بازدید 20027

شغل من خانه داریست، شغلی مهم و آینده ساز

کد خبر: ۹۲۵۶۵۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 24 September 2019

تعریف خانه داری از گذشته تا امروز کاملا تغییر کرده است. به طوری که در گذشته نگاه به خانه داری محدود به شستن و پختن می شد اما این روزها خانه داری بسیار تغییر کرده است. امروز تمیزکاری منزل یا تهیه غذای مناسب برای خانواده بخشی جزئی از وظایف یک زن خانه دار است. برای نظافت هر بخش منزل باید از مواد شوینده مخصوصی استفاده کرد و از طرفی دیگر غذاهای ساده رضایت خانواده را برطرف نمی کند و غذاهای بین المللی به برنامه غذایی خانواده ها اضافه شده که تهیه آن زمان و انرژی زیادی می طلبد. در کنار این ها باید اضافه کنیم که تربیت و رسیدگی به کودکان هم از وظایف مهم زن خانه دار است. با این همه همچنان عده ای بر این عقیده هستند که زن خانه دار بیکار است.

فروشگاه آنلاین بیمه ماهان در اقدامی ارزشمند کمپین "شغل من خانه داریست" را راه اندازی کرده.

برای شرکت در کمپین شغل من خانه داریست و حمایت از زنان خانه دار به صورت رایگان اینجا کلیک کنید.

خانه داری شغل است

این که می گویند زن خانه دار بیکار است به دلیل کمبود فرهنگی است که در گذشته وجود دارد.

اگر خودمان را یک روز جای یک زن خانه دار فرض کنیم متوجه خواهیم شد که زن خانه دار شغلی تمام وقت دارد.

از کودکی شغل برای ما کارمندی پشت میز نشین تعریف شده که طبق وظایفش عمل می کند. کم لطفی است که خانه داری را با مجموعه ای از وظایف شغل ندانیم.

خانه داری یک شغل تمام وقت بدون حقوق است!

چرا مهمترین شغل است؟

از یکسو تربیت و بزرگ کردن بچه ها و محیای کردن فضایی آرام برای خانواده و از طرفی همان رسیدگی به نظافت منزل و تهیه غذا خانه داری را مهم جلوه می دهد اما این تنها بخشی از کارهای یک زن خانه دار است که به چشم می آید. خانه داری شغلی است ارزش آفرین یعنی کارهایی که در خانه انجام می گیرد همه ارزش ایجاد می کند. یک نمونه از آن تربیت کودکان است که در آینده بر اجتماع تاثیر می گذارد. همه ما در خانه زندگی می کنیم و اتفاقات خانه بر رفتار ما در فضای اجتماع موثر است پس می توانیم بگوییم خانه داری مهم ترین شغل دنیا است.

خانه داری و مشغله زیاد

خانه داری شغلی است که یک وظیفه معین ندارد بلکه مجموعه ای از وظایف است. به نوعی اگر بخواهیم سمت یک زن خانه دار را معرفی کنیم باید بگوییم زن خانه دار مدیریت امور داخلی منزل و برنامه ریزی های خانواده را انجام می دهد اما بدون حقوق و مزایا!

زن خانه دار مشغله فراوانی دارد و باید کاری کرد این تعدد کار او را از خانه دلزده نکند. توجه به زن خانه دار و خواسته هایش و گاهی هدیه ای کوچک می تواند زن خانه دار را خوشحال کند و از خستگی او کم کند.

خانه داری شغل 24 ساعته

همه مشاغل ساعت کاری معین دارند. به طور معمول برای هر کاری در روز 8 ساعت زمان تعریف شده و باقی روز میتوان به استراحت و رسیدگی به امور شخصی پرداخت. زن خانه دار اما از چنین ساعت کاری برخوردار نیست. خانه داری تقریبا شغل 24 ساعته است. زن خانه دار تمام روز در حال انجام کارهای خانه است. برای رفع خستگی 24 ساعت کار خانم خانه دار می توان یک گردش کوتاه یا سفرهای خانوادگی برنامه ریزی کرد و اینگونه به او مرخصی داد.

خانه داری سخت ترین شغل دنیا

کار در معدن را همه شغلی سخت و طاقت فرسا می دانیم. حقیقت هم این است که مشاغلی که جان انسان را تهدید میکند باید جزو مشاغل سخت دسته بندی شوند. ما می گوییم خانه داری شغل است. تصور کنید که زن خانه دار دائما در حال فعالیت هایی است که در مرور زمان صدمات و آسیب هایی را به خود وارد می کند. نباید خانه داری را شغلی سخت بدانیم؟ البته که سخت است و شاید سخت ترین شغل دنیا. برای کم کردن فشار کار فقط کافیست تا با همکاری در کارهای خانه کمی از فشار کاری زن خانه دار را کاهش دهیم و زندگی را برای او لذتبخش کنیم.

خانه داری مرخصی و استراحت ندارد

دیگر برای همه مانند روز روشن است که هر کاری نیاز به مرخصی و استراحت دارد. علاوه بر این روز جمعه برای استراحت و رسیدگی به امور شخصی مشخص شده است. اما برای زن خانه دار که نه تنها مرخصی و استراحت معنی ندارد، روز جمعه را هم در تلاش هستند تا برای خانواده فضایی آرام آماده کنند. خانواده می تواند به خانم خانه دار فرصت استراحت دهد. فقط کافیست زمانی که بیکار هستیم جای خود را با زن خانه دار عوض کنیم و حتی شده چند دقیقه زمان استراحت به او هدیه کنیم.

زن خانه دار و فعالیت اجتماعی

گوشه گیری زن خانه دار بحثی است که بارها درباره آن صحبت شده. بعضی اوقات زن خانه دار به قدری غرق در کارهای روزمره می شود که خودش را فراموش می کند. در دنیای امروز نمی توان نقش شبکه های اجتماعی را نادیده گرفت. زن خانه دار برای فعالیت های اجتماعی خود می تواند از این شبکه ها استفاده کرده و با خانم های خانه دار دیگر ارتباط برقرار کند و با آن ها در مورد کارهای روزانه خود به تبادل نظر بپردازد. البته نباید از دورهمی های خانم ها چشم پوشی کرد.

زنان خانه دار و فرصت آموزش

همه می توانند از فرصتی که برای آموزش وجود دارد بهره مند شوند.

زنان خانه دار از بقیه جامعه مستثنی نیستند. آموزش علاوه بر بالا بردن سطح معلومات به بهبود کیفیت خانه داری هم کمک می کند. هرچند حضور در دانشگاه و مکان های آموزشی نباید مانعی برای انجام کارهای خانه باشد. یکی دیگر از راه های دریافت آموزش روش نوین آموزش از راه دور است.

خانم خانه دار و فرصت کار در بیرون منزل

خانه داری زن خانه دار را محدود از نظر اشتغال محدود نمی کند.

بسیاری از خانم های خانه دار عقیده دارند که کار بیرون منزل فرصت انجام کارهای خانه را از آن ها می گیرد. اما برخلاف این تفکر زنان خانه دار می توانند با برنامه ریزی مناسب هم به کارهای منزل رسیدگی کنند و هم در بیرون خانه به کار مشغول شوند.

کار بیرون منزل هم برای زن خانه دار فرصتی برای کسب درآمد است و هم فرصتی برای حضوری پررنگ در اجتماع.

بازنشستگی خانه دار ها

ما می گوییم خانه داری شغل است اما شغلی که حتی بازنشستگی هم ندارد.

گفتیم خانه داری یک کار تمام وقت و بدون استراحت و مرخصی است. از طرفی خانم ها برای خانه داری که تمام وقتشان را می گیرد حقوقی دریافت نمی کنند. حتی اگر تمام این حقوق و مزایا را هم در نظر نگیریم نمی توانیم از سنین کهنسالی زنان خانه دار بگذریم. خانم های خانه دار مانند باقی انسان ها سنشان بالا می رود و از توانایی هایشان کاسته می شود. کسانی که شاغل هستند یک روز بازنشسته می شوند، کارمندان به صورت رسمی و مشاغل آزاد به گونه ای دیگر اما بازنشستگی زن خانه دار چگونه است؟

کمپین #شغل_من_خانه_داریست

فروشگاه آنلاین بیمه ماهان که انتخاب اول بسیاری از افراد برای خرید بیمه مسافرتی، شخص ثالث، بدنه و آتش سوزی میباشد با هدف رشد و اعتلای جایگاه زنان خانه دار، بیان ارزش آفرینی و فرهنگسازی در این زمینه کمپین شغل من خانه داریست را راه اندازی کرده است .
این کمپین به دغدغه های اصلی زنان خانه دار و راه حل آنها می پردازد و سعی بر بهبود شرایط زنان خانه دار دارد .
شما می توانید با کلیک بر روی دکمه موافقم از این کمپین حمایت کنید و به جمع حامیان مردمی این کمپین بپیوندید .
با پر کردن فرم شرح وظایف خود و کلیک بر روی دریافت فیش حقوقی، از ارزش افزوده خود مطلع شوید و یا با اشتراک گذاشتن این کمپین با زنان خانه دار دیگر به همگانی شدن این کمپین کمک کنید.

همچنین با شرکت در تبادل نظر کمپین زنان خانه دار نظرات و پیشنهادات خود را با زنان خانه دار دیگر به اشتراک بگذارید.
تمامی حامیان مردمی این کمپین بسته های حمایتی متنوعی همچون : بیمه و کد ها و بن های هدیه از حامیان رسمی آن از جمله کارگزاری فرزام و فیلیمو و آچاره و ... دریافت خواهند کرد.

چالش دعوت به کمپین شغل من خانه داریست

یک تیر و سه نشان! با شرکت در چالش دعوت به کمپین می توانید با دعوت از دوستان، آشنایان و زنان خانه دار علاوه بر اینکه به همه گیر شدن کمپین کمک می کنید و هدیه می گیرد، از زنان توانمند و کارآفرین هم حمایت می کنید.

با دعوت از 25 نفر برای حمایت از کمپین “شغل من خانه داریست” یک پیشبند انگیزشی خانه داری هدیه بگیرید.

این پیشبندها علاوه بر اینکه هدیه ای برای حامیان است از آن جهت با ارزش است که حاصل تلاش زنان توانمند می باشند و با هر 25 نفر که به کمپین دعوت می شوند یک پیشبند از این زنان زحمت کش و توانا خریداری می شود. با شرکت در چالش هم هدیه بگیرید و هم به اشتغالزایی زنان کمک کنیم.

صفحه اینستاگرام خانه مهتاب (به آدرس mahtabhome) هم در این چالش همراه شده .  مهتاب هوم به کسانی که بتوانند 50 امتیاز به دست بیاورند (50 نفر را به کمپین دعوت کنند) یک بسته غذایی گرانولا هدیه می دهد.

حامیان و همراهان کمپین

کارگزاری فرزام به عنوان اولین حامی کمپین شغل من خانه داریست برای کسانی که در این کمپین شرکت کنند و از آن حمایت کنند یک ماه بیمه بازنشستگی  زنان خانه دار را به رایگان هدیه می دهد.

شاید بتوان سختی ها و حجم کار خانه داری را با همکاری اعضا کم کرد اما بازنشستگی زنان خانه دار مقوله ای است که نیاز به توجه جدی دارد. هدیه فرزام هم بیماری هایی که زنان با بالا رفتن سن درگیرشان می شوند را مد نظر قرار داده و هم این امکان را برای خانم های خانه دار فراهم می کند که 10 ساله بازنشسته شوند.

فیلیمو نیز در حمایت از کمپین و با هدف فراهم کردن زمانی برای استراحت خانم های خانه دار به حامیان کمپین اشتراک رایگان یکروزه استفاده از خدمات فیلیمو و تخفیف خرید اشتراک ارائه می دهد.

آچاره هم به پویش شغل من خانه داریست پیوسته و به افرادی که از کمپین حمایت کنند کد تخفیف برای استفاده از خدمات منزل، زیبایی در محل، آشپزی و پذیرایی هدیه می دهد.

اسنپ مارکت و چیلیوری و مو تن رو جدیدترین حامیان کمپین هستند که به حامیان کمپین کدهای تخفیف برای خرید از اپلیکیشن هدیه می دهند.

استارت آپ ها و تمام گروه هایی که قصد دارند در حمایت از این کمپین، محصول یا خدماتی را به خانم های خانه دار هدیه دهند و همراه کمپین شغل من خانه داریست باشند می توانند با ایمیل b2b@bimemahan.com در ارتباط باشند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۱۰
خب درست و اصولیش هم همینه ، شغل مرد تامین معاش خانواده و شغل زن سرپرستی امورات خانواده که هر دو میشن ستون های زندگی که بدون هر کدومش زندگی پایدار نمیمونه
من که هم خودم کار می کنم و هم کار های خونه را انجام میدم . غذا هم که همیشه از بیرون سفارش میدیم و یا حاضری می خوریم حالا خانم های ایرانی فقط برای خودشون کلاس میزارن و مهریه و نفقه و غیره می خوان.
خانه در سبک زندگی امروزی کار زیادی ندارد پنجاه متر خانه که این حرف ها را نداره بچه هم که یک دونه بیشتر نیست و اون هم همیشه خدا کلاس زبان و غیره میره و خونه نیست حالا این ارزش افزوده کار خانم ها کجا بود؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
ارزش افزوده معنوی-صرفه جویی در هزینه های مهد کودک و متعاقب آن درمان و مشاوره و
شغل مهم ولی بی درآمد.
خوشبختانه سازمان تامین اجتماعی پوشش های بیمه ای بسیار خوبی برای خانم های خانه دار در نظر گرفته است
خانمهای محترم خانه دار میتوانند با مراجعه به شعب سازمان تامین اجتماعی در سراسر کشور با پرداخت حق بیمه خود هم از مزایای درمانی این سازمان استفاده کنند. هم هنگام رخداد آسیب های احتمالی جسمی و روحی از کار افتاده شوند و تا پایان عمر خود ار این سازمان حقوق دریافت کنند و یا اینکه بازنشسته دائم از این سازمان شوند
در هر حالی پرداخت حق بیمه یعنی درمان و بازنشستگی و استفاده از مزیت های درمانی و بازنشستگی و پزشکی این سازمان
شایسته است خانم های خانه دار از این فرصت استفاده مطلوب و بهینه را داشته باشند
این روزها بسیاری از مرها هم خانه دار شدن.
کلا زن و مرد هردو باید در همه چیز شریک باشند نه اینکه همه ی بار مالی خانواده بر عهده مرد باشه و خانه نشینی و استراحت کردن خانم هم کار به حساب بیاد؟
من یک زن هستم،خانه داری برای من عشق است، ودلم میخواهد کلا پختن غذا ‌تمیز کردن خانه ‌پرستاری از فرزندانم و ‌همسرم ،عشق را به آنها تقدیم کنم ورضایت آنها ،‌لبخند آنها پاسخ به عشق من است
حقوق و وظایف زن و مرد در خانواده متناسب هم نیست از نظر قانونی کار داخل خانه هم بر عهده مرد هست و زن مسول انجام کار های بچه و حتی شیر دادن بچه نیست. بقیه کارهای منزل هم بر عهده خانم نیست.
تامین مالی هم تماما بر عهده مرد هست.
از نظر قانون عملا کار خانه و کار خارج از خانه بر عهده مرد هست
چرا آخه؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار