بازدید 10052
پس از گذشت یک هفته؛ ترامپ هنوز سندی درمورد سرنگونی پهپاد ایران ارائه نکرده

فیلم سرنگونی پهپاد ایرانی چه شد؟

از زمانی که کاخ سفید وعده داد فیلم سرنگونی پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز را منتشر می‌کند دقیقاً یک هفته می‌گذرد، اما هنوز نه فیلم و نه هیچ سند دیگری درباره این ادعا منتشر نشده است.
کد خبر: ۹۱۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۹ 26 July 2019
به گزارش تابناک به نقل از فارس، از زمانی که کاخ سفید وعده داد فیلم سرنگونی پهپاد ایرانی بر فراز تنگه هرمز را منتشر می‌کند دقیقاً یک هفته می‌گذرد، اما هنوز نه فیلم و نه هیچ سند دیگری درباره این ادعا منتشر نشده است.

پنجشنبه هفته گذشته بود که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در مراسمی در کاخ سفید ادعا کرد که ناو «یو. اس. اس. باکسر» یک پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است. او گفت: ««پیش از شروع سخنرانی، می‌خواهم همه را در جریان یک حادثه قرار دهم که امروز در تنگه هرمز رخ داد و «یو. اس. اس. باکسر» که یک کشتی آبی-خاکی تهاجمی است، در آن مشارکت داشت.»

وی در ادامه مدعی شد: «باکسر علیه یک پهپاد ایرانی که تا فاصله بسیار بسیار نزدیکی جلو آمده بود، تقریبا ۱۰۰۰ یارد (۹۱۴ متر) و چندین هشدار برای کنار رفتن را نادیده گرفت و تهدیدی برای کشتی و خدمه کشتی بود، اقدام تدافعی انجام داد. این پهپاد بلافاصله نابود شد.»

با آنکه از همان ابتدا گمان نمی‌رفت که این حرف ترامپ همانند بسیاری از دیگر ادعا‌های بی‌اساس و سند او هیچ ریشه‌ای در واقعیت نداشته باشد، شبهات درباره ادعای او زودتر از آنچه باید آغاز شد.

اولین تشکیک در این ادعا زمانی مطرح شد که پنتاگون در بیانیه‌ای که بعد از سخنان ترامپ صادر کرد صرفاً به گفتن اینکه «یک پهپاد» ساقط شده بسنده کرده و اشاره‌ای به ایرانی بودن پهپاد مورد نظر نکرد.

در بیانیه مختصر پنتاگون که به دلیل عدم اشاره به ایرانی بودن پهپاد مورد نظر بسیار مورد توجه قرار گرفت اینطور آمده است: ««حدود ساعت ۱۰ صبح به وقت محلی کشتی آبی-خاکی یو‌اس‌اس باکسر در حال حرکت به سمت تنگه هرمز بود. یک سامانه پرنده بدون سرنشین بال‌ثابت (UAS) به باکسر نزدیک شد و در محدوده فاصله‌ای خطرناک ثابت شد. کشتی به منظور تضمین ایمنی کشتی و خدمه آن اقدام دفاعی انجام داد.»

ساعاتی بعدتر بود که مقام‌های نظامی ایران هم ادعای ترامپ را تکذیب کرده و اعلام کردند هیچ پهپاد ایرانی سرنگون شده است.

«سردار ابوالفضل شکارچی»، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران صبح روز جمعه گفت: «بر خلاف ادعای واهی و برخاسته از توهم ترامپ، تمامی پهپاد‌های متعلق به جمهوری اسلامی ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز از جمله پهپاد مورد نظر رئیس جمهور آمریکا پس از انجام مأموریت شناسایی و کنترل برنامه ریزی شده به سلامت به پایگاه‌های خود بازگشته‌اند و هیچگونه گزارشی دال بر مقابله عملیاتی ناو یواس‌اس باکسر امریکایی گزارش نشده است.» 

بعد از آنکه شبهات درباره ادعای ترامپ بالا گرفت، یک منبع در کاخ سفید جمعه هفته گذشته با بیان اینکه واشنگتن دلایل آشکاری در سرنگونی پهپاد ایرانی در تنگه هرمز دارد گفت که آمریکا به زودی فیلمی از سرنگونی پهپاد ایران را منتشر خواهد کرد. 

یک هفته پس از این ادعا، ترامپ و مقام‌های دولت او بدون ارائه هیچ سند عینی و قابل اتکا صرفاً اظهاراتی از این قبیل که شک ندارند پهپاد ایران را ساقط کرده‌اند یا اینکه به جای یک پهپاد، دو پهپاد سرنگون شده، مطرح کرده‌اند.

ایران، از آمریکا خواسته برای ادعاهایش سند ارائه کند. سرلشکر «حسین سلامی»، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب گفته است: «امروز در جهان هیچکس حرف بدون استناد را نمی‌پذیرد، دشمنان اگر می‌توانند فیلم اصابت و قطعات ایرانی بودن پهپاد را نشان دهند.»

در مقابل، روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ساعاتی بعد از اظهارات مقام کاخ سفید جمعه هفته گذشته فیلمی را منتشر کرد که نشان می‌دهد پهپاد ایران ورود ناوچه باکسر و ۵ شناور دیگر به تنگه هرمز را به مدت سه ساعت کامل رصد کرده و به مبدأ خود بازگشته است. 

ترامپ بعد از انتشار این فیلم صرفاً ادعای اولیه خودش را تکرار کرده است. او جمعه، یک ساعت بعد از انتشار فیلم سپاه گفت: «شک ندارم که ما پهپاد ایران را سرنگون کردیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اینکه برای ارائه شواهد جهت اثبات ادعای خود تحت فشار قرار گرفت، رو به «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید کرد و گفت: «جان، لطفاً تو بگو، جان بولتون، تو که اینجایی بگو.» (جزئیات بیشتر) او مشخص نکرد طرح این ادعا از سوی یکی از نزدیکترین مشاورانش چگونه می‌تواند سندی جدا از ادعای خود او باشد.

در اظهارنظر‌های دیگر ترامپ ایران را به دروغگویی متهم کرده است. او سه‌شنبه هفته جاری با بیان اینکه «گواه‌های زیادی در خصوص سرنگونی پهپاد ایران وجود دارند» گفت: ایران درباره اینکه این پهپاد سرنگون نشده، دروغ می‌گوید.

ادعای دروغگویی ایران در حالی است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از سرنگونی پهپاد «گلوبال‌هاوک» آمریکا در ماه گذشته، لاشه‌های آن را به نمایش گذاشت. درباره ادعای سرنگونی پهپاد ایرانی هم در حال حاضر، فیلم منتشرشده سپاه تنها سند عینی است که در دسترس عموم قرار دارد.

البته متهم کردن ایران به دروغگویی از سوی ترامپ که متخصصان علوم سلامت روان در کشورش احتمال ابتلای او به اختلال شخصیت خودشیفته را مطرح کرده‌اند غیرقابل درک نیست.

گفته می‌شود یکی از مکانیسم‌های دفاع روان‌شناختی افراد مبتلا به اختلالات شخصیت، برای محافظت از خودشان در واقعیت، فرافکنی خصایل ناخوشایند خودشان به دیگران است و از زمان آغاز به کار ترامپ ماهی نبوده که یکی از رسانه‌های آمریکا آماری از تعداد اظهارات غیردقیق یا دروغ‌های او منتشر نکرده باشد. همین هفته سی‌ان‌ان گزارشی منتشر کرد که نشان می‌داد او در یک هفته ۶۴ دروغ گفته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر