بازدید 5863
۳

رئیس جدید اینستکس کیست؟

رسانه‌های آلمانی روز گذشته (جمعه) اعلام کردند که در مذاکرات وزارت امور خارجه آلمان با دیگر شرکای اروپایی، «میشائیل بوک» سفیر پیشین آلمان در کشور‌های کلمبیا، مصر و سوئد به عنوان رئیس جدید سازو کار مالی اروپا با ایران انتخاب شده است.
کد خبر: ۹۲۲۴۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷ 07 September 2019
دیپلمات مجرب آلمانی که به عنوان رییس جدید ساز وکار مالی ایران و اروپا موسوم به «اینستکس» انتخاب شده، بیش از ۳۵ سال سابقه فعالیت حقوقی و مالی در وزارت خارجه آلمان دارد.

به گزارش ایرنا رسانه‌های آلمانی روز گذشته (جمعه) اعلام کردند که در مذاکرات وزارت امور خارجه آلمان با دیگر شرکای اروپایی، «میشائیل بوک» سفیر پیشین آلمان در کشور‌های کلمبیا، مصر و سوئد به عنوان رئیس جدید سازو کار مالی اروپا با ایران انتخاب شده است.

«میشائیل بوک» متولد ۱۹۵۳ یک دیپلمات آلمانی است که در آخرین سمت خود بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ سفیر آلمان در کلمبیا بوده است.
وی دانش آموخته رشته حقوق است و پس از فارغ التحصیلی برای مدتی دستیار «برونو زیما» حقوقدان و فعال حقوق مدنی در دانشگاه «لودویگ ماکسیمیلیان» مونیخ شد.
«میشائیل بوک» در سال ۱۹۸۳ وارد وزارت خارجه آلمان شد و نخستین سمت دیپلماتیک خود را از سال ۱۹۸۶ تا ۱۹۸۹ به عنوان معاون مطبوعاتی و حقوقی سفارت آلمان در کاراکاس به عهده گرفت.
سپس تا سال ۱۹۹۲ به عنوان مشاور حقوق مدنی وزارت خارجه در شهر بن و پس از آن نیز به مدت دو سال به عنوان مشاور سیاسی سفارت آلمان در بانکوک مشغول به کار شد.

این دیپلمات آلمانی بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ نماینده دائمی سفارت آلمان در امان بود، بعد از این مدت به کشور بازگشت و تا سال ۲۰۰۰ مسئول امور مربوط به حقوق شهروندان در دفاتر وزارت خارجه در شهر‌های بن و برلین شد.
ریاست معاونت سیاسی سفارت آلمان در مادرید سمتی بود که «میشائیل بوک» تا سال ۲۰۰۳ عهده دار بود و پس از بازگشت به آلمان تا سال ۲۰۰۶ بخش‌های «قانون اساسی» و «امور کارکنان» وزارت خارجه را هدایت کرد.
وی تا سال ۲۰۰۹ زمانی که معاونت بخش مرکزی وزارت خارجه را بر عهده داشت، در مسائل مختلف این وزارتخانه از جمله امور مربوط به کارکنان، سازماندهی و مسائل مالی را مدیریت کرد.
«میشائیل بوک» از سال ۲۰۰۹ سفیر آلمان در قاهره شد و سال ۲۰۱۴ نیز به عنوان سفیر این کشور به استکهلم اعزام شد.

وی که آخرین دوره دیپلماتیک خود پیش از انتخاب به ریاست ایستکس را در بوگوتا گذراند به عنوان دیپلمات کارکشته در مسائل حقوقی و مالی و کارشناس مسائل خاورمیانه شناخته می‌شود.
«میشائیل بوک» سومین فردی است که برای ریاست اینستکس معرفی می‌شود. اولین مدیر معرفی‌شده برای این نهاد مالی، «پر فیشر» مدیر سابق کومرتس‌بانک آلمان بود. او، اما چند ماه بعد کناره‌گیری کرد.
قرار بود جای او را «برند اربل» دیپلمات آلمانی و سفیر سابق این کشور در ایران بگیرد، اما اربل پیش از آنکه رسما در این سمت قرار گیرد، از مقام خود کناره‌گیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان علت امتناع اربل از پذیرفتن ریاست اینستکس را «دلایل شخصی» اعلام کرد، اما سایر منابع از علل دیگری سخن گفته‌اند.

به عنوان نمونه روزنامه بیلد چاپ آلمان، مصاحبه‌ای از اربل را با یک پلاتفرم مشهور در یوتیوب بازنشر کرد که وی در آن اظهارات یهودی ستیزانه مطرح می‌کند.
این روزنامه که به حمایت از رژیم صهیونیستی و بدنام کردن مخالفان این رژیم مشهور است، سخنان اربل را دارای مضمون آشکار ضدیهودی دانست و آن را با تبلیغات جاری در مورد قدرت خارق‌العاده لابی یهودیان در آمریکا و سراسر جهان و بهره‌برداری یهودیان از جنایات نازی‌ها همخوان دانست.

اربل در بخشی از سخنانش مداخلات غرب را عامل اصلی وضعیت فاجعه‌بار خاورمیانه دانسته و از بیشتر مواضع جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی دفاع کرده بود.
وزارت خارجه آلمان در پاسخ به پرسش بیلد درباره این مصاحبه تنها اظهار شگفتی کرد و چند روز بعد هم اعلام کرد که تحقیقات لازم درباره گذشته این فرد صورت نگرفته بوده است.
اکنون «میشائیل بوک» دیپلمات ۶۶ ساله آلمانی که پیش از این سفیر آلمان در کشور‌های مصر، سوئد و کلمبیا بوده و در دوره حضورش در قاهره با بهار عربی را تجربه کرده است، سکاندار مکانیسم مالی برای تسهیل تجارت بین ایران و اروپا شده است.

هدف اصلی اینستکس تسهیل تجارت بین اروپا و ایران از طریق ایجاد یک نظام تهاتری برای حذف نیاز به تراکنش‌های مالی بین کشوری است و به صادرکنندگان اروپایی این امکان را می‌دهد که مبلغ حاصل از فروش محصولات خود به طرف ایرانی را از منابعی که از صادرات ایران به اروپا به دست آمده، دریافت کنند.

در همین حال شرکت متناظر اینستکس در ایران (ساتما) نیز همین کار را برای صادرکنندگان ایرانی انجام خواهد داد، با این حال اختلافات سیاسی باعث طولانی شدن روند ایجاد سازوکار تهاتری بین اینستکس و ساتما شده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۳
دو صد "رییس" چون نیم کردار نیست.
این رییسهای مختلف را روی هم بزارن؛ یک مثقال "عمل" از اینستکس در بیارن!
این هم یک یهودی دیگر!
حتما آخرش هم حقوق این آقا رو از ایران میخان بگیرن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان