بازدید 6310

واکنش گمرک به گزارش تخلفات

کد خبر: ۹۱۵۶۱۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۴ 03 August 2019

رئیس گمرک گفت: نزدیک به ۹۰ درصد آنچه در گزارش مجلس در مورد تخلفات گمرک آمده ناشی از پیگیری های مجدانه خود گمرک در بحث پیشگیری و مبارزه با قاچاق بوده است.

به گزارش «تابناک»، مهدی میراشرفی در گفت‌وگو با مهر، در مورد وضعیت ترخیص کالاها اظهار داشت: کالاهایی که در محوطه ها، بنادر و مناطق آزاد و ویژه بود با هشت پیشنهادی که سابقا از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه شده بود، تعیین تکلیف شد.

رئیس کل گمرک ایران افزود: از جمله کالاهایی که در این راستا تعیین تکلیف شد خودروهای دپو شده بود که تا ۱۶ تیرماه تعداد ۶۶۵۳ دستگاه از گمرک ترخیص شده و ۳۴۰ دستگاه نیز اظهار شده اند اما بنا به دلایلی نتوانسته اند به مرحله صدور پروانه برسند.

وی با بیان اینکه ترخیص این خودروها دستاورد پیشنهادات گمرک بود، گفت: مباحث زیادی در رابطه با رسوب کالا در بنادر و گمرکات عنوان می شود در حالی که در بیشتر مواقع، بحث مربوط به موجودی با رسوب اشتباه گرفته می شود. به عنوان مثال در بندر شهید رجایی نزدیک به ۳.۵ میلیون TEU کانتینر موجود است در حالی که بخش کمی از این کالاها، به مرحله رسوب رسیده اند اما در اخبار از کلمه رسوب برای تمامی کالاها استفاده می شود.

میراشرفی ادامه داد: در رابطه با کالاهای فله ای هم این مساله وجود دارد در بیشتر مواقع ۱۰ میلیون تن کالای فله ای داریم که از این میزان ۴.۲ میلیون تن مربوط به کالاهای اساسی می شود؛ این کالاها موجودی بنادر محسوب می شوند و به کار بردن کلمه رسوب در این مواقع درست نیست.

کاهش ایستایی کالا با تشکیل کارگروه تعیین ارزش

وی در رابطه با تشکیل کارگروه بررسی و تعیین ارزش کلیه اقلام وارداتی و صادراتی، اظهار داشت: طبق مفاد قانون امور گمرکی یکی از وظایف اصلی گمرک، تشخیص و وصول حقوق ورودی است؛ برای این امر گمرک نیاز به ارزش اقلام دارد از این رو تعیین ارزش و رسیدگی به آن در گمرک انجام می شود تا حقوق ورودی به درستی وصول و به خزانه واریز شود.

میراشرفی افزود: اختلاف نظراتی در رابطه با صحت ارزش کالاها به وجود آمده بود از این رو پیشنهاد تشکیل کمیته تعیین ارزش کالاها از سوی گمرک ارائه شد تا پس از بررسی اطلاعات در کمیته بر اساس چارچوب تعیین شده، صحت اطلاعات تایید شود.

وی با بیان اینکه ارزش کالا در ثبت سفارش و ارزش کالا در گمرک و ارزشی که در بانک مرکزی مورد رسیدگی قرار می گیرد ممکن است مغایرت داشته باشند، تصریح کرد: این مساله منجر به تشکیل پرونده های متعدد در گمرک می شود و ممکن است رسیدگی به آنها ماه ها به طول بیانجامد از این جهت این کارگروه چندجانبه چارچوب رسیدگی به ارزش را تعیین کنند و این ارزش ها در بانک اطلاعاتی گمرک قرار می گیرد تا از زمان ثبت سفارش تا زمان صدور پروانه، ایستایی نداشته باشیم.

متخلفان در گمرک شناسایی و به مراجع ذیصلاح معرفی شدند

معاون وزیر اقتصاد در رابطه با گزارش فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی و اداری مجلس در خصوص قاچاق کالا از مبادی رسمی و تخلفات گمرک گفت: نزدیک به ۹۰ درصد آنچه در این گزارش آمده بود ناشی از پیگیری های مجدانه خود گمرک در بحث پیشگیری و مبارزه با قاچاق بوده است.

وی افزود: موارد مطرح شده، عموما مواردی هستند که سازمان گمرک کاشف و شاکی آنها است که قسمت عمده این موارد در محاکم قضایی به سرانجام رسیده و بخشی هم در دست رسیدگی است.

رئیس کل گمرک ایران تصریح کرد: با توجه به افزایش شفاف سازی در گمرک، برای کلیه مواردی که تخلف یا بزه قاچاق محسوب می شدند خود ما این موارد را مطرح و به مراجع رسیدگی کننده ذی صلاح ارسال کردیم.

وی با بیان اینکه در همه سازمانها ممکن است یک قسم از تخلف وجود داشته باشد که نباید مورد مماشات قرار گیرد، گفت: در صورت شناسایی متخلفین در هر سطحی، ما برخورد لازم را می کنیم که در این زمینه مواردی را شناسایی و به مراجع ذی صلاح معرفی کردیم.

میراشرفی در پاسخ به این سوال که آیا این افراد در سطوح مدیریتی بوده اند، افزود: مطابق با گزارش بازرسی وزارت امور اقتصادی و دارایی کمتر از ۵ درصد تخلفات در حوزه مدیران در کل وزارت اقتصاد اتفاق می افتد.

وی ادامه داد: با شناسایی وزارتخانه و گمرک افراد ناسالم شناسایی شده و هم اکنون در پروسه بررسی در مراجع ذی صلاح هستند.

بالا بودن تراکنش ها، منجر به ناپایداری تبادل اطلاعات می شود

رئیس کل گمرک ایران همچنین در خصوص وضعیت اتصال سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت، اظهار داشت: در حال حاضر سامانه گمرک به سامانه جامع تجارت متصل شده است چراکه الکترونیکی کردن امور در اولویت گمرک ایران قرار دارد.

وی افزود: ما به بیش از ۲۰ سازمان که در امر تجارت دخیل هستند، لینک هستیم و تراکنش‌های بسیار بالایی بین سامانه‌های گمرک و این سازمان‌ها صورت می‌گیرد؛ بنابراین با توجه به بالا بودن تعداد تراکنش‌ها شاهد بروز ناپایداری و قطعی‌های پی در پی در تبادل اطلاعات هستیم.

میراشرفی تصریح کرد: بالا بودن میزان تراکنش‌ها، منجر به بروز اختلال در شبکه‌ها می‌شود و این موضوع امری طبیعی است، اما با توجه به اینکه این سازمان‌ها به گمرک وصل هستند و ذی نفع نیز از درگاه گمرک وارد می‌شود، تمام تقصیرها را متوجه گمرک می‌داند.

وی ادامه داد: در صورت مانیتور سامانه‌ها متوجه می‌شویم که آنها نیز همچون سامانه گمرک، گاهاً با کندی پیش می‌روند و یا به مشکل برمی‌خورند.

اعلام کردن کد تعرفه، به معنای واردات کالا نیست

میر اشرفی همچنین در رابطه با ورود دستگاه های مربوط به استخراج رمز ارز، اظهار داشت: در حال حاضر ردیف تعرفه خاصی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد و این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشین‌های خودکار داده پردازی، ماشین‌های انتقال داده‌ها و ماشین‌های بررسی داده‌ها است، طبقه‌بندی می‌شود.

وی با بیان اینکه اعلام کردن کد تعرفه به معنای مجاز بودن واردات این اقلام به کشور نیست، گفت: گمرک یک دستگاه مجری است و خود نمی تواند به تنهایی تصمیم به انجام کاری بگیرد از این رو در صورتی که به گمرک محرز شود که کالایی مجوز ورود و ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا می شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر