بازدید 16396
با توجه به ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی کشورمان؛

تکلیف ۳۵ میلیون متر مربع اراضی واگذار شده به بنیاد مستضعفان چه خواهد شد؟!

شاید بهتر است پیش از خواندن این گزارش، نکته مهم و کلیدی را یادآور شویم که ۳۵ میلیون متر مربع، عددی قطعی نیست و بهتر است آن را کف واگذاری‌ها خواند و تأکید کرد که احتمالا تا پایان پروژه آزادراه تهران ـ شمال، افزایش چشمگیری بیابد! اتفاقی که اگر رقم بخورد، سلسله اتفاق های دیگر مجاز شمرده خواهند شد.
کد خبر: ۹۱۰۰۴۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۰ 07 July 2019
تابناک اجتماعی -
شاید بهتر است پیش از خواندن این گزارش، نکته مهم و کلیدی را یادآور شویم که ۳۵ میلیون متر مربع، عددی قطعی نیست و بهتر است آن را کف واگذاری‌ها خواند و تأکید کرد که احتمالا تا پایان پروژه آزادراه تهران ـ شمال، افزایش چشمگیری بیابد!

به گزارش «تابناک»؛ صحبت درباره واگذاری اراضی بسیار وسیعی است که قرار است به ازای هزینه‌هایی که بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران ـ شمال کرده و خواهد کرد، به ایشان واگذار شود؛ مساحتی که برای تقریب به ذهن، بهتر است این گونه بیانش کرد: بزرگتر از شهر جدید بینالود در خراسان رضوی، تقریبا یک و نیم برابر شهر جدید صدرا در فارس و دو برابر شهر جدید پرند در تهران.

پهنه بزرگی از اراضی کنار آزادراه که اواخر سال ۹۶ بود، خبر واگذاری آن از طرف دولت به بنیاد مستضعفان مخابره شد و توجه‌ها را به خود جلب کرد. اتفاقی که رئیس بنیاد در تشریحش گفت: «از آنجایی که سرمایه گذاری در این مسیر با درآمد حاصل از عوارض برنمی‌گردد، قرار بر این شده که دولت حدود ۳۵ میلیون متر مربع از این اراضی را به بنیاد واگذار کند.»

وی در ادامه افزود: «واگذاری بخشی از اراضی کنار آزادراه تهران-شمال، مصوبه دولت است. البته بعد‌ها در خصوص واگذاری بخشی از این اراضی به بنیاد ایراد گرفتند که این مناطق جزو مناطق حفاظت شده است؛ پس از مذاکراتی که با وزارت جهاد کشاورزی داشتیم، این موضوع حل و در تفاهم کامل نسبت به جابجایی اراضی واگذار شده به بنیاد اقدام کرده‌ایم.»

نکته کلیدی در سخنان آن روز سعیدی کیا، تأکید بر بازگشت سرمایه گذاری مجموعه تحت مدیریتش در این پروژه بود که لازمه اش را کاربری مناسب اراضی واگذار شده از طرف دولت خواند. کاربری زمین‌هایی که تأکید کرده بود، بخشی از آن‌ها در مناطق حفاظت شده قرار دارد و طی مذاکره با وزارت کشاورزی، دیگر مشکلی متوجه شان نیست؛ به این معنا که کاربری شان مناسب شده!

البته این توضیحات کمی بعد تغییراتی اساسی کرد، چون بسیاری به این واگذاری اعتراض کردند و آقای رئیس مجاب شد در مصاحبه‌های بعدی تأکید کند که قرار نیست هیچ زمینی در حاشیه آزادراه و اطراف آن به ایشان واگذار شود، بلکه بر اساس مصوبه دولت، واگذاری‌ها در اراضی دیگر در شهر جدید هشتگرد و شهر جدید پردیس و منطقه ۲۲ شهر تهران خواهد بود.

 
تکلیف ۳۵ میلیون متر مربع اراضی واگذار شده به بنیاد مستضعفان چه خواهد شد؟!

این توضیحات در حالی بود که پاییز گذشته خبر رسید، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی پرونده‌ای در خصوص واگذاری زمین به پیمانکاران پروژه آزادراه تهران ـ شمال در دستور گشوده که پیرو آن از نمایندگان پیمانکار این آزادراه، نماینده بنیاد مستضعفان، شهرداری کلاردشت، امور اراضی و سازمان منابع طبیعی دعوت کرده تا با حضور در کمیسیون توضیحات خود را ارائه کنند. اتفاقی که پارسایی، سخنگوی این کمیسیون آن را در راستای تعهدات داده شده به بنیاد در خصوص هزینه‌های پروژه آزادراه خواند و تأکید کرد غیرقانونی رخ داده و مصداق زمین خواری است.

وی در ادامه تأکید کرد، بخشی از اراضی واگذار شده، اراضی جنگلی هستند تا مشخص شود ادعا‌های مطرح در خصوص واگذاری‌های زمین به بنیاد مستضعفان در شهر‌های جدید، چندان صحیح نبوده است؛ موضوعی که با توجه به وسعت ۳۵ میلیون متر مربعیِ تعهد دولت به بنیاد در آن زمان، قابل حدس هم به نظر می‌رسید، چون چنین زمین‌هایی نه در منطقه ۲۲ تهران وجود دارد و نه در حاشیه شهر‌های جدیدی، چون پردیس.

این در حالی است که مسئولان بنیاد در مصاحبه‌های متعددی تأکید کرده اند، بنا به قرار و مدار و تفاهم نامه‌ای که با دولت امضا کرده اند، قرار است ۴۰ درصد هزینه‌های سهم دولت، نقدا به ایشان پرداخت و ۶۰ درصد مابقی، در قالب واگذاری زمین به ایشان بازگردانده شود. فرمولی که بر اساس آن، در پایان سال ۹۶، دولت موظف به واگذاری ۳۵ میلیون متر مربع بود، اما احتمالا در حال حاضر و در نتیجه افزایش شدید قیمت مصالح اولیه و دستمزد، این بدهی بسیار افزایش یافته و در نتیجه، باید زمین‌های به مراتب بیشتری به بنیاد مستضعفان واگذار شود.

اراضی پهناور و وسیعی که چه در حاشیه آزادراه باشند و چه در شهر‌هایی مانند کلاردشت و دیگر شهر‌های شمالی کشورمان، حالا منع واگذاری جدیدی نیز یافته اند، چون جنگ‌های هیرکانی کشورمان به ثبت جهانی رسیده و هر گونه دخل و تصرفی در آن‌ها می‌تواند این ثبت جهانی را زیر سؤال برده و ملغی کند؛ اتفاقی که بی شک روسیاهی زیادی برای مسئولان کشورمان به دنبال خواهد داشت و مورد تأیید هیچ کسی نیست.

خطری که از جانب برخی سد‌های در دست احداث در محدوده این جنگل‌ها و راه‌هایی که سودای احداث شان خواب از سر برخی مسئولان و سودجویان ربوده و حتی ویلاسازی و چرای بی رویه دام و احداث قرق‌های اختصاصی و ... هم متوجه این جنگل‌های کهن سال و کم نظیر در جهان هست، ولی هیچ یک به وسعت و اندازه و البته اهمیت واگذاری زمین‌های معوض به بنیاد مستضعفان برای ساخت پروژه‌ای که بی شک آسیب‌های وسیعی به این جنگل‌ها وارد خواهد آورد، نخواهد بود.

واگذاری‌های کلانی که تفاهم نامه‌ای منتشر نشده و حاوی ابهاماتی عجیب، پشتوانه آن است؛ تفاهم نامه‌ای که ظاهرا بر اساس آن باید بابت ساخت راهی که یکی از مزایایش صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش آلودگی هواست، اراضی وسیع ملی را واگذار کرد تا تغییر کاربری پیدا کرده و به سودِ سازنده این راه تبدیل شود. اتفاقی که اگر رقم بخورد، بی شک احداث هر راه دیگر یا سد یا هر پروژه متفاوتی در جنگل‌های هیرکانی با مشکلی مواجه نخواهد شد!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۵۴
اینارو ولش کن قراره قالیباف بشه رئیس بنیاد مستضعفان. چه فضائی درست بشه برا خدمت به ضعفا
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
کلا یک آمار بدهید تا بدانیم
که در این ۴۰ سال بنیاد چقدر سرمایه مصادره ای جذب کرده
و چقدر درآمد داشته و چقدر به مستضعفین کمک کرده
فقط سه تا عدد بدهد و دیگر هیچ
حق ندارید این کار رو بکنید. مردم باید جلوی جنگل خواران رو بگیرن. وسط جنگل های هیرکانی که مال فرد فرد ایرانیان هست اصلا ما نمیخوایم بزرگ راه بزنید..... عملکرد شما نمایان گر اخلاق بد و میزان طمع شماست. باید خجالت بکشید واقعا
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
یادمان نمی رود که ۹۰ سال پیش جاده کرج چالوس با کارگران زحمتکش و تقریبا گرسنه و ژنده پوش ایرانی طبق اسناد موجود،
با ابزاری چون دیلم و باروت سیاه و بیل و کلنگ و قاطر و الاغ کل این جاده را ظرف تنها دوسال ساختند
جاده ای که ۸۰ درصد ایرانیان از آن عبور کرده اند و شاهکار مهندسی و زیباترین و صعب العبور ترین جاده کشور و منطقه است
پس چطور طرف ۲۲ سال با پیشرفته ترین و قوی ترین و گرانبها ترین ماشین آلات و شرکتهای متعدد و صرف هزاران میلیارد تومان پول و ۲۲ سال وقت با ارزش نتوانستند آنرا دو بانده کنند !!؟؟؟
اشکال در همانجایی است که همه میدانیم
نبود نظارت مردمی و افراد شجاع و دلسوز و کاربلد و وطن پرست بر پروزه های ملی و کنترل مردمی واقعی بر کارکرد نهادهای پر قدرتی که بر ارکان پر ارزش و ثروت های کشور در دستشان است
و کشور را ملک شخصی خودشان میدانند و به کسی پاسخگو نیستند
ما که نفهمیدیم ماموریت این بنیاد چیه؟
بنیاد کدوم مستضعفان؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
کلان سرمایه داران معدنی و راه سازی و سد سازی و و حالا تسخیر منابع طبیعی برای ویلاسازی مرفهین از تهران تا مازندران
جنگلی باقی نمانده که ثبت جهانی بشود. همین تمشک و عرعرها را اگر این ثبت حفظ کند برای نسل های آینده خدا را شاکر هستیم.
هيچ كس نميپرسد آزاد راهي كه ميبايست ظرف ٣ تا ٥ سال ساخته شود چرا ٢٢ سال گذشته و هنوز پايان نيافته....
هيچكس نميپرسد هزينه هاي سرسام آور آن طبق كدام اصول و معيار هست....
هيچكس نميپرسد چرا در طراحي ، اجراء هيچ يك از استانداردها رعايت نشده.....
راستي چه كسي پاسخگو تلفات در زمان ساخت و زمان بهره برداري آن است؟
مبناء انتخاب پيمانكاران و مشاوران را كسي ميداند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
چرا چون جیبهاشون هنوز خوب پر نشده
این همه انسان در این مسیر بخاطز نبودن اتوبان دارند میمیرند بخاطر همین بحث های بی مورد. جان انسانها از این زمینها مهمتر است اجازه بدهید بعداز 25 سال این اتوبان تمام شود
چرا اراضی ملی که به تک تک ایرانی ها تعلق داره به کسی واگذار کنند! پول دارید آزاد راه بسازید, ندارید مثل ۴۰ سال گذشته نسازید! از بیت المال خیرات میکنید که چی بشه؟!
بنیاد مستضعفان برعکس اسمش دقیقا داره عمل میکنه! این همه شرکت پیمانکار راه سازی ما در ایران داریم پور بهشون بدید از خداشونه بیان کار کنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
خیرات از بیت المال برای سرمایه دارن که با بنزین بیت المال ارزانتر از اب راحت هر هفته به شمال بروند.
این پروژه در زمان دولت سازندگی باید به اتمام می رسید ولی خود خواهی و جو زدگی بعضی ها باعث شد انکه کار بلد بود و توقع زیادی هم نداشت به حاشیه رانده شود تا اینها به اهداف سود جویی خود برسند گذشت به خاطر منافع ملی و احترام به زندگی جان باختگان تصادفات اهمیتی برای سودجویان ندارد از دولت سازندگی چند سال می گذرد ولی مدعی من بلدم من بلدم چه بلایی بر سر این طرح اورد اگر سرمایه گذار خارجی بود به نحو احسن این طرح را با ضمانت ظرف سه سال تحویل می داد ولی این طرح شده گوشت قربانی ماندگار
یه سوال خیلی معمولی و ساده؟
مطالبات بنیاد از دولت؟
سرمایه ی بنیاد از کجاست؟
مصارف درآمد بنیاد کجاست؟

و یه سوال سخت:
چرا باید بنیاد مستضعفان، سپاه ، و هر ارگان دیگری در این حد از توان پیمانکاری و سرمایه ای باشند و دولت از این امکانات محروم باشد؟
آیا به این دلیل است که جنگلها آتش.میگیرند!
این زمین ها برای مستضعفان شامل برادر و برادرزاده و خواهر و خواهرزاده عمه و عمه زاده و خاله و خاله زاده و داماد و باجناق و باجناق زاده ها و کل فک و فامیل خرج می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
کوفت بخوره هر که حرامخوره
اگر به جز این بود باید تعحب میکردیم..این اخبار تعجبی نداره
تابناک به تو نمیاد از این مقلات انسان دوستانه بنویسی‌ ،از کیفیت بالای مقاله معلومه شخصی‌ که تخصص محیط زیست هست نوشته و شما کپی‌ کردید.
طبیعت را به ویرانی بکشید سیل تاوان خواهد گرفت
گفته بودن این انقلاب مستضعفان و پابرهنگان هست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
خوب پا برهنه ها دارند از سفره انقلاب سهمشون را بر میدارند دیگه
این چه سرمایه‌گذاری هست که نه تنها سود نداره بلکه باید برای برگشت سرمایه از یک منابع دیگه برداشت کرد، اون هم منابع طبیعی میلیونها ساله؟ اگر واقعا اینطوره اشتباه کسانیه که این پروژه را درست ارزیابی نکردند یا کردند و با این حال شروع کردند.
مگه میشه میراث چند میلیون ساله را که متعلق به همه هست از طرف خود به این و آن بخشید؟
اینطور که پیش بره ظاهرا باید کل ایران رو بابت بدهی این بزرگراه واگذار کرد! پس فایده این بزرگراه چیه؟ البته منظورم برای مردم بود وگرنه بقیه فوایدش که معلومه!
در دهه هفتاد زمین های زیادی در پردیس به بنیاد واگذار شد و بنیاد اقدام به فروش انها کرد ، از جمله زمین های فازهای 4 و 5 تماما به بنیاد واگذار شد
سلام.امیدوارم نگارنده محترم در نگارش این متن غرض ورزی نداشته باشد.
اتش به اختیار ها کجا هستن? چرا رگ گردنشون اینجا باد نمی کنه...فقط به تار مو حساسن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۷
چون سهمشون محفوظه
این بنیاد مستضعفان دقیقا چه خدمتی به مردم میکنه
بنیاد مستضعفان!!!!!
در ضمن احداث بزرگ راه تهران شمال از میان کوه های سرچشمه رودهای تامین آب شرب تهران و دیگر شهر و روستا ها منطفه می گذرد احداث شهرک های جدید موضوع را بغرنج تر خواهد کرد.
بعضی مسوولین بگونه ای رفتار می کنند گویا قرار نیست فرزندان و نوادگانشان در این سرزمین زندگی کنند!
یعنی میخواهند در جنگل حاشیه بزرگ راه، ساخت و ساز کنند!!!! جنگل خواری
نوش جونش.... بنیاد مستضعفان جنگلداری نکنه چکار کنه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اینهمه ثروت را بنیاد مستضعفان از کجا آورده؟ از پولی که متعلق به مستضعفان بوده؟ این نهاد برای مستضعفان جامعه چه کرده؟؟؟؟
هیچ جای دنیا دستمزد یک پیمانکار را بااهدا جنگل انجام نمیدهند .
ما چهار دستی چسبیدیم داشته های ایران را نابود کنیم
در کنار هزینه های انجام شده، خسارت تاخیر در ساخت نیز حساب شود. این آزادراه حداکثر 5 ساله می توانست ساخته شود.
با وجود اینهمه ثروت بنیاد مستضعفان فک نکنم دیگه مستضعفی داشته باشیم تابناک لطفا از این بنیاد بگید خیلی دوس دارم بدونم این بنیاد مستضعفان که با وجود آن همه ثروت دیگه مستضعف نیست چه دارائی های زیادی داره و اساسا چه فعالیتهایی برای بهره مندی مستضعفان داره
بنیاد مستعضفان مگر بودجه اش از کجا می آید که حالا در ازای کاری که می کند، می خواهد از مردم پولش را یا زمینش را بگیرد؟ اگر بنیاد مستعضفان نهادی خصوصی است می تواند پول خدماتش را بگیرد.
زمین خواران حکومتی...
بنیاد مستضعفان املاک دارایی و مسغلات زیادی در دست دارد. و متاسفانه در اداره آنها تا کنون نا موفق بوده است. چندین کارخانه تولیدی و کشت وصنعت مصادره شده توسط این بنیاد از بین رفته است؟ حالا این مقدار اراضی ملی در اختیار سازمانی داده می شود که هیچ عمل مثبتی ندارد. و پاسخ گوی کسی نیست. آیا به دیوان محاسبات پاسخ گوست بودجه آن بررسی می شود/
سال90ملكي راباتوجه به كسب استعلام ثبتي در فرديس كرج خريداري كردم.سپس بعدازدوندگي درشهرداري و اداره ثبت ،مدارك قديمي را به سندتك برگ رسمي تبديل كردم.حال پس از اين همه سال اداره ثبت البرزمي گويد اشتباه كرده واسنادباطل است واين قبيل املاك تحت نظربنيادمستضعفان هستند وبنيادبايد تكليف ملكيت و...راروشن كند. دادوستد من مبني بر نامه استعلام بوده است ودر تمام اين سالها ورفتن به ادارات فوق ودادن انواع عوارض حرفي از بنياد نبودو حالا مدعي شده اند.چرا اداره دولتي به همين راحتي شانه از مسوليت خالي مي كند.با آمدن بنيادكسي هم به حرف ما گوش نميدهد.حال همه زندگي من كارمند در اين موقعيت وخيم ودرسن بازنشستگي،يك خانه فرسوده است كه درپيچ وخم اداري افتاده است.شمابفرماييد چه كنيم؟
توی همین چین که ما شاید قبولش نداشته باشیم، ظرف یکسال، بزرگراه چند هزار کیلومتری از لابلای کوهها و جنگلها می سازند. بعد از گذشت چهل سال از پروژه آزاد راه تهران شمال، 100 کیلومتر را نتوانسته ایم تمام کنیم؟؟؟؟... سوء مدیریت یا منافع شخصی؟
بنیاد مستضعفان یه اسم طنز وحشتناکه..
تکلیف چی مشخصه که دنبال این یکی هستید؟!
حفظ طبیعت و محیط زیست خیلی وقت است که در این کشور به بوته فراموشی سپرده شده است. اهمال و کوتاهی مسئولین و همراهی برخی از مردمی که برای طبیعت ارزشی قائل نیستند دست به دست هم داده است تا ایران را به بیابانی تبدیل شود. فعلاً بزرگترین مشکل حجاب برخی زنان است که انواع طرح و کنگره و همایش و ... برای آن اجرا میشود ولی دریغ از یک کم توجه به محیط زیست
بنیاد مستضعفان کجا و راهداری و راه سازی کجا؟ تازه مگه جریان حاتم طایی رو نشنیدین؟
از حجاب خوبي كه در تبليغات اين صفحه (مربوط به خريد خانه در استانبول ) مشاهده مي شود ، قدرداني مي كنم.
مستضعف اسم و نقاب برای ایجاد رانت و ثروت های نامحدود و تصاحب املاک بدون صاحب جهت آقا و آقا زاده هاس..
دستشون درد نکنه.........
بنیاد مستضعفاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟
این بنیادها فساد مالی دادن مردم خواستار انحلال این بنیادها هستند
بنیادی که تنها فایده ای که ندارد همان مستضعفین است.
تابناک جان ! در مورد تصرف حریم دریای خزر توسط اشخاص حقیقی و حقوقی به جای آزاد سازی 60 متری حریم دریا بعد از تراز ارتفاعی منهای 24/7 هم گزارشی تهیه کنید ظاهراً می گویند آیین نامه های آزادسازی حریم دریا مربوط به برنامه چهارم توسعه بوده و چون برنامه چهارم توسعه تمام شده ، دیگر آزادسازی حریم دریا هم منتفی است !! و فقط همان 60 متر از داغی آب دریا درحال حاضر قابل قبول است !!
یعنی هرچی دریا عقب برود باز یک نفر مدعی مالکیت آن می شود ،
اگر همان فاصله 60 متر را رعایت کند ؟ این حرف را از آقای فلاحت پیشه و گروهی که پیش نویس قانون جدیدی را برای تمطع حریم دریا ی خزر مطرح کرده اند و قبل از تصویب در مجلس از دو سال پیش ، در حال اجراشدن در گیلان است سوال کنید ؟ البته چند تن از نمایندگان مجلس استان گیلان مثل آقای کوچکی نژاد و دلخوش هم زیر این پیش نویس را امضا کرده اند .خیلی هم به شهرداری ها و شرکت آب منطقه ای فشار می آورند تا بر اساس تفاهم نامه های من درآوردی بین وزارتخانه ها موضوع را ماستمالی کنند .
مگه جنگلها اراضی ملی نیستن؟! پس چطوری تقسیمش میکنن؟ کی قراره جلو اینها گرفته بشه؟ همین الانشم جنگلی نمونده
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان