بازدید 4249

راه اندازی کسب و کار در یمن جنگ زده راحت تر است یا ایران؟

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز ۶۷.۸ بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۸ م. قرار گیرد. یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در ۱۲ کشور دنیا سخت‌تر از ایران است.
کد خبر: ۹۳۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷ 01 November 2019
راه اندازی کسب و کار در یمن جنگ زده راحت تر است یا ایران؟
 
تابناک اقتصادیبررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز ۶۷.۸ بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۸ م. قرار گیرد. یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در ۱۲ کشور دنیا سخت‌تر از ایران است.

به گزارش تابناک اقتصادی، ایران از جمله کشور‌هایی است که نرخ بیکاری بالایی در رده سنی جوانان دارد. آخرین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در تابستان سال جاری با کاهشی ۱.۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۰.۵ درصد رسیده است، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله هر چند کاهش ۱.۱ درصدی در مقایسه با تابستان سال گذشته را داشته؛ اما همچنان بالاست و ۲۶.۱ درصد گزارش شده است. همچنین نرخ بیکاری جوانان ۱۸ تا ۳۵ ساله از ۱۹.۹ درصد در تابستان سال گذشته به ۱۷.۹ درصد در تابستان سال جاری کاهش یافته است.

از آنجا که طی سال‌های اخیر همواره بار ایجاد اشتغال بر دوش بخش خصوصی بوده است تا بخش دولتی، بنابراین یکی از راهکار‌های کاهش نرخ بیکاری کاهش مراحل و هزینه‌های راه اندازی یک کسب و کار جدید می‌باشد. اما به راستی از خود پرسیده اید که شرایط ایران در مقایسه با سایر کشور‌ها در راه اندازی یک کسب و کار جدید چگونه است؟ به نظر شما راه اندازی یک کسب و کار در کشوری جنگ زده مانند یمن راحت‌تر است یا ایران؟ اگر یک فعال اقتصادی بخواهد کسب و کاری را در یک کشوری راه اندازی کند به نظر شما ایران را انتخاب می‌کند یا سوریه و عراق را؟

پاسخ این پرسش‌ها در گزارش سهولت (انجام) کسب و کار بانک جهانی نهفته است. به تازگی هفدهمین گزارش از سری گزارش‌های سهولت (انجام) کسب و کار منتشر شده است. این گزارش که وضعیت محیط کسب و کار در ۱۹۰ کشور دنیا را رصد نموده است به کارآفرینان، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی می‌گوید که خاک مساعد برای راه اندازی یک کسب و کار در کجای این دنیا قرار دارد؟ می‌گوید که یک فعال اقتصادی یمن را انتخاب کند یا ایران را؟

در گزارش سهولت (انجام) کسب و کار ۲۰۲۰، ایران توانسته است در شاخص کلی کسب و کار با کسب نمره ۵۸.۵ در رتبه ۱۲۷ م. از بین ۱۹۰ کشور دنیا باایستد. این شاخص کلی از ۱۱ زیرشاخص به دست آمده است که یکی از این زیرشاخص‌ها "شروع یک کسب و کار" است.

بررسی گزارش اخیر بانک جهانی نشان می‌دهد که ایران در زیرشاخص شروع یک کسب و کار با کسب امتیاز ۶۷.۸ بدون تغییر امتیاز در مقایسه با سال گذشته، توانسته در بین ۱۹۰ کشور دنیا در رتبه ۱۷۸ م. قرار گیرد. یعنی تنها راه اندازی کسب و کار در ۱۲ کشور دنیا سخت‌تر از ایران است. این ۱۲ کشور عبارتند از: کنگو، جمهوری آفریقای مرکزی، لائوس، سورینامی، گینه استوایی، بوسنی، اریتره، چاد، کامبوج، سومالی، هائیتی، ونزوئلا و لیختن اشتاین! همان گونه که ملاحظه می‌کنید حتی در یمن (رتبه ۱۵۶) جنگ زده هم راه اندازی یک کسب و کار راحت‌تر از ایران است. یا حتی سوریه (رتبه ۱۴۳)، عراق (رتبه ۱۵۴) و افغانستان (رتبه ۵۲) برای شروع یک کسب و کار راحت‌تر از ایران است.

در ایران یک فعال اقتصادی مرد، باید برای راه اندازی یک کسب و کار ده فرآیند را به مدت ۷۲ روز طی کند و به میزان ۱.۱ درصد از درآمد سرانه خود را برای این کار هزینه نماید. این در حالی است که یک فعال اقتصادی مرد برای راه اندازی یک کسب و کار در یمن تنها نیاز دارد تا ۶ مرحله را در ۴۰ روز طی کند و ۴۰.۲ درصد از سرانه خود را برای این منظور هزینه نماید.

برای اینکه ببینید چقدر با کشور اول دنیا در این زمینه فاصله داریم باید گفت: برای راه اندازی کسب و کار بهترین کشور دنیا نیوزیلند می‌باشد که فعال اقتصادی نیازمند است تا برای راه اندازی کسب و کار خود تنها یک فرآیند را در نصف روز و با هزینه ۰.۲ درصد از درآمد سرانه طی کند.  

حالا پرسش از مسئولین این است که آیا مراحل سخت، طولانی و با هزینه بالا جهت راه اندازی یک کسب و کار به تحریم‌های خارجی مربوط است یا به تحریم‌های داخلی؟ چرا باید هر سال رتبه ما در این شاخص افزایش یابد؟ نمودار زیر رتبه ایران در سال‌های قبل را نشان می‌دهد.
راه اندازی کسب و کار در یمن جنگ زده راحت تر است یا ایران؟
 
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس