بازدید 5346

روایت اردوغان از عملیات چشمه صلح

کد خبر: ۹۲۹۰۲۸
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۲ 10 October 2019
رئیس جمهوری ترکیه در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات این کشور علیه کرد‌های شمال سوریه از خنثی شدن بیش از ۱۶ هزار "تروریست" در داخل و بیرون مرز‌های این کشور خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح" علیه کرد‌های شمال سوریه در دفتر حزب عدالت و توسعه این کشور اظهار کرد: با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بودیم و با وجود برنامه‌هایی که علیه ما طراحی شده بودند، موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم. پس از آن گروه تروریستی داعش را برای ما ایجاد کردند و اسلحه در اختیار دیگر گروه‌های تروریستی قرار دادند تا به امنیت ترکیه ضربه بزنند، اما هیچ کسی نمی‌تواند ما را متوقف کند و با یاری خدا بر تمام این موانع غلبه کرده و خطر تروریسم را دفع کردیم. در چهار سال اخیر بیش از ۴۵۰۰ پایگاه تروریست‌ها را پاکسازی کردبم و تمامی مناطقی در عراق و شمال سوریه که تروریست‌ها ساکن بودند را از بین بردیم. همچنین در دو عملیات سپر فراتو شاخه زیتون "گذرگاه تروریستی‌" را نابود ردیم.

اردوغان با اشاره به اینکه عملیات چشمه صلح برای پاکسازی شرق فرات از وجود "تروریست‌ها" آغاز شد گفت: بیش از ۱۶ هزار "تروریست‌" را در داخل و بیرون مرزهایمان خنثی کرده‌ایم که از این تعداد ۸۵۰۰ تن در بیرون مرز‌های ترکیه و مابقی در داخل خاک این کشور بودند.

اردوغان مدعی شد: "گروه‌های تروریستی" حملاتی را علیه غیرنظامیان وافراد بی‌گناه در داخل خاک ترکیه انجام دادند. ما به زودی به شکل کامل و بدون آسیب زدن به زنان و کودکان از شر "تروریست‌ها" خلاص خواهیم شد.

اردوغان در پاسخ به انتقادات عربستان علیه ترکیه گفت: عربستان باید به خودش در آینه نگاهی بیندازد و از خودش سوال کند چه کسی باعث بروز بحران در یمن است؟ پس از کشته شدن ده‌ها هزار غیرنظامی در یمن، در موضعگیری‌های خود درباره کشورمان تجدیدنظر کند.

وی مدعی شد: هدف از عملیات شمال شرق سوریه مشارکت در حفظ تمامیت ارضی این کشور است. مشکل ما با کرد‌ها نبوده بلکه با تشکل‌های "تروریستی" است ما با برادران کردمان هیچ مشکلی نداریم. هدف از عملیات چشمه صلح بازگرداندن اراضی هر قومیتی به آن است حال عرب باشد یا کرد یا هر نژاد دیگری، ترکیه به دنبال حفظ تمامیت ارضی سوریه است.

او با اشاره به اظهارات مقامات مصری در مخالفت با عملیات ترکیه در شمال سوریه گفت، مسؤولان مصری از برقراری دموکراسی در کشور خود ناتوان هستند، سیسی هیچ‌گونه تاثیری بر سیاست‌های ما ندارد و ما این عملیات را به خاطر مردم سوریه کلید زدیم.

اردوغان بدون اشاره به دخالت‌های خود در سوریه و حمایت‌های کشورش از مخالفان سوری و نیز اقداماتش در راستای دامن زدن به اختلافات در سوریه، تلاش کرد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را مسؤول بحران در این کشور جلوه دهد و ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه را توجیه کند.

وی افزود: ما پس از پاکسازی منطقه در این عملیات، مناطق مسکونی را برای پناهجویانی که به شمال سوریه بازخوهند گشت، ایجاد خواهیم کرد.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه از پایبندترین کشور‌ها به قوانین پیمان ناتو است، گفت: اگر اتحادیه اروپا همچنان عملیات ما را استعمار یا اشغالگری بخواند، تمام پناهجویان (سوری) را نزد آن‌ها خواهیم فرستاد.

او خطاب به مسؤولان اروپا مدعی شد: عملیات ما استعمارگرانه نیست، اگر بخواهید می‌توانیم در‌ها را باز کنیم و پناهجویان را برای شما بفرستیم. شما آنگونه که تعهد داده بودید کمک‌ها را نفرستادید و تنها دروغ تحویل ما دادید. ما در حفظ جان مردم سوریه مشارکت کردیم و میزبان حدود چهار میلیون سوری هستیم. آیا کشور‌های اروپایی همانند ما میزبان سوری‌ها بوده‌اند؟ هدف از عملیات ما پایان دادن به " گذرگاه تروریستی" موجود در مرزهایمان است.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: تمامی کشور‌های عضو ناتو به ویژه آمریکا ماده پنج مبنی بر لزوم کمک‌رسانی به ترکیه را می‌دانند. ما به عملیات نظامی‌مان ادامه می‌دهیم و این منطقه را پاکسازی خواهیم کرد.

وی مدعی شد: عملیات نظامی ما در سوریه منجر به کشته شدن ۱۰۹ عنصر کرد شده است.

اردوغان افزود: کمیته قانون اساسی سوریه به زودی خواهد توانست فعالیت خود را در راستای منافع این کشور در پیش بگیرد.

وی مدعی شد، عملیات چشمه صلح برگ زرینی در تاریخ کشور ترکیه است.

عملیات "چشمه صلح" روز گذشته آغاز شد و نیرو‌های هوایی و زمینی ترکیه پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد را هدف گرفتند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر