بازدید 4807

درگیری‌‌های شدید در هنگ‌‌کنگ همزمان با روز ملی چین

کد خبر: ۹۲۷۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 01 October 2019

همزمان با هفتادمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین، از هنگ‌کنگ که در چند ماه گذشته به صحنه آشوب توسط مخالفان پکن بدل شده است، خبرهایی درباره آتش‌سوزی‌، درگیری و تخلیه پارلمان محلی مخابره شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، بنا بر گزارش رسانه‌های بین‌المللی، امروز سه شنبه بار دیگر با حضور مخالفان دولت مرکزی چین در خیابان‌های هنگ‌کنگ، درگیری‌ها در این جزیره شدت گرفته و خبرهایی از درگیری‌ها بین نیروهای امنیتی با آشوبگران منتشر شده است.

بنا بر گزارش «اسپوتنیک»، همزمان با هفتادمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین و سخنان رئیس‌جمهور این کشور درباره تعهد پکن به سیاست «یک کشور، دو سیستم» در قبال هنگ‌کنگ، این جزیره امروز سه شنبه باز هم شاهد ناآرامی‌هایی بوده و این ناآرامی‌ها سبب شده که چندین ایستگاه مترو و پارلمان محلی بسته شوند.

پیش از این درگیری‌ها، «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در هنگ‌کنگ اعلام کرد پکن قاطعانه سیاست یک کشور دو سیستم را در قبال این منطقه ادامه خواهد داد. هنگ‌کنگ که تحت حاکمیت بریتانیا بود، در سال ۱۹۹۷ با امضای قراردادی میان چین و انگلیس تحت حاکمیت چین قرار گرفت، با این شرط که خودمختاری این منطقه رعایت شود.

از چند ماه گذشته شماری از مردم هنگ‌کنگ در اعتراض به تصویب طرحی در پارلمان این کشور در زمینه استرداد مجرمین به چین به خیابان‌ها آمده و علیرغم عقب‌نشینی دولت محلی این کشور از این طرح، اعتراضات همچنان ادامه دارد.

«کری لام» رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ روز سه‌شنبه به پکن سفر و در مراسم سالگرد روز ملی چین شرکت کرده است. معترضان در اعتراض به این سفر ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها را تشدید کرده‌اند. معترضان در هفته‌های اخیر صراحتا خواستار جدایی هنگ‌کنگ از چین و بازگشت به دوران حاکمیت بریتانیا شده‌اند.

خبرها حاکی از آن است که به دنبال حضور مجدد معترضان در خیابان‌های هنگ‌کنگ و دست زدن آنها به اقداماتی از قبیل آتش زدن اماکن عمومی، درگیری‌های شدیدی بین آنها و نیروهای پلیس صورت گرفته است.

نیروهای پلیس و امنیتی هنگ‌کنگ برای متفرق کردن اغتشاشگران از گاز اشک آور، اسپری فلفل و ماشین‌های آب پاش استفاده کرده‌اند.

رسانه‌ها از دستگیری چندین نفر از آشوبگران در ناآرامی‌های امروز هنگ‌کنگ خبر دادند؛ آشوبگرانی که گفته می‌شود اکثر آنها جوان و بیست و چند ساله هستند.

در نتیجه این ناآرامی‌ها، مقام‌های هنگ‌کنگی دستور بسته شدن ۱۹ ایستگاه مترو و همچنین «تخلیه اضطراری» پارلمان محلی هنگ‌کنگ را صادر کردند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع بیمارستانی گزارش داده که حداقل ۱۵ نفر در نتیجه ناآرامی‌های امروز هنگ‌کنگ زخمی شدند و حال یکی از آنها، وخیم گزارش شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر