بازدید 14357
نیوزویک نوشت:

از اعزام نیرو به خلیج فارس تا مذاکره امارات با ایران

در همین حال، ایران به عنوان بخشی از یک یادداشت جدید تفاهم و برنامه ای برای برگزاری مانورهای دریایی مشترک در شمال اقیانوس هند و خلیج عمان، روابط نظامی با روسیه را تقویت کرده است. روسیه در پیشنهادی که از طرف چین نیز پشتیبانی شده، خواستار گفتگوی امنیت منطقه ای با عربستان، امارات، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس است.
کد خبر: ۹۱۵۲۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 31 July 2019
در حالی که ایالات متحده در پاسخ به آنچه ادعا می شود اقدامات تحریک آمیز جمهوری اسلامی بوده است، حضور نظامی خود در منطقه را تقویت کرده، مقامات گارد ساحلی امارات متحده عربی گفتگوهای نادری با مقامات امنیتی ایران انجام داده اند.

به گزارش «آزادی» ،فرمانده گارد ساحلی امارات سرتیپ محمدعلی مصلح الاحبابی - که به زبان فارسی به عنوان محمد علی مصبح الاحبابی شناخته شده است - روز سه شنبه در تهران و به عنوان بخشی از ششمین دور مذاکرات در مورد همکاری در سراسر تنگه هرمز، که از طریق آن بیش از یک سوم ترافیک نفت دریایی جهان عبور می کند، با سرتیپ قاسم رضایی، فرمانده پلیس مرزی ایران گفتگو کرده است. این نقطه استراتژیک اخیرا محلی برای افزایش تنش های بین المللی در مورد منافع تجاری و نظامی بوده است.

علیرغم اینکه ابوظبی در سال 2016 از ریاض در قطع روابط دیپلماتیک با تهران پیروی کرده است، مطابق گزارش خبرنامه رسمی پلیس ایران سرتیپ رضایی در این خصوص خاطرنشان کرده: "جمهوری اسلامی ایران در موضوعات و سطوح مختلف با امارات رابطه طولانی و تاریخی دارد و این رابطه همچنان بین سرمایه گذاران، ماهیگیران و بازرگانان حفظ می شود." وی پیشنهاد کرده که تقویت ارتباطات مرزی برای مقابله با قاچاق و "فراهم كردن امكانات برای تجار، صیادان، بیماران و گردشگران برای استفاده از روابط خوب بین مردم دو كشور صورت گیرد".

مطابق با خروجی های خبری، احبابی با این موضوعات موافقت کرده است. وی با بیان اینکه "مداخله برخی دولتها در خط مقدم ناوبری باعث ایجاد مشکلاتی در منطقه می شود"، افزود: "ما باید امنیت را در خلیج فارس و خلیج عمان برقرار کنیم."

این نشست نادر، که اولین نمونه از زمان پایان پنجمین دور مذاکرات در سال 2013 است، به دنبال دیدارهای وزیر خارجه عمان یوسف بن علوی بن عبدالله در روز دوشنبه و دیدار هفته گذشته عادل عبدالمهدی نخست وزیرعراق از تهران برای مذاکرات پیرامون امنیت منطقه ای بوده است که ایران و آمریکا یکدیگر را متهم به اخلال در آن کرده اند. روابط طولانی مدت میان واشنگتن و تهران پیش از این منجر به درگیریهای خونین در منطقه خلیج فارس شده بود، اما تنش های اخیر ناشی از تصمیم رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ برای بر خروج از توافق هسته ای سال 2015 با ایران است.

این توافق نامه همچنین از چین، اتحادیه اروپا، فرانسه، آلمان، روسیه و انگلیس به امضا رسیده و همچنان مورد حمایت قرار دارد، اما اسرائیل، عربستان سعودی و امارات متحده عربی از معدود کشورهایی بودند که از این توافق نامه احساس تهدید کردند و نگرانی خود از آن را ابراز داشتند که این توافق به اندازه کافی قوی نبوده تا توانایی ایران در دستیابی به سلاح هسته ای، حمایت ادعا شده آن از گروه های شبه نظامی در منطقه و توسعه موشک های بالستیک را مهار کند. ترامپ در این شک و تردید همراه شد و در مه 2018 با اعمال تحریم های یک جانبه علیه ایران از توافق کناره‌گیری کرد.

یک سال بعد ، اوضاع به طور فزاینده ای بحرانی شد زیرا ایالات متحده در پاسخ به تهدیدات ادعا شده از سوی ایران، اقدام به استقرار نیروهای نظامی مضاعف در خاورمیانه کرد و مقامات ایرانی اعلام کردند که ادامه ناکامی اروپا در مقابله با تحریم های ایالات متحده، باعث می شود که تهران دوباره غنی سازی اورانیوم را فراتر از حد مجاز در توافق انجام دهد. همچنین حملاتی در اواسط ماه مه و ماه گذشته، نفتکش های ملیت های مختلف از جمله عربستان سعودی و امارات را طی رویدادهایی که ایالات متحده ایران را مقصر آن میداند، هدف قرار داد.

امارات متحده عربی خود تحقیقاتی را در این مورد انجام داد، و شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان وزیر امور خارجه این کشور اواخر ماه گذشته گفت كه برای اولین مجموعه حملات علیه چهار تانكر "ما نمی توانیم انگشت اتهام خود را به سمت هیچ کشوری نشانه رویم. مدارکی در این خصوص نداریم". وی در خصوص هرگونه نتیجه گیری خام اولیه هشدار داد آن هم در حالی که بریتانیا و عربستان سعودی به آمریکا پیوسته و مسئولیت حملات را به گردن ایران انداختند.

سخنان دیپلمات ارشد امارات کمتر از یک هفته پس از آن بیان شد که هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی نیروی دریایی آمریكایی كه از پایگاه هوایی الظفره امارات متحده عربی برخاسته بود توسط نیروهای نخبه سپاه پاسداران ایران ساقط شد. آنها ادعا كردند كه این هواپیما به داخل آسمان ایران هدایت شده است - موضوعی كه پنتاگون با آن مخالفت می كند - و تهران در این خصوص شکایتی رسمی به ابوظبی كه به طور فزاینده خواستار تنش زدایی بود، ارسال کرد.


امارات علاوه بر پشتیباتی از عربستان سعودی در تحریم های خود در مورد ایران و قطر ، همچنین نقش مهمی در جنگ به رهبری عربستان سعودی و تحت حمایت آمریکا علیه گروهی مسلمان شیعه زیدیه موسوم به حوثی ها یا انصار الله داشته که مشکوک به دریافت کمک های ایرانی است. با این حال وزیر امور خارجه امارات متحده عربی انور قرقاش هفته گذشته در مطلبی که برای روزنامه واشنگتن پست نوشت، گزارش های قبلی را در این مورد كه این كشور حضور نظامی خود در یمن را به منظور "تقویت روند سیاسی" كاهش می دهد، تایید کرد.


مقامات حوثی بارها تهدید کرده اند که با همان هواپیماهای بدون سرنشین و موشک هایی به امارات حمله خواهند کرد که علیه عربستان سعودی - که قرار است تا 500 سرباز آمریکایی - اولین استقرار در 16 سال گذشته - را به عنوان بخشی از تقویت قوای منطقه ای پنتاگون دریافت کند - به کار گرفته اند.


در همین حال، ایران به عنوان بخشی از یک یادداشت جدید تفاهم و برنامه ای برای برگزاری مانورهای دریایی مشترک در شمال اقیانوس هند و خلیج عمان، روابط نظامی با روسیه را تقویت کرده است. روسیه در پیشنهادی که از طرف چین نیز پشتیبانی شده، خواستار گفتگوی امنیت منطقه ای با عربستان، امارات، ایران و سایر کشورهای خلیج فارس است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی