بازدید 3670
سازمان حج و زیارت:

شرایط و امکانات عراق پاسخگوی زائران نیست

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: شرایط و امکانات داخل عراق مناسب و پاسخگوی این حجم زائر نیست.
کد خبر: ۹۲۹۶۲۸
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۳:۲۷ 13 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایلنا، علیرضا رشیدیان در بغداد در جریان دیدار با سفیر ایران و رییس ستاد اربعین در عراق با اشاره به اقبال گسترده زائران ایرانی برای سفر اربعین افزود: امسال نسبت به سال‌های قبل زائران زودتر عازم این سفر معنوی شده‌اند ضمن آن‌که رشد چشمگیر زوار ایرانی موجب ازدحام و تراکم جمعیتی در مرز‌ها و مسیر‌های ورودی در داخل خاک عراق شده است.

وی با بیان اینکه شرایط و امکانات داخل عراق مناسب و پاسخگوی این حجم زائر نیست، افزود: تا ظهر روز گذشته بالغ بر یک‌میلیون و ۹۵۰ هزار زائر ایرانی وارد عراق شده و ۳۹۰ هزار نفر هم به کشور بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه وجود آمار صحیح و دقیق در این حوزه از جمله ملزومات و ضرورت‌ها برای برنامه‌ریزی و کاهش این مسائل است، گفت: ما با فعال‌سازی سامانه سماح‌بخشی از این ظرفیت را برای دریافت آمار صحیح فراهم کردیم و اینک در تلاشیم با انسجام و یکسان‌سازی اطلاعات و آمار‌های موجود در سامانه و نیز سایر بخش‌های مربوطه، چون نیروی انتظامی و ... نسبت به تجمیع اطلاعات و آمار اقدام کنیم. این امر می‌تواند اطلاعات درست، دقیق و یکسانی را برای برنامه‌ریزی، ساماندهی و چگونگی تمرکز و توزیع خدمات برای دستگاه‌های مختلف فراهم کند.

رشیدیان اظهار کرد: در واقع براساس این اطلاعات ساماندهی و توزیع کاروان‌ها و امکانات در مرز‌های مختلف و نیز سایر بخش‌های خدماتی اعم از بیمه و هلال‌احمر و حتی امکانات مردمی در طول مسیر‌ها بهتر انجام می‌شود. علاوه بر این امسال، موضوع راهنمایان زائروامداد گمشدگان در عراق هم به سازمان حج و زیارت واگذار شده که برای خدمت رسانی مناسب به زوار در این راستا برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفت.

وی اظهار کرد: علاوه بر امکاناتی که سازمان در این حوزه وارد عرصه کرده اعم از توان انسانی و طراحی نرم‌افزاری به نام مصباح؛ در کنار آن از همه ظرفیت‌های مردمی در این حوزه با طراحی نرم‌افزار و ... فعال شده اند نیز بهره گرفته‌ایم. در این راستا ستادی را در کربلا برای ایجاد هماهنگی و ارتباط مناسب و منطقی بین سامانه‌ها و سیستم‌های فعال در این زمینه مستقر کردیم که اطلاعات و اخبار گمشدگان را به‌صورت متمرکز به این مرکز فرستاده و نسبت به شناسایی و هدایت آنان اقدام می‌شود و به این ترتیب ضمن تجمیع توان و امکانات و بهره گیری مناسب از ظرفیت‌ها، از موازی کاری و هدر رفتن وقت وانرژی هم جلوگیری می‌شود.

رشیدیان با اشاره به بیمه زائران و خدمات بیمه‌ای حوادث که در قالب سامانه سماح انجام شد، گفت: پوشش بیمه‌ای زائران در قبال حوادث در طول سفر اقدامی ارزشمند و ضروری است.

وی با بیان اینکه حادثه خبر نمی‌کند، افزود: این ایام حدود ۴۰ نفر از زائران ایرانی به علل مختلف از جمله سکته، ناراحتی‌های قلبی و مغزی و ... جان خود را از دست داده‌اند و از این میان ۱۸ نفر هم در سوانح رانندگی جان باختند.

رشیدیان با اشاره به موضوع سازماندهی امکانات دو مجموعه بیمه ایران و هلال‌احمر تصریح کرد: با ایجاد هماهنگی بین شرح وظایف و خدمات دو سازمان برای خدمت مناسب و درخور در این حوزه به زائران برنامه ریزی شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به ازدحام جمعیت در ورودی‌های خاک عراق و نابسامانی قیمت‌های حمل‌ونقل از سوی خودرو‌های عراقی و افزایش چند برابری و سوء استفاده عده‌ای از این شرایط، خواستار پیگیری موضوع از سوی سفیر ایران برای اقدام دولت عراق در نظارت و ساماندهی این موضوع شد.

وی عنوان کرد: اگر در این رابطه اقدامی نشود وضعیت از این هم بدتر می‌شود.

سفیر ایران و رئیس ستاد اربعین در عراق هم در این دیدار گفت: زیرساخت‌های عراق محدود است و آمادگی و ظرفیت پاسخگویی به این حجم گسترده زائر را ندارد.

ایرج مسجدی افزود: با توجه به این شرایط نیاز است با برنامه‌ریزی و هماهنگی منسجم و مطلوب‌تر توزیع زائران ایرانی و سفرشان به عراق در فاصله زمانی طولانی‌تر انجام شود تا جمعیت به جای حضور یک‌باره، به‌صورت مناسب در فاصله زمانی توزیع شده تا هم امکان زیارت مقبول‌تر آنان و هم ارائه خدمات بهتر فراهم شود. به‌منظور اطلاع‌رسانی صحیح و سریع به مردم برای ورود و نیز نحوه حضور، بویژه اقامت کوتاه مدت با توجه به شرایط این ایام و جمعیت گسترده زائران می‌تواند به مدیریت شرایط و امکانات کمک کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر