بازدید 12822
۷

بانک‌ها قوانین را دور می‌زنند/ یارانه‌ها ضامن پرداخت وام ازدواج هستند

از خرید چادر عروس گرفته تا سرویس جواهرات و جدا از هزینه‌های جشن و کرایه سالن و ... از هر طرف که حساب کنیم، رقمی بالای چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان باید هزینه شود. البته دولت‌ها برای حمایت از جوانان خود معمولا کمک‌هایی به این قشر می‌کنند تا زوج‌های جوان، سنگینی این هزینه‌ها را کمتر احساس کنند.
کد خبر: ۹۰۹۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۰ 07 July 2019

بانک‌ها قوانین را دور می‌زنند/ یارانه‌ها ضامن پرداخت وام ازدواج هستندیکی از مهم‌ترین سیاست‌های دولت‌ها برای کنترل جمعیت و همچنین پیشگیری از بسیاری از آسیب‌های اجتماعی، تشویق جوانان به ازدواج است؛ اما چند وقتی است با وجود گرانی‌های شدید و بحران اقتصادی موجود، این امر برای بسیاری از کسانی که قصد انجام آن را دارند نیز به مشکل خورده است؛ از خرید چادر عروس گرفته تا سرویس جواهرات و جدا از هزینه‌های جشن و کرایه سالن و ... از هر طرف که حساب کنیم، رقمی بالای چند ده میلیون تا چند صد میلیون تومان باید هزینه شود.

به گزارش «تابناک»؛ البته دولت‌ها برای حمایت از جوانان، معمولا کمک‌هایی به این قشر می‌کنند تا زوج‌های جوان، سنگینی این هزینه‌ها را کمتر احساس کنند. در ایران نیز بانک‌ها به کسانی که قصد ازدواج داشته باشند، تسهیلات قرض الحسنه پرداخت می‌کنند؛ اما این روز‌ها این تسهیلات خود به یکی از مصیبت‌های اول زندگی تبدیل شده و با اینکه طبق ابلاغ بانک مرکزی، برای دریافت این وام تنها به یک ضامن نیاز است، بسیاری از بانک‌ها برای خود قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر دیگری گذاشته اند که دریافت وام را برای بسیاری ناممکن کرده است.

بنا بر قانون بودجه سال ۹۸ مقرر شده است برای حمایت از ازدواج جوانان، بانک مرکزی از محل پس‌انداز و جاری به زوج‌هایی که تاریخ عقد آن‌ها پس از اول فروردین ۹۶ است و تا کنون وام ازدواج دریافت نکرده اند، وام قرض الحسنه ازدواج پرداخت شود. مقدار این وام برای هر یک از زوج‌ها ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت پنج ساله است و تنها با یک ضامن معتبر پرداخت می شود؛ اما بسیاری از بانک‌ها این بخشنامه را امضا نمی‌کنند. به عبارت دیگر آنها با بهانه‌هایی مانند کسر از حقوق و مواردی از این دست، قانون مجلس را دور می‌زنند و حاضر به پرداخت وام نیستند.

حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص این موضوع گفته است: این تنها موردی نیست که بانک‌ها قوانین را اجرا نمی‌کنند و بانک مرکزی نیز در خصوص این نوع بدرفتار‌هایی که در خصوص وام‌های خرد بانک‌های عامل دارند و مقرر شده بود تا با آسان‌ترین راهکار‌ها از مردم حمایت شود، نظارتی نداشته است.

این نماینده مجلس ادامه داد: مردم حرف حق می‌زنند. بانک‌ها در جایی که وام کلان می‌دهند، بدون ضمانت وام پرداخت می‌کنند، اما زمانی که قرار است به کسی پنج یا ده میلیون تومان پرداخت ‌کنند، مردم را زیر فشار می‌گذارند. طبق آماری که به دست ما رسیده، معمولا کسانی اقساط وامشان عقب افتاده، وام کلان دریافت کرده اند.

همچنین بنا بر اعلام بانک مرکزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری حتی می‌توانند یارانه اشخاص را به عنوان تضمین در این زمینه قبول کنند، اما آن گونه که از شرایط برمی‌آید، نظارتی بر اجرای این بخشنامه وجود ندارد.

حاجی دلیگانی در این باره نیز گفت: یکی از پرسش هایی که رئیس بانک مرکزی باید به آن پاسخ دهد، همین موضوع است. تحقیق و تفحصی از بانک مرکزی در سیزده محور داریم که در صحن مصوب شده است و کمیسیون اقتصادی باید هر چه زودتر این موضوع را پیگیری کند. یکی از محور‌های تحقیق و تفحص نیز همین موضوع وام ازدواج و عدم نظارت بانک مرکزی برای اجرای قوانین و بخش نامه‌هایی است که خود بانک مرکزی صادر کرده است.

وی در پایان یادآور شد: هر وقت صحبت از تسهیل ازدواج جوانان و یا بحث درباره آسیب‌های اجتماعی ناشی از بالا رفتن سن ازدواج می‌شود، همه دم از حمایت می‌زنند و قوانین و بخش نامه‌های مختلف صادر می‌کنند؛ اما همه این حرف‌ها در لابلای کاغذ‌های سیاه شده از قوانین گم می‌شود و هیچ کاری انجام نمی‌گیرد، حال آن که باید برای اجرای قوانین نظارت کافی و همت اجرای کار وجود داشته باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
یارانه 90 هزار تومانی دو نفر چجوری پوشش ضمانت قسط یک میلیون و صد هزار تومانی تسهیلات 60میلیونی هست
از ما 3 تا ضامن گرفتن برای هر نفر ، تازه بعد اینکه چند تا بانک عوض کردیم نفری 10 تومن
قسطم اگه 10 روز عقب بیافته زنگ می زنن یا حساب ضامن تهدید می کنن می بندن البته نه همیشه
یک دفعه هم 100 تومن از قسط پردخت نشده بود زنگ زدن
وام ما مال سال 95
کلا من موندم چطوری یکسری ها میلیاردی وام می گیرن پس نمی دن
اطلاعات نماینده محترم ناقص و اظهارات ایشان بعضا خلاف واقع است.
اول.فقط بعضی از انواع تسهیلات نیاز به ضامن دارد و بسیاری دیگر اعم از خرد یا کلان به دلیل نوع وثایقشان بی نیاز از ضمانت هستند. این تخلف محسوب نمی شود.
دوم. ایشان اشاره ای به آمار مورد نظرشان نکرده اند چون احتمالا چنین آماری وجود خارجی ندارد. مطالبات معوق بانکها شامل تعداد بسیار زیادی تسهیلات خرد و تعداد کمی تسهیلات با مبالغ کلان است که مجموعا بانکها و نظام پولی کشور را دچار مشکل کرده اند.
سوم.اینکه قانونا می توانند از چه وثیقه ای برای تسهیلات استفاده کنند با اینکه باید از آن استفاده کنند متفاوت است. امکان به معنی التزام نیست.
چهارم. نمایندگان محترم در مورد نتیجه تحقیق و تفحص هایی که در گذشته با هزینه فراوان از جیب مردم انجام شده گزارشی به مردم ارائه بدهند. اگر در گذشته از این کار نتیجه ای عاید شده تحقیق و تفحص جدید تدارک ببینند.
پنجم. اگر قرار به حمایت از ازدواج جوانان است دولت باید راسا از محل منابع در اختیار خود این کار را انجام دهد. تخصیص منابع بانکی بدون اخذ وثایق و تضمینات کافی به معنای حاتم بخشی از کیسه خلیفه(سپرده گذاران و صاحبان سهام بانکها) است.
ششم. لازمه حمایت از جوانان بهبود کسب و کار توسعه اقتصادی اشتغال بیشتر تولید ثروت بیشتر افزایش بهره وری و ... است. در غیر اینصورت مشکل اصلی پابرجاست. ضمن اینکه عروس و داماد فقیر خوشبخت تر از عروس و داماد فقیر بدهکار هستند. این یک درد دارد و او دو درد.
هفتم. هر بار با افزایش وام ازدواج خبر از ازدواج و در اصل خرید و فروش دختران کم سن و سال در برخی مناطق محروم یا حاشیه نشین یا خانواده معتادین برای دریافت وام ازدواج میشود. طبق منطق اقتصاد میزان وام باید تابعی از درآمد وام گیرنده باشد. افزایش دائمی مبلغ وام حتی برای افراد فاقد درآمد و شغل اثرات مخربی حتی برای خود وام گیرندگان دارد.
دور زدن شیوه اصلی ما شده است ،باید به قانون باز گشت وبه مردم را اهمیت داد
عقل که نباشد هم جان در عذاب است هم جیب. چه لزومی داره تو این گرونی سالن گرفتن. مهمونهایی که با هیچ خدمتی راضی نمیشن و همیشه چیزی برای انتقاد پیدا میکنن. پولتون رو بذارید تو جیبتون و بگردید.
بیشتر طلاقهای امروز جامعه ما به خاطر فقر و بیکاری است. بسیاری از زوجهای جوان هستند که با هزار امید و آرزو ازدواج کرده اند اما بعد از مدتی بعلت اینکه مرد در تامین مایحتاج زندگی در مانده می شود متاسفانه به ناچار کار به طلاق می کشد . امروز بزرگترین مشکل جامعه ایرانی نه فضای مجازی است و نه بیرون بودن چند تار موی زنان. بلکه بزرگترین مشکل جامعه ما بیکاری جوانان است.
بانکها وکیل سپرده گذاران هستند و صیانت از حقوق آنان در اولویت قرار دارد ، تضمینات ماخوذه باید در حدی از اطمینان باشد که در موقع ضرورت بتوان مطالبات را وصول کرد . در مورد وام‌های کلان شرایط فرق میکند عمده ی این تسهیلات برای واحد‌های تولیدی پرداخت می شود .بانکها برای اینگونه پرداختها همیشه تحت فشار هستند و در زمان معوق شدن و وصول همه کنار می‌کشند و بانک تنها میماند بعبارتی بانکها یکبار در زمان پرداخت و چند بار در زمان وصول شلاق می خورند .حفظ اشتغال ، رونق تولید ، ازدواج جوانان فقط به عهده ی بانک نیست بقیه ی دستگاهها نیز وظایفی دارند . منابعی که بانکها از مردم جمع آوری میکنند بدهی عندالمطالبه است در حالیکه وام‌های پرداختی طلب مدت دار و مقید به سررسید های معین است .بنابر این بانکها وظیفه دارند در اخذ تضمینات دقت کنند . انباشت مطالبات معوق تنها به عملکرد بانکها مربوط نمی شود شرایط اقتصادی و عملکرد دولتها و قوانین و مقررات موجود نیز دخیل هستند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار