بازدید 7177
سوژه

تعویض های طلایی پرسپولیس در تاریخ دربی با استقلال

دنیزلی که مرد تعویض‌های طلایی در دربی بود در آن بازی ایمون زاید، مهدی مهدوی‌کیا و حسین بادامکی را به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آورده بود. ۸۰ دقیقه از بازی گذشته بود و استقلالی‌ها همچنان با ۲ گل از رقیب سنتی خود پیش بودند...ایمون هت تریک کرد و پرسپولیس ده نفره برد!!
کد خبر: ۹۲۵۳۱۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴ 22 September 2019

دربی بزرگ ایران با برتری یک بر صفر پرسپولیس به پایان رسید. تک گل برتری پرسپولیسی‌ها در این بازی را سید حسین حسینی (گل به خودی) در دقیقه ۸۱ وارد دروازه استقلال کرد.

به گزارش تابناک ورزشی، این گل روی تعویض طلایی کالدرون که با آوردن مهدی عبدی به زمین موفق شد چند دقیقه بعد از ورودش با دروازه‌بان استقلال تک به تک شود به ثمر رسید. تا قبل از این گل در طول تاریخ برگزاری دربی بزرگ تهران بیش از ۱۰ بازیکن تعویضی بوده‌اند که بعد از ورودشان به زمین توانسته‌اند برای تیم خود گلزنی کنند. بعضی مواقع این گل‌ها گره گشا شده و این بازیکنان تعویضی در یاد‌ها مانده‌اند، بعضی مواقع هم با وجود گلزنی بازیکن تعویضی در دربی به دلیل بی اثر بودن گل او، آن بازیکن در ذهن هواداران ماندگار نشده است. تعویض طلایی کالدرون بهانه‌ای شد تا چند سکانس از این تعویض‌های به یادماندنی دربی را مورد بررسی قرار دهیم.

 

تساوی در ثانیه‌های پایانی

برانکو ایوانکوویچ در دومین دربی‌ای که روی نیمکت پرسپولیس تهران در دومین فصل حضورش در این تیم تجربه کرد، اولین تعویض طلایی خود در دربی را انجام داد. پرسپولیسی‌ها بعد از اینکه در لیگ چهاردهم و در هر دو بازی رفت و برگشت رقیب سنتی خود را شکست داده بودند، در بازی رفت لیگ پانزدهم کارشان مقابل استقلال گره خورد. در آن بازی ابتدا جابر انصاری در اوایل نیمه دوم شاگردان پرویز مظلومی را پیش انداخت. در ادامه و با توجه به عقب بودن پرسپولیسی‌ها، این تیم استقلال بود که توانسته بود دروازه‌ی خود را بسته نگه دارد تا اینکه جری بنگستون هندوراسی که در دقیقه ۵۵ به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بود، موفق شد در ثانیه‌های پایانی روی برگشت شوتی که رامین رضاییان به سمت دروازه‌ی استقلال زده بود و در یک فعل و انفعالات عجیب دروازه‌ی استقلال را باز کند تا پرسپولیس بعد از دو برد پیاپی در دربی مقابل رقیب سنتی خود متحمل شکست نشود و یکی از شیرین‌ترین تساوی‌های خود مقابل استقلال را همراه با سرمربی کروات خود بدست آورد.

 

رویایی‌ترین شب پرسپولیسی‌ها با تعویض‌های طلایی دنیزلی

بدون شک یکی از رویایی‌ترین شب‌های فوتبالی برای هواداران پرسپولیس به دربی شماره هفتاد و چهار برمی‌گردد. پرسپولیسی‌ها در آن روز‌ها مصطفی دنیزلی ترک را روی نیمکت خود می‌دیدند و از ۵ بازی آخری هم که مقابل استقلال برگزار کرده بودند، ۴ بازی را باخته بودند. در آن دربی خاطره‌انگیز برای هواداران پرسپولیس، باز هم استقلالی‌ها با هدایت پرویز مظلومی با ۲ گل از پرسپولیسی‌ها پیش بودند و علیرضا فغانی در اولین قضاوتش در دربی زنده‌یاد مهرداد اولادی را هم در نیمه دوم اخراج کرده بود.

دنیزلی که مرد تعویض‌های طلایی در دربی بود در آن بازی ایمون زاید، مهدی مهدوی‌کیا و حسین بادامکی را به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آورده بود. ۸۰ دقیقه از بازی گذشته بود و استقلالی‌ها همچنان با ۲ گل از رقیب سنتی خود پیش بودند. برخی از هواداران پرسپولیس هم به نشانه‌ی اعتراض در حال ترک کردن ورزشگاه بودند که ایمون زاید که هنوز بازیکن شناخته شده‌ای در فوتبال ایران نبود، روی پاس محمد نوری در دقیقه ۸۱ گل اول سرخپوشان پایتخت را به استقلال زد. دو دقیقه بعد از این گل روی همکاری دو بازیکن تعویضی پرسپولیس، شاگردان دنیزلی با سانتر بی نقص مهدی مهدوی‌کیا و ضربه‌ی سر ایمون زاید بازی را به تساوی کشاندند. بازی با همان تساوی ۲ بر ۲ دنبال می‌شد که ایمون زاید در دقیقه ۹۱ روی پاس دیگر بازیکن تعویضی پرسپولیسی‌ها؛ حسین بادامکی هت‌تریک کرد و پرسپولیسی‌ها بازی ۲ بر صفر باخته را ۱۰ نفره با پیروزی ۳ بر ۲ عوض کردند تا یک شب تکرار نشدنی برای هواداران خود رقم بزنند.

سرخپوشان پایتخت در اولین دوره‌ای هم که دنیزلی در لیگ ششم سرمربی این تیم بود، با تعویض طلایی او در دربی موفق شدند استقلال را ببرند. در آن بازی دنیزلی زنده‌یاد مهرداد اولادی را در دقیقه ۶۸ به زمین فرستاد و این بازیکن ۳ دقیقه‌ی بعد، گل برتری پرسپولیسی‌ها را زد تا سرخپوشان پایتخت رقیب سنتی خود را ۲ بر یک شکست دهند.

 

دو تعویض دو ضربه‌ی سر

دربی پنجاه و هشتم در حالی برگزار شد که علی پروین روی نیمکت پرسپولیس حضور داشت و امیرقلعه‌نویی که در گذشته شاگرد پروین در تیم ملی بود، سرمربی استقلال تهران بود. نیمه اول آن بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید، اما در نیمه دوم تماشاگران بازی جذابی را دیدند. در آن بازی ابتدا رضا عنایتی استقلالی‌ها را پیش انداخت. بعد از گل عنایتی، شیث رضایی مدافع جوان پرسپولیس که اولین بازی خود در دربی را تجربه می‌کرد و به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمده بود توانست با ضربه سر کار را به تساوی بکشاند. بعد از گل رضایی، سهراب انتظاری دیگر بازیکن تعویضی پرسپولیسی‌ها باز هم با ضربه‌ی سر و اینبار روی سانتری که جواد کاظمیان کرد، پرسپولیسی‌ها را پیش انداخت. با وجود اینکه شاگردان پروین ۲ بر یک از حریف خود پیش افتاده بودند، اما این پایان کار نبود و استقلالی‌ها توسط محمود فکری و پیروز قربانی در دقایق پایانی دو گل به پرسپولیس زدند تا با یک بازگشت رویایی، امیر قلعه‌نویی موفق شود سرمربی سابق خود علی پروین را شکست دهد.

 

اولین برد بعد از دربی جنجالی

حدود پنج سال از آخرین برد استقلال در دربی می‌گذشت که آبی‌های تهران در اسفندماه سال ۱۳۷۹ رقیب سنتی خود پرسپولیس را شکست دادند. آن بازی اولین تقابل دو تیم بعد از دربی جنجالی‌ای بود که به تساوی ۲ بر ۲ انجامید و چند بازیکن دو تیم از جمله حمید استیلی و پرویز برومند از حضور در دربی محروم بودند. زنده‌یاد منصور پورحیدری سرمربی استقلالی‌ها در آن بازی در نیمه دوم علیرضا اکبرپور را به جای فرزاد مجیدی به زمین فرستاد. روی یک ضربه‌ی کرنر مدافعان پرسپولیس از جمله افشین پیروانی به جلو آمده بودند تا بتوانند به هادی طباطبایی دروازه‌بان استقلال گل بزنند که همان کرنر تبدیل به ضدحمله برای استقلالی‌ها شد و آن‌ها روی پاس بازیکن ملی‌پوش خود سیروس دین‌محمدی موفق شدند توسط علیرضا اکبرپور دروازه‌ی پرسپولیسی‌ها را در دقیقه‌ی ۷۴ بازی باز کنند و در نهایت هم با همان یک گل رقیب سنتی خود را شکست دهند و بردی شیرین را بعد از پنج سال بدست آورند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار