بازدید 5459
تحلیلگر بنیاد خاورمیانه:

خروج آمریکا از شمال سوریه؛ برگ ترامپ علیه استیضاح

عضو اندیشکده "بنیاد خاورمیانه" اعلام خروج نیرو‌های آمریکایی از شمال سوریه را برگ برنده مهم ترامپ علیه استیضاح خود دانست که توانست افکار عمومی را از بازی دموکرات‌ها منحرف کند.
کد خبر: ۹۲۸۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۹ 08 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، جورجو کافییرو درباره تصمیم رئیس جمهوری آمریکا به پایان دادن به حضور غیرقانونی سربازان کشورش در خاک سوریه گفت: اسراییل از این تصمیم نگران است، زیرا نتیجه آن را به سود سوریه می‌بیند.

پیام ترامپ به طرفدارانش

عضو اندیشکده "بنیاد خاورمیانه" چند عامل را در پس تصمیم ترامپ برای پایان دادن به حضور غیرقانونی سربازان آمریکایی در سوریه دانست و افزود: از یک منظر بدبینانه، او می‌خواست بحث داخلی را از استیضاح تغییر دهد و افکار عمومی را منحرف کند. این کارش به خوبی جواب داد.

کافییرو ادامه داد: ترامپ از سوی دیگر از همان انتخابات خود را در برابر جمهوریخواهان و دموکرات‌های مداخله گر قرار داده و گفته بود که نیرو‌های آمریکایی را خارج خواهد کرد. با تصمیم امروز، وی به پایگاه و رای دهندگان در داخل این پیام را فرستاد که به وعده خود عمل کرده و موضوع جنگ با داعش را به ترکیه سپرده است.

ایرنا پرسید با توجه به اعتراض برخی چهره‌های کلیدی جمهوریخواه، فکر نمیکنید که این کار به ضرر ترامپ تمام شده و زمینه همدستی جمهوریخواهان و دموکرات‌ها را برای استیضاح فراهم کند؟

خاوییر با رد این نکته گفت: برخی شکاف‌ها میان جمهوریخواهان و ترامپ وجود داشته است. به خصوص اینکه او با جمهوریخواهان تندرو و طرفداران بوش و بولتون تضاد‌هایی داشته است، اما فکر نمیکنم که به خاطر موضوع سوریه و ترکیه شاهد تغییر خاصی در موضع جمهوریخواهان بوده و آن‌ها به اردوگاه استیضاح کنندگان بپیوندند.

دموکرات‌های جنگ طلب

ایرنا پرسید که اعتراض شدید برخی چهره‌های کلیدی دموکرات از جمله "هیلاری کلینتون" به پایان حضور نیرو‌های آمریکایی در خاک سوریه به چه دلیل است؟

این فعال سیاسی آمریکا پاسخ داد: جریان سنتی در سیاست خارجی آمریکا بطور کلی پشتیبان یگان‌های مدافع خلق کرد در سوریه بوده است. از منظر آنها، این کار ضربه سنگینی به یگان‌های مدافع خلق می‌زند.

کافییرو ادامه داد: ان‌ها همچنین می‌گویند که ایران و روسیه از این وضع بهره برداری می‌کنند و برنده می‌شوند. با این حال وضعیت به این سادگی نیست که می‌گویند و بسیار پیچیده‌تر از چیزی است که تصویر می‌کنند.

وی در پاسخ به اینکه آیا پیام این کار برای متحدان آمریکا در منطقه ناگوار نیست و آیا به معنای پشت کردن آمریکا به آن‌ها تفسیر نمی‌شود، اضافه کرد: یگان‌های مدافع خلق کرد از حمایت آمریکا برای مبارزه با داعش برخوردار بودند، اما با شکست داعش، روشن بود که ایالات متحده قرار نبود برای همیشه در کنار یگان‌های مدافع خلق کرد بماند و زمینه ایجاد دولت آن‌ها را در سوریه فراهم کند. این همکاری موقتی برای مقابله با داعش بود و انتظار واقع بینان‌های برای ازلی کردن آن نبود.

ناخرسندی صهیونیست‌ها

این تحلیلگر سیاسی درباره موضع رژیم اشغالگر قدس در خصوص خارج شدن نیرو‌های آمریکایی از سوریه گفت: تصور من این است که اسراییل از این تصمیم استقبال نکند.

خاوییر توضیح داد: اسراییل همیشه به دنبال این بوده است که کشور‌های عرب ضعیف و دچار تفرقه باشند. برای دهه ها، اسراییل با پ. ک. ک. (حزب کارگران کردستان) و یگان‌های مدافع خلق کرد یا با نیرو‌های سودان جنوبی برای بهره برداری از تنش‌های قومی در کشور‌های عربی، کار کرده است.

وی تاکید کرد: اسراییل همیشه به دنبال کشور مستقل کرد بوده است. بویژه در سوریه، مناطق کرد نشین بر منابع مهم نفت و گاز قرار دارند. اسراییل خواستار یک سوریه تجزیه شده برای ضعیف کردن این کشور بوده است.

عضو اندیشکده "بنیاد خاورمیانه" خاطر نشان کرد: اسراییل همچنین از نفوذ ترکیه نگران است و برای همین با مصر و امارات همکاری می‌کند تا از گسترش نفوذ آنکارا در سوریه جلوگیری کند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر