بازدید 4709

حذف ۴ صفر از پول ملی تاثیر تورمی ندارد

کد خبر: ۹۲۰۳۱۹
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۱ 26 August 2019

یک عضو فراکسیون امید گفت: برخی از کارشناسان، همکاران و نمایندگان نگران هستند که حذف چهار صفر از پول ملی تورم را افزایش می‌دهد اما این موضوع تاثیر خاصی بر تورم نخواهد داشت.

حمید گرمابی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص حذف چهار صفر از پول ملی، اظهار کرد: نظر من در خصوص این لایحه مثبت است، برخی از کارشناسان، همکاران و نمایندگان نگران هستند که این اقدام تورم را افزایش دهد اما تاثیر خاصی بر تورم نخواهد داشت، زیرا واحد یک صدم تومان نیز تعریف شده و استفاده خواهد شد، بنابراین نباید تاثیر اساسی بر تورم داشته باشد.

وی افزود: از لحاظ مباحث حسابداری، بودجه و چنین مباحثی، ارقام به قدری بزرگ شده که کار را برای بسیاری سخت کرده اما حذف چهار صفر از پول ملی کارها را راحت می‌کند و من در کل با آن موافق هستم.

نماینده نیشابور در مجلس شورای اسلامی در خصوص تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی بر اقتصاد کشور، گفت: حذف چهار صفر و تعریف واحد پولی جدید، تاثیری بر اقتصاد ندارد، البته ممکن است از لحاظ روانی برای برخی مردم اثر مثبت داشته باشد.

گرمابی با بیان اینکه بانک مرکزی هر سال با خارج کردن پول‌های کهنه از گردش و چاپ پول جدید که در ابتدا اتفاق می‌افتد، همیشه هزینه چاپ پول را دارد، عنوان کرد: حذف چهار صفر و چاپ پول جدید در درازمدت به صرفه است زیرا دیگر برای پول‌های کوچک‌تر نیازی به کاغذ نیست و می‌تواند فلزی باشد که از لحاظ ماندگاری بهتر باشد.

این عضو فراکسیون امید ادامه داد: ممکن است در کوتاه مدت فکر کنیم نیاز به چاپ تعداد زیادی اسکناس جدید داریم اما در عرض چند سال این جبران می‌شود و در نهایت از لحاظ مالی نیز اگر بازه ۴ یا ۵ ساله را در نظر بگیریم، با صرفه‌جویی که هر ساله در چاپ اسکناس جدید اتفاق می‌افتد، این مساله نیز رفع می‌شود و نیازی نیست بار اضافه‌ای را بر بودجه تحمیل کند.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه من نظر مجلس را در خصوص این لایحه مثبت می‌دانم، تصریح کرد: اکثر نمایندگان موافق هستند. این کار بارها در بسیاری از کشورهای دیگر انجام شده و تجربه این موضوع وجود دارد، گرچه هر کشوری باید این تجربه را با فاکتورهای بومی و منطقه‌ای خود تطبیق و پیش‌بینی کند اما در کل روشی است که بسیاری از کشورها در دنیا انجام دادند و در صورتی که به شکل درست انجام شود، آثار منفی نخواهد داشت و آثار مثبت آن بیشتر است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی