان؛ آیا در نتیجه تعلل کلانتری تحریم خواهیم شد؟!

از اینجای ماجرا به بعد بود که مخالفت‌ها با پیوستن کشورمان به این پیمان قوت گرفت، به ویژه که شورای نگهبان در پاسخ به مجلس، دو ایراد شکلی متوجه مصوبه ایشان دانست و تأکید کرد که پس از رفع آن‌ها در خصوص مصوبه اعلام نظر خواهد کرد. کدام ایرادات؟ اینکه پیوست‌های موافقتنامه به شورا ارسال نشده در حالی که در برخی مفاد (مانند ماده ۲۳) به پیوست ارجاع داده شده است.

در توضیح اهمیت پیوست‌های ارائه نشده، همین بس که بر اساس پیمان پاریس، امضاکنندگان این پیمان موظند «برنامه‌های اقدام ملی» شان در این خصوص را «سر وقت "آماده، اعلام و اجرا" کنند.» همان برنامه‌هایی که وقتی شورای نگهبان تأکید کرد به همراه مصوبه مجلس به دستش نرسیده، دولتمردان پاسخ دادند که هنوز تدوین نشده و بعدا تدوین خواهد شد و روال قانونی ارجاع به مجلس و شورای نگهبان را طی خواهد کرد!

با این یادآوری دیگر جای شک و تردید نمی‌ماند که دولت کشورمان و به تبع آن، مجلس شورای اسلامی مرتکب اشتباهی فاحش و عجیب شده‌اند. آنقدر فاحش که گویی متن پیمان را مطالعه نکرده و به الزام ارائه برنامه‌های اقدامی ملی بر اساس آن در زمان مشخص و سپس اجرای آن در بازه‌های تعیین شده، واقف نبوده اند. موضوعی که ندید گرفتنش می‌تواند عواقب سختی به دنبال داشته باشد.

این در حالی است که بر اساس پیمان پاریس، برنامه‌های اقدامی ملی در هر کشور و توسط دولت آن کشور تعیین می‌شود که بر اساس قوانین کشورمان، لازم است در مجلس نیز به تصویب برسد و تأییدیه شورای نگهبان را هم نیاز دارد؛ اما همان گونه که ذکرش رفت، بی توجهی به تدوین و ارائه این برنامه ها، مخالف با مفاد پیمان است و تدبیر اندیشیده شده در توافقنامه برای مقابله با این تخلفات، اعمال تنبیه‌هایی نظیر تحریم است؛ تحریم‌هایی از جنس تحریم‌های سازمان ملل که می‌تواند در صورت لزوم همه جانبه و جامع عملیاتی شوند!

خطری که البته فعلا دور به نظر می‌رسد چراکه توافق پاریس از سال ۲۰۲۰ میلادی اجرایی خواهد شد، اما از آنجایی که از دی ماه سال ۱۳۹۵ و بعد از عودت مصوبه از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی، عملا اتفاقی در این زمینه در کشورمان رخ نداده، فرجام ماجرا برای کشورمان نگران کننده به نظر می‌رسد؛ نگرانی‌ که اگر بدانیم واکنش مجلس به ایرادات شورای نگهبان، ارسال مصوبه به کمیسیون کشاورزی مجلس بوده و نظر کمیسیون یاد شده، توقف بررسی‌ها تا رسیدن ضمیمه‌ها از دولت است، جدی‌تر می‌شود.

عجیب آنکه در دولت، ظاهرا کار تدوین پیوست‌ها (همان برنامه‌های اقدام ملی) به سازمان حفاظت محیط زیست سپرده شده و مسئولان این نهاد از جمله مسعود تجریشی، معاون محیط ‌زیست انسانی این سازمان در چند نوبت تأکید کرده اند که ایرادات شورای نگهبان رفع شده، اما برای ادعایشان سندی رو نکرده اند. سندی از جنس برنامه‌های اقدام ملی کشورمان در عمل به تعهداتش در پیمان پاریس که اگر منتشر شود، تازه می‌شود پی برد آیا خطر تحریم‌های جدید بر سر کشورمان سایه گسترده یا خیر؟!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۷
تحریم یک موضوع سیاسی است و به هیچ چیز دیگری هم ربط ندارد
از همین امروز شروع کنیم شاید دیر نشود ولی یک روز عقب انداختن آن هم عواقب بدی برای کشور خواهد داشت
آقا به خدا قسم دیگه نمیکشیم خسته شدیم از تحریم از فیلتر از جنگ از بی حرمتی از فساد از تهمت از کمبود از .......
بسه دیگه تا کجا این همه اخبار منفی از بی مدیریتی !
پاسخ ها
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
مدیریت در ایران یعنی افراد خودی در یک سازمان. افرادی که اطراف مدیر می چرخند و بله قربان گوی و چابلوس او هستند. مادر مدیر مرض شود شال و گلاه کرده و با خانواده به عیادتش می روند در حالی که شاید افرادی مثل من اصلا نمی دانند مدیر ،مادر دارد یا نه و یا اصلا مریض است و یا نه. این مدیریت ایرانی است. خسته نباشید. افراد با تجربه یک سیستم حذف می شوند و افراد تازه استخدام مدیر می شوند و فاجعه بار است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
اخ اخ دوست دارم بيام زندگيتو بررسي كنم ببينم راست مي گي يا نه. الان ميبيني طرف چند بار خارج از كشور رفته سنشم اصلا به زمان جنگ نمي خوره اضافه وزنم داره از شدت خوردن و بودن امكانات و غذا ها گوشي تلفن و پياماهاش تو تلگرامو اينستا را هم چك كني ميبينيم كه اوووف طرف كلي تو عشق و حاله وووو
مازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
داود جون بی خودی زجه نکن
یاسر جبرائیلی کجایی که چند سال پیش همین حرف ها را می زدی ولی گوش شنوایی نبود ا
حالا شما هی در جهت خلاف دنیا شنا کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
الان دنیا، توافق رو قبول کرده.
مثلا آمریکای ترامپ، روسیه پوتین یا حتی عربستان بن سلمان. ما الان کدوم وری باید شنا کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
دارد می گوید برای چی بدون مصوبه مجلس رفتی تعهد دادی که اگر قبول نکردن فردا روزی ممکن است تحریم شوی ان وقت شما از سماق حرف می زنی؟!
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
هنوز هم همچین آدمهایی وجود داره که اینچنین حرفایی میزنند .تو فضا هستند
یه ایرانی عاقل
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
توافقنامه پاریس میتونه همون تحریم موشکی
وهسته ای باشه وممکنه خیلیها ازکاربیکاربشنددرایران لطفاهرتوافقنامه وبرجام وکوفت وزهرمار راامضاوقبول نکنید اینا ازهرترفندی برای بسته شدن دست وپای ماها استفاده خواهندکردچراتوافقنامه پاریس واسه خودشون اومد نداشت البته خلع سلاح به نفع هم بشر وهم محیط زیست هستش به شرطیکه دیگه قلدری وغاصبی واشغالگری وتجاوز واستکباروقدرت طلبی وجنگ طلبی وجود نداشته باشه وهمه دولتها خلع سلاح شوند وهمه قاره ها سبز وپاک وثروتمند شوندنه فقط ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۴
حسن روحانی هم جهت با "دنیا"! برجام رو امضا کرد. نتیجه اش کو؟
ناکارامدترین دولت در تاریخ جمهوری اسلامی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
میشه یک دولت کارآمد رو نام ببری ؟
مسئولین محترم که حواسشان به مسائل و مشکلات کشور نیست.حواسشان جای دیگری است.اینکه عجیب نیست.اگر به موقع پیش بینی های لازم را میکردند،آنوقت باید تعجب میکردید
خدایا از شر بعضی از این مسئولان بی کفایت به تو پناه میارم
من خواهش می کنم نظر مرا سانسور نکنید. من خوانندگان را ارجاع می دهم به سخنرانی آقای رائفیپور راجع به معاهده پاریس. بروید این سخنرانی را بدون هیچ حب و بغضی گوش بدهید. آن وقت خواهید فهمید چه ضربه بزرگی به اقتصاد ما وارد شده. همانطور که آمریکا از این معاهده خارج شد ما هم باید از آن خارج شویم. گرم شدن زمین به واسطه دی اکسید کربن یک دروغ بزرگ است که برخی گروههای مشخص با مهندسی افکار مردم دنیا از آن بهره می برند. مثلا صنعت خودروسازی آلمان که صطون فقرات اقتصاد این کشور است با خیانت برخی مسوولین این کشور در حال نابودیست. این را هم اضافه کنم که خطر رسانه بعضی موقع از خطر بمب اتم هم بیشتر است. ما می توانیم به بهانه تحریمهای ظالمانه علیه کشورمان و ضربات اقتصادی آن از این توافقنامه ننگآور خارج شویم. من از این نگرانم که دولت روحانی با اجرای fatf تیر خلاص را بر پیکره اقتصاد ایران وارد سازد. به هوش باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
شما خودروساز هستید یا جنگل خوار؟
ارش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
شما گرم شدن کره زمین رو بیخیال شو رو ادبیات فارسی تمرکز کن که ستون رو درست بنویسی
ناشناس
| Germany |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
من هرچه هستم مثل بعضیها وطنفروش نیستم.
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
ایشان متخصص تشریح و آناتومی هستند. بنده علم غیب ندارم. از نحوه ی فوق تخصصی نوشتن ستون فقرات که ایشان{ صطون فقرات} مرقوم فرمودن فهمیدم! ها...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
صطون فقرات؟!
اول درست نوشن رو یاد بگیر بعد ابراز فضل کن! شما از اون تیپ موجودات هستید که تا وقتی سیل به درب منزلشون نرسیده وجود سیل رو کتمان میکنند!
ناشناس
| Germany |
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
خوشحالم که سلولهای خاکستری مغذ بعضیها توانسته حد اقل یک غلط املایی از من بگیرد. آیا مفهوم حرف مرا هم درک کردید؟ یا این که این حقیقت تلخ تا درونتان را سوزاند؟ چنین افرادی فقط می توانند مطالب تحریف شده رسانه های وابسته را مثل یک توطی تکرار کنند.
بهنام
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
سلولهای خاکستری مغذ؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
واقعا بی کیفیت و مغظ تشریف دارند که فقط به غلط املایی گیر دادند، ولی اصلا اصل مطلب رو نفهمیدند!
سلام صرفنظر از این که موضوع در کنوانسیون مطرح شده است, مع الوصف تا کنون ایران فقط این معاهده را پاراف کرده است و تا وقتی مجلس موضوع را تصویب نکند (که چنین شده است) و شورای نکهبان ان را تایید نکند (که نکرده است) و مراحل ابلاغ و انتشار ان در روزنامه رسمی طی نشود (که نشده است) و اسناد مربوطه در مرجع تودیع اسناد مبادله و تودیع نشود ایران به این کنوانسیون نپیوسته است. و خود بخود ضمانت اجرا های تحریمی موضوعیت ندارد.
توصیه جدی اینجانب به تابناک و مسوولین آن این که قبل از تشویش افکار عمومی با انتشار این نوع اخبار جعلی, فیک و مشوش اذهان, که صرفا برای تیتر سازی و جنجال کاربرد دارد, با متخصصین حوزه مربوطه مشورت و اسناد چک شود.
خداوند عاقبت ما را با این نوص اطلاع رسانی غیر واقعی ختم به خیر نماید. رحیمی اصفهانی
قوانین بین المللی همش ضرر هست اف ای تی اف اخرشه بعد که امضا میشه تازه می فهمن چه کلاهی سرما رفته نیروهای دلسوز با ارامیش شفاف سازی کنند تا دولت از اب گل الوده ماهی نگیره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
یعنی مدل کره شمالی خوبه؟!
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
یعنی قوانین ما را دنیا باید جاگزین کند!؟
سوما
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
چرا برا 199 کشور دنیا ضرر نیست..فقط برا ما ضرره؟چقد آخه ما را بقیه فرق داریم؟؟؟
یعنی این دولت این همه توافق بسته است که تنها نتیجه شان تحریم بیتشر کشورمان بوده است. اون از برجام این از توافق نامه ی پاریس الان هم که چسبیدن به فتف.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
یا مشکل را نفهمیدید و یا خود را به کوجه علی چپ میزنید
مشکل رفتار ما در جامعه بین المللی است و برجام هم کنترل است و ان بخش که جهان را میخواهد به قوانین ما مجبور کند ،مرتبا سنگ اندازی کرده است .
در هر حال مسئله‌ برجام و برجامها بستگی به دید افراد دارد از نظر اجتماعیون باید قوانین جهانی را اگر هم ناقص هستند اجرا کرد و از نظر انقلابیون ما غلط
کی حق دارد را تاریخ ثابت خواهد کرد!؟ .!
گوربابای دنیا
فقط ماخوبیم
درود بر توافق پاریس
اکثر معاهدات بین المللی مثل دور همی های زنان کوچه نشین هستند. پ
در مملکت ما مسئولین همش در حال شعار دادن هستند و کارهای عقب افتاده که با سرنوشت ملت سر و کار دارد بسیار است
فکر کنم دست آخر امریکا توالتهای عمومی شهرها رو هم تحریم کنه...
سازمان ملل چند ساله تشکیل شده تمام بدبختیهای دنیا زیر سر همین سازمان است بی عرضه وبی لیا قت
ظاهرا جناب عیسی کلانتری هم خط قرمز شده است یعنی این مدیر نالایق باید همیشه دارای پست مدیریتی باشد و آقای روحانی از او تمی گذرد
آقا پرویز عالی بود
این هم از ارتباطات بین نهادی
خدا به داد ما برسه که با این شرایط
توقع بهتر شدن اوضاع داریم
توافق پاریس بیکاری و ورشکستگی میاره ویه نوع خلع سلاح برای ایران محسوب میشه بیشتر بررسی شود نباید به بهانه محیط زیست مردم بیکار و ورشکسته وفقیر بشند وهمینکه نتوانیم سلاح دفاعی بسازیم
سلام
این معاهده زمانی قابلیت اجرا دارد که به تصویب مجالس هر کشور برسد.دولت هیچ کشوری سر خود نمی تواند تعهدات بین المللی را امضاء و اجرایی کند.مجلس که هویج نیست
ترا ان به که روی خود ز مشتاقان بپوشانی که شادی جهان گیری غم لشکر نمی ارزد
توافق پاریس فقط یک خیانت هست...
عربستان سعودی هم این توافق رو دور زده!
روسیه و آمریکا هم خارج شدند از این معاهده!
بابا این دولت خیلی بی اطلاعه یا خیلی وابسته!
گیریم همه سانتریفوژها را به راه انداختیم بمب هسته ای هم ساختیم همه دنیا هم از ما حساب بردند آخرش چی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر