بازدید 8686

از «راشاگیت» تا «اوکراین‌گیت»؛ عزم دموکرات‌ها برای استیضاح ترامپ!

ترامپ از زمان روی کار آمدنش در آمریکا با مسائل و اتهامات بسیاری روبه رو بوده است. یکی از مهم‌ترین مسائل که بار‌ها منجر به گمانه زنی‌های فراوان در مورد احتمال استیضاح ترامپ شد، ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ است. ترامپ با اتهام جدیدی روبه رو شده که می‌تواند دردسر بزرگی برای او ایجاد کند. این ‌بار اتهام ترامپ، تقاضا از یک رهبر خارجی برای پرونده‌سازی علیه یک رقیب انتخاباتی است؛ آن هم به قیمت چند صد میلیون دلار کمک نظامی که از بودجه امنیتی کشور پرداخت می‌شود.
کد خبر: ۹۲۶۳۵۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹ 28 September 2019

ترامپ از زمان روی کار آمدنش در آمریکا با مسائل و اتهامات بسیاری روبه رو بوده است. یکی از مهم‌ترین مسائل که بار‌ها منجر به گمانه زنی‌های فراوان در مورد احتمال استیضاح ترامپ شد، ماجرای دخالت روسیه در انتخابات آمریکا به نفع ترامپ است.

به گزارش «تابناک»؛ ترامپ با اتهام جدیدی روبه رو شده که می‌تواند دردسر بزرگی برای او ایجاد کند. این ‌بار اتهام ترامپ، تقاضا از یک رهبر خارجی برای پرونده‌سازی علیه یک رقیب انتخاباتی است؛ آن هم به قیمت چند صد میلیون دلار کمک نظامی که از بودجه امنیتی کشور پرداخت می‌شود.

پس از آنكه نانسي پلوسي، رهبر اكثريت دموكرات مجلس نمايندگان ايالات متحده امريكا، روند تحقيقات استيضاح ترامپ را كليد زد، به تدريج اطلاعات تازه‌تري از گفت‌وگوي تلفني جنجالي ترامپ با رئيس‌جمهور جديد اوكراين منتشر شده است. دونالد ترامپ همچنان در اظهارات خود تأكيد مي‌كند كه گفت‌وگوي تلفني‌اش با رئيس‌جمهور اوكراين «بي‌نقص» بوده و افشاگر امنيتي را به «جاسوسي» و «فعاليت حزبي» متهم كرده است.

روز پنجشنبه مدير موقت امنيتي ملي امريكا در برابر كميته اطلاعات مجلس نمايندگان تأكيد كرد كه از هويت افشاگر بي‌اطلاع است،؛ اما با وكلاي او تماس دارد. گفته مي‌شود، ترامپ و اطرافيانش به ‌شدت در حال جست‌وجو براي افشاي هويت افشاگر امنيتي با هدف بي‌اعتبار كردن او هستند.

سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا روز چهارشنبه گفت: اتهامات مربوط به مکالمه تلفنی دونالد ترامپ و رئیس جمهور اوکراین دردسرسازتر از اتهاماتی است که رابرت مولر در بحث تحقیقات مربوط به مداخله روسیه در انتخابات آمریکا مطرح کرد.

شومر گفت: رئیس جمهور در اینجا مستقیم دخیل بوده و کاملاً آشکار است که چه اتفاقی افتاده و من فکر می‌کنم این مسأله بدتر از مورد دیگر (تحقیقات مولر) است.

شومر همچنین افزود: در این مکالمه تلفنی، رئیس جمهور آمریکا درخواست فوق العاده‌ای از رئیس جمهور اوکراین کرد: اینکه مخالف سیاسی ترامپ را بررسی و به کمپین انتخاباتی ترامپ کمک کند. آیا کسی فکر می‌کند این مکالمه در راستای منافع ملی است یا اینکه به نفع شخص ترامپ و منافع سیاسی اوست؟ اجازه دهید تکرار کنم: آیا هیچ همکار جمهوری خواهی فکر می‌کند این تلفن نشان دهنده این است که رئیس جمهور منافع ملی را دنبال می‌کند یا اهداف سیاسی خود را؟ همه جمهوری خواهان باید به این پرسش پاسخ دهند.

از «راشاگیت» تا «اوکراین‌گیت»؛ عزم دموکرات ها برای استیضاح ترامپ!

دموکرات ها در پی استیضاح ترامپ

کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا ممکن است جلسات استماع برای انجام تحقیقات درباره استیضاح «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا را از دوشنبه هفته آینده آغاز کند.

«آدام شیف»، رئیس این کمیته روز جمعه گفت: «با سرعت هر چه تمام‌تر اقدام خواهیم کرد، اما باید ببینیم کدام شاهدان حاضرند خودشان را در دسترس قرار دهند و کدام یک را باید به اجبار آورد.»

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از شیف گزارش داد، از دوشنبه هفته آینده این کمیته ممکن است اقدام به ارسال احضاریه و اخذ استشهادیه کند.

«نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا سوم مهرماه رسماً آغاز تحقیقات برای استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را به دلیل مسائل مطرح‌شده در ارتباط با گفت‌وگوی تلفنی ترامپ با رئیس‌جمهور اوکراین را اعلام کرد.

محدود شدن دسترسی به مکالمات

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، کاخ سفید ظاهرا دسترسی به صحبت‌هایی که رئیس جمهور آمریکا در جریان نشست سال ۲۰۱۷ با دو مقام ارشد روس داشته، محدود کرده و این مسإله را که وی به آنها گفته نگرانی درباره مداخله مسکو در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ را ندارد، مخفی می‌کند.

این ادعاهای جدید در مورد جزئیات نشست دهم ماه می سال ۲۰۱۷ میلادی در حالی منتشر شد که کاخ سفید همچنان در تلاش است تا از ضربه شکایت یک افشاگر رهایی یابد؛ افشاگری که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا را به تحت فشار گذاشتن رئیس جمهور اوکراین برای انجام تحقیقات از پسر جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخاباتی ۲۰۲۰ میلادی با هدف بی اعتبار ساختن رقیبش متهم کرده است.

این شکایت دقت و نظارت بر طبقه بندی ثبت مکالمات ترامپ با مقامات خارجی توسط کاخ سفید را افزایش داده است. این افشا گر مدعی است که متن اصلی مکالمه تلفنی ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در ۲۵ ژوئیه در یک سیستم به شدت امنیتی قرار گرفته که برای ذخیره حساس ترین اطلاعات استفاده می‌شود.

هنوز مشخص نیست آیا سوابق نشست می ۲۰۱۷ نیز در این سیستم ذخیره شده است یا خیر؟! اما تنها عده‌ای اندک از مقامات که از امکان دسترسی امنیتی بالا برخوردارند، می‌توانند به خلاصه این نشست دسترسی پیدا کنند و هدف این اقدام، جلوگیری از افشای محتوای این نشست است.

نشست می ۲۰۱۷ میلادی میان دونالد ترامپ و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن در کاخ سفید، مدتها یک مسأله جنجالی بوده است. این نشست کمی پس از آن برگزار شد که ترامپ جیمز کومی مدیر وقت اف بی ای را اخراج کرده بود و براساس گزارش ها از این دیدار برای بی اعتبار کردن کومی به عنوان فردی "دیوانه" استفاده کرده بود و تأکید داشت که اخراج کومی فشار زیادی را از دوش وی برداشته است.

همچنین گزارش شده که ترامپ در جریان این دیدار اطلاعات اسرائیل درباره داعش را با مقامات روسیه به اشتراک گذاشته است.

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، اظهارات ترامپ درباره این که نگرانی درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ندارد، به طور ویژه مقامات کاخ سفید را دچار دردسر کرده چرا که به نظر می‌رسد، رئیس جمهور، روسیه را به خاطر مداخله با هدف کمک به پیروزی وی در این انتخابات بخشیده است.

براساس گزارش شبکه سی ان ان کاخ سفید همچنین تلاش‌هایی برای محدود کردن دسترسی به متن تماس‌های تلفنی ترامپ با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام داده است.

تعدادی از مسئولان کاخ سفید که از این مکالمه اطلاع دارند، از این مسأله ابراز نگرانی کرده‌اند که ترامپ از پستش برای دستیابی به دستاوردهای سیاسی شخصی استفاده می‌کند.

تفاوت «اوکراین‌گیت» با «راشاگیت»

نشریه «فارین پالسی» در مقاله‌ای درباره تفاوت‌های میان دو پرونده رسوایی مذکور می‌نویسد: جنس «اوکراین‌گیت» با «راشاگیت» تفاوت دارد. در «اوکراین گیت» شخص ترامپ در مرکز اتهام بوده و موضوع سوءاستفاده از قدرت علیه او مطرح شده است. در «راشا گیت» این‌گونه نبود و به همین دلیل، بازرس مولر از یافتن شواهد محکمه‌‌پسند ناکام ماند. در «راشا گیت» کرملین طراح اصلی توطئه بود. با این حال، در «اوکراین‌گیت» این شخص ترامپ است که از ریئیس‌جمهوری اوکراین خواسته تا درباره پرونده ارتباط پسر بایدن با شرکت انرژی اوکراینی و فساد مرتبط با آن رلبطه تحقیق کند.

در مورد «راشا گیت» بازرس مولر نتوانست به وجود ارتباطی میان کارزار ترامپ با روس‌ها پی ببرد.‌ در مورد «اوکراین‌گیت» اما ترامپ سیاست خارجی امریکا را به ابزاری برای مقاصد و اغراض سیاسی شخصی خود فروکاسته است. از سوی دیگر، در مورد «راشاگیت» نام مشاوران و اطرافیان فرعی ترامپ مطرح شد، در حالی در مورد «اوکراین‌گیت» این "رودی جولیانی" وکیل شخصی و سابق و چهره نزدیک به ترامپ بوده که با مقام‌های اوکراینی در ارتباط بوده است.

ابن نشریه در ادامه می نویسد: اگر هدف روسیه از کمک به پیروزی ترامپ در پیش گرفتن موضع نرم‌تر امریکا در قبال مسکو بود، روسیه در دستیابی به این هدف شکست خورد. علیرغم خوش و بش ترامپ با پوتین رییس جمهوری روسیه، در پشت‌پرده دولت ترامپ موضع سرسختانه‌ای را در قبال روسیه در پیش گرفته است؛ از جمله با اعمال تحریم علیه شخصیت‌های روس. درست است که نادیده گرفتن متحدان سنتی امریکا از سوی ترامپ و زیر پای گذاشتن هنجارهای دموکراتیک از سوی او، باعث رضایت روسیه بوده، این با هزینه سنگین تحریم مسکو از سوی امریکا و ضرر رساندن به اقتصاد آن کشور همراه بوده است.

در مورد تماس ترامپ با رئیس‌جمهوری اوکراین به نظر می‌رسد سیاست ترامپ علیه اوکراین بوده است. یک هفته پیش از تماس او با زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین، امریکا کمک ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین را به حالت تعلیق درآورد تا از آن به عنوان اهرم فشاری سیاسی بر رهبر اوکراین استفاده کند و در راستای بازی کثیف داخلی ترامپ گام بردارد.

درخواست روسیه از کاخ سفید

سخنگوی کرملین در پی رسوایی ناشی از افشای مکالمات تلفنی رؤسای جمهور آمریکا و اوکراین به کنایه ابراز امیدواری کرد واشنگتن مکالمات رئیس جمهور آمریکا و همتای روسش را منتشر نکند.

به نوشته «رویترز»،‌ «دیمیتری پسکوف» سخنگوی دولت روسیه روز جمعه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره افشای تماس تلفنی ترامپ و رئیس‌جمهور اوکراین گفت: افشای چنین مکالمه‌ای یک اقدام دیپلماتیک عادی نیست.

پسکوف ابراز امیدواری کرد، تیرگی روابط میان روسیه و آمریکا منجر به نشر و افشای تماس‌های تلفنی بین ترامپ و پوتین نشود.

چندی پیش، یک مقام امنیتی سابق کاخ سفید، در پی نگرانی از ارتباط تلفنی ترامپ با همتای اوکراینیش و دادن «قولی» به او، به بازرسی کل جامعه اطلاعاتی آمریکا مراجعه و شکایتی ۹ صفحه‌ای تنظیم کرد.

در پی فشارهای کنگره آمریکا بر دولت ترامپ، کاخ سفید متن سخنان مراوده شده بین ترامپ و «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین را منتشر کرد. طبق این مکالمات، ترامپ و «رودلف جولیانی» وکیل او برای متقاعد کردن دولت اوکراین جهت کمک به انتخاب مجددش در انتخابات سال ۲۰۲۰ تلاش کرده‌اند.

کاخ سفید اذعان کرده است که این متن، پیاده‌شده کلمه به کلمه صحبت‌های ترامپ و زلنسکی نیست. علاوه بر این، در سه بخش از متن، درست در جایی که ترامپ در حال طرح درخواستش است، ادامه جمله تقطیع شده است.

ماجرای پسر بایدن در اوکراین چیست؟

در سال ۲۰۱۴ جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور وقت آمریکا رهبری‌کننده تلاش های دیپلماتیک کشورش برای حمایت از دولت جدید شکننده اوکراین همزمان با تلاش‌های این دولت جدید برای مقابله با حملات روسیه و مبارزه با فساد بود؛ اما اعلام استخدام پسر او، هانتر بایدن در یک شرکت سرشناس حوزه گاز طبیعی در اوکراین مناقشه‌آفرین شد.

آسوشیتدپرس در گزارشی با بررسی رخدادها و وقایع مربوط به ماجرای فعالیت های جنجالی جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد ریاست جمهوری فعلی حزب دموکرات و پسرش، هانتر بایدن در سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ در ارتباط با اوکراین نوشته‌ است: «آن زمان در سال ۲۰۱۴ کاخ سفیدی که در اختیار باراک اوباما قرار داشت اعلام کرد، هیچ تعارضی در این اتفاق که پسر بایدن به عنوان مدیر جذب این شرکت اوکراینی شده، وجود ندارد چون هانتر بایدن جوان، یک شهروند خصوصی محسوب می‌شود و همچنین سندومدرکی در خصوص ارتکاب هیچ گونه عمل خطایی از جانب هیچ یک از این دو وجود ندارد.

با این حال پس از گذشت چند سال و با افشاگری‌های جنجالی روزهای اخیر درباره این مسأله که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در گفت‌وگویی جنجالی در ماه ژوئیه از رئیس جمهور اوکراین خواستار کمک به انجام تحقیقات علیه هر گونه فساد مرتبط با جو بایدن و پسرش شده، دوباره این موضوع جنجال آفرین شد. حالا اما جو بایدن در جایگاه یکی از نامزدهای ریاست جمهوری دموکرات هاست که به دنبال شکست دادن ترامپ در سال ۲۰۲۰ است. رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ نیز علنی از مقام‌های اوکراینی تقاضا کرده درباره بایدن‌ها تحقیقات کنند.

هانتر بایدن در آوریل ۲۰۱۴ یک عضو حقوق بگیر هیات مدیره شرکت اوکراینی مذکور موسوم به "بوریسما هولدینگز" معرفی شد. پایه‌گذار این کمپانی یک هم‌پیمان سیاسی ویکتور یانوکوویچ رئیس‌جمهور مخلوع اسبق اوکراین در دولت این کشور بوده است؛ یانوکوویچی که در فوریه ۲۰۱۴ در مواجهه با اعتراضات مردمی گسترده از قدرت کنار رفت.

سرنگون شدن یانوکوویچ دولت اوباما را بر آن داشت تا سریع به سراغ عمیق‌تر کردن روابطش با دولت جدید اوکراین برود.

جو بایدن در این روند یک نقش رهبری کننده ایفا و در این راستا به اوکراین سفر کرد و بارها با رئیس جمهور جدید متمایل به غربی که بعد از سرنگونی یانوکوویچ در اوکراین روی کار آمد گفت‌وگو انجام داد. مشخص شدن نقش تجاری پسر جو بایدن در اوکراین باعث نگرانی آن دسته از فعالان ضد فساد شد که معتقد بودند شرکت بوریسما هولدینگز به دنبال افزایش نفوذش در دولت اوباماست. این شرکت در آن زمان اداره‌کننده یک عملیات استخراج گاز طبیعی در شبه‌جزیره کریمه بود؛ شبه جزیره‌ای که بعد از سرنگونی یانوکوویچ از سوی روسیه به خاکش منضم شد.

هانتر بایدن هرگونه سوءاستفاده از نفوذ خود به خاطر پدر سرشناسش برای کمک به شرکت بوریسما هولدینگز را رد کرده است.

او تا اوایل ۲۰۱۹ همچنان در هیأت مدیره بوریسما هولدینگز حضور داشته و گاه در کنفرانس‌های با موضوع انرژی در خارج از اوکراین به نمایندگی از این شرکت حضور می‌یافت.

روز شنبه جو بایدن گفت، هرگز با پسرش درباره معاملات تجاری‌اش در کشورهای خارجی صحبت نمی‌کند.

با این حال این موضوع از سوی ترامپ و هم‌پیمانانش همچنان زیر سؤال می‌رود. آنها به طور خاص به اقدام بایدن در مارس ۲۰۱۶ برای تحت فشار قرار دادن دولت اوکراین به هدف اخراج دادستان کل این دولت یعنی ویکتور شوکین اشاره کرده‌اند.

شوکین کسی است که سابق بر این تحقیقاتی علیه مالک شرکت بوریسما هولدینگز انجام داده بود.

بایدن این فشارها را به عنوان موضع رسمی دولت آمریکا به دولت وقت اوکراین بر این مبنا که شوکین دادستانی فاقد صلاحیت برای مبارزه با فساد است اعمال کرد؛ موضعی که همچنین از سوی دیگر دولت‌های غربی و بسیاری در اوکراین که شوکین را متهم به ملایمت نشان دادن در قبال مفسدان کرده بودند، حمایت نمودند.

مسأله فساد طبق گزارش‌ها همچنان در اوکراین شایع است. ماه می گذشته، ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور جدید این کشور ریاست جمهوری خود را در حالی آغاز کرد که تجربه سیاسی قبلی نداشت؛ اما وعده‌های سفت و سختی برای پایان دادن به فساد مطرح کرد.

در حوالی همین زمان، جولیانی شروع به نزدیک شدن به زلنسکی و دستیارانش به هدف تحت فشار قرار دادن آنها برای انجام تحقیقات از سوی مقام های اوکراین در قبال شرکت بوریسما هولدینگز و نقش هانتر بایدن در این شرکت کرد.

ترامپ در مصاحبه‌ با فاکس نیوز در ۱۹ می مدعی شد، دادستان سابق اوکراین در تعقیب پسر جو بایدن بوده و به همین دلیل این معاون رئیس جمهور سابق آمریکا خواستار اخراج او شده بود. هیچ سند و مدرکی برای این گفته ترامپ نیست.

دادستان فعلی اوکراین یعنی یوری لوتسنکو در ماه می طبق گزارش بلومبرگ گفته بود، هیچ سند و مدرکی در خصوص ارتکاب خطایی از سوی بایدن یا پسرش در دست ندارد.

بلومبرگ همچنین در گزارش خود نوشت: زمانی که بایدن اصرار به کنار گذاشته شدن شوکین داشته، تحقیقات در مورد بوریسما معلق بوده است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۳
فقط یک رسوایی اخلاقی بزرگ ، چیزی بدتر از رسوایی اخلاقی کلینتون در دهه 90 می تواند ترامپ را از صحنه سیاسی حذف کنه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
اولا که رسوایی اخلاقی کلینتون به استیضاح ختم نشد و چون فقط کلینتون به سنا در این رابطه دروغ گفت موضوع رسانه ای و به ضرر کلینتون شد وگرنه از لحاظ این موارد ترامپ که دست کلینتون رو از پشت بسته
در ثانی این ها همش شوی رسانه ای است چون دو سوم سنا باید با ترامپ مخالف باشه که برکناری به خاطر داشتن شصت درصد کرسی های سنا توسط جمهوری خواهان غیر ممکنه
روحانی و ترامپ استیضاح بشن...
خیلی عالی میشه
من بشدت علاقه دارم بجای اینکه بدونم تو انحصار خودروسازی کشورم چی میگذره و کی جون سالی بیست هزار نفر رو تو جاده ها میگره بدونم صبح تا شب تو امریکا چی میگذره و دموکراتها و جمهوری خواها چی بهم میگن و سرگرم باشم سالهاااا
این فقط باعث میشه ترامپ دوره بعد با رای بیشتری به کاخ سفید برود.این کار آب در هاون کوبیدن است
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
از نظر حقوقی
۱.اخباری محرمانه از کاخ سفید خارج شده است و افراد درگیر جوابگو باید باشند
۲.صحبتی و تلاشی غیر اخلاقی از طرف ترامپ انجام شده است ولی نتیجه ای ملموس از ان در دست نیست.
حال این مسئله‌ را بزرگ کردن میتواند هم به نفع ترامپ بیانجامد ،چونکه ایشان میتوانست از قدرت ریاست جمهوریش استفاده کند و مسئله را سری نگه دارد ولی شخصا انرا باز کرده است.
اکثریت یک مجلس دست دموکراتها است نه هر دو مجلس انها.
فقط برای کم کردن ارای ترامپ این کارها تا رسیدن به روز رای گیری و گرنه جمهوری خواهان زیر بار برکناری ترامپ نخواهند رفت و تحریمی برای ایران رفع فعلا نخواهد شد.
ترامپ های وطنی منکر می شوند! می گن که باز رای می یاره! آره بشین تا ببینی! خخخخ
دلتونوبه این حرفاخوش نکنید
کشورب که دولتمردانش منتظر استیضاح دولتی دیگر در آنسوی جهان باشد هیچوقت پیشرفت نخواهد کرد
ترامپ کارش تمام است دیگر! تنها به خاطر اینکه رفتاری در چهارچوب یک رئیس جمهور ندارد و مایه آبرو ریزی است (البته از نظر کلامی و رفتاری وگرنه سیاست های وی در کل در مورد اقتصاد آمریکا خوب بوده است)
ترامپ می ماند و برنده قطعی دوره انتخابات بعدی است. دلخوش نباشید و مشکلات را در این چند ماه حل و فصل کنید زیرا ترامپ در دور دوم افسار پاره می کند و اولین و مهمترین اولویت او و جمهوریخواهان حمله خواهد بود. ما مردم ایران در صف مرغ کشته دادیم حال در نظر بگیرید که برق و آب نباشد. این ملت همیشه قهرمان خودشان بساط خودشان را ظرف یک ماه جمع می کنند. ما ملت کره شمالی نیستیم و لذا این مردم همیشه در صحنه با کمترین مشکلات و سختیها به جای دست گرفتن پرچم ایران و شعار علیه دیگران به ناگه پرچم آمریکا را در دست می گیرند و علیه خودشان شعار می دهند. بله. دلخوش نباشید و به این مردم تکیه نکنید و اخلاقی معجون و متضاد از همه چیز دارند و عملا حزب باد هستند و در یک ساعت ممکن است در هر چهار جهت اصلی بچرخند. بلی. دلخوش نباشید و اجازه دهند بازهم نرمشی قهرمانانه داشته باشیم. کلا اوضاع خوب نیست و جهان هم با قانون جنگل اداره می شود. لذا بایستی مقامات ما با هوش باشند و با توجه به شرایط زمانی کنونی تصمیم گیری کنند. خدا عاقبت ما را بخیر کند.
یه سر کاری دیگه برای ملت شریف ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار