بازدید 9414
پیمانه اقتصادی؛

ورود ۱۸۰ هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز دولتی/ ترامپ بورس‌های جهان را به‌ هم ریخت/ نماینده مجلس: قاچاق سوخت بیشتر شامل گازوئیل می‌شود نه بنزین/ واردات ۸۰۰ میلیاردی توتون و تنباکو به کشور

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سکه در بهترین زمان سنتی خود قرار گرفته است، طلا در بازار جهانی ارزان شد، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت، اعلام کردن کد تعرفه به معنای واردات کالا نیست، فراخوان ۱۴۵ هزار آئودی در آمریکا به دلیل نقص فنی کیسه هوا، طهماسب مظاهری: ریال معنای خود را از دست داده است و گزارش بانک مرکزی از بازار ارز در سه ماه نخست سال را در بر دارد.
کد خبر: ۹۱۵۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 03 August 2019

تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بازار سکه در بهترین زمان سنتی خود قرار گرفته است، طلا در بازار جهانی ارزان شد، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت، اعلام کردن کد تعرفه به معنای واردات کالا نیست، فراخوان ۱۴۵ هزار آئودی در آمریکا به دلیل نقص فنی کیسه هوا، طهماسب مظاهری: ریال معنای خود را از دست داده است و گزارش بانک مرکزی از بازار ارز در سه ماه نخست سال را در بر دارد.

ورود ۱۸۰ هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز دولتی

دبیر انجمن واردکنندگان برنج کشور گفت: اکنون ۱۸۰ هزار تن برنج در مبادی ورودی کشور در انتظار تخصیص ارز دولتی است تا بازار برای ماه محرم و ورود حجاج ملتهب نشود. مسیح کشاورز افزود: با توجه به نزدیک شدن ماه محرم و ورود حجاج به کشور مصرف افزایش برنج می‌یابد؛ بنابراین، لازم است این میزان برنج که در مبادی ورودی کشور رسوب کرده هرچه زودتر وارد شود تا شاهد نوسان قیمت‌ها در بازار مصرف نباشیم. وی اظهار داشت: از ابتدای سال تاکنون ۸۰۰ هزارتن برنج توسط بخش دولتی و خصوصی وارد کشور شده که بخشی از آن سهم شرکت بازرگانی دولتی ایران برای حفظ ذخایر استراتژیک و بخشی سهم بخش خصوصی است. وی در گفت‌وگو با ایرنا، تصریح کرد: بدون احتساب سهم برنج دولت از این میزان، واردات برنج در سالجاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته توسط بخش خصوصی ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گفته وی، بخشی از این واردات مربوط به ثبت سفارش سال گذشته است که به دلیل عدم تعیین تکلیف نرخ ارز در آن زمان برخی از واردکنندگان وارداتی انجام نداده بودند. وی اضافه کرد: سال گذشته یک میلیون و ۶۵۰ هزارتن برنج وارد کشور شد که به نظر می رسد، امسال نیز همانند سال گذشته نزدیک یک میلیون و ۶۰۰ هزارتن برنج وارد کشور شود. وی قیمت برنج وارداتی را همچنان ثابت عنوان کرد و افزود: قیمت برنج وارداتی از سال گذشته تاکنون تغییری نداشته حتی کمتر از قیمت های مصوب نیز در بازار به فروش رسیده است. کشاورز ادامه داد: طی این مدت تنها برنج پاکستانی به دلیل مشکلات انتقال ارز و هزینه تبادل درصدی افزایش قیمت داشته است؛ اما قیمت خود برنج از کشور مبدأ تغییر نرخی نداشته است. وی افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل برداشت، دولت برنامه ای برای ممنوعیت واردات برنج به کشور ندارد، زیرا در صورت ایجاد ممنوعیت ممکن است شاهد افزایش قیمت برنج داخلی باشیم.

بازار سکه در بهترین زمان سنتی خود قرار گرفته است

به گفته محمد کشتی آرای کارشناس بازار طلا و سکه، بازار طلا و سکه در هفته گذشته شاهد ثبات نسبی بود و نوسانات رو به کاهش بازار ارز بعد از دو سال منجر به کاهش میزان حباب سکه به کمتر از ۱۰۰ هزار تومان شد و این موضوع عاملی بود تا قیمت سکه در محدوده منطقی قرار گیرد. میزان و شرایط داد و ستد گواه آن را دارد که میل به سرمایه گذاری و خرید در راستای کسب سود به شدت کاهش یافته است، از این رو می‌توان مدعی شد، معاملات کاملاً واقعی و قیمت‌ها دارای ثبات نسبی بوده است. این کارشناس بازار طلا و سکه با اشاره به تجربه سال‌های گذشته بازار گفت: بازار در بهترین زمان سنتی خود قرار گرفته، زیرا در تابستان حجم سفر ایرانیان مهاجرت کرده به کشور افزایش می‌یابد و از سوی دیگر به ایام محرم نزدیک می‌شویم، اما تمام این موارد در حالی بیان می‌شود که بازار نسبت به سال‌های گذشته رونق کمتری دارد.

طلا در بازار جهانی ارزان شد

پس از افزایش قیمت طلا در روز پنجشنبه، سرمایه‌گذاران روز جمعه به برداشت سود از این فلز گرانبها روی آوردند و این سبب شد تا قیمت فلز زرد حدود یک درصد کاهش یابد. پس از اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی ترامپ در روز گذشته، تقاضا برای طلا به علت امنیت آن برای سرمایه‌گذاری بالا رفت و قیمت این فلز گرانبها افزایش یافت. هر اونس طلا روز جمعه در بازارهای جهانی با 9.25 دلار کاهش 14395.93 دلار فروخته شد. طلا در ساعات اولیه معاملات دیروز به بالاترین رقم دو هفته گذشته برابر با 1446.10 دلار در هر اونس رسیده بود. این فلز گرانبها تاکنون طی این هفته حدود یک درصد افزایش قیمت داشته و در آستانه ثبت سومین هفته افزایشی در چهار هفته گذشته قرار دارد. کونال شاه، فعال بازار طلا در بمبئی گفت: «تشدید جنگ تجاری میان آمریکا و چین سبب افزایش قیمت طلا شده است. ما معتقدیم که قیمت ها ممکن است حتی از این سطح بالاتر رود.» «ما سطح مقاومتی قوی در حدود 1450 دلار داریم و افراد در حال برداشت سود هستند.» قیمت طلا در روز پنج شنبه پس از اینکه ترامپ 10 درصد تعرفه دیگر بر 300 میلیارد دلار کالاهای وارداتی از چین از ماه آینده اعمال کرد، بیش از 2 درصد افزایش یافت.

قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت

پس از اینکه قیمت نفت روز پنجشنبه بیشترین کاهش در چند سال اخیر را به علت اعمال تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی از سوی آمریکا، ثبت کرد،  قیمت این کالای اساسی در معاملات امروز حدود 2 درصد افزایش یافت. این اقدام که از ابتدای سپتامبر اجرایی خواهد شد، جنگ تجاری میان دو اقتصاد و مصرف کننده نفت خام بزرگ در جهان را تشدید خواهد کرد. هر بشکه نفت برنت با 1.25 سنت افزایش 61.75 دلار فروخته شد. این نوع نفت روز پنجشنبه بیش از 7 درصد کاهش یافته بود که بیشترین کاهش در سه سال گذشته به شمار می‌رود. نفت خام آمریکا پنجشنبه کاهش نزدیک به 8 درصد را ثبت مرد که بیشترین کاهش در بیش از چهار سال گذشته به شمار می‌رود. این نوع نفت روز جمعه 94 سنت افزایش قیمت را ثبت کرد و بشکه ای 54.89 دلار فروخته شد.

ترامپ بورس‌های جهان را به‌هم ریخت

پس از حملات جدید رئیس جمهور آمریکا به چین، شاخص‌های بورسی جهان با ریزش سنگین بسته شدند. به نقل از رویترز، تنها چند ساعت پس از پایان آخرین دور از مذاکرات تجاری بین آمریکا و چین در شهر شانگهای، دونالد ترامپ اعلام کرد که چینی‌ها حاضر نیستند محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا بخرند و این باعث شده است تا وی تصمیم بگیرد تعرفه وارداتی بر محصولات چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار را از یکم سپتامبر امسال به ۱۰ درصد افزایش دهد. این تهدیدات همان‌طور که انتظارش می‌رفت به سرعت فضای معاملات را تحت تأثیر خود قرار داد، به گونه ای که شاخص "ام اس سی آی" بورس های منطقه آسیا-اقیانوسیه به جز ژاپن با ریزش ۱.۴ درصدی بسته شد و شاخص "نیک‌کی ۲۲۵" توکیو در اتفاقی کم‌سابقه ۲.۴ درصد سقوط کرد. در دیگر مناطق آسیا شاخص "شانگهای کامپوزیت" چین ۱.۵ درصد و شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۲.۲ درصد ریزش کردند. در اروپا شاخص "استوکس ۵۰" ۱.۹ درصد نسبت به روز گذشته خود عقب نشست و در آمریکا شاخص "اس اند پی ۵۰۰" با ریزش ۰.۴ درصدی در پایین‌ترین سطح این ماه خود قرار گرفت. 

به گزارش ایسنا؛ ماساهیرو ایشی کاوا، استراتژیست ارشد مؤسسه "سامو میتو سکیوریتیز" گفت: پس از نشست هیات چین و آمریکا، مردم اکنون این تجربه را کسب کردند که همیشه در پایان نشست‌ها دو طرف لبخند نخواهند زد. بازار این اواخر داشت به سمت بهبود پیش می‌رفت اما اکنون معامله گران باید خود را برای سناریوهای بدبینانه تر آماده کنند. خبرگزاری رسمی چین در نخستین واکنش به تهدید ترامپ اعلام کرده که توافق بین آمریکا و چین اکنون دور از دسترس به نظر می‌رسد. از طرف دیگر اما مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا چین را بازیگری بد توصیف کرده که برای چندین دهه مانع از تجارتی عادلانه با آمریکا شده است.

اعلام کردن کد تعرفه، به معنای واردات کالا نیست

میر اشرفی رئیس کل گمرک ایران در رابطه با ورود دستگاه های مربوط به استخراج رمز ارز، اظهار داشت: در حال حاضر ردیف تعرفه خاصی برای این دستگاه‌ها وجود ندارد و این کالا ذیل ردیف تعرفه ۸۴۷۱ که مربوط به ماشین‌های خودکار داده پردازی، ماشین‌های انتقال داده‌ها و ماشین‌های بررسی داده‌هاست، طبقه‌بندی می‌شود. وی با بیان اینکه اعلام کردن کد تعرفه به معنای مجاز بودن واردات این اقلام به کشور نیست، گفت: گمرک یک دستگاه مجری است و خود نمی تواند به تنهایی تصمیم به انجام کاری بگیرد. از این روی، در صورتی که به گمرک محرز شود که کالایی مجوز ورود و ثبت سفارش از وزارت صنعت، معدن و تجارت دارد، ملزم به انجام تشریفات گمرکی و ترخیص کالا می شود. /مهر

نماینده مجلس: قاچاق سوخت بیشتر شامل گازوئیل می‌شود نه بنزین
 
اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اجرای طرح احیای کارت سوخت از 20 مردادماه، گفت: مردم هنوز کارت سوخت را باور نکرده‌اند چراکه آن طور که باید اطلاع‌رسانی نشده لذا تا زمانی که صاحبان خودورها از 20 مردادماه برای تهیه بنزین و گازوئیل به جایگاه‌های سوخت نروند و برای سوخت‌گیری از آن‌ها کارت درخواست نشود، به باور حتمی شدن کارت سوخت نمی‌رسند. از آخرین زمانی که مردم از کارت سوخت استفاده کردند حدود ۴ سال می‌گذرد و بسیاری از افراد نحوه استفاده و تهیه آن را نمی‌دانند لذا باید در روزهای نخست اجرای طرح احیای کارت سوخت به مردم فرصت داده شود. وی با بیان اینکه قاچاق سوخت بیشتر شامل گازوئیل می‌شود نه بنزین، مطرح کرد: این سوخت یا از پالایشگاهها یا در بین مسیر انتقال به انبارهای نفت یا در جایگاه‌های سوخت یا از طریق سوخت‌گیری خودروها قاچاق می‌شود. قره‌خانی اضافه کرد: اگرچه قاچاق سوخت از مجراهای متعددی صورت می‌گیرد؛ اما سوخت‌گیری با خودرو یکی از مجراهای اصلی این مهم است، البته درصورت اعمال کارت سوخت می‌توان جلوی قاچاق از این طریق را گرفت ضمن آنکه برخی از جایگاه‌داران دیگر نمی‌توانند بخشی از سوخت خود را تانکر کرده و بدون مجوز بفروشند. وی با بیان اینکه کارت سوخت به معنای سهمیه‌بندی و یا گران شدن بنزین نیست و صرفا مدیریت بهتر سوخت را به دنبال دارد، ادامه داد: کارت سوخت رصد، مدیریت و پایش قاچاق سوخت در حوزه‌ها و مجراهای دیگر را نیز کشف می‌کند و حتی می‌تواند مانع از مخلوط کردن آب با سوخت توسط سودجویان شود. /خانه ملت
 
فراخوان ۱۴۵ هزار آئودی در آمریکا به دلیل نقص فنی کیسه هوا
 
دنیای‌ اقتصاد: شرکت خودروسازی فولکس‌واگن اعلام کرد در نظر دارد تا ۱۴۴ هزار و ۹۲ دستگاه از خودروهای آئودی، برند زیرمجموعه خود را در آمریکا فراخوان دهد. سازمان امنیت ترافیک بزرگراه‌های آمریکا تأکید کرده که حسگرهای تعبیه شده در کیسه هوای سمت مسافر دارای نقص فنی است. فراخوان مزبور مدل‌های مشخصی از آئودی‌های «اس ۵» و «ای ۵» ۲۰۱۸ و نیز مدل «ای۴ اس» ۲۰۱۸-۲۰۱۷ را شامل می‌شود. عیب فنی در این خودروها از این قرار است که اکسید شدن کابل برقی تعبیه شده برای تشخیص حضور مسافر بر صندلی، نرم‌افزار مربوطه قابلیت شناسایی خود را از دست می‌دهد و ممکن است حتی با وجود حضور مسافر، کیسه هوا را فعال نکند. در شکایت‌هایی که به دست سازمان امنیت ترافیک رسیده است، مالکان خودروهای یادشده اعلام کرده‌اند که پس از حضور فردی بر صندلی مسافر، چراغ‌های هشدار به‌طور متناوبی فعال می‌شوند و هشدار می‌دهند که کیسه هوا غیر فعال شده است.
 
گزارش بانک مرکزی از بازار ارز در سه ماه نخست سال
 
براساس آمار بانک مرکزی متوسط قیمت فـروش یک دلار آمریکا در خرداد ماه ۱۳۹۸ در بازار آزاد شهر تهران ۱۳ هزار و ۴۲۷ تومان بود که در مقایسه با اردیبهشت ماه ۷.۵ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک دلار آمریکـا در ماه مذکور به ترتیب ۱۲ هزار و ۷۶۳ تومان و ۱۴ هزار و ۱۹۳ تومان بوده است. در خرداد ماه ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یک یورو در بازار آزاد شهر تهران ۱۵ هزار و ۲۸۱ تومان بود که در مقایسه با ماه قبل ۶.۹ درصد کاهش داشته است. همچنین حداقل و حداکثر نرخ فروش یک یورو در ماه مذکور به ترتیب ۱۴ هزار و ۶۲۷ تومان و ۱۶ هزار و ۵۴ تومان بوده است. در سه ماه اول سال ۱۳۹۸ متوسط قیمت فروش یک دلار آمریکا و یک یورو در بازار آزاد شهر تهران به ترتیب ۱۳ هزار و ۸۷۷ تومان و ۱۵ هزار و ۷۵۲ تومان بوده است. /صدا و سیما
 
طهماسب مظاهری: ریال معنای خود را از دست داده است
 
طهماسب مظاهری در گفت و گو با رادیو حذف چهار صفر از پول ملی را ضروری و الزامی دانست و گفت: بعد از یک دوره طولانی که کشوری مانند ایران شاهد تورم های انباشته چند 10درصدی بوده و ارزش پولش نسبت به پول دیگر کشورها کاهش پیدا کرده، باید این اقدام را انجام دهد. وی اظهار داشت: تبعات اصلی که باید منتظر باشیم این است که ابزار مبادله ای که در اختیار مردم به عنوان پول ملی هست، از یک نظم و آرامش و انظباط قابل قبولی تبعیت می کند. واحد پول کشور هر عددی باشد، آن واحد پول باید معنادار باشد و با واحد پول کشور بتوان یک خرید مختصر و عادی را انجام داد. رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: اجزای واحد پول هم معمولا باید معنادار باشد. اجزای ریال ده شاهی، نیم ریال در مبادلات مردم موضوعیت داشت اکنون بعد از حدود۳۰ سال ارزش پولمان به دلیل سیاست های مختلف تورم انباشته به وجود آمده، کاهش پیدا کرده به نحوی که چون واحد پول ما ریال است هم به لحاظ قانونی و هم به لحاظ عملی دیگر معنای اولیه خودش را از دست داده است. وی در خصوص اینکه چرا از لحاظ قانونی واحد پول معنای خودش را از دست داده توضیح داد: ماده اول قانون پولی و بانکی این است که یک ریال معادل تقریبا یک صدم گرم طلا است و می دانیم که یک صدم گرم طلا نزدیک هزار ریال و یا شاید هم بیشتر باشد ولی می بینیم که یک ریال ما این ارزش را ندارد. مظاهری در خصوص بی معنا بودن ارزش پول واحد ملی به لحاظ عملی نیز گفت: سکه یک ریالی را نمی توانید دست کسی پیدا کنید و نمی توان با آن چیزی خریداری کرد و به تبع آن اجزای یک ریال هم معنا ندارد. از طرفی در حال حاضر سکه ۵۰۰ تومانی رواج دارد، ۵ هزار ریالی پنج هزار برابر واحد پول ما سکه شده و تازه با آن مقدار هم نمی توان خرید زیادی انجام داد. وی با تأکید بر اینکه با این تصمیم باید واحد پول را به واحد پول قابل سنجشی تبدیل کرد، عنوان کرد: نسبت تورمی که در چند سال اخیر داشتیم به حدی است که اگر بیاییم و چهار تا صفر را حذف کنیم پولمان نسبت به هم قدرت خرید داخل کشور و هم نسبت به ارزش مبادلاتی پول های دیگر دنیا معنا پیدا می کند.
 
واردات ۸۰۰ میلیاردی توتون و تنباکو به کشور
 
آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی سال ۹۷ نشان می‌دهد که در این مدت بیش از ۲۷ هزار و ۲۸۷ تن توتون و تنباکو از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. واردات این حجم توتون و تنباکو به کشور ۱۹۳ میلیون و ۶۹۰ هزار و ۱۷ دلار ارز از کشور خارج شد که معادل ریالی آن بالغ بر ۸۱۱ میلیارد و ۲۲ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۱۳۱ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است. بر اساس این گزارش توتون و تنباکو از ۱۳ کشور جهان از جمله آلمان، اردن، برزیل، ترکیه، اندونزی، ایتالیا و امارات متحده عربی وارد ایران شده است. بنا بر آمار منتشره از سوی گمرک بیشترین واردات توتون و تنباکو از کشور ترکیه به ارزش ۱۰۷ میلیون و ۷۳۱ دلار بوده است.
ورود ۱۸۰ هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز دولتی/ ترامپ بورس‌های جهان را به‌هم ریخت/ نماینده مجلس: قاچاق سوخت بیشتر شامل گازوئیل می‌شود نه بنزین/ واردات ۸۰۰ میلیاردی توتون و تنباکو به کشور
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۰
یعنی نمیدونید کی پشت این وارداته؟ دیگه خسته شدیم از این همه چپاول و فساد اقتصادی لطفا اگه نمی خواهید اسامیشان را اعلام و با آنها برخورد قضایی کنید اخبارش را مانند خیلی چیزهای دیگر که سانسور می کنید پخش نکنید و بیشتر از این ملت را به مرز جنون نکشانید.
بنام خدا
آغاز میکنیم اولین روز هفته را با یاد و نام خدا

خدایا ، کاری کن این هفته هیچ خبری از هیچ اختلاسی در تابناک ، کیهان ، همشهری ، رایو ، تلویزیون ، فضای مجازی و ...... نبینیم و نخوانیم و نشنویم
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۲
تضنین نمیکنم. خیلی بعیده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۳
خبر اختلاس در ارز واردات کاغذ فعلا اولین اختلاس هفته شده
هر روز یک اختلاس
برای من جالبه که میبینم چین با اونهمه قلدری هاش در مقابل آمریکا هیچ و پوچ شد !!!!!!
پس اروپا در مقایسه با چین از هیچ هم کمتره !!!!!!!
هر وقت کل بورس های جهان سقوط آزاد میکنه شاخص بورس ایران باید با شدت بیشتری به فضا شلیک بشه و با رشد 100 هزار واحدی در هر ساعت خیلی سریع منظومه شمسی زو پشت سر بذاره . ابتدا عبور شاخص از یک میلیون بعد با رشدهای ثانیه ای عبور شاخص از مرز یک میلیارد و رفتن بسمت یک تریلیارد . طوریکه بورس های نیویورک و نزدک و ژاپن و شانگهای پیش تالار شیشه ای ایران ( حقیقی ترین و قویترین و بدون غل و غش ترین بورس تاریخ کره زمین ) ابتدا به زانو در بیان و بعد بطور کامل ورشکسته و بسته بشن . هر روز که بازنشسته ای پیر که پول فروش خونه شو داده سهام قویترین و پرسودترین شرکتهای جهان وارد تالار شیشه ای میشه بعد از نشستن روی صندلی باید کمربند ایمنی رو سریع ببنده چون بعد از شمارش معکوس موشک شاخص شلیک میشه تو فضا و بسوی بی نهایت پیش میره . کارگزاران هم از قبل چنین بازنشسته هایی هم میتونن آپارتمان تو زعفرانیه بخرن هم ماشین خارجی صفر . درود بر بورس خودمون سلطان بورس های کره زمین که تا تدبیر هست فقط نجومی میره بالا و خیلی راحت بزودی مرز یک میلیون رو هم رد میکنه .
علی برکت الله
چرا برای واردات اقلام ضروری مثل برنج منتظر ارز دولتی هیتسد اما برای توتون و تنباکو و خیلی کالاهای غیر ضروری خیر .
از طرفی ارز دولتی را برای واردات محصولات ترا ریخته اختصاص ندهید . بجای محصولات ترا ریخته سم وارد کنید مردم مصرف کنند بهتر نیست ؟
ورود ۱۸۰ هزارتن برنج در انتظار تخصیص ارز دولتی.

بهترین برنج ما رو میدن اونور آب - به مردم بدبخت میارند برنج های پلاستیکی که نهایتا از نفت درست میشه در گونی های هندی به خورد مردم میدن.
ترامپ چرا زور میگی مگه اجباری تو مجبوری هزینه نظامیت کم کن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر