بازدید 6483
۳

هشدار نسبت به نگهداری حیوانات خطرناک

کد خبر: ۹۲۶۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸ 26 September 2019

در شرایطی که در سال‌های گذشته نگاه‌های سختگیرانه درخصوص نگهداری از حیوانات خانگی نظیر سگ و گربه رشد داشته، شاهد رشد محسوس حضور حیوانات خاص (Exotic Animal) در مکان‌های خصوصی کشور، از خانه تا ویلاهای خاص بوده‌ایم.

به گزارش «تابناک» به نقل از روزنامه شرق، اینکه نسبت به حضور حیواناتی که سابقه همزیستی چندهزارساله با انسان را دارند، حساسیت وجود دارد؛ اما نسبت به نگهداری از حیواناتی که اساسا محصول سبک زندگی غربی هستند، واکنشی نشان داده نمی‌شود، جای تعجب دارد.

نگهداری از حیوانات وحشی نظیر شیر، کروکودیل، مار، خزندگان خاص و حیواناتی از این دست را نمی‌توان از تجارت غیرقانونی حیات وحش در دنیا جدا دید.

گردش مالی تجارت غیرقانونی حیات وحش(IWT) به رقم باورناپذیر 23 میلیارد دلار می‌رسد. این تجارت سیاه به واسطه سود کلانی که دارد، همواره درصدد گسترش بازار خود است.

جهانی‌شدن و الگوگیری از سبک زندگی غربی باعث شده بسیاری از افراد نگهداری از این حیوانات را نشانه تفاخر بدانند. دراین‌میان رسانه ملی در سال‌ها با پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن کروکودیل و مار در خانه نگهداری می‌شدند، در تبلیغ این مسئله نقش داشته است. ضعف قانون و بی‌پولی سازمان حفاظت محیط زیست یکی دیگر از عواملی است که باعث شده این سازمان نتواند برخورد مؤثری با دارندگان و فروشندگان این حیوانات داشته باشد.

آن اندک حیوانات ضبط‌شده از متخلفان هم جا و پولی برای نگهداری‌شان وجود ندارد. وجود فضای مجازی و سهولت در خرید و فروش این حیوانات نقش بسیار مهمی در گسترش استفاده از این حیوانات داشته است. شوربختانه درحال‌حاضر همه مدل حیوانی را در فضای مجازی می‌توان پیدا کرد و خرید. یکی دیگر از دلایل زیادشدن نگهداری از حیوانات خاص و وحشی، عدم نظارت بر مراکزی نظیر باغ‌وحش‌هاست که این حیوانات در آنجا زاد و ولد می‌کنند و حیوانات تولیدشده به خارج از باغ وحش فروخته می‌شوند. همچنین جدیدا برخی از مراکز نگهداری از حیوانات با انتشار فیلم‌هایی از بازی و ارتباط نزدیک بازدیدکنندگان یا عوامل باغ وحش با حیوانات به اشتباه بر رام و بی‌خطربودن ارتباط انسان و حیوانات وحشی دامن می‌زنند.

هرچند این حیوانات با مبالغ نسبتا زیاد خرید و فروش می‌شوند؛ اما عموما سرنوشت خوبی ندارند و به دلیل هزینه بالای نگهداری و عدم تخصص لازم دامپزشکان برای درمان آنها و شرایط سخت نگهداری پس از مدتی مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرند. همین مسئله باعث شده که احتمال رهاسازی آنها در طبیعت افزایش پیدا کند. ازآنجایی‌که بسیاری از این حیوانات جزء گونه‌های غیربومی ایران هستند، رهاسازی آنها در طبیعت می تواند فاجعه‌بار باشد. همچنین احتمال فرار حیوانات وحشی نگهداری‌شده در اماکن خصوصی همیشه وجود دارد. در چنین شرایطی امکان حمله و ایجاد مشکل برای شهروندان نیز وجود دارد.

با توجه به شرایط گفته‌شده جا دارد دوستداران حیوانات و دستگاه‌های حکومتی مسئول با وسواس بیشتری به این مسئله ورود کنند و جلوی گسترش این رفتار غلط را بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳
حیوانات تولید شده!؟
مگر کالا هستن؟
هیچ حیوانی باانسان همزبستی مسالمت آمیزنداردوهیچکس ازاحساس واقعی حیوانات به انسانهامطلع نیست البته داستانسرائی های متعددواکثراتوام بادروغ درموردعشق حیوانات به انسانهاشنیده شده که اغلب عاری ازحقیقت است ولی برخلاف آن درآمارحوادث فراوان است مثل آمارگازگرفتن ومجروح کردن بیش ازپنجاه هزارنفردرسال درآمریکا توسط سگهاکه تعدادی هم تلفات داردهمزیستی حیوان باانسان بخاطرنیازی هست که حیوان به انسان بخاطرغذاومکان داردوهیچ گونه علاقه وعشق حقیقی دراین موردثابت نشده وایضاهیچ حیوانی ازعلاقه اش بماکلمه ای نگفته حالاماانسانها باتصورات خودساخته خودمان عشق وحال میکنیم خدابهمه ماعقل وشعورکافی دهدکه بجای محبت به همنوع حیوان پرستی شده پیشه مان
وقتی سلبریتی های ما مثل مهران مدیری از این جک و جونورها دارند و افتخار می کنند و تو سریالهاشون هم نشون می دن چه توفعی از مردمی دارید که احمقانه دنبال سلبیریتی ها می دوند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل