بازدید 41854

سحر قریشی به الناز شاکردوست و مهناز افشار می‌رسد؟

سحر قریشی پس از موفقیت الناز شاکردوست از طریق مسیری که مهناز افشار طی کرده، در پی رقم زدن اتفاق مشابهی برای خود و تغییر زمینه بازیگری‌اش از سینمای تجاری به سینمای هنری است تا طول دوره بازیگری و کیفیت کارنامه کاری‌اش را توامان ارتقا دهد؛ اما آیا او می‌تواند به چنین موقعیتی دست یابد و در این مسیر چه شرایطی پیش روی دارد؟
کد خبر: ۹۱۵۹۵۷
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۹ 04 August 2019

سحر قریشی به الناز شاکردوست و مهناز افشار می‌رسد؟سحر قریشی پس از موفقیت الناز شاکردوست از طریق مسیری که مهناز افشار طی کرده، در پی رقم زدن اتفاق مشابهی برای خود و تغییر زمینه بازیگری‌اش از سینمای تجاری به سینمای هنری است تا طول دوره بازیگری و کیفیت کارنامه کاری‌اش را توامان ارتقا دهد، اما آیا او می‌تواند به چنین موقعیتی دست یابد و بازیگرانی چون قریشی ـ که صرفاً در سینمای تجاری حضور پررنگی دارند ـ برای ورود به جمع نسبتاً بسته سینمای هنری چه مسیری در پیش دارند؟

به گزارش «تابناک»؛ سحر قریشی، بازیگر سینما به تازگی در گفت و گویی ضمن حملات مستقیم به مهناز افشار در واکنش به حملات مشابهی که افشار نسبت به او به کار برده بود، از تلاشش برای تغییر مسیر در بازیگری سخن به میان آورده و رد پیشنهادهای تجاری در سینما و شبکه نمایش خانگی و بازی در تئاتر «لامبورگینی 2» به کارگردانی سیامک صفری را در این راستا عنوان کرده است. او موفقیت مهناز افشار در تغییر زمینه بازیگری‌اش از تجاری به هنری را نیز با تحسین مورد اشاره قرار داده و به وضوح نشان داده که در پی همان مسیری است که شاکردوست و افشار پیش از او رفته‌اند.سحر قریشی به الناز شاکردوست و مهناز افشار می‌رسد؟

الناز شاکردوست را با لیسانس رشته نمایش و طراحی صحنه از دانشگاه آزاد تهران مرکز یا فوق لیسانس هنر نمی‌شناختند، بلکه با «مجردها»، «گل یخ»، «چه کسی امیر را کشت؟»، «چند می‌گیری گریه کنی»، «کیش و مات»، «دو خواهر»، «شرط اول»، «تو و من»، «آتیش بازی» و شماری دیگر از فیلم‌های سینمای بدنه می‌شناختند که با تلاش‌هایی ناموفق برای دیده شدن در سینمای جدی‌تر و هنری نظیر اتوبوس شب همراه شده بود؛ کاراکتری که الناز شاکردوست به مرور از خود خلق کرده و برای تداوم حضور در سینما، به آن تداوم بخشیده بود.

مهناز افشار نیز از سال هشتاد و هفت با «شبانه روز» به کارگردانی امید بنکدار و کیوان علیمحمدی، «دعوت» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا و «شیرین» به کارگردانی عباس کیارستمی کوشید نشان دهد توان بازی در فیلم‌های جدی‌تر را دارد و هرچند حضور در سینمای بدنه را نیز تداوم بخشید و در فیلم‌هایی چون «پسر آدم، دختر حوا» و «پوپک و مش ماشاالله» نیز بازی کرد، در مقابل سینمای هنری به خصوص در دریافت دستمزد و اولویت بندی نسبت به آثار تجاری انعطاف نشان داد، چون به خوبی درک کرده بود، با افزایش سن تنها به عنوان یک بازیگر دارای توانایی بازی در فیلم‌های هنری می‌تواند به حضور مستمرش مقابل دوربین تداوم بخشد.

همکاری مهناز افشار با مازیاری میری در «سعادت آباد»، با بهرام توکلی در «بیگانه»، با بهمن فرمان آرا در «دلم می‌خواد»، با عبدالرضا کاهانی در «ارادتمند؛ نازنین بهاره تینا»، با بهروز شعیبی در «دارکوب»، با مهدی کرم پور در «پل چوبی»، با وحید امیرخانی در «شاه کش»، با محسن تنابنده در «قسم» و با صفی یزدانیان در «ناگهان درخت» بخشی از موفقیت این بازیگر زن سینمای ایران است که اکنون در میانسالی نیز پیشنهادهای فراوانی نه صرفاً برای بازی در فیلم‌های تجاری که برای نقش آفرینی در فیلم‌های جدی و نقش‌های مهم دارد و در عین حال او بارها کاندیدا و برنده جوایز متعددی شده است.

این واقعیتی تلخ در سینماست که اگر فاصله‌ای قابل توجه میان حضور یک بازیگر مقابل دوربین بیفتد، بازگشتش به سینما چندان ساده نیست؛ کما اینکه برخی بازیگران سینمای ایران که چند سال در خارج از ایران به سر می‌بردند و از سینما به کلی فاصله گرفتند، دیگر نتوانستند نقش مناسبی بگیرند. یکی از تکنیک‌های عبور از سینمای تجاری و بازگشت به سینمای هنری ـ که اعتباری نزد منتقدین و مخاطبان جدی سینما به وجود می‌آورد و کارگردان‌های صاحب سبک را ترغیب می‌کند تا به بازیگر تجاری نقش جدی‌تر بدهند ـ فاصله گرفتن از کاراکتری است که او با آن مشهور است.

الناز شاکردوست و مهناز افشار از این تکنیک به خوبی استفاده کردند و موفق شدند. اتفاق دیگر که برای مهناز افشار رخ داد و هنوز برای الناز شاکردوست رخ نداده اما در تداوم مسیرش باید به آن توجه کند و سحر قریشی نیز به کلی از آن محروم است، برخورداری از یک مشاور در سینماست؛ مشاوری که بازیگر از پست‌های اینستاگرامی و توییتری تا حضور در مراسم‌ سینمایی و غیرسینمایی و انتخاب فیلم‌هایش را با او هماهنگ کند و به عنوان یک کارمند تمام وقت برای برند شخصی هنرمند کار کند. برخی بازیگر سینمای ایران که شخصاً توان بالایی ندارند، با استفاده از این مشاوران چهره خوبی در چند سال اخیر از خود ـ چه در فضای حرفه‌ای و چه در افکارعمومی ـ ترسیم کرده‌اند.

موضوع دیگر سبک زندگی متفاوت بازیگرانی است که در سینمای هنری بازی می‌کنند. مهناز افشار تا حدود زیادی به این تغییر تن داد، الناز شاکردوست نیز تا حدودی تغییرات در خود داده اما سحر قریشی در همین گفت‌وگوی اخیرش نیز نسبت به تغییر استایل گارد نشان داده است. به جز دریافت دستمزد اندک، پذیرش بازی در نقش‌های کوچک و کوتاه -ولو یک سکانس- در فیلم‌های مهم، موضوع دیگری است که یک بازیگر حرفه‌ای که قصد دارد دایره بازیگری‌اش محدود به سینمای شانه تخم مرغی نشود، باید در نظر بگیرد. در عین حال قریشی باید تلاش کند تکنیک بازیگری‌اش را در کنار افزایش مطالعه‌اش ارتقا دهد و به کارگردان‌های حرفه‌ای نشان دهد چیزی برای عرضه دارد.

واقعیت این است که در سینما از جمله سینمای ایران، هر سال تعداد محدود فیلم باکیفیت و دارای سناریو و تیم حرفه‌ای پشت و جلوی دوربین (کستینگ) ساخته می‌شود و در این فیلم‌ها نیز نقش‌های کلیدی محدودی وجود دارد. بنابراین نه تنها رقابت بلکه جدال و تقابل شدید بر سر این نقش‌ها در سینمای ایران، طبیعی است و اگر جز این باشد، باید تعجب کرد. از این منظر حتی با برخوردی از بالاترین توانایی‌ها، تداوم حضور در سینمای جدی به خصوص برای بازیگران که باید انتخاب شوند، بسیار دشوار و نفس‌گیر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۳۶
از سایت وزین تابناک بعید است که به مسائل چیپی مثل اینموضوع تیتر و خبر اختصاص دهد
پاسخ ها
م
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
زیبا چهرگان سلبریتی و با گدر زمان به پختگی بازیگری رسیدهالبته جای بزرگانی هم مثل خانمها معتمد آریا و حاتمی وا
ناشناس
| Belgium |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
سایت وزین تابناک؟؟؟!!!! چطوری به این نتیجه رسیدی؟؟؟!!!!
حاج اکرم
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
کاملا با شما موافقم...شان و جایگاه سایت وزین تابناک خیلی بیشتر از این حرفها است...
پوشش اخبار چندتا هنرپیشه مروج رسوم غلط و بعضا زشت در شان همون مجلات سینمایی است...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
جزو تیتر های مهم زدی اینو؟این اصن ارزشش رو داره؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
مثل این که تبلیغات سحر قریشی برای حجاب بد جوری کار دستش داده که اینجوری منفی گرفته
موفقیت الناز شاکردوست از طریق مسیری که مهناز افشار طی کرده،

کی گفته افشار در بازیگری موفق بوده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
الناز شاکردوست محبوبترینه مخصوصا این اواخر آیا نمیدونی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
زکی
اصلا برای من پشیزی اهمیتی ندارد این خانم چه مسیری برای آینده کاری خود طی می کند.
سعی کنید به افراد و مسائل مختلف به اندازه ارزشون بپردازید.
خوب بعدش... ولمون کن بابا.مرغ شد هجده تومان
تو ایران هر کسی میتونه به همه چیز برسد حتی سحر قریشی به شرط اینکه مثل ایشون وصل باشی
ما که هنر و استعدادی ندیدیم
فقط مونده بود سحر قریشی بشه پرچمدار سینمای معنا گرا ؟

برای حرف داشتن باید سواد داشته باشی، تجربه کنی سفر بری، مردم رو بشناسی، فکر کنی، بخونی ...
در حد و اندازه نیستی ..گاهی برای این بهت گیر میدن ...چکار دخترا داری اونا دارن بازیشان را میکنند به من و شما چه ........فقط مسائل سیاسی
با سلام

مدیران محترم تابناک، مدت زیادی است که از خبررسانی شما استفاده میکنم و از شما هم بسیار سپاسگذارم
اما آیا بررسی موفقیت این خانم، خبر خیلی مهمی برای مخاطبان محسوب می شود. در شرایطی که مردم با این همه مشکلات دست و پنجه نرم می کنند. امیدوارم مسئولین این سایت به سمت جذب مخاطب به هر طریق ممکنی پبش نروند.
واقعاً در این شرایط مملکت خبر مهم دیگری نداشتید که این خبر را در راس اخبار گذاشتید.وجهه خودتان را سبک نکنید
اصلا از این حرف نزنید. این کیه اصلا؟
خوب که چی.به من و شما چه مربوط.فقط این را به شما بگوییم افراد خیلی کمی در میان بازیگران ایرانی چه زن وچه مرد پیدا می شوند که خاکی باشند وخودشون رو گم نکرده باشن.
این خانوم افشار شوهرش که معلوم شد چیکار بوده خودشم که آبروی یه روحانی رو برده،حال پول هم که به اندازه کافی داشته باشی همه سایت برات تبلیغ میرن
تابي ! زرد شدي ها .
این خانم و فیلمهای زردش کمترین تاثیری در حل مشکلات مردم ندارن
به هیچ وجه
اين هنر پيشه با داشتن سواد اندک و بي محتوا سعي شمايي از هنرپيشگي را از خود به نمايش بگذارد. اما وي داراي جايگاهي عالي در ميان مردم نيست و نمي تواند باشد. وي فردي سطحي نگر و عوام مي باشد. البته از نظر صريح خود پوزش مي خواهم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
نکشیمون خواص جان
کاشکی میدونستم این رو کی بازیگر کرده همین امشب میرفتم سراغش
تابي چرا رفته تو غير قابل انتشار :))))
یه سوال مهم دارم اینکه اینا اگه ریخت و قیافه نداشتن اصلا بهشون بازی میدادن ؟منکه شک دارم میذاشتن تو کادر هم باشن تا چه رسه نقش اول نتیجه اینکه اینا فقط تیپ و قیافه دارن به اضافه شانس و اقبال و پارتی نه هنر بازیگری
خب بهتره که سعی کنید از افت روزافزونتون جلوگیری کنید و تیتری مثل این رو دیگه نذارید
برام سوال شد که چرا تابناک تصمیم گرفته این مطلب را در ستون اصلی بیاورد؟
هر سه تاشون بیسواد و پرحاشیه اند.اصلاً هم هنرمند نیستند.فقط پول قیافه شون رو میخورند..................
فکر نمی کردم تابناک جایگاه خودش رو تا این حد پایین بیاره
واقعا متعجبم
این فرد فقط یک مدل است و بس
فکر نکنم آنقدر مهم باشه که یک خانم هنرپیشه در تیتر اصلی تابناک قرار بگیره. مسایل مهمتری هست که باید به آنها بپردازید و نپرداختن به مسایل اصلی اجتماعی که در جامعه وجود دارد ارزش و منزلت سایت تان را پایین میاره.
اولا که ایشون یک هنرپیشه سوپرمارکتی هستند! دوما زیادی در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی که به ایشان مربوط نمی شود اظهار نظر می کنند! پس امیدی به ایشان نیست و همان بهتر که درحالت همیشه منقلب بمانند
سحر قریشی جذاب و کارکردش با مهناز افشار و دیگر هنرمندان فرق دارد و جذابیتش برای طرفداران عمدتا مرد فرق دارد . بنابراین قابل مقایسه نیستند
اینم از نوچه های الهام چرخنده س
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر