بازدید 5265
۲

صورت‌‌های مالی پرسپولیس و استقلال ابهام دارد

کد خبر: ۹۱۱۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ 13 July 2019

رئیس سازمان خصوصی‌سازی گفت: بعید است استقلال و پرسپولیس تا پایان سال ۹۸ شرایط لازم برای پذیرش در فرابورس را دارا شوند.

به گزارش «تابناک»، میرعلی‌اشرف عبدالله پوری حسینی، در گفتگو با تسنیم درباره آخرین وضعیت خصوصی‌سازی دو تیم استقلال و پرسپولیس، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی حکمی را در قانون بودجه آورده که باید این دو باشگاه تا شهریور‌ماه سال ۹۸ در فرابورس عرضه شوند، اما برای انجام این کار باید سازوکاری فراهم باشد که متاسفانه فعلاً مهیا نیست و باشگاه‌ها فاقد این شرایط هستند.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان اینکه «بعید است شرایط دو باشگاه استقلال و پرسپولیس تا دو، سه ماه آینده برای پذیرش در فرابورس مهیا شود» عنوان کرد: باید ابتدا شرایط لازم در دو باشگاه فراهم باشد و بعد حکم مجلس اجرا شود که با توجه به وضعیت باشگاه‌ها بعید به نظر می‌رسد این اتفاق تا شهریور رخ بدهد. در این صورت باید تدبیری کنیم که چگونه تا پایان سال این کار را انجام دهیم.

پوری‌حسینی در پاسخ به این سؤال که چه شرایطی باید در باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برای پذیرش در فرابورس وجود داشته باشد، تصریح کرد: طبق مباحثی که ۲ ماه پیش در جلسات مربوط مطرح شد، شرکت‌های استقلال و پرسپولیس باید سهامی عام داشته باشند. همچنین این باشگاه‌ها باید حداقل سهام را داشته باشند، اما الان یکی از آن‌ها فقط یک میلیون و دیگری ۱۰ میلیون تومان سهام دارد! علاوه بر این باید صورت‌های مالی در این باشگاه‌ها شفاف باشد و در سازمان امور مالیاتی وضعیت خوبی داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دو تیم بزرگ تهرانی هیچ یک از شرایط فوق را برای پذیرش در فرابورس ندارند یادآور شد: صورت‌های مالی ۳/۳۱ و ۴/۳۱ سال ۹۷ این باشگاه‌ها داری ابهام هستند و صورت‌های مالی جدید این باشگاه‌ها نیز باید بررسی شوند. هرچند اخیراً با تلاش‌های سلطانی‌فر و همکاران‌شان در وزارت ورزش در این باشگاه‌ها اصلاح ساختار خوبی انجام شده و نسبت به چند سال قبل که این باشگاه‌ها قرار بود خصوصی‌سازی شود، پیشرفت چشمگیری کرده‌اند. قبلاً در این باشگاه‌ها صورت مالی پیدا نمی‌شد، اما الان حداقل صورت‌های مالی هرچند با ابهام وجود دارد.

پوری‌حسینی با تاکید روی این موضوع که «بعید است، استقلال و پرسپولیس حتی تا پایان سال ۹۸ شرایط لازم برای پذیرش در فرابورس را دارا شوند» به تسنیم گفت: ابتدا با مصوبه سال ۱۳۸۸ مجلس نام استقلال و پرسپولیس در لیست خصوصی‌سازی قرار گرفت و در سال‌های ۹۳ نیز اقدامات خوبی انجام شد و حتی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری این باشگاه‌ها آگهی منتشر کرد، اما در مرداد سال ۹۴ دولت مصوبه‌ای تصویب کرد که این باشگاه‌ها از فهرست خصوصی‌سازی خارج شدند و الان دوباره از آذر ۹۷ مصوبه‌ای برای خصوصی‌سازی این باشگاه‌ها صادر شده است با این تفاوت که امسال مجلس برای نحوه خصوصی‌سازی حکمی داده که باید فقط این باشگاه‌ها در فرابورس واگذار شوند که این تاکنون انجام نشده و بعید می‌دانم با این شرایط حالا حالا‌ها انجام شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی درباره اینکه نحوه عرضه این باشگاه‌ها در فرابورس به چه صورت خواهد بود و آیا همه هواداران و علاقه‌مندان می‌توانند این سهام را خریداری کنند، عنوان کرد: در مرحله اول ۵ تا ۱۰ درصد سهام این باشگاه‌ها به عموم واگذار می‌شود تا در ادامه قیمت مشخص شود البته کسی مدعی نیست که کل سهام باشگاه‌ها ریز ریز و به افراد مختلف واگذار شود. باید مالکیت ۵۱ درصد سهام، صاحب مشخص داشته باشد تا بتواند برای باشگاه مدیر تعیین کند و به دیگر کار‌ها بپردازد.

پوری‌حسینی با بیان اینکه «مجلس نگفته که باید کل سهام باشگاه‌ها به صورت خرد به مردم عرضه شود» خاطرنشان کرد: این کار در فرابورس سلسله مراتب دارد و بعداً سهام بلوکی باید قیمت‌گذاری شود، حال اینکه آیا این نحو از واگذاری درست است یا خیر حرف دیگری است. فعلاً که الزامات مد نظر برای پذیرش در فرابورس انجام نشده و بعید هم به نظر می‌رسد که فعلاً انجام شود، اما اگر مجلس به این نتیجه برسد که به روش دیگری خصوصی‌سازی انجام شود می‌توان راهکار‌هایی پیدا کرد که این کار با سرعت بیشتری انجام شود. در این حالت هیئت واگذاری تشکیل می‌شود و کار را جلو می‌برد، اما الان شرایط عرضه در فرابورس به هیچ وجه فراهم نیست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
برای شما ابهام دارد برای اونایی که به جیب میزنند خیلی هم روشن است
خوان نعمت بی انتهایی پهن است چرا برچیده شود؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر