بازدید 15131

گران‌ترین و ارزان‌ترین دانشگاه‌های دنیا

پس از طی کردن سال‌های متوالی در مدرسه و پشت سر گذاشتن غول کنکور، نوبت به اینکه کدام دانشگاه قبول می‌شوی و برای هر ترم چقدر باید هزینه کنی، می‌رسد؛ این آغاز حساب کتاب‌های ورود به دانشگاه است.
کد خبر: ۹۰۹۶۶۹
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۸ 06 July 2019

این روز‌ها دغدغه شهریه دانشگاه به معضل جدید زندگی جوانان تبدیل شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، باوجود اینکه دانش‌آموزان در تمام دوازده سال تحصیلی خود آرزوی قبولی در بهترین دانشگاه‌ها را دارند، اما شهریه بالای بعضی از دانشگاه‌ها و بعضی از رشته‌ها، انتخاب را برای آن‌ها محدود می‌کند. در این شرایط متقاضی ورود به دانشگاه دو راه حل بیشتر ندارد؛ یا باید به طور کل از ادامه تحصیل منصرف شود یا در دانشگاهی تحصیل کند که از پس هزینه‌های آن برآید.

در کشور‌های مختلف اروپایی، حتی اگر معضلی به نام کنکور وجود نداشته باشد، قطعا غولی به نام شهریه هست که مانع تحصیل بعضی از متقاضیان می‌شود.

در این گزارش به شهریه دانشگاه‌های مختلف در کشور‌های اروپایی می‌پردازیم و قبل از آن به تفاوت دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و خارج از عضو این اتحادیه اشاره می‌کنیم.

* تفاوت دانشجویان اتحادیه اروپا و غیر اتحادیه اروپا در آموزش عالی

هزینه تحصیل در دانشگاه‌های اروپا در مقایسه با دیگر قاره‌ها بسیار کم است، این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی در سطح بالای رتبه‌بندی دانشگاه‌های بین‌المللی قرار می‌گیرند.

این هزینه‌ها در هر کشوری متفاوت است و به این که فرد متقاضی از اروپا (منطقه اقتصادی اروپا) آمده یا نه بستگی دارد. به طور کلی دانشجویان اتحادیه اروپا به هنگام تحصیل در دیگر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا از حقوق مشابهی برخوردارند.

* لزوم پرداخت شهریه برای شهروندان غیر اتحادیه اروپا

براساس قوانین اتحادیه اروپا، دانشجویان کشور‌هایی که عضو اتحادیه اروپا نیستند و متقاضی تحصیل در کشور‌های این اتحادیه هستند، موظف به پرداخت هزینه‌ها و شهریه‌های دانشگاه مورد نظر هستند.

* ۱۶ میلیارد یورو بودجه اختصاصی اتحادیه اروپا برای وام دانشجویان بین‌المللی

براساس اعلام آموزش عالی اتحادیه اروپا، کشور‌های عضو سالانه بیش از ۱۶ میلیارد یورو برای کمک هزینه تحصیلی دانشجویان بین‌المللی در اختیار دارند.

*** ارزان‌ترین دانشگاه‌های جهان

۱. اتریش

* شهریه ۱۵۰۰ یورویی

سایت «topuniversities» گزارش کرده است: هزینه‌های اندک و سطح بالای استاندارد‌های زندگی و تحصیل در اتریش به گونه‌ای است که هزینه تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را به کمتر از ۱۵۰۰ یورو در یک سال تبدیل کرده است.

دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا برای تحصیل در اتریش نیازی به پرداخت شهریه ندارند.

* زبان آلمانی شرط ورد به دانشگاه‌های اتریش

با توجه به اینکه زبان اصلی کشور اتریش زبان آلمانی است، لازم است دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا و آن‌هایی که خارج از این اتحادیه هستند، به زبان آلمانی تسلط داشته باشند.

کارشناسان، تحصیل رایگان در اتریش را به عنوان مهم‌ترین دلیل انتخاب این کشور برای ادامه تحصیل معرفی می‌کنند و باور دارند، آموزش تقریبا رایگان به همراه اجازه کار دانشجویی، معافیت از پرداخت مالیات، بیمه درمانی دانشجویی و تنوع شغل‌های پاره وقت شرایط ایده‌آلی را برای ادامه تحصیل دانشجویان فراهم کرده است.

۲. فنلاند

* ۱۵۰۰ یورو شهریه سالانه دانشجویان خارج از اتحادیه

از ابتدای سال تحصیلی ۲۰۱۷، دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا و «EEA» باید حداقل ۱۵۰۰ یورو برای تحصیل در دوره کارشناسی ارشد بپردازند.

* دوره دکترا؛ کاملا رایگان

براساس تصمیم وزارت علوم و تحقیقات این کشور، تحصیل در دوره دکتری برای دانشجویان کشور‌های عضو و خارج از عضو کاملا رایگان است.

* تسلط به زبان انگلیسی و زبان فنلاندی و سوئدی لازمه تحصیل

تمام دانشجویان دوره کارشناسی ارشد به زبان انگلیسی و دانشجویان دوره دکتری به زبان‌های فنلاندی و سوئدی باید مسلط باشند تا دوره تحصیلی موفقی را در این کشور پشت سر بگذارند.

در سال ۲۰۱۲، سیستم آموزشی این کشور به عنوان بهترین سیستم آموزشی دنیا معرفی شد؛ کیفیت بالای تدریس٬ توجه به نیاز جامعه و قراردادن تجارت و صنعت در مواد درسی و همچنین آموزش مهارت در کنار تئوری موجب شده که دانشگاه‌های این کشور، از بهترین دانشگاه‌های جهان باشند.

* تسلط به زبان فنلاندی یا سوئدی لازمه اشتغال

دانشجویانی که در فنلاند تحصیل می‌کنند، در صورتی‌که به زبان‌های فنلاندی یا سوئدی مسلط باشند به راحتی موفق به یافتن شغل پاره وقت می‌شوند و در تأمین هزینه‌های خود به مشکل نمی‌خورند.

۳. دانمارک

* تحصیل رایگان متقاضیان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا

براساس تصمیم اتحادیه اروپا، تحصیلات دانشگاهی در دانمارک برای دانشجویان کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، EEA و سوئیس آزاد است.

* پرداخت شهریه ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورویی برای دانشجویان خارج از عضو اتحادیه اروپا

برای سایر دانشجویان، هزینه‌های تحصیل در این کشور حدود ۶۰۰۰ تا ۱۶۰۰۰ یورو در سال است.

* شهریه بیشتر دوره‌های تخصصی

برخی از دوره‌های بسیار تخصصی ممکن است برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بیش از ۳۵۰۰۰ یورو در سال هزینه داشته باشد.

همچنین برنامه‌های تحصیلی برای دانشجویان عضو و غیر عضو اتحادیه اروپا در دسترس است.

* تسلط به زبان انگلیسی؛ لازمه ورود به آموزش عالی

براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت علوم و تحقیقات دانمارک، تسلط به زبان انگلیسی لازمه ورود به آموزش عالی این کشور است؛ بیش از ۶۰۰ برنامه تحصیلی برای دانشجویان ارائه می‌شود که تمام آن‌ها به زبان انگلیسی است.

همچنین بیش از ۵۶ درصد مردم این کشور به این زبان تسلط دارند.

* شغل دانشجویی؛ فرشته نجات دانشجویان

دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد این کشور مجوز ۲۰ ساعت کار در طول یک هفته را دارند و میانگین حقوق این افراد حدودا بین ۸ تا ۱۰ یورو به ازای هر ساعت است.

آموزش عالی دانمارک امکان شغل پاره‌وقت را برای دانشجویان فراهم کرده است تا آن‌ها به واسطه همین شغل نیمه‌وقت از پس هزینه‌های تحصیل و زندگی در این کشور بربیایند.

*** گران‌ترین دانشگاه‌های جهان

۱. سنگاپور

*دانشگاه نانیانگ سنگاپور

براساس اعلام آموزش عالی سنگاپور، شهریه دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه حدود ۱۷ هزار دلار است.

* افزایش شهریه برای دانشجویان کشور‌های خارج از اتحادیه

براساس قانون اتحادیه اروپا، دانشجویان خارج از عضو این اتحادیه در شرایطی که تمایل به تحصیل در دانشگاه نانیانگ را داشته باشند، مؤظف به پرداخت شهریه بیشتری نسبت به دانشجویان کشور‌های عضو هستند.

این دانشگاه دارای ۱۷۰۰ عضو هیئت علمی، ۲۸۰۰ پرسنل اداری-پژوهشی و ۳۲۵۰۰ دانشجو است که از این تعداد دانشجو ۹۰۰۰ نفر در سطح تحصیلات تکمیلی مشغول به تحصیل هستند.

همچنین، دانشگاه صنعتی نانیانگ دارای بزرگترین کالج مهندسی در جهان است.

* دانشگاه نانیانگ صاحب برترین رتبه‌بندی‌ها

براساس رتبه‌بندی‌های آکادمی معتبر جهانی مانند Q.S، دانشگاه نانیانگ سنگاپور در بیش از ۵۰ رشته، همچون شیمی، رشته‌های مالی و حسابداری و مدیریت، در شمار برترین‌های جهانی قرار گرفته است.

۲. انگلیس

* دانشگاه آکسفورد

براساس اعلام آموزش عالی انگلیس، شهریه دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ پوند تا ۲۲ هزار پوند است.

* شهریه بیشتر برای دانشجویان خارج از عضو اتحادیه اروپا

براساس قانون رایج در اتحادیه اروپا، دانشجویانی که تمایل به تحصیل در دانشگاه آکسفورد را دارند و شامل کشور‌های عضو نمی‌شوند، باید شهریه بیشتری نسبت به سایر دانشجویان کشور‌های عضو پرداخت کنند.

براساس نظام رتبه بندی کیو. اس، دانشگاه آکسفورد به عنوان برترین دانشگاه انگلیس و پنجمین دانشگاه برتر جهان در سال ۲۰۱۸- ۲۰۱۹ شناخته شد.

* آکسفورد؛ قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی زبان جهان

دانشگاه آکسفورد که در شهر آکسفورد در منطقه آکسفورد شایر انگلستان قرار دارد، قدیمی‌ترین دانشگاه انگلیسی‌زبان جهان به‌شمار می‌رود.

درطول سال‌های فعالیت دانشگاه آکسفورد، خیلی از دانشجویان این دانشگاه موفق به کسب شهرت بسیاری برای خود شدند، به عنوان مثال ۴۶ نفر از اشخاصی که تاکنون جایزه نوبل را دریافت کرده‌اند یا دانش‌آموخته این دانشگاه بوده‌اند یا در اینجا تدریس کرده بودند.

۳. انگلیس

* دانشگاه یو. سی. ال (UCL)

براساس اعلام آموزش عالی انگلیس، شهریه دوره کارشناسی ارشد این دانشگاه حدود ۲۰ هزار ۵۰۰ پوند تا ۲۴ هزار و ۶۰۰ پوند است.

* یو. سی. ال؛ از قدیمی‌ترین دانشگاه‌های انگلیس

دانشگاه یو. سی. ال یکی از ۳ دانشگاه قدیمی کشور انگلیس و از گران‌ترین دانشگاه‌های دنیا به شمار می‌رود.

این دانشگاه از مهم‌ترین مراکز تحقیقات و تحصیلات عالی در دنیا به شمار می‌رود؛ سازمان QS در رتبه‌بندی سال ۲۰۱۴ دانشگاه‌های جهان، UCL را پنجمین دانشگاه برتر دنیا دانست.

سازمان رتبه‌بندی شانگ‌های نیز این دانشگاه را چهارمین مرکز مهم علمی اروپا معرفی کرد.

یو. سی. ال پذیرای حدود ۳۶۰۰۰ دانشجو است؛ این دانشگاه همچنین دارای ۱۱ هزار کارمند است که ۶۰۰۰ نفر از آنان در بخش آکادمیک فعال بوده و ۹۲۰ نفر از آنان دارای مقام پروفسوری هستند.

یو. سی. ال دومین دانشگاه انگلیس از لحاظ تعداد پروفسور به شمار می‌رود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان