بازدید 4118
۱

سنت‌کام میزبان نشست درباره تردد کشتی‌ها

کد خبر: ۹۱۳۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵ 26 July 2019

مقر سازمان تروریستی «سنت‌کام» پنجشنبه میزبان نشستی بین‌المللی با موضوع امنیت عبور و مرور کشتی‌ها در خلیج فارس بود.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، مقر سازمان تروریستی «ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا»، موسوم به «سنت‌کام» پنجشنبه میزبان نشستی بین‌المللی با موضوع امنیت تردد کشتی‌ها در خلیج فارس بود.

پایگاه نشنال گزارش داده نمایندگان امارات و چند کشور دیگر از جمله انگلیس و کشورهای اروپایی در این نشست در شهر «تامپا» در ایالت فلوریدا حاضر شده و درباره برنامه دولت آمریکا موسوم به «عملیات سنتینل» که ادعا می‌کند برای محافظت از تردد کشتی‌ها در خلیج فارس طراحی شده رایزنی کردند.

«جان ریگسبی»، یکی از سخنگوهای سازمان تروریستی سنت‌کام در گفت‌وگو با نشنال تأیید کرد که «آمریکا روز ۲۵ جولای در پایگاه هوایی مک‌دیل در فلوریدا میزبان نمایندگان ارشد کشورهای متحد و شریک برای رایزنی درباره طرح جدیدی در خصوص امنیت تردد دریایی بود.»

این سخنگوی سنت‌کام مدعی شد «عملیات استینل» در واکنش به حوادث اخیر در خلیج فارس و با هدف ارتقاء امنیت تردد دریایی طراحی شده است. وی «تسهیل عبور و مرور، آزادی تردد دریایی و کاستن از تنش‌ها در آبراه‌های بین‌المللی» را اهداف این برنامه دانست.

ریگسبی علی‌رغم این، از ارائه جزئیات درباره میزان پیشرفت‌های حاصل‌شده در این نشست یا نمایندگان کشورهای حاضر در آن خودداری کرد.

در روزهای گذشته، نشانه‌هایی از اختلافات میان آمریکا و انگلیس در زمینه همکاری علیه ایران در خلیج فارس وجود داشته است. نشریه تایم چهارشنبه گزارش داد دولت انگلیس، قبل از توقیف نفتکش تحت پرچم این کشور، درخواست کمک آمریکا علیه ایران در خلیج فارس را رد کرده است.

تایم درباره این رفتار دولت انگلیس را واکنشی به رفتار کم‌سابقه دولت ترامپ دانسته که چند هفته قبل‌تر در اقدامی کم‌سابقه لندن را از تصمیم خود برای حمله به نقاطی در داخل ایران بعد از سرنگونی پهپاد آمریکایی «گلوبال‌هاوک» مطلع نکرده بود. (جزئیات بیشتر) انگلیس، بعد از توقیف نفتکش تحت پرچم این کشور توسط ایران از قصد خود برای راه‌اندازی عملیات جداگانه‌ای با همکاری نیروی دریایی کشورهای اروپایی جهت تأمین امنیت تردد در خلیج فارس و تنگه هرمز خبر داد.

قرار است «مارک اسپر»، وزیر دفاع جدید آمریکا هفته آینده برای رایزنی درباره تنش‌ها در منطقه عازم مقر سنت‌کام شود. او چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که هر کشوری خود مسئولیت محافظت از کشتی‌های خودش در خلیج فارس را به عهده خواهد گرفت.

مارک اسپر گفت: «بریتانیا کشتی‌های خودش را اسکورت می‌کند، ما هم کشتی‌های خودمان را. کشورهای دیگر هم کشتی‌های خودشان را اسکورت خواهند کرد.»

ترامپ در روزهای گذشته در واکنش به تحولات مربوط به عبور و مرور نفتکش‌ها از تنگه هرمز به صراحت مسئولیت حراست از کشتی‌ها را متوجه کشورها دانسته است.

او در یک توئیت روز سوم تیرماه با بیان اینکه چین ۹۱ درصد از نفت خودش را از تنگه هرمز عبور می‌دهد و ژاپن ۶۲ درصد از آنها خواسته خودشان مسئولیت محافظت از نفتکش‌هایشان را به عهده بگیرند.

ترامپ نوشت: «چین، ۹۱ درصد از نفت خودش را از تنگه هرمز عبور می‌دهد، ژاپن ۶۲ درصد و بقیه کشورها هم همین‌طور. چرا ما داریم از خطوط کشتیرانی کشورهای دیگر بدون هیچ پاداشی محافظت می‌کنیم. تمام این کشورها باید از کشتی‌های خودشان حفاظت کنند.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تروریست‌های آمریکایی به دنبال دسیسه هستند. باید هشیار باشیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل