بازدید 4617

گفتگوی «ترامپ» و «مون» درباره کره شمالی

کد خبر: ۹۲۵۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۷ 24 September 2019

رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی در نشستی در شهر نیویورک پیرامون طرحها برای شروع مجدد گفتگوهای هسته ای واشنگتن- پیونگ یانگ و تقسیم هزینه های مربوط به استقرار نیروهای نظامی آمریکا گفتگو کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از الجزیره، پیش از برگزاری یک نشست دوجانبه در سئول برای گفتگو پیرامون هزینه استقرار نیروهای نظامی آمریکا در خاک کره جنوبی، رؤسای جمهور آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه در نشستی مشترک در شهر نیویورک پیرامون طرحها برای شروع مجدد گفتگوهای هسته ای میان واشنگتن و پیونگ یانگ گفتگو کردند.

با آنکه مذاکره واشنگتن با کره شمالی پس از دومین نشست ترامپ و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در ماه فوریه به بن بست رسیده است، دولت کره شمالی اعلام کرد که تمایل دارد در اواخر ماه سپتامبر گفتگوها را باردیگر آغاز کند. هنوز تاریخ و مکان این نشست دوجانبه اعلام نشده است.

از سوی دیگر، ترامپ در دیدار با همتای کره جنوبی خود در حاشیه هفتاد و چهارمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعلام کرد که «هیچ گونه آزمایش هسته ای [از جانب کره شمالی] انجام نشده است». وی در ادامه افزود: «روابط خیلی خوب بوده.. باید ببینیم که چه کاری می توانیم انجام دهیم. اگر بتوانیم، عالی خواهد بود. و اگر نتوانیم، آن هم خوب است. باید ببینیم که چه اتفاقی خواهد افتاد».

«مون جائه این» رئیس جمهور کره جنوبی نیز ابراز امیدواری کرد که مذاکرات در سطوح کلی میان آمریکا و کره شمالی به زودی برگزار شود؛ با این حال ترامپ گفت که پیش از موافقت با برگزاری سومین نشست مشترک خود با رهبر کره شمالی، خواهان آن است که بداند از این نشست چه نتیجه ای حاصل خواهد شد.

از سوی دیگر، وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرد که گفتگوها با مقامات آمریکا برای تجدید «توافقنامه تقسیم هزینه های نظامی» روز سه شنبه در شهر سئول آغاز خواهد شد.

لازم به ذکر است که دولت کره جنوبی طبق توافقنامه سال ۱۹۹۱ بخشی از هزینه استقرار ۲۸۵۰۰ نیروی نظامی آمریکا در خاک خود را می پردازد. در ماه مارس، این کشور برای پرداخت ۱.۰۴ تریلیون وان (۸۷۰.۹۴ میلیون دلار) هزینه نظامی در سال جاری- با افزایش ۸.۲ درصدی نسبت به سال گذشته- توافقنامه ای را با آمریکا امضا کرد. گفتنی است این توافقنامه در پایان سال جاری میلادی منقضی می شود.

دونالد ترامپ همواره کره جنوبی را به پرداخت سهم بیشتری از هزینه های نظامی ترغیب کرده است. وی ماه گذشته در پیامی توئیتری نوشت که «کره جنوبی یک کشور بسیار ثروتمند است» و افزود که «گفتگوها برای افزایش بیشتر پرداختها به آمریکا آغاز شده است».

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر