بازدید 19403

واکنش‌های گسترده جهانی به خبر افزایش ذخایر غنی سازی ایران

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه امروز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی و از پیش اعلام شده بوده است. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد.
کد خبر: ۹۰۸۹۵۴
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳ 01 July 2019

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه امروز دوشنبه تأیید کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم گذشته است. او گفت که این اقدام بر اساس برنامه‌ریزی زمان بندی و از پیش اعلام شده بوده است. این خبر با واکنش‌های زیادی مواجه شد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز 300 کیلوگرم را تأیید کرد.

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد: یوکیو آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اطلاع شورای حکام رسانده است، «آژانس در یکم ژوئیه، عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از محدودیت‌های توافق هسته‌ای را تأیید می‌کند».

از سوی دیگر، یک منبع آگاه اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرد.

وی افزود: امروز بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بعد از توزین روز چهارشنبه هفته گذشته، مجدداً وزن تولید مواد غنی شده ایران را اندازه‌گیری کردند و ذخایر ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

واکنش های گسترده جهانی به خبر افزایش ذخایر غنی سازی ایران

با این تحول، عملاً یک بخش از گام اول بیانیه شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی ایران ذیل بندهای ۲۶ و ۳۶ این توافق، محقق شده است.

واکنش های جهانی

جرمی هانت، وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به خبر عبور ذخایر اورانیم غنی‌سازی شده ایران از حد مجاز گفت: به شدت از اعلامیه ایران نسبت به شکستن تعهداتش ذیل توافق هسته‌ای نگرانم. انگلیس همچنان به حفظ توافق متعهد است و از تمام ابزار دیپلماتیک خود برای کاهش تنش در منطقه استفاده خواهد کرد.

وی در ادامه بیان کرد: من از ایران می‌خواهم دیگر اقدامی مغایر با برجام اتخاذ نکند و بار دیگر پایبندی خود را از سر بگیرد.

روسیه: تعجب نکنید

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به خبر عبور اورانیم غنی‌سازی شده ایران از مرز ۳۰۰ کیلوگرم، گفت: از آن جایی که ایران از مدت‌ها پیش در این‌باره هشدار داده بود، این مسأله جای تعجب ندارد.

وی در ادامه گفت: عبور از مرز محدوده ۳۰۰ کیلوگرمی جای تأسف دارد؛ اما نباید آن را بیش از حد دراماتیک کرد. باید به این اقدام به عنوان پیامد برخی رویدادهای پیشین نگریست. ایران با تحریم‌های بی‌سابقه و غیرقابل تصوری از سوی آمریکا روبرو شده است. نفت ایران در تحریم است؛ این‌ها تلاشی برای سرکوب کردن یک کشور مستقل هستند.

معاون وزیر امور خارجه روسیه در پایان اظهار کرد: ما از عضوهای اروپایی و طرفین برنامه جامع اقدام مشترک می‌خواهیم که شرایط را وخیم‌تر نکنند. ما همچنین از همتایان ایرانی‌مان می‌خواهیم که مسئولیت اقدامات‌شان، به ویژه آن‌هایی که به اجرای تعهدات این کشور مرتبط است، بپذیرند.

همچنین «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین تأکید کرد، افزایش ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران، نتیجه اقدامات آمریکا در وضع تحریم‌ها علیه صادرات اورانیوم غنی شده ایران است.

بنا بر این گزارش، اولیانوف در پیامی در صفحه توییتر خود نوشت: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران از مرز 300 کیلوگرم عبور کرد. این امر به معنای انحراف از تعهدات داوطلبانه به برجام است، اما هیچ ارتباطی به نقض ان‌پی‌تی یا توسعه تسلیحات هسته‌ای ندارد، بلکه در مقابل، این نتیجه تصمیم آمریکا برای تحریم صادرات مازاد اورانیوم غنی شده در ایران است».

تأکید گوترش بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای

به گزارش شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی، آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد با ناديده گرفتن بدعهدي طرف ديگر برجام، بر ضرورت پایبندی ایران به توافق هسته ای تأکید کرد.

نتانیاهو: ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!

به گزارش شبکه تلویزیونی الحدث، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل مدعی شد، ایران به سوی دستیابی به سلاح هسته ای پیش می رود!

نخست‌وزیر اسرائیل که رژیمش تنها دارنده سلاح‌های هسته‌‌ای در غرب آسیاست، در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ۳.۶۷ درصدی ایران از محدوده ۳۰۰ کیلوگرم معین‌ شده در برجام، ادعا کرد اين رژیم به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.

نتانياهو همچنين از کشورهای اروپایی خواست تا «تحریم های خودکار» را علیه ایران آغاز کنند.

جو بایدن: ایران باید مجدداً به توافق هسته‌ای پایبند شود

«جو بایدن»، معاون «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد پیشتاز حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا در واکنش به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم گفته که ایران باید دوباره به این توافق پایبند باشد.

بایدن با اشاره به دیدار «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا با «کیم جونگ اون»، رهبر کره شمالی گفت: «ترامپ همزمان با مشروعیت‌بخشی به دیکتاتوری با سلاح‌های هسته‌ای در کره شمالی، توافق هسته‌ای با ایران را که در دور نگاه داشتن ایران از بمب کارآمد بود، نابود کرده است.»

او در ادامه نوشته است: «لازم است ایران به پایبندی به توافق بازگردد، اما به نظر نمی‌رسد ترامپ برای این قضیه هم راهبردی داشته باشد. سیاست کارزار حداکثری او کوچکترین نتیجه‌ای نداشته است. ایران برنامه هسته‌ایش را شروع کرده و ستیزه‌جویی‌اش به جای آنکه کمتر شود، بیشتر شده است.»

بایدن در ادامه تأکید کرده است: «سیاست ترامپ در خصوص ایران ما را از متحدانمان دور کرده و تا آستانه جنگی دیگر در خاورمیانه پیش برده است.»

اتحادیه اروپا: ایران توافق هسته ای را تضعیف نکند!

اتحادیه اروپا دوشنبه به عبور ذخائر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم واکنش نشان داد و از ایران خواست توافق هسته‌ای را تضعیف نکند.

یک منبع آگاه دوشنبه (یکم جولای/ دهم تیرماه) در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد ایران از ۳۰۰ کیلوگرم عبور کرده است.

اتحادیه اروپا از ایران خواسته این تصمیم را به عقب برگرداند و از انجام گام‌های بیشتری که به «تضعیف توافق هسته‌ای» منجر می‌شود، خودداری کند.

سفیر اسبق فرانسه در تهران: غنی‌سازی 20 درصدی ایران نگران‌کننده است

سفیر اسبق فرانسه در ایران در گفت‌وگو با یک خبرگزاری غربی گفت، افزایش اورانیوم غنی سازی شده ایران به بیش از 20 درصد نگران کننده است.

«فرانسوا نیکولو»

سفیر اسبق فرانسه در ایران دوشنبه در مصاحبه با «خبرگزاری فرانسه» گفت: «کاستن از میزان اورانیوم غنی شده به زیر 300 کیلوگرم به آسانی امکان‌پذیر است؛ اما نگرانی کشورهای حاضر در برجام رسیدن سطح غنی‌سازی ایران به 20 درصد است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرانسوا نیکولو در ادامه این گفت‌‌وگو اظهار داشت، مادامی‌که ایران به آستانه یک تن اورانیوم کم‌غنی‌شده نزدیک نشده نباشد، نگرانی جدی وجود ندارد، اما به عنوان مثال اگر ذخایر اورانیوم غنی شده 20 درصد ایران به 200 تا 300 کیلوگرم برسد، آن موقع جای نگرانی جدی است.

واکنش نمایندگان کنگره

«تد کروز»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس در مجلس سنای آمریکا که جزو مخالفان سرسخت برجام است در بیانیه‌ای از دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا خواست تحریم‌ها علیه ایران را افزایش دهد.

او در این بیانیه ادعا کرده است: «ایران قبل از اجرایی شدن این توافق سوءاستفاده از آن را آغاز کرد و مخفیانه زیرساخت‌های خود برای ساخت تسلیحات هسته‌ای را حفظ کرده و آشکارا محدودیت‌ها علیه مواد هسته‌ای خودش را نقض می‌کرد. همچنین طرف‌های دیگر تنها منفعلانه این تخلفات را نادیده گرفته و آنها را کم‌اهمیت جلوه می‌دادند.»

ادعای کروز در حالی مطرح شده که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان مسئول راستی‌آزمایی اجرای توافق هسته‌ای در پانزده گزارش پیاپی پایبندی ایران به تمامی تعهدات مرتبط هسته‌ای این کشور را تأیید کرده است.

کروز در بخش دیگری از بیانیه خود خاطرنشان کرد: «دولت ترامپ بایستی تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران را افزایش دهد. دولت باید ابتدا معافیت‌ها برای همکاری صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را ـ که وزارت خارجه آنها را صادر می‌کند ـ متوقف کند و پس از آن مکانیسم بازگشت خودکار تحریم‌های بین‌المللی را کلید بزند.»

«لیندسی گراهام»، دیگر سناتور آمریکایی هم از دولت ترامپ خواسته «پیامی قوی» به ایران بفرستد و بگوید، آمریکا چنین چیزی را تحمل نخواهد کرد. او گفت، مشکلی با اینکه ایرانی‌ها برنامه تولید انرژی داشته باشد، نمی‌بیند، اما برنامه تولید سوخت این کشور نباید شامل غنی‌سازی شود.

«کرستن گرلیبرند»، نماینده ایالت نیویورک در مجلس سنا ـ که از منتقدان سیاست خارجی ترامپ است ـ هم در توئیترش نوشته است: «کنار گذاشتن توافق هسته‌ای با ایران بی‌ملاحظه و خطرناک بود. ما باید به این توافق برگردیم، آن را تقویت و بار دیگر ایران را به آن پایبند کنیم. سیاست خارجی ترامپ یک خطر در زمینه امنیت ملی است.»

«راجر مارشال»، نماینده جمهوری‌خواه ایالت کانزاس آمریکا که دیدگاه‌هایش به ترامپ نزدیک است به گفت‌وگوهای دولت آمریکا با متحدان اروپایی اشاره کرد و گفت: باید به سیاست خارجی دولت ترامپ اعتماد داشت.

«مارشال» در بخشی از مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز روز دوشنبه در پاسخ به پرسش مجری مبنی بر اینکه چه واکنشی به عبور ذخایر اورانیوم ایران از سقف ۳۰۰ کیلوگرم دارد، گفت: «فکر می‌کنم همه اول باید یک نفس عمیق بکشند.»

این نماینده جمهوری‌خواه در ادامه گفت: «باید به خاطر بیاوریم استدلال‌های رئیس‌جمهور در خصوص ایران چیست؛ نخست ‌اینکه ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم، دوم آنکه نمی‌خواهیم ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد و شماره سوم اینکه می‌خواهیم ایران حمایت مالی از تروریسم را متوقف کند.»

مارشال در ادامه افزایش ذخایر اورانیوم ایران را «قابل‌پیش‌بینی» توصیف کرد و در پاسخ به این که آیا نشانه‌ای مبنی بر همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا در واکنش به این موضوع وجود دارد، گفت: «به نظرم بایستی به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه پامپئو ایمان داشته باشیم. آنها با اروپایی‌ها به طور منظم صحبت می‌کنند. منابع من می‌گویند که اروپا و فرانسه پشتیبان ما هستند. همچنین انگلیس پشتیبان ماست و ما با کمک هم از این مشکل عبور خواهیم کرد.»

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲۴
انتشار یافته: ۲۴
چقدر اروپا بی مسئولیت است
بعد یک سال و اون همه عهد شکنی اروپایی ها ؛ ایران کمترین کار را کرده است
نمیدانم نقش نماینده های موافق برجام در مجلس در تصویب آن چه بوده ؟

دفاع از حق ملت یا دفاع از منافع شخصی خودشان و فرزندانشان در خاک آمریکا و اروپا ؟؟؟؟؟
داریم به مراحل خطرناک سکته قلبی تیم برجامی ایران نزدیک میشویم.

یقینا تنها کسانیکه باید بخاطر فضاحت برجام پاسخگوی تاریخ باشند اعضای تیم برجامی و مجلسی ها و دولت فعلی هستند
اروپا باید بپذیرد که دوره ی غارت و جنایتشان در خاورمیانه به پایان رسیده و مردم ایران هم به بلوغ سیاسی و تاریخی رسده اند هم به بلوغ نظامی
خخخخخخ
سلام خدایا پایبندی دولتمردان مارادربرخوردقاطعانه دربرابری این قلدران وچپاولگران استکبارجهانی محفوظ دار.آنهابرای ماشاخ وشونه میکشندتهدیدوتحریم ووومیکنندولی بازدولتمردان ماعاجزانه وملتمسانه ومتواضعانه برخوردمیکننددرصورتیکه رهبرمعظم انقلاب چون کوه استوارومانندشیرغران،دولتمردان خنده رووضعیف یادبگیرید.
هندوانه و خرگوش مثل هم هستن لاکن خرگوش گوش دارد
ما باید از تولید اورانیم صرف نظر کنیم ،نه بخاطر اینکه دیگران با اتهام بمب سازی ما را تهدید می کنند ،بلکه به دلیل اینکه این ماده مضر است و استفاده از اورانیوم برای مصارف پزشکی هم آنچنان بالا نیست ،،میتوان آنرا خرید.
تولید برق اتمی هم نه به صرفه است بلکه خطر محیط زیستی دارد.
به انرژی آفتاب و باد ویا بیولوژیکی میبایست پناه برد که آینده هم آنرا طلب می کند.
آی مسوولین محترم ایران را به جنگ نبرید مردم دیگه کشش جنگ دیگر را ندارن بیچاره شدن
های مسلمانان ، از کشتن هم دیگر دست بردارید ،و امت اسلام را از استثمار غربیان کثیف نجات دهید ؟ های امت مسلمان ، ید واحدی شوید ،و حاکمان سر سپردهٔ غربیها را بزیر بکشید ،و عزت اسلام را بازگردانید ؟‌از فرقه گرایی پرهیز کنید ،و در حول محور توحید ،و نبوت ،و معاد ،قرآن گرد هم آیند ،و دست کفار ملحد را از سر امت مسلمان کوتاه کنند ؟ همهٔ‌آشوبها ،و‌جنگهای داخلی ،و خونریزیها فقط ترفند غربیها میباشد آنهم برای استثمار امت اسلام ؟ ،،
نخست‌وزیر اسرائیل که رژیمش تنها دارنده سلاح‌های هسته‌‌ای در غرب آسیاست .....
این دنیا اگر بر مبنای قانون بود مشکل الان در این منطقه وجود نداشت .... بزرگترین تولید کننده سلاح هسته ای به دنبال محکوم کردن ایران است ....!!!
بله . اروپا پشتیبان امریکا است .
ولی به تازگی از یک جمله خیلی کیف می کنم . و ان صحبت رهبری ایران است .
جمله ای که گفت . ما اراده کرده ایم . این واژه اراده خیلی راهکارجذابی است .
من فکر کنم ما حتی اگر به راستی اراده کنیم می توانیم با همین ریال خودمان نفت بفروشیم . هر تاجری که نفت ارزان می خواهد کالای خود را در بازار ایران به ریال بفروشد و با ریال نفت بخرد و سودش هم حلالش .
به نظر شما این مکانیزم چطور است ؟ شدنی است یا نه ؟
نظر و عقیده ی هیجکس برام مهم نیست.
چون هیچکس مثل من عمرش رو صرف خوندن تاریخ و سیاست نکرده.
با علم میگم که ایران برای نجات از بیش از 400 سال زورگویی خارجی ها باید بمب اتم بسازه.به هر قیمتی.
نخواهند توانست یک قدرت اتمی رو مثل آب خوردن تحریم کنن.
ما که تحریم هستیم و قرار هم نیست که تحریمها برداشته بشه پس دیگه دلیلی نداره اینقدر محدودیت برای خودمون قائل بشیم.
کاملا مشخصه ایران هدف گیری مناسب و دقیقی کرده و باید تا حصول نتیجه ادامه بده و دست بر ندارد چون کشورهای دغلکار غربی نشان داده اند تنها در برابر زور و فشار کوتاه میروند نه با مذاکره
آخه این پافشاری های گند دهه غنی سازی هسته ای به چه درد ملت و مملکت میخوره؟ کدام مشکل گرانی و غیره را در این مملکت حل میکنه؟ چرا مسئولین کشور نمیخواهند آرامش و آسایش به این سرزمین برگردد. بابا بخدا قسم ملت دارن از بین میرن! دست از این خودخواهی و جاه طلبی بر دارین . کمترین کاری که حکومت باید در این نقطه حساس کشور انجام دهد ، مشورت کردن با ملت و مردم در خصوص این چالش بزرگ کشور از طریق برگزاری همه پرسی است. واقعا ما ملت ایران ادامه این راه بیهوده را نمیخواهیم. کشور و ملت بخاطر این خودخواهی مسئولین در حال از بین رفتن هست. نه تریبون آزاد داریم که بتونیم نظرات را به مسئولین بگیم نه نمایندگان مجلس دلسوز داریم که در این چالش مهم کمک حال مردم باشند و نتیجتا خود مسئولین یک تنه در این چالش بزرگ کشور تصمیم فردی میگیرند. ما ملت ایران از مسئولین کشور عاجزانه خواهش میکنیم با مردم خود در ادامه دادن یا ادامه ندادن این راه خطرناک مشورت کنید. اگر پایبند به آیات قران هستید آیه - و شاورهم فی الامر - را رعایت کنید. متاسفانه طیف های قدرت در کشور صرفا بخاطر منافع خود بر طبل ادامه تنش با دنیا میزنند و هیچ توجهی به از بین رفتن منابع کشور نمیکنند و هر روز وضعیت کشور و مردم وخیم تر میشود. آیا مسئولین به عاقبت این مسیر نافرجام اندیشیده اند؟!
آخ جون دعوااااااااا
دشمنان ایران از این اقدام ناراحت باشید و از این ناراحتی بمیرید
با توجه به اینکه طرفین اصلی برجام در واقع ایران و آمریکاست؛ از روز خروج شیطان بزرگ، این قرارداد و تعهداتی که متوجه ایران بود منتفی گردیده است.
عجب!!!
بالاخره مسوولین ایران را وارد جنگ میکنن
با این همه هزینه که رو دست کشور گذاشته .و اینهمه حرف .یه آب شیرین کن اتمی نساختن که حداقل بگیم اورانیوم رو برای چی تولید میکنیم
همون روز اول که آمریکا از برجام خارج شد اگه ایران هم خارج می شد الان دیگه ایران متهم نبود.متاسفانه الان ایران میشه مقصر ماجرا. از قدیم گفتن نون به تنور داغ میچسبه
ایران نباید به عقب برگردد. حتی اگر اروپا به همه تعهداتش عمل کند، ایران نباید مجددا مقدار اورانیوم غنی شده خود را به زیر 300 کیلو بیاورد زیرا اروپا باید جریمه کارهایش را بدهد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی