بازدید 8139

۲۲ روز تا اتمام قاچاق بنزین

کد خبر: ۹۱۲۹۱۴
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ 21 July 2019

استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۲ مردادماه الزامی می‌شود؛ موضوعی که بسیاری از کارشناسان معتقدند می‌تواند سدی در مقابل قاچاق سوخت باشد و با اجرای آن می‌توان وضعیت بنزین در ایران را تا حد زیادی سر و سامان داد.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، آن‌طور که دولت تصمیم گرفته، فعلا قرار نیست سهمیه‌بندی بنزین انجام شود اما استفاده از کارت سوخت شخصی از ۲۲ روز دیگر الزامی شده و تمام وسایل نقلیه باید به آن توجه داشته باشند.

این‌که اجرای این طرح تا چه میزان می‌تواند در بهبود وضعیت سوخت کشور تاثیرگذار باشد امری قابل بحث است؛ بسیاری کارشناسان بهبود شرایط فعلی یعنی ازدیاد مصرف سوخت و قاچاق را در گرو سروسامان دادن به وضعیت قیمت سوخت می‌دانند و عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که با سهمیه‌بندی بنزین می‌توان بسیاری از مشکلات را دور زد اما نمی‌توان منکر این مساله نیز شد که کارت سوخت هوشمند به تنهایی هم می‌تواند در این شرایط تاثیر گذار باشد.

موضوع استفاده از کارت سوخت فرایند خاصی را در مجلس شورای اسلامی طی کرد، به‌گونه‌ای که در جلسه غیرعلنی مجلس برای چند سناریو رأی‌گیری شد؛ اول این‌که روش فعلی ادامه پیدا کند و قیمت افزایش پیدا نکند و توسعه سوخت CNG در دستور کار قرار گیرد که این سناریو با رأی مثبت مواجه شد اما سناریوی بعدی افزایش قیمت بنزین از ۱۵۰۰ تا ۲,۵۰۰ تومان بود که رأی نیاورد و سناریوی اول هم بر این مبنا رأی آورد که سامانه کارت هوشمند سوخت فعال و سوخت‌رسانی بدون محدودیت انجام شود.

کارت خودرو جایگزین کارت سوخت شود

در این رابطه حسن ضیا کاشانی - مدیرعامل اسبق شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران - با اشاره به تاثیرات کارت سوخت در کاهش قاچاق به ایسنا گفت: اکنون تنها ابزاری که برای کنترل مصرف سوخت در اختیار ما قرار دارد، استفاده از کارت هوشمند سوخت است. این کارت پنج سال در شهر زاهدان با عنوان یک شهر پایلوت به کار گرفته و نرم‌افزار آن اصلاح شد و نهایتا در زمان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد وارد مرحله اجرایی شد.

وی افزود: پس از به کارگیری کارت هوشمند سوخت، شاهد بودیم که روزانه ۲۵ میلیون لیتر میزان مصرف بنزین کاهش پیدا کرد و این در شرایطی بود که تمام خودروها بدون مشکل سوخت گیری می‌شدند و این کاهش معنادار به مصرف بنزین حتی در وضعیتی رقم خورد که نرم‌افزار درست انجام نمی‌شد.

این کارشناس با بیان این‌که قرار بر این بود که کارت هوشمند سوخت کارت خودرو شود، اظهار کرد: با توجه به این‌که هر خودرو پس از خروج کارخانه دارای یک کارت است، اگر کارت سوخت با کارت خودرو یکی می‌شد، می‌توانستیم شاهد تاثیرات بسیاری در این حوزه باشیم، چراکه از این طریق سرقت خودرو صفر می‌شد و می‌توانستیم میزان مصرف را نیز با جدیت بیش‌تری مدیریت کنیم.

ضیا کاشانی ادامه داد: در این شرایط هر شخص موظف بود تنها با کارت خود سوخت‌گیری را انجام دهد که به اعتقاد من این مساله تا ۹۸ درصد مانع قاچاق سوخت می‌شد.

وی با بیان این‌که کارت هوشمند سوخت این قابلیت را دارد که سهمیه‌بندی بنزین را انجام دهد، ادامه داد: در حال حاضر سهمیه‌بندی سوخت در دستور کار دولت نیست، اما باید توجه داشت که استفاده از کارت سوخت به تنهایی می‌تواند تا حد زیادی مانع از قاچاق شود.

کارشناس حوزه بنزین در توضیح این مساله افزود: اگر شخصی در منطقه مرزی با کارت سوخت شخصی خود بیش از نیاز خود معقول خودرو سوخت‌گیری کند، سرور مرکزی پالایش پخش این مساله را متوجه می‌شود و مانع از دپوی سوخت و قاچاق خواهد شد.

وی با بیان این‌که آن چیزی که می‌تواند با جدیت مقابل قاچاق سوخت بایستد، افزایش قیمت بنزین متناسب با سبد ارزش سوخت در منطقه است، همان‌طور که در گذشته به دلیل این‌که قیمت سوخت در دو طرف مرز یکی بود، شاهد این میزان قاچاق نبودیم و علت این‌که قاچاق معنا پیدا کرده است همین اختلاف قیمت بین دو مرز است.

ضیا کاشانی با بیان این‌که در حال حاضر قیمت تمام شده هر لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومان تمام می‌شود و دولت آن را با قیمت ۱۰۰۰ تومان به فروش می‌رساند، گفت: این مساله به معنای پرداخت یارانه ۲۰۰۰ تومانی در هر لیتر بنزین است و اگر قرار باشد جلوی قاچاق را بگیریم نباید چنین سیاستی وجود داشته باشد.

وی با بیان این‌که در حال حاضر به دلیل وجود برخی شرایط افزایش قیمت بنزین ممکن نیست، توضیح داد: با توجه به این‌که خصوصی‌سازی جزو برنامه‌های دولت قرار گرفته، باید شرکت ملی پالایش پخش یک سهام عام را در اختیار مردم قرار دهد تا مردم خودشان قیمت بنزین را تعیین کنند که در این شرایط می‌توان وضعیت قیمت را سروسامان داد.

کارشناس حوزه بنزین تصریح کرد: با توجه به وضعیت فعلی به نظر می‌رسد که در این شرایط کارت سوخت تنها ابزاری است که می‌تواند مانع افزایش قاچاق شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۱۷
با سلام
وضعیت سوخت خودرو های 2000 سی سی به بالا چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
دوست عزیز باید متوجه شده باشی که دارن رو قیمت بزنین حاشیه درست میکنن که قیمتو افزایش بدن..قیمت همه چی به نسبت دلار 3 برابر شده بنزینم 3 برابر میشه اون موقع جناب عالی بدن مجبوری خودرو که مصرفش بالاست بذاری کنار خودرئ ملی سوار شی.با یک تیر دو نشان میزنن.
تادزدعايداصليدنگيريد وجلوكاهش اردش پول ملي گرفته نشود همين اش وهمين كاسه بيچاره ملت
تابناك جون خيلي مشكوك مي زني...چي گيرت اومده كه اينطوري تيتر ميزني؟؟؟؟!!!!!!!!!!!
اوني كه قاچاق بنزين ميكنه خيلي زرنگ تر از اين حرفاست كه با يك كارت سوخت بشه جلوشو گرفت.....
بايد مينوشتي 22 روز تا شروع برداشتن از جيب مردم...........
نوشتید 22 روز تا اتمام قاچاق بنزین؟؟؟ شما بگو 22 سال بازم باورمون نمیشه
فعلا مردم عزیز و همیشه در صحنه از بنزین بدون سهمیه بندی استفاده نمایند و در انتخاب نمایندگان شریف و پاک دست مشارکت حداکثری داشته باشند انشااله بعد انتخابات از خجالتشان در خواهند آمد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۳۰
انتخابات ؟ خخخخخخخخخخخخ
بگید میخواهید بنزین را گران کنید
اولا نصف ماشینها کارت سوخت ندارن دوما اصل قاچاق سوخت در بعضی شهرهای استانهای کرمان .سیستان و بلوچستان و هرمزگان که من زندگی میکنم خود پمپ بنزینی ها وگاها با مشارکت شرکت نفت شهرشون صورت میگیرد برای مردم هم از روز روشن تر هست اما برای دولت؟!؟!؟!؟!؟!!!!!!
خودت رو عمو نزن به اون راه.... مشکل از ارزون بودن سوخت در ایران نیست... بی ارزش شدن پول ملی هست... وقتی بی عرضه اید دست تو جیب مردم نکنید... و گر نه درامد مردم که بیشتر نشده کمتر هم شده با همین پول بی ارزش...
سلام.بهتر ین روش برای بنزین که هم مردم راضی می شوند و هم عدالت رعایت و قاچاق و فساد از بین می رود این است که قیمت بنزین آزاد و به قیمت منطقه فروخته شود و مابالتفاوت آن از 1000تومان تا قیمت آزاد در پایان روز یا 15روزه به حساب همه مردم ایران (سرپرست خانواده)واریز شود این بهترین طرح است به شرطی که رانت خواران اجازه بدهند.
اینا همش مقدمه چینی برای گران کردن بنزینه بعداز این مرحله مرحله شایعه سازی قیمت بنزینه به اینصورت که یک قیمتی مثلاً پنجهزارتومن روسرزبونامیندازن بعدیه دولتی بشدت تکذیب می‌کنه ودراخرقیمت سه هزار تومان تصویب میشه و مردم هم کلی خوشحال میشن که پنجهزارتومن نشده ومکرو ومکرا...وا... خیراماکرین نشردهیدحقیقت راتابی جاننننن
از قدیم میگن ادم عاقل از یه سوراخ دوبار گزیده نمیشه
مگه یکبار بنزین رو کارتی نکردید؟
قاچاقتون کم شد؟
ارزونتر شد؟
مصرف کمتر شد؟
کیفیت خورو هاتون بهتر شد؟
بنزینتون مرغوبتر شد؟
ترافیک کمتر شد؟
نه عزیزم هیچکدومش نشد و فقط آقازاده ها جیبشون پرتر شد
معلوم نیست واقعا مسئولین ما عاقلانه تصمیم می گیرند یا متوهمانه
قاچاق بیشتر مربوط به گازوییل هست.
اگه واقعا هدف از این کار جلوگیری از قاچاق بود.میتونستن از سازمان انرژی اتمی موادی رو بگیرن که به ردیابی گازوییل کمک کنه
یعنی داری کد میدهی که هر جه دلشان خواست در این مدت بنزین قاچاق کنند!!!
امیدوارم هدف واقعا جلوگیری از قاچاق باشد. البته خواهیم دید. هر چند بنده مطمئنم هدف جلوگیری از قاچاق نیست و مثل همیشه دروغ می گویید.
بابا الحاق کارت بانک به کارت سوخت که منتفی شد حالا شما بفرمایید در این 22 روز که4 روز آن تعطیل خلق الله در سامانه مربوطه جهت گرفتن کارت سوخت ثبت نام کردنند کارت سوخت کی بدستاشان میرسد که علاف نشوند
بابا مسئولین ...... اینقدر پدر مردم را در نیاورید آخر این مملکت را شما به باد خواهید داد نه مردم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر