بازدید 8438
۴

گران‌ترین و ارزان‌ترین آب در ایران

کد خبر: ۹۰۷۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵ 24 June 2019

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ایرانیان در طول تاریخ مصرف‌کننده گران‌ترین آب از طریق قنات‌ها بوده‌اند،‌ گفت:‌ایرانیان در چند دهه اخیربه مصرف‌کننده ارزان‌ترین آب از طریق یارانه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری عظیم دولتی در زیرساخت‌های فناورانه، بهره‌برداری از منابع آب تبدیل شده‌اند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، رضا اردکانیان در نشست و نمایشگاه تخصصی سازگاری با کم‌آبی با اشاره به اینکه کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی ۱۵ ماه است که تشکیل شده است، گفت: گروهی می‌پرسند آیا حدود ۱۵ ماه زمان اندکی است؟ پاسخ این است که مسئله آب در ایران چندین دهه پیش آغاز شد و وضعیتی را که امروز شاهد آن هستیم، محصول انباشت تاریخی انتخاب‌های ما است که البته تحت تاثیر‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تغییرات اقلیمی نیز قرار گرفته است.

وی افزود: مسئله‌ای را که چندین دهه قدمت دارد و به تدریج حاصل شده، فقط از طریق راهبردهای دوراندیشانه و زمان‌بر می‌توان بررسی و تعدیل کرد. ۱۵ ماه در این رویکرد زمان کوتاهی است.

وزیر نیرو اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: کارگروه ملی سازگاری با کم‌آبی به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌ها نیرو، جهادکشاورزی، کشور، صنعت و معدن و سازمان‌های حفاظت از محیط‌زیست و برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشت قانون اساسی در ششم اسفندماه ۹۶ به تصویب هیات وزیران رسید.

اردکانیان گفت: هدف از تشکیل این کارگروه که متعاقبا سازمان هواشناسی کشور نیز به آن اضافه شد، هماهنگی و انسجام در برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی در سطح کشور و متعادل‌سازی منابع و مصارف آب بوده است.

وی بابیان اینکه سازگاری با کم‌آبی واژه‌ای با دقت انتخاب شده است؛ چراکه کارگروه برای مقابله، از میان بردن یا حتی تغییر کم‌آبی ایجاد نشده است، ادامه داد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کم‌آبی وضعیت کم‌وبیش ثابتی است که تغییرات سالیانه یا دوره‌ای در میزان بارش نیز آن را ماهیتا تغییر نمی‌دهد و نتیجه طبیعی این است که ساکنان این عرصه از جهان باید خود را با این وضعیت سازگار کنند.

معنی سازگاری با کم‌آبی چیست؟

وزیر نیرو اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: سازگاری یعنی اصل کم‌آبی را بپذیرند و متناسب با آن بینش‌ها، دانش‌ها و ابزارها را به کار بگیرند تا پایداری منابع آب را تضمین کنند و زندگی را در این سرزمین تداوم ببخشند؛ بنابراین سازگاری با کم‌آبی به معنای کنار هم قرار گرفتن سرنوشت اقلیمی، کم‌آبی و غیرقابل تغییر به پرآبی و انتخاب انسانی، سازگاری و نه سایر انتخاب‌ها نظیر مقابله یا تغییر سرنوشت اقلیمی است.

اردکانیان اظهار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌: ما وقتی با رویکردی روبرو هستیم که اولا با محدودیتی غیرقابل تغییر یعنی کم‌آبی مواجه است، انتخاب انسانی یعنی سازگاری است و پیشبرد آن نیازمند کار میان‌بخشی و همه‌باهم است.

ایرانیان از مصرف گران‌قیمت ترین آب به مصرف ارزان‌قیمت ترین آب تبدیل شده‌اند

وی افزود: نابسامانی اقتصاد آب و توهم ارزانی آن نشان می‌دهد ایرانیان در طول تاریخ مصرف‌کننده گران‌ترین آب از طریق قنوات بوده‌اند.

وزیر نیرو تصریح‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نابسامانی اقتصاد آب و ارزانی آن باعث شد که ایرانیان که در طول تاریخ مصرف کننده گران‌ترین آب از طریق قنوات بوده‌اند، در چند دهه اخیر به مصرف‌کننده ارزان‌ترین آب از طریق یارانه‌های انرژی و سرمایه‌گذاری عظیم دولتی در زیرساخت‌های فناورانه بهره‌برداری از منابع آب تبدیل شوند.

اردکانیان خاطرنشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ کرد:‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رویه‌های ناسازگار با کم‌آبی به لحاظ منطق اقتصادی حاکم بر کشور در چند دهه گذشته با تار و پود زندگی اقتصادی ایرانیان گره خورده است.

وی افزود: نهادینه کردن سازگاری با کم‌آبی تنها زمانی ممکن می‌شود که بتوان منطق سازگاری با کم‌آبی را با منطق کنش اقتصادی پیوند داد و آن را ابزاری برای خلق ثروت و منفعت قرار داد، لذا شعار رونق کسب و کارهای سازگاری با کم‌آبی برای این نشست و نمایشگاه انتخاب شده است.

به گزارش فارس، قرار بود در نمایشگاه سازگاری با کم‌آبی رحمانی وزیر صنعت و کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نیز حاضر شوند که به دلایل اعلام‌نشده هیچ یک در این نمایشگاه حضور نیافتند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
مسئولان با هم متحد شده اند تا از هر جهت با افزایش قیمت ها و هزینه ها به مردم فشار بیاورند احتیاجی به ترامپ نیست
وزير نيرو نبود در مورد ميزان غذا خوردن هموطنان نظر دادند!؟ بزرگوار ، كشورهاي حوزه خليج فارس سالهاست از كارخانجات آب شيرين كن جهت مصارف خانگي و صنعتي و كشاورزي خود بهره ميگيرند، و تا بحال مشكل كم آبي و بي آبي نداشته اند ، چرا ايران تا اين حد در اين خصوص عقب مانده؟ شما به فكر اداره صحيح و پيشرفت و بهينه و به روز رساني زير مجموعه تحت نظارت خودتان باشيد، چرا ضعفها و معضلات وزرات نيرو را فقط از چشم مردم عزيز ميبينيد!؟
استفاده از هوا را فراموش نکنید کلی میشه باهاش منت سر مردم گذاشت .
جناب وزیر دومین بار است که میگویند ایرانی ها ! خودشان از کجا هستند؟
آقای وزیر دستور پیامبر اسلام را برای وضو گرفتن و مصرف آب حتا در کنار نهر می دانید؟ مشکلات هدر رفت آب در شبکه های آبرسانی را چطور؟
ایرانیان را به گونه ای نخوانید که انگار از جای دیگری آمده اید و پشت میزی سلطانی می کنید.
چطور است از این به بعد معاونتی که مسئول اطلاع رسانی است به جای شما سخن بگوید و شما دم فرو بندید و به وظائف خود در خدمت به ایران عزیز بپردازید .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر