بازدید 14295

روایت سعید راد از وضع هنرمندانی که خارج می‌روند

کد خبر: ۹۲۵۵۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹ 24 September 2019

سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون گفت: هیچ‌وقت خارج از کشور چمدان‌هایم را باز نکردم؛ برای اینکه می‌دانستم جای من اینجاست! آن‌ها فقط می‌خواهند یک شماره بدهند و عرق‌ملی‌تان را بگیرند! جالب است که حاتمی‌کیا از من پرسید مگر تو جبهه بودی!

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم، سعید راد از مسئولین و دست‌اندرکاران امر می‌خواهد از نمایش عمیق فیلم‌های سینمایی و تلویزیونی در رابطه با دفاع‌مقدس به توسعه اخلاق در جامعه برسید؛ این بازیگر تصریح می‌کند «همواره بر این نکته تأکید دارم که به سینمای دفاع‌مقدس اعتقاد ویژه دارم و از فیلمسازان همیشه درخواست کرده‌ام این حوزه را جدی بگیرند چون در آن روزها، اخلاق، ایثار و مودت و همراهی را به چشم خودم دیدم.»

بخش‌هایی از گفتگو با سعید راد را مرور می‌کنیم.

*شما در سال ۶۳ از ایران رفتید، اما با فیلم سینمایی «دوئل» دوباره پا به عرصه سینما گذاشتید؛ البته گفته بودید این هجرت، ناخواسته بوده است و برای تحصیل فرزندانتان رفتید و همیشه تعصب و ارق خاصی به ایران و ایرانی داشته و دارید و نسبت به مردمش یک دغدغه خاصی دارید؛ با همین دغدغه دکتر سریال «ترور خاموش» شدید؟

بله، آن مهاجرتی که من داشتم و قرار نبود بروم؛ من همیشه گفته‌ام، هیچ‌وقت خارج از کشور چمدان‌هایم را باز نکردم؛ برای اینکه می‌دانستم جای من اینجاست؛ برای فیلم «زنگی و رومی» ناصر تقوایی به ایران برگشتم که متأسفانه آن اثر ساخته نشد؛ در همان حال و هوا «احمدرضا درویش» پیشنهاد «دوئل» را به من داد و باعث شد بمانم و کارهای دیگری انجام دهم؛ برای تلویزیون «در چشم باد» مسعود جعفری‌جوزانی را کار کردم و در فاز سوم سریال «سرزمین کهن» کمال تبریزی هم بودم و متوجه نشدم که چرا در تلویزیون پخش نشد؟

*شما حدوداً دو دهه ایران نبودید، فستیوال‌های مختلفی را دیده‌اید؛ در آن سوی مرزها چه می‌گذرد که برخی از هنرپیشگان تازه وارد در سینما اصرار و تمایل شدیدی به گرفتن «گرین کارت» و اقامت طولانی‌مدت در خارج از کشور دارند؟

رویاست...! واقعاً ما نمی‌دانیم کجا هستیم! از مَنِ ۲۰ سال خارج از کشور زندگی کرده بپرسید هیچ خبری نیست! می‌خواهند یک شماره به شما بدهند همه ارق ملی و غیرتتان را می‌گیرند؛ شک نکنید! من آنجا کاری که نبایست را انجام دادم؛ در تاکسی رانندگی کردم و هیچ ابایی هم نیست برایم که بگویم چون باید زندگی می‌کردم؛ نه با پول رفته بودم و نه سواد آنچنانی داشتم؛ تازه دکترهای ایرانی هم در آنجا بخواهند ماندگار شوند چندین بار در معرض امتحان قرار می‌گیرند و تازه می‌گویند «رفوزه‌ای». چرا؟ چون ما برای جایی هستیم که آشناست و نامش «ایران» است.

وقتی می‌گوییم «خلیج فارس» یک ارق ملی خوبی در وجودمان شکل می‌گیرد؛ وقتی می‌بینید به یک جایی می‌خواهند تجاوز کنند و یا هواپیمای ما را یک جایی زده‌اند یک کاری می‌خواهید انجام دهید؛ این ارق و تعصب و عشق را از مردم نگیرند! مردم ما آنقدر با غیرت و با همت هستند؛ لطفاً فقط موقع انتخابات این لقب را به مردم ما ندهند؛ از هیچ کوششی برای بالندگی و حلِّ مشکلات این مردم دریغ نکنند و باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شود.

*برایم جالب بود که در مقطعی جنگ را تجربه کردید؛ دو ماه هم در جبهه جنوب بودید و خواندم که در انتقال هموگلوبین و بانک خون مورد نیاز بیمارستان‌ها هم کمک‌هایی انجام دادید؛ از این حضور اگر خاطره‌ای دارید یا نکته‌ای دارید بفرمایید.

ما برای یک کاری به اهواز رفته بودیم، ماشین را هم گِل زده بودم؛ کوپن بنزین هم گرفتم و رفتم استانداری که مرکز ستاد جنگ بود کاری داشتم، وقتی با این جوان‌ها مواجه شدم گفتم کجا دارید می‌روید؟ رفتم آنجا اتفاقا از بچه‌های آقای چمران بودند؛ بعدها در سر پروژه «چ» حاتمی‌کیا آقایی آمده بود که من را آنجا دید و گفت «فلانی جبهه یادت هست!» آقای حاتمی‌کیا گفت: مگر شما هم در جبهه بودید؟ گفتم: چرا فکر می‌کنید من نبودم؟ گفت: چه کمکی کردی؟ گفتم: سوسنگرد پاتک زده بودند من با همان ماشین گِل‌زده، زخمی می‌آوردم؛ این یک وظیفه اخلاقی است.

اگر ما در یک سرزمین زندگی می‌کنیم باید در همه‌چیز شریک باشیم؛ در مصیبت‌ها و بحران‌های مردم هم شریک باشیم و مردم ما ثابت کردند که شریک همه این اتفاقات و شرایط هستند؛ شما ببینید سیل و زلزله که می‌آید، مردم در میدان هستند؛ در این شرایط ما احتیاج به یک سلبریتی نداریم، احتیاج به سعید راد نداریم مردم خیلی از ما جلوتر هستند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶
انتشار یافته: ۳۰
آنقدر وضعیت فیلمهای ایرانی اسفناک است که بیننده حتی اگر دلش بیاید و بلیط گران بخرد و ... برود سینما در نیمه های فیلم آرزو میکند که هر چه زودتر فیلم تمام شود و اگر اعصاب نداشته باشد نیمه فیلم بیرون میرود . فیلمهای جدید فقط فقط به شعور بیننده توهین میکند و در حد فیلمهای دوران قبل از انقلاب است که رنگی شده .
مطمئن باشید اگر اجازه اکران فیلمهای خارجی در ایران صادر شود هیچکس به دیدن فیلم فارسی نمیرود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
واقعا حیف چشم و پول و برق و اعصاب که برای این فیلم های آشغال مصرف بشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
راست می گوید دوره جنگ همه با هم بودیم . الان هم باید باشیم و گذشته را نباید فراموش کنیم. باور کنیم ایران چهار فصل را با مردمان خوب و خونگرم . .
اخی حالا چیکار کنیم......چقدر خارج بده....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
احسنت به جناب راد دمت گرم
آقای راد آن موضوعاتی که برای شما مهم هستند برای بعضی ها مناسب برای فروش.
اولا تحصیل فرزندان بهانه است مگه بچه های دیگه تو این مملکت تحصیل نمیکنن؟
در ثانی اگر خارج انقدر بد بود چرا بیست سال موندید؟ بچه های شما که نوزاد نبودن و مدرسه میرفتن وقتی از ایران رفتید منتظر بودید دکتراشون هم بگیرن؟
شما با تحصیلات اندکتون فقط با رانندگی تاکسی بیست سال اونجا بودید؟
اگر در اونجا موفق میشدید آیا باز هم برمی گشتید و این فرمایشات را می کردید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
حالا تو ازش طلب داری؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
شما الان می خوای بگی در ایران عرصه برای فعالیت هنری برای تمام هنرمندان بازه ؟؟؟
یا از اینکه ایشون خارج بودن حسودیتون شده ؟؟؟
آریو برزن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
ایشون خارج ار ایران کاری بهش نمی دادن که اومده دوباره وگرنه این حرفها همه اش کشکه
چرا قبلا با ایرانیها در خارج اینگونه بد رفتار نمیشد ؟؟
صحبت شما جای توضیحی داره که تابناک منتشرش نخواهد کرد .
درود بر غیرتت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
دقیقاً چه غیرتی؟
به عنوان یک بیننده عادی، به نظر دهنده بالا می گویم که اکثر فیلم های هالیوودی هم زیاد جالب نیستند. موضوعات کلیشه ای زیاد داره. فیلم های همسایه (هندی و ترک) هم که واقعا افتضاحا. انصافو رعایت کنیم بد نیست.
"عِرق" درست است! شاید بتوان با اندکی تسامح آن را برابر واژه ی "ژن" نهاد!
توی زیر تیتر زدید (عرق ملی) که درسته. یعنی رگ غیر ملی. عرق=رگ. اما در متن همه جا نوشته شده (ارق ملی). نویسنده با خودش چند چند بوده الله اعلم!
آقای راد با اون ماشین گل زده یه ۶۰ کیلومتر از خط مقدم رد نکرده بودین ،اتوبوس حمید درخشان رو برگردونین؟ تازه شما که تاکسی میروندین چجوری خرج ۲۰ سال درس خوندن بچه هارو دادید؟ دولت اونجا کمکی نکرد؟ یا دستش نمک نداشت؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۲
آقای فریبرز داستان سر هم نکن
خارج تحقیر شده
حتما منظورتون عرق ملی است.چندین بار تکرار شده و از سایت تابناک انتظار غلط املایی به این روشنی نیست
وقت يخير
كارهاس اقاي راد بي نظير و ماندگار از داده شاه بگير تا دوئل در اين چند سال چند فيلم خوب ديديم كه اولي دوئل بود، روز سوم ، نفوذي ، تنگه ابو قزيب .
از خيلي از فيلم حال ادم بد ميشه نه متن قوي ، نه بازگير خوب فقط و فقط شوخي دم دستي و بي ادبانه براي همين سينما را دوس ندارم
دستت درد نكنه آقاي راد موفق باشي
اگر همه مسئولان و دست اندرکاران و حکومتداران در لحظات سخت همچون زلزله، سیل، تحریم و ... همراه مردم بودند حرفی نبود. درد این ملت این است که در لحظات سخت همه جوره پای مشکلات و گرفتاریها ایستاده اند و به یکدیگر کمک میکنند و در مقابل، آقایان فکر پر کردن جیب خود ار بیت المال و اختلاس و ... هستند و بعد هم در سخنانشان از مقاومت ملت حرف میزنند.
احسنت آقای سعید راد
من قبلا دیدگاه خوبی نسبت به شخصیت جنابعالی نداشتم
ضمن پوزش ، برایتان آرزوی موفقیت دارم
کاش همه مثل شما عرق ملی داشتند
بازیگرای زن اونجا کشف حجاب میکنن
تو هم بابا ! رات نداند
آقای راد شما در خارج از کشور شکست خوردی و برگشتی ایران. کم نداریم بازیگران موفق ایرانی در خارج.
میدان برای فیلم های قبل از انقلاب بازنیست ونخواهدشدمردم فرق مطرب وهنرمندراخوب می فهمند.هنرمندواقعی درهمه جاخریداردارد.نگاهی به سابقه خودت بیندازبعدحرف بزن
آقاي نويسنده عرق ملي نه ارق ملي
ماشاالله همه ملت منتظر جنگ و جدال هستند کافیه یک کلمه یکی بگه بقیه بریزن سرش..به ما چه ایشون چطوری طندگی کردند ..به شما چه ...محتوی حرفش اینه که بهم کمک کنیم بجای اینکه خارج برویم کشور خودمون رو بسازیم..حالا اون کسی که دوست داره بره..خوب بره...چقدر ملت عصبی هستید...
چرند نگو
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر