بازدید 5070

سازوکار مجلس برای مشمولان مالیات بر ارزش افزوده

نمایندگان مجلس در نشست امروز خانه ملت تکالیف مالیاتی واحد‌های مشمول مالیات ارزش افزوده را مشخص کردند.
کد خبر: ۹۲۸۱۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰ 06 October 2019
به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه) پارلمان در جریان بررسی لایحه مالیات بر ارزش افزوده در خصوص ساز و کار ثبت مودیان با شرایط خاص را پس از اصلاحاتی ماده (۱۹) این لایحه به تصویب رساندند.

در ماده (۱۹) این لایحه آمده است:

الف- سازمان [امور مالیاتی]می‌تواند برای اشخاص حقیقی که بیش از یک نوع واحد مشمول مالیات بر ارزش افزوده در یک مکان یا مکان‌های متعدد دارند، در سامانه مؤدیان کارپوشه واحد ایجاد کند به مودیانی که دارای واحد مشمول مالیات بر ارزش افزوده در شعب متعدد هستند، مکلفند از یک کارپوشه واحد در سامانه مؤدیان استفاده کنند.

پ- در مشارکت‌های مدنی، اعم از اختیاری و قهری، اشخاص حقیقی در هر واحد مشمول مالیات مکلفند از بین خود یک نفر را به عنوان نماینده واحد مشمول مالیات انتخاب کنند. تمامی تکالیف مالیاتی واحد مشمول مالیات، از جمله ثبت‌نام و ثبت معاملات در سامانه مؤدیان و پرداخت مالیات توسط وی به نمایندگی شرکا انجام می‌شود. در غیر این صورت، سازمان موظف است دسترسی واحد مزبور به سامانه مؤدیان را قطع و پایانه فروشگاهی آن را مسدود نماید.

ت- برای مؤدیانی که مکان ثابت برای شغل خود ندارند، محل سکونت آنان، از لحاظ امور مالیاتی ملاک اعتبار است، در صورتی که مؤدی مکان‌های متعدد برای سکونت خود داشته باشد، مکلف است یکی از آن‌ها را برای انجام تکالیف مالیاتی معرفی نماید. در غیر این صورت، سازمان یکی از مکان‌های سکونت مؤدی را برای انجام تکالیف مالیاتی انتخاب و به وی اعلام می‌کند.

وکلای ملت در ادامه نشست امرو با ماده ۲۱ مالیات بر ارزش افزوده در خصوص ساز و کار ثبت مودیان با شرایط خاص نیز موافقت کردند.

بر اساس این مصوبه، در انتقال یک واحد صنفی، شخص دارنده واحد صنفی تا اتمام انتقال، مسؤولیت اجرای مقررات و تمامی تکالیف دوره‌های مالیاتی مربوط از جمله صدور صورتحساب، ثبت معاملات در سامانه مؤدیان و سایر تکالیف قانونی را بر عهده دارد. خریدار مسؤولیتی در قبال تکالیف واحد صنفی قبل از اتمام انتقال ندارد؛ مگر این که به موجب سند رسمی این مسؤولیت را پذیرفته باشد.

به موجب تبصره این ماده، انتقال دهنده باید حداکثر ظرف مدت ده روز سازمان امور مالیاتی را نسبت به زمان اتمام فعالیت خود مطلع سازد. در صورت عدم اطلاع و شروع فعالیت توسط مؤدی جدید، در پرداخت مالیات و جریمه‌ها با وی مسؤولیت تضامنی خواهد داشت.

همچنین به موجب به موجب ماده ۲۲ لایحه لایحه مالیات بر ارزش افزوده در خصوص ساز و کار ثبت مودیان با شرایط خاص که به تصویب نمایندگان مجلس رسید، مؤدی نسبت به مالیات مأخوذه ضامن است، اما مالیات جزء درآمد و اموال وی محسوب نمی‌گردد و سازمان مالیاتی امور برای وصول مالیات و جرایم متعلق نسبت به سایر طلبکاران به استثنای صاحبان حقوق نسبت به مال مورد وثیقه و مطالبات کارگران و کارمندان ناشی از خدمت، حق تقدم خواهد داشت.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان