بازدید 78599
۵

خطرات جراحی ضایعات مقعدی

امروزه افراد بسیاری از کیست مویی و ضایعات مقعدی رنج می برند. زمانی که این ضایعات پیشرفت می کنند نیاز به جراحی یا درمان با لیزر دارند. جراحی روش سنتی و رایج درمان کیست مویی و بسیاری از ضایعات مقعدی در گذشته بوده است، اما لازم است بدانید که جراحی ضایعات مقعدی (مثل فیستول، کیست مویی، شقاق و بواسیر) با عوارضی همراه است.
کد خبر: ۹۲۱۱۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۴ 31 August 2019

امروزه افراد بسیاری از کیست مویی و ضایعات مقعدی رنج می برند. زمانی که این ضایعات پیشرفت می کنند نیاز به جراحی یا درمان با لیزر دارند. جراحی روش سنتی و رایج درمان کیست مویی و بسیاری از ضایعات مقعدی در گذشته بوده است،  اما لازم است بدانید که جراحی ضایعات مقعدی (مثل فیستول، کیست مویی، شقاق و بواسیر) با عوارضی همراه است. در این مقاله شما را با خطرات و عوارض این عمل ها آشنا می کنیم تا با آگاهی بیشتری تصمیم بگیرید.

خطرات درمان بواسیر با جراحی

اگر بیماری بواسیر، با درمان های دارویی و خانگی درمان نشود، باید جراحی یا لیزر شود. در جراحی های سنتی برای درمان بواسیر یا هموروئیدوکتومی، ابتدا رگ های خونی اطراف ضایعه بسته می شوند سپس ناحیه سیاهرگ های متسع شده برش داده می شود. در این نوع جراحی، احتمال آسیب بافتی و آسیب رسیدن به ماهیچه های روده ای وجود دارد و در نتیجه ممکن است در صورت سخت بودن عمل و یا کم دقتی جراح و مشکلاتی که حین عمل به وجود می آید فرد کنترل خروج مدفوع و باد را از دست بدهد. اگر مقدار کمی از بافت دچار ضایعه باقی بماند احتمال بازگشت بیماری وجود دارد. پس از عمل باید تا مدتی محل جراحی پانسمان شود و بیمار به استراحت نیاز دارد. این جراحی بسیار دردناک است و با خونریزی زیادی همراه است. گاهی ممکن است بیمار به علت گرفتگی عضلات لگن تا یکی دو روز بعد از عمل حتی در ادرار کردن هم دچار مشکل شود.

درمان بواسیر طی عمل جراحی

پس از جراحی باید مراقب عوارض احتمالی، مثل جمع شدن خون در زیر پوست در ناحیه مقعد، عفونت در ناحیه جراحی شده و گیر کردن مدفوع در کانال جراحی شده باشید.

خطرات درمان کیست مویی با جراحی

در افرادی که کم تحرک هستن و کار آنها بصورت نشسته است مثل رانندگان و کارمندان، ممکن است در ناحیه دنبالچه، تعدادی از موها به جای بیرون آمدن از پوست به درون آن فرو روند و سبب تحریک سیستم ایمنی بدن و پاسخ به آن شوند. در نتیجه در اطراف موها چرک و خون جمع می شود  و کیست مویی ایجاد می گردد. درمان کیست مویی را با روش های خانگی یا امکان پذیر نیست و لازم است جراحی یا لیزر درمانی شود. در مواردی هم علت ایجاد کیست مویی، داشتن استعداد ژنتیکی است.

درمان کیست مویی به روش جراحی بسته

جراحی کیست مویی به دو روش باز و بسته انجام می گیرد. در روش جراحی باز، کیست مویی به همراه چرک و خون داخل آن به طور کامل برداشته می شود و پس از شستشو و پاکسازی به همین صورت باقی می ماند. یعنی بخیه زده نمی شود. تا چند روز از محل برداشت کیست مویی، ترشحات چرکی خارج می شود و در نهایت بافت های زیرین به تریج ترمیم می شوند و فرو رفتگی حاصل از عمل را پر می کنند. در این حالت احتمال بازگشت کیست مویی خیلی کمتر می شود.

در جراحی بسته، کیست مویی برش داده می شود و از مو و چرک و خون تخلیه می شود و سپس دوباره با استفاده از بخیه، بسته می شود.

هر دو روش جراحی کیست مویی با مشکلات و عوارضی همراه هستند. در روش اول بیمار درد زیادی دارد و در نشستن و خوابیدن با مشکل مواجه خواهد شد و پانسمان کردن و تمیز کردن محل جراحی دردناک خواهد بود. در روش دوم احتمال عفونت و بازگشت دوباره بیماری وجود دارد.

در هر دو روش ممکن است کیست مویی کاملا ریشه کن نشود و مدتی بعد دوباره برگردد.

همانطور که می بینید جراحی ضایعات مقعدی عوارض و مشکلاتی را به همراه خواهد داشت پس بهتر است قبل از انتخاب راه درمان، بیشتر دقت کنید.

خطرات درمان شقاق با جراحی

شقاق همان زخم یا ترک در ناحیه ماهیچه های مقعدی است. اگر درمان شقاق با روش های خانگی و دارویی موفقیت آمیز نبود و به شقاق مزمن تبدیل شد، لازم است که جراحی یا لیزر شود. در جراحی شقاق، اسفنکتر داخلی (ماهیچه داخلی مقعدی که دچار زخم یا ترک شده است)، قطع می شود. البته خود این قطع شدن اسفنکتر با درد همراه است و مدتی طول می کشد تا فرد بهبود پیدا کند در حالیکه درمان شقاق با لیزر بسیار راحت تر و بدون درد و خونریزی میباشد.

ناحیه دارای شقاق که باید درمان شود

خطرات درمان فیستول با جراحی

روش های مختلفی در جراحی برای درمان فیستول به کار می رود. در اغلب روش ها کانال فیستول برش می خورد و سپس ترمیم  و بخیه می شود. در روشی دیگر ابتدا حدود 6 تا 12 روز لوله تخلیه وارد فیستول می شود و پس از تخلیه فیستول برش می خورد. برای جراحی باید حتما دو کانال ابتدایی و انتهایی فیستول باز شود. در همه این موارد بیمار با درد زیادی مواجه است و در بعضی موارد، جراحی با خطر از دست دادن اختیار خروج گاز و مدفوع همراه است. احتمال ایجاد آبسه هم در این جراحی وجود دارد و بیمار باید حداقل 24 ساعت در بیمارستان بستری شود و به دو تا چهار هفته استراحت بعد از عمل نیاز دارد. احتمال بازگشت فیستول در درمان با عمل جراحی بیشتر از درمان با لیزر است.

خطرات درمان آبسه مقعدی با جراحی

آبسه مقعدی به علت ایجاد عفونت با قارچ یا باکتری ها در ناحیه مقعد ایجاد می شود که سبب تب و بدن درد و دردهای ناگهانی در ناحیه مقعد می شود. برای درمان آبسه مقعدی می توان از لیزر یا جراحی به روش سنتی استفاده کرد. در جراحی های سنتی لازم است بیمار یک روز قبل از عمل و یک یا دو روز پس از عمل در بیمارستان بستری شود. جراحی با خونریزی زیاد همراه خواهد بود و احتمال انتقال عفونت و همچنین بازگشت بیماری وجود دارد. گاهی پس از عمل جراحی و تخلیه چرک درون آبسه، آبسه به فیستول تبدیل می شود و بیمار را بیشتر اذیت می کند.

درمان پولیپ رکتوم

پولیپ رکتوم هم می تواند ناحیه مقعد را درگیر کند و فرد را آزار دهد. درمان پولیپ رکتوم جراحی است که باید در بیمارستان و توسط متخصص انجام گیرد. درمان می تواند حین کولونوسکوپی و یا به وسیله جراحی باز انجام شود. انتخاب نوع روش درمان بسته به تعداد و جایگاه پولیپ ها و میزان پیشرفت آنها دارد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
بتده مبتلا به کانسر کولون بودم و عمل کردم چند ماه بعد از عمل دوچار شقاق گردیدم که پزشک محترم انرا فقط با دارو انهم در مدت کمتر از یک ماه درمان کرد
سلام
ايا شقاق مزمن با دارو درمان داره ؟
اقا سعيد كدام دكتر و كجا شقاق رو با دارو درمان كردند؟
ممنون ميشم جواب بديد
سلام من ۲سال پیش عمل فیستول مقعد انجام دادم (جراحی بدون لیزر) وبا وجود یک رشته نخ در محل جراحی تقریبا دیگه دردی در آن قسمت نداشتم .برای بارداری با پزشکم و یک متخصص زنان و زایمان درخصوص امکان بارداری صحبت کردم هر دو برام کلونوسکوپی تجویز کردند .باانجام آن بلا فاصله درد زیادی درقسمت فیستول قبلی احساس میکنم. متاسفانه به دکتر جراحم دسترسی ندارم .لطفا راهنمایی بفرمایید
باسلام من دوسال پیش ابسه مقعدی داشتم و ب خودی خودش همه جراحاتش خارج شد ولی الان دوباره دهن باز کرده چ کنم ممنون میشم
سلام.ایا بعد از عمل فیستول نخی اویزون میمونه و دلیلش چیه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار