بازدید 8668

واکنش فرانسه به گام برجامی جدید ایران

وزیر خارجه فرانسه پنجشنبه مدعی شد گام برجامی جدید ایران به افزایش تنش در منطقه منجر خواهد شد.
کد خبر: ۹۲۷۵۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۱ 04 October 2019

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، «ژان ایو لودریان»، وزیر امور خارجه فرانسه روز پنجشنبه مدعی شد گام جدید ایران برای کاستن از تعهدات خود ذیل برجام به افزایش تنش‌ها منجر خواهد شد.

رویترز پنجشنبه گزارش داد لودریان در نطقی در کمیته روابط خارجی پارلمان فرانسه با اشاره به ضرب‌الاجل ایران برای آغاز چهارمین گام برجامی خود گفت: ایران و آمریکا یک ماه دیگر برای آمدن به میز مذاکره فرصت دارند.

چند روز پیش منابع خبری فاش کردند طرح «امانوئل ماکرون»، رئیس‌جمهور فرانسه برای ملاقات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا و «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران و گفتگو بر سر یک سند چهار بندی به شکست انجامیده است.

رسانه آمریکایی «پالیتیکو» به نقل از منابعی مدعی شد دیدار سران دو کشور علی‌رغم توافق اولیه بر سر این سند محقق نشد، زیرا روحانی اصرار داشته ترامپ ابتدا رفع تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کند.

لودریان پنجشنبه گفت: «این طرح‌ها که موفق نشدند هنوز روی میز هستند و ایران و ایالات متحده باید ظرف مدت‌زمان کوتاه باقی‌مانده از فرصت استفاده کنند، چون ایران قصد خود را برای برداشتن گام‌های جدید جهت کاستن از تعهدات خود ذیل برجام را اعلام کرده است.»

وزیر خارجه فرانسه در ادامه مدعی شد: «این اقدامات ممکن است به ایجاد دور تازه‌ای از تنش‌ها منجر شوند بنابراین باید از فضای سیاسی موجود بهره گرفته و به پیش برویم.»

وی اضافه کرد: «امروز، طرح‌هایی روی میز قرار دارند. ما فکر می‌کنیم می‌توانیم بر اساس آن‌ها پیش برویم و دیپلماسی فرانسه در حال کار بر روی آن‌ها است.»

گام‌های برجامی ایران

واشنگتن بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های اصطلاحاً تروریستی، اعزم یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی‌-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه و تحریم وزیر خارجه ایران روی آورده است.

جمهوری اسلامی ایران در واکنش به این اقدام یک سال «صبر راهبردی» را در دستور کار قرار داد و به طرف‌های توافق هسته‌ای به ویژه کشور‌های اروپایی که وعده جبران خروج آمریکا را می‌دادند مهلت داد به تعهدات خود ذیل توافق هسته‌ای عمل کنند.

با گذشت یک سال و محقق نشدن وعده‌های اروپا، شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای روز ۱۸ اردیبهشت‌ماه به طرف‌های توافق هشدار داد در صورتی که ظرف ۶۰ روز به تعهدات خود در زمینه‌های نفتی و بانکی عمل نکنند ایران طبق مفاد برجام، از تعهدات خود ذیل این توافق خواهد کاست.

جمهوری اسلامی ایران تا کنون در سه گام گام از تعهدات خود کاسته است.

اولین گام ایران در کاهش تعهدات، عبور از سقف ۳۰۰ کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده بود که در تاریخ هجدهم اردیبهشت اعلام شد. گام دوم روز شانزدهم تیر و با بیانیه‌ای دولت مبنی بر افزایش سطح غنی‌سازی از ۳.۶۷ درصد اجرا شد.

گام سوم ایران برای کاهش و توقف برخی تعهدات ذیل برجام که از ۱۵ شهریورماه شروع شد بیشتر مربوط به برداشتن محدودیت‌ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) از جمله توسعه و راه‌اندازی نسل جدید سانتریفیوژ‌ها در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم بود.

سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کاهش تعهدات هسته‌ای کشور که بر مبنای بند‌های پیش بینی‌شده در برجام و به منظور رسیدن به تعادل در تعهدات کشور در مقابل بهره‌گیری از مزایای این توافق انجام می‌شود، امری قانونی و حقوقی بوده و هیچ نقض تعهدی در آن وجود ندارد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «همانگونه که بار‌ها از سوی مسؤولان نظام اسلامی تذکر داده شده است، در صورتی که طرف‌های توافق برجام به تعهداتشان احترام بگذارند و آن‌ها را عملیاتی کنند، جمهوری اسلامی ایران نیز به اجرای کامل برجام باز خواهد گشت.»

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان