بازدید 2022

پدرسن: آغاز کار کمیته قانون اساسی "بارقه امیدی" برای مردم سوریه است

فرستاده سازمان ملل تاکید کرد، آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه، بارقه امیدی برای مردم سوریه است و می‌تواند بستر آشتی سیاسی را برای درگیری‌های هشت ساله این کشور فراهم کند.
کد خبر: ۹۳۳۳۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۲ 29 October 2019

فرستاده سازمان ملل تاکید کرد، آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه، بارقه امیدی برای مردم سوریه است و می‌تواند بستر آشتی سیاسی را برای درگیری‌های هشت ساله این کشور فراهم کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از فرانس ۲۴، گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو اظهار کرد: باور دارم آغاز کار کمیته قانون اساسی باید روزنه امیدی برای مردم سوریه باشد که رنج و مشکلات آنها طولانی شده است و تشکیل این کمیته به منزله اولین توافق سیاسی میان دولت سوریه و مخالفان سوری است.

سازمان ملل فردا (چهارشنبه) کمیته قانون اساسی متشکل از ۱۵۰ نماینده دولت سوریه، مخالفان سوری و جامعه مدنی را افتتاح می‌کند و کمیته کوچک (کمیته تدوین قانون اساسی) اولین جلسه خود را روز جمعه در مقر سازمان ملل در ژنو جهت آغاز اصلاح قانون اساسی برگزار خواهد کرد.

پدرسن عصر امروز (سه‌شنبه) پیش از آغاز نشست‌ها، با وزرای خارجه روسیه و ایران و ترکیه دیدار می‌کند. این سه کشور بر مذاکرات آستانه که قزاقستان از سال ۲۰۱۷ میزبان آنهاست و با پیشنهاد روسیه به تشکیل کمیته قانون اساسی منجر شد، نظارت دارند.

دمشق و سازمان ملل در طول چند ماه اخیر درباره اعضای کمیته قانون اساسی دچار اختلاف نظر شدند و در نهایت سازمان ملل ماه گذشته میلادی اعلام کرد که به توافقی در این زمینه رسیده است و در نهایت از این کمیته، یک کمیته کوچک‌تر شامل ۴۵ عضو از نمایندگان هر سه طرف برای بازنگری در قانون اساسی فعلی و یا تدوین یک قانون اساسی جدید تشکیل شد.

سازمان ملل چارچوب زمانی برای کار خود تعیین نکرد اما پدرسن تاکید کرد، همه طرف‌ها باید به سرعت و به صورت مستمر برای پیشروی در این زمینه و تحقق نتایجی مشخص تلاش کنند.

طبق اظهارات پدرسن، این کمیته تصمیمات خود را بر اساس توافق اتخاذ کرده و در غیر این صورت هر گونه تصمیمی باید با اکثریت ۷۵ درصدی اتخاذ شود تا به این شکل یک گروه پیشنهادات خود را تحمیل نکرده باشد.

تحلیلگران از این نگران هستند که این میزان مورد نظر از آرا به ناتوانی کمیته در تصمیم‌گیری و انجام آنها منجر شود.

پدرسن ضمن ابراز خرسندی از حمایت کاملی که از جامعه جهانی دریافت کرده، اقرار کرد که کمیته قانون اساسی به تنهایی نمی‌تواند و هرگز نخواهد توانست درگیری‌های سوریه را حل کند اما گامی در مسیر درست محسوب می‌شود و می‌تواند دری را به سوی سازشی سیاسی برای درگیری‌ها بگشاید.

فرستاده سازمان ملل به سوریه تاکید کرد: اینکه کار کمیته قانون اساسی با در پیش گرفتن اقداماتی چشمگیر و طرح‌های برای اعتمادسازی میان سوری‌ها و نیز میان سوریه و جامعه جهانی آغاز به کار کند، مساله‌ای مهم و سودبخش خواهد بود.

وی در ادامه اعلام آتش‌بس در سوریه را خواستار شده و گفت: درگیری‌های جاری در سوریه دلیل دیگری بر اهمیت آغاز یک روند سیاسی جدی است که می‌تواند در حل مشکلات در تمامی خاک این کشور نقش موثری داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل