بازدید 5287

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد وظیفه در مورد احتیاط واجب

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره) در مورد وظیفه در مورد احتیاط واجب
کد خبر: ۹۰۹۰۴۴
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶ 02 July 2019

فتاوای آیت الله العظمی خوئی (قدس سره)
وظيفه در مورد احتياط واجب
سؤال 22- يك امرى است كه يكى از مراجع تقليد آن را تجويز مى‏فرمايد، و لكن نام آن مرجع، و آنكه او كيست، نمى‏دانم و مى‏دانم به نحو علم اليقين به اينكه او مجتهد و مرجع تقليد است،و مرجع تقليد من نهى مى‏فرمايد از آن امر، بنابر احوط، پس آيا جائز است براى من، اينكه رجوع كنم به آن مرجع تقليدى كه تجويز مى‏كند آن را، و حال آنكه اسم او را نمى‏دانم؟

جواب: اگر يقين به صلاحيت آن مرجع مجهول الاسم داريد، به معنى اينكه احراز نموده باشيد از طريق حجت شرعى، اهليت آن مرجع مجهول الاسم والنسب را و همچنين احراز نموده باشيد به اينكه آن مرجع، فعلاً زنده است و مستجمع شرائط فتوى هست، پس در اين صورت صحيح است براى شما استناد نمودن به او اگر اعلم از ديگران باشد، و بايد بدانيد ماهيت آن مرجع را، به اينكه مرد است نه زن، كما اينكه بايد بدانيد كه اعلم از ديگران است غير از مرجع تقليد خودتان.

سؤال 23- در احتياطات واجبه فرموديد ممكن است به غير رجوع نمايند چنانچه ممكن است مرقوم فرمائيد كه به چه كسى رجوع شود؟

جواب: مقصود از غير، مجتهد جامع الشرائط اعلمِ بعدِ آن است، كه به اصطلاح الاعلم فالاعلم تعبير ميشود. واللََّه العالم.

سؤال 24- در مسائل احتياط وجوبى جائز است رجوع نمودن به سوى مجتهد ديگرى الاعلم فالاعلم، آيا جائز است آن، قبل از عمل؟ يا آنكه جواز استمرار دارد در مرتبه دوم رجوع كند به آن مجتهد ديگر؟

جواب: بله اشكال ندارد در مرتبه دوم از رجوع نمودن يعنى جائز است رجوع نمودن بعد از عمل به احتياط.

سؤال 25- مسائلى هست كه مرجع تقليد ما قائل به ترك آنها است بنابر احوط وجوبى و مرجع تقليد ديگرى قائل است در آن مسائل به كراهت شديده، آيا جائز است براى من رجوع كردن به آن مرجع تقليد ديگر و انجام دهم آن امر مكروه را؟

جواب: بله جائز است رجوع كردن به آن مرجع تقليدى كه قائل به كراهت شديده است براى فرار از احتياط وجوبى كه رخصت در انجام آن نيست.

سؤال 26- چيست حكم كسى كه ترك كند يك امر احتياط وجوبى را يا واجب بود بر او اتيان به آن على الاحوط، و نياورد؟

جواب: ترك آن موجب اعاده مى‏شود اگر در موردى باشد كه قابل اعاده باشد مثل نماز و روزه، و اما عقاب پس به دست خدا است و لكن مستحق عقاب هست.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر