بازدید 32010
رونمایی از پرونده‌ای جدید و عجیب؛

کلاهبرداری ۳۰۰ میلیارد تومانی در سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی، «نیما»!

از شماری واردکننده که از سامانه نیما برای تأمین ارز مورد نیاز خود اقدام کرده بودند، کلاهبرداری شد؛ کلاهبرداری بزرگی که ابعاد آن رو به گسترش است و نشان از مشکلی بسیار بزرگ‌تر دارد؛ اینکه بستر فراهم شده برای تبادل ارز توسط بانک مرکزی و وزارت صمت، چندان امن نیست!
کد خبر: ۹۰۸۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۰ 27 June 2019
تابناک اجتماعی -
از شماری واردکننده که از سامانه نیما برای تأمین ارز مورد نیاز خود اقدام کرده بودند، کلاهبرداری شد؛ کلاهبرداری بزرگی که ابعاد آن رو به گسترش است!

به گزارش «تابناک»؛ اواخر بهمن ماه سال ۹۶ و در روز‌هایی که نوسانات ارزی شروع شده بود، سامانه نظام یکپارچه معاملات ارزی به منظور فراهم آوردن بستر «امن» خرید و فرش ارز رونمایی شد. رونمایی از نوع آزمایشی که مقدمه فعالیت رسمی این سامانه ویژه در سومین روز اردیبهشت ماه سال ۹۷ بود؛ سامانه‌ای که به اختصار «نیما» نامیده می‌شود.

مکانیزم عمل نیما به این صورت است که بازرگانان درخواست‌های خود را برای تأمین ارز در سامانه جامع تجارت ثبت می‌کنند و این تقاضا‌ها سیستمی به نیما منتقل می‌شود و متناسب با آنها، صرافی‌های مجازی که در سامانه نیما برایشان دسترسی ایجاد شده، قادرند سفارش های مختلف ارز را مشاهده کرده و متقاضی تأمین آن‌ها شوند.

ادامه کار به این صورت است که واردکنندگان با پیشنهادهایی از یک یا چند صرافی مواجه می‌شوند که در آن نرخ ارز مشخص است و زمان تحویل آن نیز درج شده و می‌توانند با انتخاب یکی از آنها، پول خرید ارز را به حساب صرافی واریز کرده و در موعد مقرر، ارز مورد نیاز خود را از ایشان دریافت کنند؛ فرایندی که اگر طی نشود، کالا‌های وارده توسط این بازرگانان ترخیص نخواهد شد.

این نظام ویژه تبادلات مالی بیش از یک سال است که دایر شده و بنابراین، بازرگانان پرشماری از سراسر کشور وجوه کلان ریالی به حساب صرافی‌های مجاز ـ که در سراسر کشور به فعالیت مشغولند و در سامانه نیما در فهرست صرافی‌های مجاز قرار دارند ـ واریز و ارز مورد نیازشان را دریافت کرده‌اند؛ ارزی که بسته به فعالیت شرکت ها، ممکن است دلار و یورو یا درهم و یوآن و دیگر ارزها باشد.

فرایندی معین که ظاهرا به یک سال نرسیده، اشکالات عجیب و غریبی در آن بروز کرده و موجب شکل گیری پرونده‌هایی شده است؛ پرونده‌هایی قضایی که نشان از اشکالی بزرگ در سامانه نیما دارد؛ آنقدر بزرگ که می‌شود گفت: هیچ خبری از بستر امنِ خرید و فروش ارز نیست و ریسک استفاده از نیما، بسیار بالاست؛ ریسکی که هیچ نهاد و مسئولی آن را نپذیرفته و نمی‌پذیرد.

این را اظهارنظر یکی از مال باختگان نشان می‌دهد که در آخرین استفاده از سامانه نیما، گرفتار کلاهبرداری شده و حالا مدتی است راه دادگاه را پی گرفته، واردکننده‌ای که منتظر است آثار شوم این کلاهبرداری به زودی دامن گیر کسب و کارش هم شده و به ناتوانی اش در تولید و ضرورت تعدیل نیرو و درگیری با مسائل کارگری و معیشتی پرسنل برسد.

دورنمایی تیره و تار که این گونه شرحش می‌دهد: «اوایل اردیبهشت ماه امسال و در پی ثبت تقاضایمان در سامانه نیما، صرافی‌ با نام «نیکبخت و شرکا» را به منظور تأمین ارز انتخاب کرده و با دریافت شماره حساب از ایشان، مبلغ مورد نیاز برای خرید ارز را به حساب ایشان واریز کردیم و منتظر شدیم تا در موعد مشخص، ارز مورد نیاز را دریافت کنیم که این اتفاق رخ نداد. این موضوع موجب شد ماجرا را پیگیری کنیم و دریابیم که صرافی مورد نظر کلاهبرداری کرده و سهامدارانش متواری شده‌اند.»

وی در ادامه با تأکید بر مراجعه به قوه قضائیه و مساعدت فوری ایشان با مال باختگان می‌گوید: «با شکل گیری پرونده دریافتیم که جز شرکت ما، وجوه شرکت‌های دیگری نیز برای دریافت ارز به حساب این صرافی واریز شده و شمار شاکیان پرونده رو به افزایش است. پرونده‌ای که اکنون حدود ۵۰ مال باخته دارد که جمعا حدود ۳۰۰ میلیارد تومان به حساب این صرافی مجاز واریز نموده‌اند.»

این وارد کننده با اشاره به دستگیری برخی متهمان پرونده، می‌افزاید: «حکم جلب مدیرعامل و سهامداران این شرکت تضامنی صادر شده، اما خبری از ایشان نیست، جز اینکه می‌دانیم سهامداران شامل پدر و سه فرزندش (دو دختر و یک پسر) بوده‌اند که پسر شهروندی استرالیا را داشته و به آنجا گریخته و سه نفر دیگر، متواری هستند. البته در دفتر صرافی دو پسر متهم و داماد وی مشغول به کار بوده‌اند که دستگیر شده و اعترافاتی نیز داشته‌اند.»

وی در پاسخ به این که واکنش بانک مرکزی به این رویداد چه بوده، می‌گوید: «مراجعه‌های متعدد به بانک مرکزی و وزارت صمت (صنعت، معدن و تجارت) که دایر کننده این سامانه هستند، تا به این لحظه راه به جایی نبرده و در نتیجه مجبور شده‌ایم که به همراه دیگر شاکیان پرونده، شکایات‌ مجزایی از بانک مرکزی و وزارت صمت به ثبت برسانیم که در دست رسیدگی است و حتی به احضار نماینده این دو نهاد به دادگاه شکایت از صرافی نیکبخت نیز منجر شده است. البته هنوز این شکایت‌های تکمیلی در ابتدای راه هستند.»

این مال باخته در ادامه پرده از واقعیت عجیب دیگری برداشته و می‌گوید: «بر خلاف آنچه تصور می‌شود و چه بسا ما و برخی دیگر از مال باختگان نیز تصور می‌کردیم، این صرافی‌های مجاز هیچ گونه ضمانت خاصی در قبال وجوهی که دریافت می‌کنند به جایی نداده‌اند و تنها ضمانت موجود در پرونده شان، معادل نیمی از سرمایه ثبتی شرکت‌های تضامنی ثبت شده توسط آنهاست. سرمایه ثبتی‌ که برای این صرافی واقع در اهواز، ۴ میلیارد تومان بوده که برای نیمی از آن ضمانت نامه بانکی دریافت شده که آن هم تنها ۱۰ درصدش (۲۰۰ میلیون تومان) نقدی بوده و مابقی وثایق ملکی است.»

جزئیاتی که نشان می‌دهد ۳۰۰ میلیارد تومان توسط ۵۰ شرکت به حساب صرافی واریز شده که تنها ۲۰۰ میلیون تومان پول به حساب یک بانک ریخته و افزون بر آن، با ارائه اسناد ملکی به بانک توانسته ضمانت نامه ۲ میلیاردی دریافت کرده و به فعالیت مشغول شود. فعالیت تحت عنوان «صرافی مجاز» در سامانه‌ای که بانک مرکزی و وزارت صمت دایر کرده‌اند و از رئیس جمهور تا دیگر دولتمردان بر امن بودن آن تأکید دارند و بر این باورند که اغلب مشکلات ارزی برای واردکنندگان به مدد آن حل شده است.

سامانه‌ای که بستر کلاهبرداری را به سادگی برای عده‌ای فراهم آورده و گزارش‌های رسیده حکایت از آن دارد که پرونده کلاهبرداری صرافی نیکبخت و شرکا، تنها یک نمونه از کلاهبرداری‌های رقم خورده در آن است. کلاهبرداری که فارغ از عدد و رقم مطرح در آن، نشان می‌دهد سامانه نیما چه اشکال بنیادین و خطرآفرینی دارد و از آن مهم تر، دایره مسئولیت پذیری مسئولان از جمله بانک مرکزی کشورمان (به عنوان مسئول تنظیم و اجرای سیاست اعتباری و پولی کشور بر اساس سیاست کلی اقتصادی) در قبال آن کجاست!

در پایان لازم به تأکید است که «تابناک» آمادگی دارد در راستای شفاف شدن ابعاد دیگر ماجرا، توضیحات مسئولان در این خصوص را دریافت کرده و منتشر نماید.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۴۴
به به. افرین؟ چرا اینقدر فساد. زیاد شده؟
پاسخ ها
خیسه خال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
از سر نیما کلاه را برداشت تا در تابستان داغ امسال ایشان گرما زده نشود!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
تعجبی نداره با یه تحریم اقتصاد کشور به این روز افتاده قبل از هر کاری باید با مخلانه اقتصاد داخلی مقابله کرد برای نجات اقتصاد کشور
آیا جای دیگری هست که از آن کلاهبرداری نشده باشد؟
همه ناتوان از کنترل اوضاع هستند و نتیجه مستقیم این کلاهبرداری ها آن است که نام مسلمان و شیعه توسط گروهی فقط به سخره گرفته شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
نمیدانم چرا در هیچ کشور مسلمان دیگری اینطور فساد و اختلاس وجود نداره !!!!!!!!!
با سلام و عرض تشکر از خبرگزاری محترم تابناک ما بازرگانان مالباخته منتظر پاسخگویی بانک مرکزی و حمایت از نهادی هستیم که بخش بزرگی از توان مالی خود را به اعتماد به سیستم نیمایی (که خود بانک مرکزی بعنوان ابزار تهیه ارز تعیین کرده )از دست داده ایم
پاسخ ها
بی اعتماد به بانک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
منتظر بانک مرکزی نباشید. الان دوباره مثل مورد مالیات غیرقانونی سکه، جناب رییس کل بانک مرکزی خواهند فرمود که متاسف هستند ولی به ایشان ارتباطی ندارد!
ظاهرا این فسادها و اختلاس ها پایانی ندارند .

اختلاسها عادی و روزمره شدند

مردم را با این اختلاسهای بی پایان مدیران و مسئولان فاسد چگونه به انتخابات دعوت میکنید ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
اينكه صرافي دزدي كرده، چه ربطي به مسئولين داره؟ مسئولين هم از خود ما هستند.
ناشناس
| Germany |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
مسولین وظیفه دارند که قوانین را طوری نوشته , تصویب و اجرا کنند که این موارد نتوانند پیش بیایند. البته فعلا همه آنها مشغول متر زدن فاصله روسری خانمها تا موی سر آنها هستند.
واقعا این مسولین روباید هرجه سریعتر انها زا از سیستم بانک بیرون انداخت وشاید هم با صراقی ها هم دست باشند و بانک مرکزی به چه مجوزی چنیین صراقیهایی را با بضاعت اندک وارد کارهای بزگ مالی می کند انها برااساس تضمین هایی که نزد بانک باید داشته باشند حق جذب خرید فروش ارز را داشته باشند ودر هرحال بانک مرکزی باید بر ااین معاملات تا مرحله اخر اشراف داشته باشد امریکا ازان سردنیا تمام تراکنشهای ما را رصد می کند انوقت عده ایی بیسواد وارد این بانکها شده اند که اصلا هیچی حالیشان نیست چون با زد وبند وپارتی بازی اینها واردبانکها شده اند
دلیلش سپردن کار به دست افراد غیرمتخصص و نالایق است...
اختلاسها و فساد های اقتصادی سیستماتیک شده.
عجب اوضاعی هست.
خاک بر سر شرکت صرافی ، سیصد میلیارد ، یکده هزارم ، رقم خاوری میباشد ؟ کاهش رقمهای اختلاسی ، ناشی از نبود سرمایه در کشور میباشد ؟،،
شرافتاً این مملکته ما داریم ؟

این حجم از فساد چه دلیلی داره ؟

حالا اینا فسادهایی که فاش میشه ، خدا میداند که چه فسادهای کشف نشدۀ دیگری داریم .
تنها یک راه وجود دارد و آن هم آزاد سازی دلار و اعتماد به بازار است. اما ظاهرا حاضریم کاملا نابود شویم ولی تن به این کار ندهیم.
هر دم از این بام بری می رسد....
تابناک خواهشا دیگه اخبار مربوط به اختلاس رو منتشر نکن چون واقعا دیگه به امری عادی و روزمره تبدیل شده،هر روز اخبار مربوط به اختلاس های کلان میلیاردی، باور کنید اینها ارقام کلانی هستند که منتشر می شود و چندین برابر این ارقام که در حد چند صد میلیون می باشد و چون در مقایسه با ارقام میلیاردی به چشم نمیاد اصلا گزارش نمی شود ولی مجموع همین ارقام به حساب خرد(در مقایسه با ارقام میلیاردی) سر به فلک می کشه.واقعا دستگاه های نظارتی پس کارشون چیه؟ چندین برابر این اختلاس ها هنوز شناسایی نشدن و موقعی شناسایی میشن که ارقام اختلاس به رقم کلان برسه که این امر نشان دهنده این هست که اختلاس های کوچک بسیاری داره صورت میگره که متاسفانه شناسایی نمیشه
چقدر پول داریم که هی می دزدن بازم هست
دزدی از بیت المال اسمش شده کلاهبرداری و اختلاس
قابل توجه استاد همتی .
احتمالا تا ساعاتی دیگر تکذیب و ادعا می کنند همچنین چیزی نبوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
نگفتم. این دقیقا دومین بار اقای همتی میگه به بازار ارز تسلط داریم و پشتش یک گند اساسی بالا میاد. پیش بینیم درست بود. یاد مناظره شاعری با یک دوستش که کارشناس هواشناسی بود افتادم. از بس همه پیش بینیهاش اشتباه از اب دراوده بود دوستش براش شعری نوشت در وصف این اقا و اخرش رو اینجوری ختمکرد" خدا کنده که به جان شما دعا نکند" . یعنی از بس همه پیش بینیهاش غلطه احتمال مردنتون بعد از دعای ایشون هست. حالا اقای همتی شما هم میشه به بازار ارز تسلط نداشته باشی؟ اینجوری ظاهرا اوضاع بهتر پیش میره
اگر این مفسدین و اخلالگران اعدام نشوند همیشه و هرروز شاهد این اختلاسها و کلاهبرداریها و دزدی ها خواهیم بود و السلام
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
اعدام چاره کار نیست. برکناری و مجازات مدیرانی که به این راحتی امکان دزدی را فراهم می کنند و به مردم گونه ای القا می کنند که با نیما همه مشکلات ارزی کشور حل شد یا با وقاحت خبر از ارز 4200 تومانی میدهند و هرجه غیر آن را
وقاچاق اعلام می کنند و سپردن کار به کاردان چاره کار است.
تا وقتی کاسبان تحریم هستند این تحریمها و رانت و فساد هم هست
امیدی به اصلاح امور نیست
یک چیزی بود که اقای عسکراولادی میگفت من با ان کار نمی کنم
این اختلاس که مسئولان نبوده ضمنا خمسئولان هم از جنس همین مردم مدیرشدند و...
پس باید گفت ژن دوستان ایرانی کمی مشکل دارند
خاک عالمین!
شده دزد بازار ...
این دولت داره چیکار میکنه؟ اون از فساد دلار 4200 تومانی به نور چشمی ها این هم از این.
کافی قسطت عقب بیفته !!!!
به حضرت عباس اين برخی از این مسولين اتو كشيده اي كه پوز كار سنگين و وتحقيق روي يك طرح ميدن اندازه يك چوپان سواد ندارن(با عرض معذرت از همه چوپانان زحمت كش)
این کشور هیچوقت دیگه درست نمیشه. باید رفت.
بنده در اتفاقی مشابها اما از جنس دیگری (حدود سه ماه قبل) این موضوع را به دایره حراست بانک مرکزی، اداره نظارت بر موسسات پولی غیر بانکی، اداره مقررات و ... کتبا اطلاع داده بودم
تمام كارهاى اقتصادى كه اصلاح طلبان دردولت ميكنند براساس نتايج ان ميتوان گفت زمين گيركردن کشور از طريق زمين زدن اقتصاد كشور است
دو تا تاجر یکی پول داده طرف کالا رو نداده اینقدر پیچیده نیست که تیتر زدین
پلیس بین الملل پیگیری نمی کند وگرنه طرف شهروند استرالیا باشد به آسانی با ارائه ادله وقوع جرم، باید در هر نقطه ای از جهان بازداشت و تحویل ایران شود. امیدوارم دیپلماسی کشور فقط به مسائل سیاسی محدود نشود و روابط قضایی و پلیسی بین ما و کشورهای دیگر تسهیل و تقویت شود.
در عوض بازار متشکل ارزی امن و ایمن است.
احتمالا بانک مرکزی در یک ثانیه با خلق پول رقم ۳۰۰ میلیارد ضرر افراد در نیما را میپردازد.
نیما یه سامانه ضد صادرات برای بازرگانان معتبر و باب میل شرکتهای دولتیست چرا که دلار رو برای شرکت ۸۹۰۰ حساب می کنند و مابقی یعنی ۳۰۰۰تومن هم غیر قانونی از واردکننده دریافت می کنند ‌وبه جیب مبارک می‌ریزند یعنی ۱۱۰۰۰تومن در میاد و بیشتر کلا باند بازی و پول پارو کردن برای خواص و مشکلات برای مردمه
ای کاش کلاهبرداری روسری داشت که به محض برداشتن توسط پلیس دستگیر میشد
آیا ضمانت اخذ شده از کارگزاران بورس اوراق بهادار و کالا و .... تضمینی جهت عدم اتفاق مشایه هست؟
نتیجه دشمنی بی پایان با آمریکا همین میلیاردها دلار خسارت به مردم و درگیر کردن آنها با یکدیگر است
عرض سلام و ادب جمیعا، از نظر بنده مطمئناً صراف قصد خوردن اموال عموم رو نداشته، در شهرستانها اعتبار فردی و خانوادگی بسیاری از بومیان آن منطقه بسیار با ارزش تر از پوله به این شک نکنین، مطمئنا این صراف از مدت ها قبل خودش رو به مردم اون منطقه که حتما جز بیشتر این ۵۰ مالباخته ها می‌باشند تابت کرده که این مبالغ دستش بوده و با توجه به اینکه سهامداران پدری و سه فرزند هستند این کار از آن ها بعید می‌باشد شاید شیطنتی بوده الله و اعلم اما صرافه چرا باید این کارو بکنه وقتی خودش اوکی در میاره به نظر میاد خود طرف طعمه بوده باشه وگرنه وقتی چند نفر از اعضای خانوادشو و گرفتن چرا پول رو نمیدن . به قول رسانه ای ها به نظرم قضاوت نکنیم زود.این همه آدم لابد هر کدوم پرسنل بیشماری هم دارن من فقط از صمیم قلب از از خدا می‌خوام کارگری رو که مزدش تو این پولا بودرو یه جوری روزیشو برسونه تا به امید خدا همه به حقشون برسن.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل