بازدید 5554

انتقاد البرادعی از رویکرد آمریکا درمورد برجام

کد خبر: ۹۱۱۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۶ 13 July 2019
مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی ار خروج یکجانبه آمریکا از برجام انتقاد کرد و هشدار داد که رویکرد تقابلی کاخ سفید خطر از بین رفتن این توافق را برطرف نمی‌کند.
 
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، محمد البرادعی در گفت: وگو با روزنامه گاردین مدعی شد که تصمیم ایران برای کاهش تعهدات برجامی در چارچوب این توافق و نجات آن است.

وی آمریکا را به یک «گاومیش» تعبیر کرد که دنیا را در سراشیبی بی انتهایی قرار داده است.

البرادعی که به تعبیر خود از سیاست‌های آمریکا علیه ایران وحشت کرده است، کاخ سفید را متهم کرد که هم زمان با اعمال فشار، ادعای مذاکره با ایران را مطرح می‌کند.

مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داد که احمق‌ها (در آمریکا) افسار گسیخته شده و به دنبال تقابل نظامی با ایران هستند.

وی افزود: این یک فرصت برای انگلیس است که اعلام کند از ارزش‌ها و موازین بین المللی حمایت کرده و مانند آمریکا عمل نکند.

جمهوری اسلامی ایران یکشنبه گذشته به دنبال عدم پایبندی گروه ۱+۴ به تعهدات برجامی خود و برآورده نشدن مطالبات در این توافق، گام دوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته‌ای را اجرا کرد که بر اساس آن، ایران دیگر محدودیت سطح غنی‌سازی تا سقف ۳.۶۷ را رعایت نخواهد کرد.

در گام نخست کاهش تعهدات هسته‌ای هم ایران اعلام کرد که به محدودیت‌های برجام در زمینه میزان ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصد و ۱۳۰ تن آب سنگین پایبند نخواهد بود.

جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر ادامه کاهش تعهدات برجامی خود تاکید کرده است که این گام‌ها در چهارچوب برجام و طبق بند‌های ۲۶ و ۳۶ این توافق بوده و در صورتی که شرکای برجام گام‌های لازم برای ایفای تعهدات خود بردارند این اقدامات به سرعت قابل بازگشت است.

در همین حال شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی چهارشنبه شب گذشته در حالی که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران و پنج به علاوه یک خارج شده و بر خلاف توافق صورت گرفته تحریم‌ها علیه ایران را برگردانده است، به درخواست واشنگتن نشست فوق العاده‌ای را برابر اقدام ایران در کاهش برخی تعهدات برجامی خود برگزار کرد.

با این حال این نشست با پشتوانه قوی حقوقی برجام و رایزنی‌ها و تلاش‌های دیپلماتیک فعال کشورمان، تبدیل به یک شکست دیگر برای آمریکا در جامعه بین المللی شد و بر انزوای این کشور افزود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل