بازدید 29340
پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» عنوان کرد؛

«بازی پهپادی ایران» در منطقه چگونه معادلات نظامی را تغییر داده است؟!

پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با تیتر «بازی پهپادها»(Iran’s Game of Drones) برگرفته از سریال «game of thrones» عنوان کرده که قدرت پهپادی ایران در حال گسترش است، به گونه ای که می تواند بسیاری از معادلات نظامی و امنیتی منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.
کد خبر: ۹۱۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۸ 11 August 2019

قدرت و توان پهپادی ایران، همواره یکی از توانمندی های نظامی بوده که مورد توجه ناظران و تحلیلگران نظامی جهان قرار گرفته و به عقیده بسیاری از کارشناسان امور نظامی، ایران یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین است.

به گزارش «تابناک»؛ در این رابطه، پایگاه آمریکایی «نشنال اینترست» در گزارشی با تیتر «بازی پهپادها»(Iran’s Game of Drones) برگرفته از سریال «game of thrones» عنوان کرده که قدرت پهپادی ایران در حال گسترش است، به گونه ای که می تواند بسیاری از معادلات نظامی و امنیتی منطقه را تحت الشعاع قرار دهد.

در ادامه این مطلب آمده است: در هجدهم جولای، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین ایران که در حال حرکت به سمت تنگه هرمز در خلیج فارس بود، به کشتی آمریکایی در این منطقه نزدیک شد و هشدارها را نادیده گرفت.

جاناتان هافمن، سخنگوی پنتاگون در این باره مدعی شد: یک هواپیمای بدون سرنشین در محدوده‌ای تهدیدآمیز به باکسر نزدیک شد. این ناو اقدامی تدافعی علیه این پهپاد به عمل آورد و آن را سرنگون کرد تا از تأمین امنیت باکسر و خدمه‌اش اطمینان حاصل شود.

در مقابل، سردار ابوالفضل شکارچی، سخنگوی ارشد نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ادعای رئیس جمهور آمریکا و سخنگوی پنتاگون در خصوص سرنگونی پهپاد ایرانی را تکذیب و اعلام کرد: بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپادهای متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاه های خود بازگشته‌اند و هیچ گونه خبری دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر آمریکایی گزارش نشده است.

همزمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ویدئویی از رصد کشتی باکسر توسط پهپاد ایرانی را منتشر کرد. هرچند در این ویدئو هیچ شواهدی دال بر هدف قرار گرفتن پهپاد ایرانی توسط کشتی ایران مشاهده نشد، ضبط تصاویر از کشتی آمریکایی حاکی از نقش فزاینده هواپیماهای بدون سرنشین ایران در قدرت نامتقارن این کشور است.

«بازی پهپادی ایران» در منطقه چگونه معادلات نظامی را تغییر داده است!؟

این اولین بار نیست که هواپیمای بدون سرنشین ایرانی به یک کشتی آمریکایی در خلیج فارس نزدیک می شود. در ژانویه 2016 نیز یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی بر فراز یک ناو هواپیمابر آمریکایی در حال عبور از خلیج عمان به خلیج فارس پرواز کرد و همچنین از یک کشتی دریایی فرانسه عکس گرفت؛ هرچند این هواپیمای بدون سرنشین، تهدیدی جدی برای کشتی ها ایجاد نکرد، پیام مورد نظر خود را صادر کرد که ایران اکنون قادر است تمام کشتی های موجود در خلیج فارس را تحت نظر داشته باشد و در صورت تمایل خسارت وارد کند.

در مارس 2019، رزمایش بزرگ پهپاد تهاجمی - رزمی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با نام «الی بیت المقدس ۱» در منطقه عمومی خلیج فارس با پرواز همزمان 50 پهپاد برگزار شد. این اولین بار در ایران و منطقه بود که این تعداد پهپاد همزمان در یک عملیات تهاجمی - رزمی، در فاصله بیش از هزار کیلومتر دورتر از هدف همزمان پرواز و در یک زمان مشخص با حضور روی اهداف از پیش تعیین شده آنها را با دقت بالا مورد اصابت قرار می دادند.

نکته مهم اینکه بسیاری از پهپادهای ایرانی قابلیت حمل سلاح ها و موشک هایی را دارند که می توانند از آن ها برای حمله به کشتی ها و ناوهای آمریکایی در منطقه استفاده کنند.

برنامه هواپیماهای بدون سرنشین ایران

تلاش های ایران برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین را می توان در دهه 1980 کشف کرد. هواپیماهای بدون سرنشین اولیه این کشور در ابتدا برای انجام عملیات اطلاعاتی و مأموریت های نظارتی ساخته شده بودند. با این حال، با گذشت زمان تکامل یافتند و آنها وظایف دیگری را نیز شامل شدند که شامل مأموریت های تهاجمی نیز بود. تقریباً از یک دهه قبل، گزارش هایی در مورد برنامه های ایران برای توسعه پهپادهای خود منتشر شد و ایران برنامه ریزی چند منظوره ای را بر روی پهپادهای خود انجام داد: پهپادهای شناسایی، هدفمند و مرگبار.

هواپیماهای بدون سرنشین برای ایران دارای چندین مزیت هستند که باعث می شود آنها با تفکر جنگ نامتقارن ایران سازگار باشند: به طور عمده ارزان و ایمن هستند، زیرا آنها بدون سرنشین هستند و می توانند از راه دور اداره شوند. به راحتی می توانند از مرزهای سرزمینی برای انجام مأموریت های اطلاعاتی، نظارتی و شناسایی استفاده کنند و حتی می تواند حملات تهاجمی انجام دهد. علاوه بر این، هواپیماهای بدون سرنشین ایران را قادر می سازد مقداری اعتبار و پروژه قدرتش در خارج از مرزهای خود را ارتقا دهد. این واقعیت که پهپادها پیچیده یا گران نیستند، آنها را برای ایران بسیار جذاب می کند.

هرچند تحریم های ایالات متحده چندین بار برنامه پهپادهای پهپاد ایران را با مشکل مواجه کرد، جلوی آن را نگرفت. سال ها سپاه موفق به دور زدن این تحریم ها و وارد کردن اجزای اصلی لازم برای ساخت هواپیماهای بدون سرنشین از چندین کشور از جمله آلمان، فرانسه، ایالات متحده و سایر کشورها شد.

سرانجام ایرانی ها توانستند بیشتر از گذشته هواپیماهای بدون سرنشین تولید کنند، اما این روند بدون چالش نبود. سپاه با چالش های بسیاری روبرو است که بیشتر مربوط به ایجاد زیرساخت های ارتباطی کافی برای کنترل پهپادها و مسلح کردن هواپیماهای بدون سرنشین با موشک های هوا به زمین است. در پی انعقاد برنامه جامع اقدام مشترک یا همان برجام بین دولت اوباما و ایران در سال 2015، تهران تمایل شتاب بیشتری برای توسعه بیشتر هواپیماهای بدون سرنشین خود و استقرار بیشتر آنها در منطقه نشان داد.

در یکی از آخرین اظهارات، امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ایران، عنوان می کند هواپیماهای بدون سرنشین ایران هر کشتی آمریکایی را در منطقه رصد می کنند و افزود: هواپیماهای بدون سرنشین ما دارای برد قابل توجهی هستند و هیچ محدودیتی در زیرساخت های ارتباطی ندارند. به طوری که یک بایگانی تصاویر کشتی های آمریکایی از مسافت های بسیار نزدیک ایجاد شده است.

چنین اظهاراتی حاکی از آن است که تهران توانسته است، یکی از مشکلات مربوط به زیرساخت های ارتباطی را برطرف کند.

به طور کلی، دارایی های نامتقارن ایران بی سابقه گسترش یافته است، به طوری که این کشور همراه با داشتن گروه های شبه نظامی و قدرت سایبری، اکنون به قدرت نامتقارن دیگری در حوزه پهپادی شکل داده است که می تواند بسیاری از معادلات نظامی در منطقه را تغییر دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
این یعنی اگه ار موشکی خلاص بشن شدیدترین تحریم هارو وضع میکنن چون پهپاد داریم!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
اگه بخواهیم وا بدیم باید همه چیزمون رو بدیم. فردا میگن باید تیرکمون هاتون رو هم بدید.
این قدرت بزرگ پهبادی از یک پرنده ی مهاجر شروع شد که اون موقع خیلی ها مسخره می کردند اما ببین الان به کجا رسیده که از ایران میره سوریه و هدف رو دقیقا در همان نقطه ( اتاق جلسه داعش) بمباران می کنه و میاد ایران می نشینه.
علیرضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
بنده شخصا عقاید اصلاح طلبی دارم ولی باید بگم که دوره مذاکره دیگه به کل گذشته. حالا اگه مذاکره ای هم باشه باید از موضع قدرت انجام بشه. چون در حال حاضر هر نوع کوتاه آمدنی اونها رو گستاخ تر می کنه و این روال تا نابودی کامل کشور پیش میره. قطعا دشمنان کنونی تا ایران رو تجزیه و تیکه و پاره و ضعیف نکنند دست بردار نیستند.
ایران ابر قدرت خواهد شد در ده سال اینده مطئن جنگنده های بدون سرنشین مانند اف سی پنج ناو شکن های بزرگ زیردریایی هایی باقابلیت شلیک انواع موشک خواهیم داشت حتی توان ساخت انوان هواپیما کشتی های باری ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
اول باید تکلیف ایمنی پراید مشخص کنیم بعد بریم سراغ اف ۳۵
ناشناس
| Canada |
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
این نشانه اینترنت یک مجله جنگ افروز واقعی است، کاملا مزورانه قصد بزرگ کردن خطر ایران را دارد. ما اصلا تمامی سلاح هایمان تدافعی است نه تهاجمی.
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
ناشناس محترم 2:42عرض کنم خدمتتون اگه همین کارخونه سایپارابدین دست بچه هایی که پهبادمی سازندمطمئن باشین خودروئی بهترازبنزطراحی وخواهندساخت فقط اینو متوجه باشیم که جمهوری اسلامی بخاطراینکه جلوامریکا بایسته تواین 40سال سعی کرده قدرت نظامی وتسلیحاتش پیشرفت کنه چون مجبوربوده
بهتره به پهپادهای اسرائیلی و روسی و ترکیه‌ای هم نگاهی کنیم! واقعیت آن است که گرچه ایران در پهپاد حرف‌هایی برای گفتن دارد اما از بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عقب‌تر است!
نباید خودمان را گول بزنیم. بلکه باید بیشتر تلاش کنیم و سرمایه‌گذاری بیشتری در صنایع دفاعی انجام دهیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
سرمایه گذاری بیشتر در صنایع نظامی!!!!!!
یه سری به سیستان و بلوچستان، لرستان، ایلام، و بقیه مناطق کشور بزنید و وضع مردم رو ببینید.
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
دوست عزیز خودغربیهاودنیاقبول داره ایران درفناوری پهبادی جز5کشوربرتردنیاست
کدام معادله؟!!!
تبدیل ۵۰ درصد طبقه متوسط به طبقه مسکین جامعه؟!!
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
کاوه عزیز فارغ از اینکه ما چقدر با سیاست های منطقه ای و به خصوص داخلی مسئولان مخالف هستیم نباید واقعیت ها رو انکار کنیم. من خودم به شخصه با تمام انتقادهایی که از رفتار، عملکرد مسئولان دارم اما باز هم به توانایی های نظامی که در یکی دو دهه اخیر به اون دست پیدا کردیم افتخار می کنم. دوست عزیز شاید از دید اون امریکایی ساخت موشکی با برد 3 هزار کیلومتر که اونا سال های خیلی دور به تکنولوژی اون دست یافته اند خیلی کار عجیب و بزرگی نباشه اما نباید فراموش کنیم که وضعیت کشور از نظر تحریم های نطامی، مالی ، تسلیحاتی و حتی تکنولوژیکی به چه صورتی بوده؟ من اصلا قصد ندارم وارد این فضا بشم که اصولا دلیل این تحریم ها چی بوده و یا اینکه کی کقصر هست(بدون شک یکی از دلایل اصلی رفتارهای بعضی از مسئولان کشور بوده و هست) اما همین تحریم ها و کمبودها باعث شده تا جوانان کشور حتی با کمک و ایده گرفتن از نمونه های مشابه خارجی تجهیزات نظامی رو تولید کنند که روزی آرزوی نمونه های آموزشی اونا رو داشتیم. کاش و کاش و کاش همین نگرش، همین نگاه هم در دیگر حوزه های کاری دیده می شد! شک ندارم که خیلی از دوستان میگن که برای رسیدن به همچین زمانی، هزینه های مالی بسیار زیادی رو داشتیم. اما من به شخصه راضی هستم . کاش مسئولان کشور هزار برابر هزینه های نطامی که جهت تحقیق و توسعه و بهبود صنایع نظامی کردند، تو حوزه اقتصاد هم انجام می دادن و امروز شاهد این بودیم که اقتصادمون هم مانند صنایع دفاعی و تهاجمی نظامی کشور توسعه یافته بود. کاش هزینه های بسیار زیادی رو می کردیم تا امروز هم مانند صنایع نظامی، وضعیت اجتماعی مردم هم در سطحی بود که بهش افتخار کرد. کاش همزمان با صنایع نظامی روی دیگر صنایع هم سرمایه گذاری های کلان می کردیم. کاش مثل صنایع نظامی، امروز شاهد این بودیم که حتی یک قطره از نفت خود رو نمی فروختیم و تمام تولیدات نفت خام خود رو صرف مصرف داخل می کردیم و در عوض مخصولات متعدد دیگر از نفت خام تولید می کردیم. کاش مسئولان روی تولید ارزون قیمت محصولات دیگر کشورها (مانند چین) تمرکز می کردن و امروز شاهد این بودیم که محصولات متعدد غیر نفتی رو صادر می کردیم. وقتی به عقب بر می گردیم و به حدودا 25 سال پیش نگاه می کنیم، می بینیم که صنایع نظامی ما در سایه تحریم ها چقدر گسترده و پیشرفت داشته. خوب این نشون می ده که خواستن، توانستن هست. شاید بعضی از دوستان بگن که ما موشک ها و یا هواپیما و دیگر تجهیزات نظامی رو از روی نمونه های دیگر مانند نمونه های کره شمالی، روسیه و حتی امریکا درست کردیم!!!! خوب چه اشکالی داره؟ وقتی فرضا روسیه و یا شوروی سابق یک تجهیز و یا سامانه و یا ابداع نظامی انجام می داد، آمریکا و جاسوسان اون تمام تلاش خود رو می کردن تا بهفمن که کارسناسان روسیه و یا شوروی چگونه اون تجهیز رو ساخته و یا از چه تکنولوژی استفاده کردن. منظورم اینه که متخصصان و کارشناسان ما درسته که انگار از روز اول نشستن و چرخ رو اختراع کردن اما وقتی بفهمیم که چه محدودیت هایی روبروی این عزیزان بوده، اون وقت کار اونا رو تحسین می کنیم. در آخر متاسفانه این به تنهایی کافی نیست!!!! همونطور که قبلا و در بالا اشاره کردم، مسئولان کشور بایستی تعادلی رو بین تمام امور در نظر می گرفتن و به موازات صنایع نظامیاز دیگر حوزه ها غفلت نمی کردن. در کشورهای غربی، این حوزه ها و صنایع نظامی هستن که پیشرو صنعت اون کشورها هستن و از ابداعات، نوآوری ها و اختراعات صنایع نظامی در دیگر صنایع هم استفاده می کنند. به امید روزی که حتی یک لیتر نفت خام و دیگر مشتقات نفت خام رو صادر نکنیم و در عوض هر لیتر نفت خام رو تبدیل به محصولات با ارزشی کنیم که قیمت صادرات اون برابر با هزار لیتر نفت خام باشد. یا حق
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
راست میگی برادر مردم مشکلات زیادی دارن باید به اوناهم رسیدگی بشه
همه دنیا صحبت از قدرت و توان ایران هست و اونوقت ما ۲۴ ساعت در حال رد و بدل کردن پیامهای تحقیر ملی در واتساپ و تلگرام و اینستاگرام هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
همه دنیا هم ندونه چخبره دیگه خودمون میدونیم گه سرمایه گذاری رو یه بخش خاص بمنظور خاص نون و اب برا ملت نمیشه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
کشوری نیمه صنعتی بودیم که تک و توک کارخونه داشت، الان هیچی نداریم. من بیکارم، تو بیکاری ، همه بیکاریم، بچه های ما بیکار خواهند شد.
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
عالی وگل گفتی خداشاهده من توآذربایجان فامیل دارم همشون بالاتفاق میگن شما جلوامریکا ایستادین وابرقدرتهاازشمامیترسن،درسته اقتصادمون داغونه وناشی از رانتهاوتحریمها هستش ولی ازدید دنیا، به چشم یک ابرقدرت جدید مارومیبینن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
دوست عزیزی که بیکارند باید ببینند چرا با وجود اینهه موقعیت و پتانسیل کار و توسعه چرا مهارت و قابلیت کاری نداریم . بیکاری با توسعه جبران میشود نه با خمودی و نخوت و انکار داشته های خودی
باید بعد از قضیه حادثه محموداباد مازندران به نیروی هوایی بهای بیشتری داد چرا که تا حالا کسی نمیدانست شلیک هوایی در زمینهای غیر همسطح چه تلفاتی میتواند داشته باشد !..........همین کار را باید در عراق و سوریه جلوی داعش انجام بدن
متن اغلاط تایپی و جابه جایی پاراگراف زیادی دارد
هر روز بیشتر از قبل به دلاوران نیروهای مسلح ایرانزمین افتخار می کنم. پاینده ایران.
تابی جون فونت جدیدتون رو اصلاح کن. حرف «آ» رو نمیزنه
بقدری بهم زده که یک ائتلاف جدید جهانی فقط برای مقابله با ما شکل گرفته بیخ گوشمون

کم مونده جیبوتی هم نیرو بفرسته
پاسخ ها
جاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
نترس پسر جون چیزی نمیشه
تا کور شود چشم هر آنکه نتوان دید
به امید پیشرفت این مرز و بوم...
سعی در برقراری عدالت اجتماعی کنید مسئولین
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۱
این مرز و بوم پیشرفت خواهد کرد ولی نه با مدیران ناکارامد
نیروهای مسلح کارشون رو دارند خوب انجام میدن لطفا مسئولین دولتی هم به وظایفشون عمل کنند تا اینقدر مردم در حوزه اقتصادی بدبختی نکشند. مسئولین دولتی برخیشون فقط لب و دهنند و عملکرد و مدیریت باعث شده کشور به لحاظ اقتصادی متلاشی بشه. راهبردهای کشور در خصوص حوزه دفاعی موثر بوده و به حمدلله با کمترین بودجه دفاعی در منطقه بیشترین توسعه رو در صنایع نظامی داشتیم اگرمسئولین دولتی تفکر لیبرالی رو کنار میذاشتند و دلسوزانه و جهادی کار میکردند و قدرت فکری و توان اجرایی جوانها و راهبرد اقتصاد مقاومتی رو بکار میگرفتند الان در این شش سال نیز رشد چشمگیری در حوزه های صنعتی و کشاورزی داشتیم و اقتصاد ما تبدیل به پاشنه آشیل ما نمی شد.
ما مردم عوام از پست پرده سیاست بی خبریم وگرنه زدن پهباد آمریکا و بی توجه موندن آمریکاییها عقل رو دچار مشکل می کنه چون بخاطر یک سرباز در عراق و افغانستان صدها نفر رو قتل عام می کنند تا ابهتشان حفظ بشه ولی در قضیه پهباد چرا بی تفاوت ماندند جای سواله یا اینها فیلم مشترک برای دوشیدن بیشتر عربهای یا محروم کردن چین از انرژی ارزان یا گرفتار کردن اعراب در باتلاق یمن و سوریه خلاصه پشت پرده خبرهایی هست وگرنه جنگ حتمی بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
عزیزم چه باورکنی چه نکنی قدرت ایران مانع بروز جنگ شد
یاد ماهای قبل از لشکرکشی به یوگسلاوی و عراق افتادم ، در آن زمان هم از قدرت نظامی صدام و میلوشویچ تمدجید می شد ، از این تعریف های دشمن نباید به خود غره شد .
دقیقا مطابق نقشه امریکا عمل می کنیم ، افتادن در مسابقه تسلیحاتی با امریکا ، هزینه سرمایه ای که باید در خدمت رشد اقتصاد باشد در زمینه نظامی و در آخر کاهش رشد اقتصادی و افزایش نارضایتی مردمی ،
مشخصه برخی کامنت ها و لایک ها از ایران نیست خجالت بکشید وطن فروشان و ببالید به ایران عزیز
کمی از آسمان فاصله بگیریم و حال و روز مردم روی زمین را درک کنیم!.. گرانی، بی کاری، فساد، اختلاس، رانت،..... با هیچ پهبادی قابل رویت نیست!
تقاضا می شود یکی از مدیران پهپادی رو به عنوان مدیر شرکت سایپا بزارن که حداقل بعد از 30 سال این آب پاش پراید رو بتونن تنظیم کنن بدن بیرون...
عزیز دل برادر آمریکا هیچ وقت با ایران وارد جنگی که اطمینان به پیروزی ندارد نمیشود . جنگ با ایران اولین ضرر آمریکا این است هم ذخایر و هم بازار نفت حاشیه خلیج فارس را از دست میدهد . ضرر دوم آمریکا ۸۰ درصد احتمال از دست دادن دو الی سه فروند ناوهای هواپیما بر خود در آبهای خلیج فارس هست . ضرر سوم احتمال از دست دادن و سقوط رژیم محمد بن سلمان توسط شبهه نظامیانو ارتش یمن است و کودتای مخالفان بن سلمان با همکاری شیعیان مقیم عربستان از داخل عربستان به نفع ایران و یمن که گاوی برایشون باقی نمیماند که از آن شیر بدوشند ضرر چهارم ۹۰ درصد احتمال سقوط رژیم صهیونیستی توسط حزب اله لبنان و با همکاری مجاهدین فلسطینی و سوری . و ضرر پنجم در صورت جنگ در خلیج فارس احتمال نه بلکه همکاری صد در صد کشور چین و روسیه از هم‌پیمانان ایران به ایران و شکست مفتضحانه آمریکا و بعداز آن استیضاح و برکناری ترامپ توسط مجلس سنای امریکا .
باید دست تک تک بچه‌ها را بوسید نباید بگذاریم خون شهدا پایمال شود اجرتون با سیدالشهدا علیه السلام خدا قوت
آیابااین همه ادعاوهزینه چرابه جانبازان که برای این مرزوبوم ازجان خودگذشتندوجانبازشدندبه حداقل حق آنهاکه دواودرمان است چرارسیدگی نمکنند؟ مصوبات مجلس و تشخیص مصلحت/ وهیت دولت/وودرخصوص دواودرمان اجراء نمیشودباقی پیشکش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل