بازدید 16548
«تابناک اقتصادی» بررسی می‌کند؛

جدایی پراید از سایپا؛ از شایعه تا واقعیت یا باز هم وعده‌ای دیگر؟! جایگزین پراید به بازار می‌آید؟

پراید که در سال ۱۳۹۱ حدود ده میلیون تومان بود، با رشد ۳۵ میلیون تومانی در سال ۱۳۹۸ به ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، حالا پس از حدود ۲۶ سال قدمت ساخت و این همه تقاضا، تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است. حال در این شرایط، زمزمه‌هایی پیرامون جایگزینی خودرویی دیگر به جای آن شنیده می‌شود!
کد خبر: ۹۲۸۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳ 06 October 2019
جدایی پراید از سایپا؛ از شایعه تا وقعیت یا بازهم وعده‌ای دیگر! جایگزین پراید به بازار می‌آید؟
 
تابناک اقتصادیامیر حسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو و عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد امکان جایگزینی پراید گفت: از نظر فنی، امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، اما از لحاظ اقتصادی کمی جایگزینی مشکل است.
 
وی افزود: از سال ۱۳۸۹ این توانایی وجود داشت که خودرویی مانند تیبا جایگزین پراید شود، ولی مسأله‌ای که وجود داشت، این بود که قدرت خرید مردم اجازه چنین کاری را نداد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ مدتی است، موضوع تعطیلی خط تولید پراید در کشور مطرح شده است و زمزمه‌هایی پیرامون جایگزینی خودرویی دیگر به جای آن نیز شنیده می‌شود. در نهم مهر ماه ۱۳۹۸ بود که آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن در گفت‌وگویی از انتخاب جایگزین پراید خبر داد و گفت: قرار است خودروی جدیدی از تلفیق پراید و تیبا تولید شود تا بتواند بعد از بازنشستگی پراید، جای او را پر کند. این خبر که به سرعت در فضای مجازی دست به دست چرخید، سرانجام با واکنش شرکت خودروسازی سایپا روبه رو شد و این شرکت خبر مذکور را تکذیب کرد.

اما در آخرین اظهارنظر در این رابطه، روز گذشته سیزدهم مهر ۱۳۹۸ مهدی صادق نیارکی، سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت در حاشیه دومین میز تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو یک بار دیگر در مورد جایگزین پراید گفت و اظهار داشت: خودروی جایگزین پراید مشخص شده و پس از تکمیل زنجیره تأمین قطعات، اعلام خواهد شد.

تولید پراید پس از ۲۶ سال متوقف می‌شود

پیکان پس از چهار دهه تولید، سرانجام در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۴ بود که جای خود را به پراید داد تا این خودرو بتواند خود را به عنوان یک خودروی مناسب به لحاظ قیمتی به خانواده‌های ایرانی معرفی کند. تاریخچه خودروی پراید نشان می‌دهد که این خودرو در ابتدا در شرکت مزدای ژاپن و به سفارش فورد طراحی شد. نسل اول این خودرو در سال‌های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید شد و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت. این مدل همچنین با نام کیا پراید از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد. در ایران، شرکت سایپا در سال ۱۳۷۲ اقدام به مونتاژ و تولید این خودرو کرد و در سال ۱۳۷۹ خط تولید آن را از شرکت کیا موتورز کره جنوبی خرید. پراید با هدف مصرف برای یک خانواده کم جمعیت ایرانی تولید شد. این خودرو که به لحاظ ایمنی با حرف و حدیث‌های فراوانی رو به رو بوده، اکنون قرار است پس از گذشت ۲۶ سال از تولید آن در ایران، به مانند پیکان به پارکینگ فرستاده و خودروی دیگری جایگزین آن شوند.
 

♦بیشتر بخوانید♦




پراید تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شد

طبق آمار منتشره در انجمن خودروسازان ایران، بیشترین داخلی سازی انجام شده در صنعت خودرو کشور و در بین محصولات موجود، ۹۳ درصد و کمترین نیز ۲۰ درصد بوده است.

جدول زیر میزان داخلی سازی برخی خودرو‌ها را نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌گردد، حدود ۹۳ درصد از خودرو‌های سمند، پژو ۴۰۸ و پژو پارس که هر سه از محصولات شرکت ایران خودرو هستند، داخلی سازی شده است. وانت پراید و وانت آریسان که هر دو از محصولات شرکت سایپا می‌باشند، به لحاظ داخلی سازی با ۹۰ درصد داخلی سازی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. نکته جالب در آمار منتشره این است که پراید بعد از حدود ۲۶ سال قدمت ساخت و این همه تقاضا، تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است. تیبا نیز که از نسل پراید محسوب می‌شود تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است.


خودرو

درصد داخلی سازی

شرکت سازنده

پژو 405

93

ایران خودرو

پژو پارس

93

ایران خودرو

سمند

93

ایران خودرو

وانت پراید

90

سایپا

وانت آریسان

90

سایپا

پراید

87

سایپا

تیبا

87

سایپا

سمند دنا

70

ایران خودرو

رانا

 70

ایران خودرو

تندر

50

ایران خودرو-سایپا



رشد ۳۵ میلیون تومانی قیمت پراید در ۸ سال

بررسی قیمت پراید نشان می‌دهد که قیمت این خودرو در دهه ۹۰ شمسی، حدود ۳۶ میلیون تومان رشد کرده است. جدول زیر قیمت پراید را در هشت سال اخیر نشان می‌دهد. همان گونه که ملاحظه می‌گردد قیمت پراید در سال ۱۳۹۱ حدود ده میلیون تومان بوده است که این قیمت با رشدی ۳۵ میلیون تومانی در سال ۱۳۹۸ به ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است. بیشترین جهش قیمت پراید بین سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ اتفاق افتاده است. با جهش قیمت ارز در یک سال گذشته قیمت پراید حدود ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان افزایش داشته است.


از نظر فنی امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد اما از لحاظ اقتصادی نه!/

پراید، یکی از خودرو‌هایی که بیشترین تلفات جاده‌ای را داشته است!

در این سال‌ها دو خودروی پراید و پژو ۴۰۵ از جمله خودرو‌های نسبتاً ارزان قیمت بوده اند که در مقایسه با سایر خودرو‌ها عده بیشتری توان خرید آن‌ها را داشته اند. بررسی آمار تصادفات نشان می‌دهد که خودروی پراید یکی از خودرو‌هایی بوده است که بیشترین سهم را در تصادفات داشته و با توجه به بالا بودن تلفات پراید در تصادفات، این خودرو در ایران به ارابه مرگ شهرت یافته است.
 
سردار تقی مهری طی مصاحبه‌ای در همین زمینه اعلام کرد: خودرو‌های پراید و پژو تولید داخل هستند و بیشترین سهم خودرو‌ها را تشکیل می‌دهند و ۵۲ درصد کشته‌های تصادفات برای این خودروهاست. همچنین سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا طی مصاحبه‌ای در تحلیل تصادفات کشور طی یازده سال گذشته گفت: ۳۴ درصد جان باختگان و مجروحان حوادث رانندگی در خودروی پراید بوده‌اند.

از سال ۹۹ پراید شماره گذاری نمی‌شود

تلفات جاده‌ای پراید تا جایی پیش رفت که سردار سید کمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا در تیر ماه  سال جاری از اصطلاح «ارابه مرگ» برای این خودرو استفاده کرد و گفت: «پراید» و «آر دی» نباید در جاده‌ها تردد کنند. هادیانفر همچنین در مرداد ماه سال جاری نیز اعلام کرد که از سال ۹۹ شماره‌گذاری پراید متوقف می‌شود.

در ۲۳ مرداد ماه سال جاری نیز رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه پراید به آخر عمر خود رسیده است، گفت: یکی از برنامه‌ها برای صنعت خودرو آن است که از تولید خودرو‌هایی که از عصر و زمانشان گذشته، خودداری و آن‌ها را از رده خارج کنیم؛ بنابراین، به نظر می‌رسد تا پایان سال تولید پراید متوقف شود. اما جایگزین پراید چه خودرویی می‌تواند باشد؟

به لحاظ فنی امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، به لحاظ اقتصادی نه!

دکتر امیر حسن کاکایی، عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در مورد امکان جایگزینی پراید گفت: از نظر فنی، امکان جایگزینی برای پراید وجود دارد، اما از لحاظ اقتصادی کمی جایگزینی مشکل است.
 
جدایی پراید از سایپا؛ از شایعه تا واقعیت یا بازهم وعده‌ای دیگر؟! جایگزین پراید به بازار می‌آید؟
 
کارشناس صنعت خودرو افزود: از سال ۱۳۸۹ این توانایی وجود داشت که خودرویی مانند تیبا جایگزین پراید شود، اما مسأله‌ این بود که قدرت خرید مردم اجازه چنین کاری را نداد. قیمت خودروی تیبا بالاتر از خودروی پراید است و به همین دلیل، این خودرو نتوانست در این سال‌ها جایگزین پراید شود؛ هر چند این خودرو به لحاظ ایمنی، ایمن‌تر از پراید و به لحاظ ظاهری، جذاب‌تر از آن بود.
 
این عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ادامه داد: این روز‌ها در خصوص موضوع بی کیفیتی پراید مطالبی مطرح می‌شود که به واقع کمی بی انصافی است، چون پراید تولیدی امروز هم به لحاظ موتوری نسبت به بیست سال قبل و هم به لحاظ بدنه در سه، چهار سال گذشته تقویت شده است و بر روی پلت فرم ایکس ۱۰۰ به تولید می‌رسد. کاکایی در مورد بالا بودن آمار تصادفات خودروی پراید و مطرح بودن این آمار به عنوان یکی از گزینه‌های حذف پراید گفت: خودرویی که حدود نیمی از ناوگان حمل و نقل کشور را تشکیل می‌دهد و بیش از بیست سال است در کشور تولید می‌شود، تبعا آمار بالایی را در تصادفات خواهد داشت.
 
این کارشناس صنعت خودرو گفت: چنانچه بر حذف یکباره پرایدی که سالیانه حداقل ۵۰۰ هزار دستگاه از آن تولید می‌شود، اصرار شود خلأ بزرگی حداقل به مدت یک سال ایجاد خواهد شد و به جهت ظرفیت سازی در بخش قطعه سازی و مشکلات در این حوزه به طور قطع تولید کاهش خواهد یافت.
 
امیرحسن کاکایی در پایان سخنان خود با تأکید دوباره بر این موضوع که به لحاظ فنی امکان جایگزینی پراید وجود دارد، گفت: موضوع قیمت، در این جایگزینی موضوع بسیار مهمی است. اینکه یک خودرویی مورد قبول و تقاضای مردم واقع شود به قیمت آن خودرو و قدرت خرید مردم بازمی‌گردد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۶
پراید آینه تمام نمای پیشرفت ایران در علم و تکنولوژی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
منظورت پسرفت یا احیانا درجا زدنه دیگه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
کم چرت پرت بگوید لایک کنید یعنی ما در هسته ای موفق بودیم در موشکی در پهپاد در پدافند با پراید مقایسه نکن در تولید بنزین ساخت نیروگاه های برق بسه دیگه چقد غرب پرستی درسته ماشین بلد نیستیم بسازیم ولی به همه جا ربطی نداه به مدیریت لیبرال ربط بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
بابا ملت تورو خدا اینقذه تو سر خودتون نزنین دیگه اه یه مشت مازوخیست دور هم جمع شدیم...این حرفت مثه اینه که بگی فلانی چون تو درس ادبیات ضعیفه کلا بقیه ی درساشم خرابه...وجدانا بالاغیرتا انصافا بپذیریم خودمون خرابیم البته خداییش 60 درصدشو خرابمون کردن...ای ایرانی میخوای وضعیت درست بشه در حد تیم ملی: اول ما مردم باهم درست باشیم دوم ما ملت با هم متحد باشیم سوم درست رای بدیم نه از روی مسخره بازی و انتخاب بین بدو بدتر و جوزدگی سوم از مسئول مطالبه داشته باشم و جواب نداد پوستشونو بکنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۵
بردار لطفاً از کلمه ی خوشکل پیشرفت استفاده نکنید...پسرفت بهتره...! تکنولوژیش که دیگه بماند جای خود...!1
با این شرایط خودروسازها و اقتصاد هر خودرو جایگزین پراید بیشتر از 100 میلیون تومان قیمت خواهد داشت
بدون پری هرگز ....
جایگزین پراید همان تیبا خواهد بود با موتوری با صدای تراکتور.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
تیبا چیه که؛با پرلید تلفیق شود!
پراید که در سال ۱۳۹۱ حدود ده میلیون تومان بود، با رشد ۳۵ میلیون تومانی در سال ۱۳۹۸ به ۴۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسیده است، حالا پس از حدود ۲۶ سال قدمت ساخت و این همه تقاضا، تنها ۸۷ درصد داخلی سازی شده است...!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
همچین می گوید تنها۸۷ درصد که انگار این ۸۷ درصد از خارج می اید
همین الانم تیبا 43تومنه و تو بازار 46یعنی تقریبا هم قیمت پراید تو روزهای اوج قیمتش، اگه تسهیلات خوبی داده باشه همه میتونن پرایدشونو با تیبا عوض کنن نیاز نیست دوباره 250ملیون دلار خرج بشه واسه جایگزین پراید
مشكل از علم و تكنولوژي كشور نيست ، مشكل در فساد گسترده ، بي برنامه گي ، انحصار ،زدو بند هاي اقتصادي ، رانت خواري ها و .... است و تا روزي كه مشكلاتمان در اين حوزه ها برطرف نشود ، همين آش است و همين كاسه و ما حتي دوچرخه هم نمي توانيم توليد كنيم .
یعنی به سلامتی قراره یک زباله جدید جایگزین بنجول قبلی بشه ؟؟؟؟؟؟
خدا وکیلی تراکتور رو خوب اومدی...تیبا موتورش صدای نیسان پاترولهای قدیم رو میده...غرش میکنه
به جاش سمیرا 19 و سنم 22 و سیمین 77 میاد. که البته همون پرایده با چراغ متفاوت!
این کوییک دنده ای جدید رو که درست کردین و تقریبا تمام آپشنهای کوییک رو از روش برداشتین.....خوب همینو جای پراید تولید کنید دیگه با همون قیمت پراید!
مگه چی داره که باید گرونتر از پراید عرضه بشه....فقط یه قالبه که به جای قالب پراید این قالبو بزارید!
تو تیراژ 500 هزار تا در سال که اصلا قالبی که حتی قبلا هم طراحی و ساخته شده ازش که دیگه هزینه در بر نداره
جناب سایپا:
کوییک رو تو دو نسخه اتومات فول و دنده ای بدون آپشن بزن جایگزین تیبا دو و پراید 111 کن.
ساینا رو هم همونطور جایگزین تیبا و پراید 131 و 132
همون ساینا رو هم سقفش رو ببر بکن جایگزین پراید 151

جناب ویران خودرو:
تو هم 206 رو موتور پراید روش بزار (که خداییش موتورهای سایپا از موتورهای ایران خودرو که مستعد واشر سوزندن هستن بهترن) اسمش رو بزار 111+206=317
همه سمندها و سورنها و سریرها و حذف کن همون دنا رو اسمش رو بزار سمند 2019 تو نسخه دنده ای و اتومات وارد بازار کن.
هم خودتون راحتیت هم قطعه سازتون هم خط تولیدتون هم مشتریها....اینقدرم با اسامی الکی سر خودتون رو شلوغ نکنید.
اتفاقی که این سالها رخ داده ، تقلب در معنی جایگزین است !
یک محصول خودروسازی باید بعد از مدتی جایگزین داشته باشد ،
یعنی اگر یک پژو 405 را می فروشیم 50 میلیون تومان ، پژو 207 جایگزین آن شود ،
نه اینکه تولید خودروی قبلی ادامه پیدا کند و خودروی جدید را هم با منت ، سه برابر گرانتر از قبلی بفروشیم ،
این ماشنی ابروی کشور را برده تولید نکنید
آثا چرا انقدر دروغ میگید مدیر عامل قبلی سایپا گفت 17 ماه بعد پراید از تولید خارج میشه دقیقا الان شده 17 ماه اون مدیر عامل نیست ولی پراید هست ساله دیگه هم رحمانی نیست پراید هست
بعد از پایان جنگ دوم جهانی ،‌امریکا ، محوز تولید ، جیپ شهباز ( ژنرال موتورز ) و تویوتا ( همان ژنرال موتورز ) را همزمان به ایران ،و ژاپن داد ، بعد از چند دهه ایران همان جیپ ،طرح اولیه را تولید میکرد ،اما ژاپن ، دهها مدل تویوتا تولید میکرد ، ایران موتور منتاژ ‌و ، ژاپن ، تولید موتور ؟، پیکان ،شرکت تالبت ،و ژیان شرکت سیتروین ،اکنون پراید ؟،،با این غلو و پول پرستی ، امکان ندارد ، ایران پیشرفت صنعتی نماید ؟،،
موتورپرایدهنوزموتورخوبیه فقط اتاق پرایدضعیف وکوچیکه یه اتاق کمی جادارتر برای مورتورپراید طراحی کنیدمشکل حله یااتاقی درحدواندازه ال 90را برای موتورتیبا طراحی کنید.
اب اينجا نان اينجا كجا كجار برود بهتر از اينجا وقتي با هرقيمتي كه دلشان خواست ميفروشند ومردم هم صف ميببندند چرا از رده خارج كنند
وانت آریسان از کی تا حالا محصول سایپا شده!!!!!!!!!!!!
اصلاح کنید
دوستان اگر دقت کرده باشید جدول درصد داخلی هرچه بالاتر کیفیت کمتر !!!! واقعا جای تاسف دارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل