بازدید 10101

جزئیات طرح "کاهش تنش" فرانسه برای ایران و آمریکا

کد خبر: ۹۱۱۸۳۹
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۴ 15 July 2019
منابعی در وزارت خارجه فرانسه در گفتگو با المیادین برخی مفاد طرح فرانسه برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا را فاش کردند.

به گزارش تابناک به نقل از فارس، منابعی در وزارت خارجه فرانسه مفادی از محتوای طرح این کشور در خصوص کاهش تنش میان ایران و آمریکا را که در برخی موارد با خواسته‌های ۱۲ گانه وزیر خارجه آمریکا از ایران شباهت دارد، شرح دادند.

این منابع به شبکه المیادین گفتند که تاکنون مواضع کشور‌های ایران و آمریکا در خصوص ابتکار عمل فرانسه هیچ نرمشی را نشان نداده و در این خصوص هیچ گام رو به جلویی نیز برداشته نشده است.

با این حال آن‌ها مدعی شدند که در جریان سفر مشاور رئیس‌جمهور فرانسه به تهران، مسئولان ایرانی، فرانسه را برای پیگیری تلاش‌هایش در جهت اجرای مفاد توافق هسته‌ای تشویق کرده‌اند، اما مشاور «امانوئل مکرون» هیچ پاسخی مثبت یا منفی در خصوص مفاد طرح فرانسه از سوی مسئولان ایرانی دریافت نکرده است.

طبق گفته این منابع رسمی، ابتکار فرانسه مرحله به مرحله است و می‌توان در صورت موفقیت‌آمیز بودن گام اول، به راه‌حل جامع دست یافت.

این منابع در خصوص گام اول این طرح گفتند که در این مرحله ایران و آمریکا باید به تاریخ پیش از دوم ماه می، یعنی به پیش از پایان معافیت‌های تحریمی بازگردند.

طبق این طرح ایران نیز باید فورا تمامی اقدامات خود در خصوص کاهش تعهداتش به توافق هسته‌ای را متوقف کرده و به پیش از این اقدامات بازگردد و همچنین باید در خصوص نقش خود در خاورمیانه تغییراتی دهد و از گروه‌های عراقی بخواهد تا آنچه تحریک آمریکایی‌ها در این کشور خوانده شده را متوقف کنند.

همچنین طرح فرانسه از ایران می‌خواهد تا گروه‌های مقاومت از جمله حزب الله لبنان، حضور خود در سوریه را کاهش دهند و انصارالله یمن نیز حملات موشکی و پهپادی به عربستان را متوقف کند. در این طرح اشاره‌ای به لبنان نشده است چرا که طبق ادعای فرانسه جبهه لبنان-اسرائیل با ثبات است.

این گزارش نمی‌تواند مستقلا صحت آنچه منابع فرانسوی به المیادین گفته‌اند را تائید یا رد کند.

پس از اعلام ایران مبنی بر کاهش سطح تعهدات خود ذیل برجام، بسیاری از کشور‌های اروپایی که اقدامی تا بدان تاریخ در خصوص تحریم‌های آمریکا انجام نداده بودند، به شدت در خصوص شکست برجام ابراز نگرانی کرده و خواستار کاهش تنش میان ایران و آمریکا شدند. به نظر می‌رسد سفر «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه به تهران در تاریخ ۱۹ تیر ماه گذشته در این چارچوب و با هدف ارائه طرح پاریس به مقامات ایرانی بوده باشد.

اروپا در حالی خواستار پایبند بودن ایران به مفاد برجام است که در مقام عمل بسیاری از تعهدات خود ذیل این توافق را تا کنون اجرا نکرده است
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان