بازدید 5753
۷
مرکز آمار گزارش نرخ تورم خرداد ماه را منتشر کرد:

بعد از ۱۴ ماه "نرخ تورم نقطه به نقطه" نزولی شد

مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرد که این گزارش حائز نکات مهمی است. این گزارش نشان می‌دهد که رکورد نرخ تورم سالانه در دوره دولت تدبیر و امید در خرداد ماه سال جاری شکسته شد و به ۳۷.۶ درصد رسید. آخرین رکورد نرخ تورم سالانه در دوره دولت تدبیر و امید مربوط به مهر ماه ۱۳۹۲ بود که این نرخ در آن زمان ۳۷.۴ درصد گزارش شده بود.
کد خبر: ۹۰۷۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱ 23 June 2019
تابناک اقتصادیمرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرد که این گزارش حائز نکات مهمی است. این گزارش نشان می‌دهد که رکورد نرخ تورم سالانه در دوره دولت تدبیر و امید در خرداد ماه سال جاری شکسته شد و به ۳۷.۶ درصد رسید. آخرین رکورد نرخ تورم سالانه در دوره دولت تدبیر و امید مربوط به مهر ماه ۱۳۹۲ بود که این نرخ در آن زمان ۳۷.۴ درصد گزارش شده بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی مرکز آمار ایران گزارش نرخ تورم در خرداد ماه سال جاری را منتشر کرده است. قبل از آن که به تحلیل و بررسی این گزارش پرداخته شود باید در ابتدا نرخ تورم را تعریف نمود، چون بر اساس این تعریف، خود نرخ تورم به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالا‌ها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالا‌ها و خدمات را در نظر می‌گیرد که در این سبد ۴۷۵ قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین همان گونه که گفته شد برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می‌شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می‌کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

گزارش نرخ تورم در خرداد ماه ۱۳۹۸ نشان می‌دهد که نرخ تورم ۱۲ ماهه (سالانه) در خرداد ماه به ۳۷.۶ درصد رسیده است. این در حالی است که نرخ تورم سالانه در اردیبهشت ماه سال جاری ۳۴.۲ درصد گزارش شده بود. این نشان می‌دهد که همچنان نرخ تورم سالانه در حال افزایش و رو به رشد است.

بررسی آمار‌های مرکز آمار ایران پیرامون نرخ تورم سالانه نشان می‌دهد که هنگامی که در مرداد ماه ۱۳۹۲ دولت تدبیر و امید سکان هدایت قوه مجریه کشور را بر عهده گرفت نرخ تورم سالانه ۳۶.۲ درصد بود که این نرخ تا مهر ۱۳۹۲ روند صعودی را تجربه نمود و به ۳۷.۴ درصد رسید. نرخ تورم سالانه مهرماه ۱۳۹۲ بالاترین نرخ تورم دوره دولت تدبیر و امید بود که حالا این رکورد در خرداد ماه سال جاری شکسته شد.

بعد از ۱۴ ماه


در کنار خبر تلخ شکسته شدن رکورد نرخ تورم سالانه در دوران ریاست جمهوری روحانی، اما یک جای امیدواری در گزارش نرخ تورم مرکز آمار ایران وجود دارد و آن هم این است که روند نرخ تورم نقطه به نقطه بالاخره بعد از ۱۴ ماه صعود، نزولی شده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در خرداد ماه سال جاری نرخ تورم به ۵۰.۴ درصد کاهش یافته است.   این عدد یعنی خانوار‌های کشور به طور میانگین ۵۰.۴ درصد بیشتر از خرداد ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. هر چند که این نرخ، باز هم نرخ بالایی می‌باشد، اما همین که روند این نرخ بعد از ۱۴ ماه نزولی شده است جای بسی خوشحالی است.


بعد از ۱۴ ماه

همچنین نرخ تورم ماهانه نیز در خرداد ماه سال جاری به کمترین مقدار خود بعد از فروردین ماه سال گذشته رسیده است که این نیز خبر مثبتی در زمینه نرخ تورم می‌باشد. نرخ تورم ماهانه در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ حدود ۱.۳ درصد گزارش شده بود که این نرخ در خرداد ماه سال جاری ۰.۸ درصد گزارش شده است.

به هر صورت هرچند نرخ تورم سالانه رشد پیدا کرده است، اما کاهش نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه بعد از ۱۴ ماه این نوید را می‌دهد که روند نزولی نرخ تورم از ماه‌های بعد آغاز شود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
نرخ تورم نقطه به نقطه يعني بازي با إعداد براي توجيه مديريت كه خواهان افزايش قيمتها و كسب ردآمد از آن
به جای تنظیم جدول که یه بچه 5ساله هم میتونه ترسیم کنه واقعا یه فکری برای نجات ایران انجام بدید
دست از دشمنی با دنیا بردارید و آزادی اجتماعی که حق هر شروندی هست را رعایت کنید
همان طوری که یک دو ماه پیش گفتم بازار تا چند ماه دیگر هیجانی است ولی به مرور ارام خواهد شد که نمونه ان را داریم کم کم می بینیم ولی هنوز زود است تا ان ارامش نسبی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
کاهش تورم شدید به معنی ورود به رکود وحشتناک هست - چون دلایل ایجاد تورم پابرجا هست
خلاصه بگم مردم پولشون تموم شده
بابا دست بر دارید از این امار های کشکیو مزخرفتون برید تو کوچه بازار اگه راست میگید امار جمع کنید مردم مسخره خودتون کردین بااین امارهای مزخرفتون
هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
هورااااااااااااا مشکلات حل شد.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل