بازدید 26530

بی اعتنایی ایران خودرو به مکاتبات قاضی سراج؛ پیش‌فروش خودرو با تحویل تابستان ۹۹ چه سرانجامی خواهد داشت؟ باز هم بلاتکلیفی مشتری یا تحویل بموقع؟!

ایران خودرو در حالی پیش فروش و فروش فوری برخی از تولیدات خود را در ۱۸ و ۲۰ خرداد ماه در دستور کار قرار داد که تا پیش از این، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اعلام کرده بودند، تا خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکنند، اجازه پیش فروش و فروش فوری را ندارند. نکته مهمتر شرایط این پیش فروش هاست، به گونه‌ای است که کمتر کسی از خریداران از این شرایط خبر دارند و به نوعی خودروسازان در حال سوءاستفاده از ناآگاهی خریداران هستند.
کد خبر: ۹۰۴۸۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۷ 11 June 2019
تابناک اقتصادیایران خودرو در حالی پیش فروش و فروش فوری برخی از تولیدات خود را در ۱۸ و ۲۰ خرداد ماه در دستور کار قرار داد که تا پیش از این، رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اعلام کرده بودند، تا خودروسازان به تعهدات قبلی خود عمل نکنند، اجازه پیش فروش و فروش فوری را ندارند. نکته مهمتر شرایط این پیش فروش هاست، به گونه‌ای است که کمتر کسی از خریداران از این شرایط خبر دارند و به نوعی خودروسازان در حال سوءاستفاده از ناآگاهی خریداران هستند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» در ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۸ ایران خودرو اقدام به فروش خودروی دنا پلاس اتوماتیک کرد که تصویر شرایط این پیش فروش را در زیر می‌بینید. میزان پیش پرداخت این خودرو‌ها ۸۰ میلیون تومان و زمان تحویل آن‌ها فروردین، اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۳۹۹ اعلام شده است.

سوءاستفاده خودروسازان از عدم آگاهی خریداران؛ نهادهای نظارتی کجایند؟
همچنین این خودروساز بزرگ در ۲۰ خرداد ماه ۱۳۹۸ بخشنامه طرح فروش فوری تنظیم بازار را منتشر کرد که در این طرح قرار است از ۲۲ خرداد ماه ۱۳۹۸ اقدام به فروش پژو ۴۰۵ بنزینی و دوگانه سوز و همچنین پژو پارس LX نماید که موعد تحویل این خودرو‌ها حداکثر ۳۰ روزه است.

سوءاستفاده خودروسازان از عدم آگاهی خریداران؛ نهادهای نظارتی کجایند؟

این فروش فوری و پیش فروش تولیدات ایران خودرو در حالی صورت می‌گیرد که در ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۸ ناصر سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی مصاحبه‌ای اعلام کرد تا خودرو‌های مشتریانی که پشت نوبت هستند تحویل داده نشود، نباید پیش فروشی صورت گیرد و افزود: در این خصوص مکاتباتی هم داشته ایم.

همچنین محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران و معاون رئیس سازمان تعزیرات کشور طی مصاحبه‌ای در بیستم خرداد ماه ۱۳۹۸ در پاسخ به این پرسش که آیا تعزیرات با نظر سازمان بازرسی کل کشور درباره اینکه تا خودروسازان تعهداتشان را انجام نداده اند از پیش فروش خودرو خودداری کنند، موافق است، گفت: برخی خودرو‌هایی که قرار بود خودروسازان از طریق فروش فوری تحویل دهند به بهانه کمبود قطعات تحویل داده نشده و علی القاعده اگر چنین چیزی درست باشد، باید یک یا دو قطعه یا چند قطعه مشابه در همه خودرو‌ها نقص می‌داشت، در حالی که بر اساس بازدید‌های صورت گرفته و گزارش‌هایی که رسیده است هر خودرو گاهی یک نوع نقص دارد و این نشان می‌دهد که این اظهار نظر‌ها مبنی بر کمبود قطعه غیر واقعی است. مدیر کل تعزیرات حکومتی تهران افزود: این امر هم به نوعی استنکاف از انجام تعهدات است و خودورسازان مکلفند تا تعهدات خود را عمل نکرده اند، فروش فوری نکنند و اگر ثبت نامی صورت گرفت، باید خودرو کامل و سالم تحویل دهند.

شایان ذکر است که در یکم خرداد ماه ۱۳۹۸ احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودرو سازان ایران طی مصاحبه‌ای گفت: خودروسازان اکنون حدود ۶۰۰ هزار خودرو به مردم تعهد دارند که باید آن‌ها را تحویل بدهند.

با توجه به مصاحبه‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور و مدیر تعزیرات حکومتی تهران و همچنین ۶۰۰ هزار خودرویی که دو خودروساز بزرگ متعهد به تحویل آن‌ها بوده اند، حالا این پرسش مطرح است که آیا تعهدات ایران خودرو در سال ۱۳۹۸ انجام شده که این خودروساز دوباره اقدام به پیش فروش و فروش فوری برخی تولیدات خود نموده است؟

نکته بعدی این است که خودروسازان در شرایط فروش خود از عنوان "مشارکت در تولید" استفاده می‌کنند. بسیاری از کسانی که در این نوع پیش فروش‌ها ثبت نام می‌کنند، از شرایط فروش به صورت مشارکت در تولید آگاهی ندارند. این نوع پیش فروش با پیش فروش عادی و قطعی تفاوت‌هایی دارد. در ماده ۴ آیین نامه اجرایی، در شرایط پیش فروش در مشارکت تولید حداکثر زمان تحویل سه سال عنوان شده است؛ هر چند این خودروساز در آگهی پیش فروش خود حداکثر زمان تحویل را تیرماه ۱۳۹۹ اعلام کرده است. همچنین از دیگر شرایط پیش فروش به صورت مشارکت در تولید این است که در صورت عدم امکان تحویل خودرو موضوع قرارداد، خودروی جایگزین از میان خودرو‌های تولیدی به انتخاب مشتری و شرایط مفاد قرارداد تحویل داده خواهد شد.

به عبارت بهتر، شرایط فروش به صورت مشارکت در تولید این است که خودروساز به صورت قانونی می‌تواند تا سه سال از تحویل خودرو امتناع کند و یا حتی در صورت عدم امکان تحویل خودرو، خودروساز می‌تواند پیشنهاد خودروی جایگزین دیگری از تولیدات خود را به مشتری بدهد.

سوءاستفاده خودروسازان از عدم آگاهی خریداران؛ نهادهای نظارتی کجایند؟
نکته دوم این که هم اکنون طبق آمار‌های موجود، بیش از ۱۵۰ هزار خودرو در پارکینگ‌های دو خودروساز بزرگ متوقف شده است. خودروسازان دلیل عدم تحویل این خودرو‌ها را نقص قطعات عنوان می‌کنند؛ بنابراین، حالا نکته اینجاست که ایران خودرو چگونه اقدام به پیش فروش خودروی دنا نموده است، در حالی که طبق اطلاعات ارائه شده توسط انجمن خودروسازان این خودرو تنها ۷۰ درصد داخلی سازی شده و برای تکمیل ۳۰ درصد دیگر آن باید واردات انجام شود و این در حالی است که صنعت خودروسازی ایران با تحریم رو به روست و واردات قطعات خودرو به داخل کشور با ابهاماتی مواجه است. چه تضمینی وجود دارد که خودروسازان بتوانند خودرو‌های پیش فروش شده دنا را در یک سال آینده تحویل بدهند و در آن زمان نیز بهانه نقص قطعات را جهت عدم تحویل نیاورند؟ طبق گزارش انجمن خودروسازان میزان داخلی سازی خودرو‌ها را در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

سوءاستفاده خودروسازان از عدم آگاهی خریداران؛ نهادهای نظارتی کجایند؟
شایان ذکر است، بنا بر آمار مربوط به تولید خودرو، در دو ماهه ابتدایی امسال ۱۴۰ هزار و ۹۱۷ دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته است. در این مدت تولید سواری در کشور به ۱۳۲ هزار و ۳۴۳ دستگاه رسیده که نسبت به دو ماهه ابتدایی سال گذشته کاهش ۲۴.۵ درصدی را تجربه کرده است.


سوءاستفاده خودروسازان از عدم آگاهی خریداران؛ نهادهای نظارتی کجایند؟

در این میان، بررسی وضعیت تولید خودرو در گروه ایران خودرو نشان می‌دهد، در دو ماهه ابتدایی سال میزان کل تولید ایران خودرو ۵۴ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است. البته میزان تولید خودرو‌های سواری ایران خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲۸.۹ درصد کاهش داشته است. با ادامه این روند تولید، انجام تعهدات توسط ایران خودرو در سال آینده نیز با ابهامات جدی همراه خواهد بود.

نکته بعدی این که فارغ از این پیش فروش‌ها و فروش فوری ها، هنوز تکلیف بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو‌ها مشخص نشده است. حدود ۲۰ روز پیش مجلس مصوب کرد که شورای رقابت دوباره به قیمت گذاری خودرو بازگردد و حتی رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز با ارسال نامه‌ای به معاون اول رئیس جمهور، خواستار بازگشت شورای رقابت به عرصه نظارت بر قیمت‌گذاری خودرو شده بود.

این شرایط در حالی در مورد بازگشت شورای رقابت به عرصه قیمت گذاری رقم خورده است که گویا دولت تمایلی به بازگشت این نهاد نداشته و به تازگی فرشاد مقیمی، معاون وزیر صنعت طی مصاحبه‌ای اعلام کرده که در چارچوب سیاست‌های دولت، تدوین و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری خودرو را بلافاصله از طریق سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در دستور کار قرار دادیم که پس از طرح در کمیته خودرو حتماً در ستاد تنظیم بازار مطرح و پس از تصویب نهایی، مبنای عمل برای موضوع قیمت گذاری قرار خواهد گرفت. همچنین ناصر سراج در مصاحبه سیزدهم خرداد ماه ۱۳۹۸ درباره اینکه معاون اول رئیس جمهور پاسخ نامه اخیر وی را در خصوص برگشتن شورای رقابت به بحث قیمت گذاری داده است یا نه، گفت: هنوز دیر نشده است و قطعاً جواب خواهد داد!

به هر صورت آنچه مشخص است این که فارغ از اینکه خودروسازان علاوه بر اینکه برای صحبت‌های رئیس سازمان بازرسی کل کشور و معاون رئیس سازمان تعزیرات اهمیتی قائل نشده اند، در پیش فروش‌های خود به نوعی در حال سوءاستفاده از عدم آگاهی خریداران و بازی با قانون و فرار از زیر بار مسئولیت تحویل خودرو‌های ثبت نامی هستند که باید نهاد‌های نظارتی از جمله سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان در این زمینه ورود پیدا کنند. بسیاری از خریداران قطعاً آگاهی از شرایط پیش فروش به صورت مشارکت در تولید ندارند و این نوع پیش فروش را با پیش فروش قطعی و عادی یکسان در نظر می‌گیرند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷۳
فقط جواب ایران خودرو را مردم می توانند بدهند نه مسولان ...
از یک طرف یارانه های با قیمت پایین که بسیاری از آن روزانه قاچاق می شود از یک طرف هم این وضعیت خودرو و مسکن و تورم بالای 100 درصدی در یک سال!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
مدیران خودروسازهارا بازداشت کنند تا ببیند مافیای خودروی ها چه کسانی هستند حد اقل مردم آنها را بشناسند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
مسوولان می داند که این پیش فروش ها دارای تخلفات گسترده هستند ولی مانع نمی شوند تا مقداری از پول های سرگردان از دست مردم جمع آوری شود و قیمت دلار کمتر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
این کار ایجاد پشتوانه مصنوعی برای پول ملی است حتی اگر خودرویی در کار نباشد
تولید کننده سعی می کنه که تولیداتش را به هر روشی که می تونه بفروشه تا سرپا بمونه مصرف کننده باید عاقل باشه و دنبال خریدی باشه که به نفعش است وقتی شرکت های خودروسازی با این شرایط دارند می فروشند مردم هم می خرند شما چرا حرص بیخودی می خوری بزار هر دو طرف حالش را ببرند بی خیال
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
مگر کشور قانون ندارد هر کسی هر کاری دلش خواست بکندشاید یک تعداد شدیدا نیاز به خودرو دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
شما کارت لنگ یه ابزار باشه دو برابر پول نمیدی براش؟ یجور حرف میزنی انگار بازار رقابتیه زورت به لگنساز نمیرسه به مردم گیر نده
خدايي ديواري كوتاهتر از شركت سايپا پيدا نمي كنند. مديران ايران خودرو هركاري دوست دارند ميكنند هيچ نهاد و سازماني هم زورش بهشون نميرسه. سايپا سالي يكبار مديرعامل عوض ميكنه ايران خودرو هر شش هفت سال يكبار
آقا من یه دونه ثبت نام کردم . یعنی چی میشه؟! وای نمیدونستم مشارکت و پیش فروش فرقش چیه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بعیده که بتونه دنا پلاس را تولید و کامل تحویل بده، احتمال زیاد بجاش یه خودروی دیگه مثل 405 بهت میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
با پولی که دادی خودروهایی رو که موعد تحویلشون دیر شده رو تولید و میرسونن به دست مشتری، خودروی شما هم انشاالله تا 1400 الی 1450 شمسی به دستتون میرسه، البته به خودت که نمیرسه باید نوه هات سوار بشن
ناشناس
| France |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
این پیش فروش های متعدد برای جمع کردن نقدینگی
مردم از بازار ارز هست تا کسی سمت دلار نره
جمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
حقته یعنی لذت بردم میدونی چرا چون ایندفعه چوب بی فرهنگی امثال شماها رو بقیه فقط نمیخورند خودتون هم دارید مزه اش رو حس میکنید
آقا اون چیزی رو که ما دیدیم توی سایت ها پیش فروش بود نه مشارکت توهر سایتی میزنی عبارت پیش فروش هست اما چیری که شما زدی مشارکته!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بخشنامه بالا در متن نوشته مشارکت.
الان رسیدم رو که نگاه می کنم زده پیش فروش نه مشارکت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
اگه دنا پلاس با پرداخت 80 میلونی داری، بدون که مشارکتیه و با کلی تفسیر موقع تحویل
خوب چرا قاضي حكم ممنوعيت پيش فروش را نميدهد؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
واقعا چرااااا؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بانک مرکزی و دولت طرفدار پیش فروش هستند تا مقداری از حجم نقدینگی کم بشه
این قدر مردم را مسخره نکنید واردات ماشین هیبریدی با تعرفه صفر مساویست با مشتری مداری وکاهش قیمت تولیدات داخل
خدایی به این خودروسازان بایستی اسکار داد!
تابناک عزیز تا وقتی این مردم هستند خودروسازها هر چیزی رو و به هر صورتی پیش فروش کنن ، میخرن پس زیاد جوش نزن . از خدا بخواه که مردم دست از طمع و مال اندوزی بردارن و عاقلانه زندگی کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
آفرین، احسنت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
اشتباه نکن دولت مردم را تشویق می کنه هدف هم جلوگری از افزایش تقاضا برای سکه و دلار هست
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
پس مردم باید چه کار کنند؟! تا کی نخرن؟ مگر با دو سه ماه نخریدن حل میشه؟ علاوه بر اینکه ماشین و خودرو نیاز مهمیه که نمیشه نخرید؟ تنها راه اعتراض علنی و بلنده که صدای مردم رو به گوش مسئولین و رهبر برسونه تا شاید اونها بتونند گوش خودروسازها رو بپیچونند. د
قشنگ یک ملت سر کار گذاشتند! ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
بله
وقتی کسی نمیتونه جلو اینا واسته مملکت میشه این
متاسفانه همه چیز دست خودروسازاس و نهادهای نظارتی هیچ قدرتی دربرابرشون داریم میبینیم ندارن
چه معنی داره وقتی سالهاست خودروسازا پیش فروش میکنن تحویل فلان ماه بعد حداقل 4ماه دیرترش خودرو تحویل میدن, چرا زمان تحویلشونو کمی دورتر نمیزنن کی میخوایم پایبند بشیم به قول و قرارامون؟
فقط میگید تخلف کرده پس مجازات متخلف کجای داستان قراردارد
... من سالها در کشورهای حاشیه نشینی امارات بود بهتر ماشین به پول ایران 20 تا 35 میلیون آنهم بنز و تویوتا بوده الان در کشور مسئولین هیچ یک سوار خودروهای داخلی نمی شود 10 تا 500 میاون به ملت می دهند ...
دوتا چراغ سمند رو عوض کردن اسمشو گذاشتن دنا اونم با چه قیمتی!!!!!!!
موتورش من درآوردی از ایران خودرو گیربکس هنگام دنده عقب زوزه میکشه ترمزش هم بعضا آب جمع بشه نمیگیره سانروف هم گذاشتن یکی در میون آب میده از اینا بدتر میخوای لگن چینی
جای این تشتک ها ماشینهای کره ای ژاپنی فرانسوی آلمانی وارد کنید که دست دو سوار بشی شرف داره
بزار این ملتو سرکیسه کنن..هرچقدر میگن نخر تا ارزون شه گوش ملت بدهکار نیست. بزار بخرن ان شالله تا 4 سال دیگه هم تحویل ندهند. لیاقت این خریداران همین خودروسازانه
بنده حدود 50 روز پیش یک پژو پارس تحویل فوری یک ماه ثبت نام کردم ولی هیچ خبری از ماشین نیست و کسی هم پاسخ گو نیست!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
منتظر باش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
منتزر باش .بزوددی تحوویلل ممییدنننن...
مردم ایران ما شما رو خییییلی دوس داریم

مردم ایران: خیییییلییی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
مردم عزیییز بفرمایید لگن سوارشید با قیمت بنز
ناشناست
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
ولی تو کانادا
کی به کیه
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
کی به کیه ؟ تاریکیه
بابد جایزه نوبل داد به این ایران خودرو!!!!
خودروسازان اینقدر قدرت دارند که قاضی کشور را هم دور می زنند وای به احوالات ما..............
وقتی مردم خودشون میخوان سرشون کلاه بره، قاضی و مسوول و.. چکاره هستن؟ تا پیش فروش میذارن ملت همیسه در صحنه هجوم میبرن و فکر میکنن از بقیه زرنگترن. بعد هم پلاکارد و تابلو به دست میرن جلوی مجلس و دادگاه که آی پولمونو خوردن کمک کنین. خب نخر جناب خود زرنگ پندار نخر
اگر اینها می توانند خودروهای در پیتی را به مبالغ هنگفت بخرند ، چرا یارانه نقدی می گیرند؟
من فایل بخشنامه رو دارم اول نوشته بود پیش فروش اما بعدش فایل رو عوض کردن شده مشارکت در تولید ، احتمالا به خاطر اینکه مرداد و شهریور و اضافه کردن و عملا از ۱۲ ماه گذشته عزیزانی که خرید کردن نگران مشارکت در تولید نباشن ، داشته باشن میدن ، نداشته باشن نمیدن اصلا ربطی به نوع پیش فروش نداره ، مگه ساندرو و بریانس و عوض نکردن اینکه توی قانون امکان تعویض ننوشته .
سلام علبکم سازمان بازرسی ، خوش امدین ، خیلی خیلی خوش امدین ، کارتون در خصوص اینکه یه کارشناس یه جایی رو امضا کرده و باعث شده قواتین زیر سوال بره تموم کردین و توبیخ و درج در پرونده و کم کردن از حقوق رو به احرا رسوندین ؟خسته نباشین ، اومدین ایران خودرو ، تخلف کردن ایشون ؟گناه داره بیچاره ، داره زحمت میکشه ، رونق تولید از بین میره اگه اووفش کنی ، طفلی ....
من سایت و نگاه کردم زده پیش فروش البته من مال فروردین.
خیالتان راحت هیج نهادی نمی تونه با اینا مقابله کننه؟
تعرفه هیچ خودروی خارجی چه هیبریدی چه غیر هیبریدی کاهش پیدا نمی کند
خارج از مسئله مافیا و سود بردن و منفعت خیلی از کسان که همه شما بهتر می دونید چه کسانی هستند از این آشفته بازار
مسئله مهم تر این که اگر واقعا دولت و ارگان های نظارتی مایل به کنترل بازار و کاهش قیمت باشند محقق نمی شوند تعداد افرادی که بصورت مستقیم و غیر مستقیم در این صنعت مشغول هستند که این موجب می شه دست این نهادها زیر ساتور باشه
چون هر اقدامی منجر به تعدیل چشم گیر نیروی کار و در پی آن تنش و آسیب اجتماعی غیر قابل مهار برای دولت می شود
چون ما از ابتدا راه را اشتباه رفتیم خودروسازان را خیلی بزرگ کردیم و الان نمی شه ما این غول مبارزه کرد
پس خودتان را اذیت نکنید خودرو ساز خود تولید می کند
خود کیفیت را تعیین می کند و خود به هر قیمتی که بخواهد می فروشد
و به دولت سازمان بازرسی مجلس ،شورای رقابت، حمایت از مصرف کنندگان، وزارت صمت، جلسه سران قوا هیچ اهمیتی نمی دهند
یه جوری نوشتم که برادران تابناک چاپ کنند معذرت می خوام
واقعا در عقل اونهایی که میرن الان تو این وضعیت پیش خرید میکنند باید شک کرد!
مناینجا شرح بیچاره شدنمو توسط ایرانخودرو و وزیر صنعت مینویسم .ایرانخودرو طرحی گذاشت بنام مشارکت در تولید و عرضه همه محصولات در اون طرح که اینجوری بود مثلا شما 25 میلیون پول میدادی ماهی 19 درصد سود میومد روش و یک تاریخ تحویل خودرو داشت و چندین مدل خودرو تو دعوتنامه میگذاشتن شما یکیشو انتخاب میکردی 20 روز بعد تحویلت میدادن اشاره کنم تمام این قراردادها در زمان ثبات کامل بازار بسته شده و مشتری درش دخل و تصرفی نداشته و لی حالا که قیمتا زیاد شد ماشینها رو ندادن و اگر هم دعوتنامه ای اومد با کارت ملی شما فقط یک دونه خودرو میدادن در صورتی که این خودش غش در معامله هست و اینکه وزیر .... صنعت دستور به آزاد فروشی داد و الان ماشینهایی که با پول ما تولید شده تو روز روشن دارن بقیمت آزاد میفروشن و از مهر پارسال ماشینی ندادن در حقیقت سرمایه های ما پودر شده هر چی خریده بودیم الان چهار برابر بود فقط یک نصیحت اگر دیدید که دولت در جایی سهام داره بهیچ عنوان درش سرمایه گذاری نکنید
پیش فروش خودرو یکی از غلط ترین رویه هایی است که اقتصاد ایران یاد گرفته. افرادی را می شناسم که همیشه پول آماده دارند تا به محض شروع پیش فروش خودرو ۲۰ عدد ثبت نام و بعداز تحویل و فروش سود خوبی می خورند.یک چنین سودی در کانادا یا آلمان و فرانسه اصلا قابل تصور نیست. باید مالیات پیش فروش خودرو ۱۰% اضافه تر باشد و اگر کسی بیش از یک خودرو ثبت نام کرد مالیات پلکانی به ازای هر خودرو اضافه ۲۰% اضافه تر بدهد. تجمع پول در دست پولدارها و دلالها مانع از گردش آزاد پول در جامعه و انباشت پول در دست آنها و فقیر تر شدن محرومان می گردد. مالیات اخذ شده را می توان به توسعه حمل و نقل عمومی و کاهش الودگی هوا اختصاص داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
خودرو الان دیگه سودی نداره
با سلام و احترام. خواهشمندم در مورد عدم تحویل خودروهای پیش فروش شده شرکت... با وجود گذشت 120 روز از تاریخ صدور دعوتنامه، پیگیری به عمل آورید. خودروی تیبا2 ثبت نام در برج 5 پارسال بوده و کماکان بلاتکلیف هستیم.
اگه قوه قضائیه می تونه این مدیرعامل سایپا ایران خودرو را دستگیر صدضربه شلاق مصادره اموال هرکدام به ده سال زندان محکوم شدند وضعیت خودرو درست میشود، وگرنه وضعیت همین که هست و بدتر میشو ، آقای رئیسی در ب خورد با این مفسدین خودی نشان بده.
پاسخ ها
حامدf
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
سلام. اقا من برج 5 سال97 یک ساینا پیش خرید کردم و درسال98برج1تکمیل وجه کردم ودرحال تخصیص میباشد. الان برج6 سال98هستیم نزدیک5ماهه ماشینمو فاکتور نمیکنن تو رو خدا یکی به دادمون برسه. ملت متحد شیم بلکه بتونیم به مالی که ازمون بردن برسیم. تو روخدا. من بیچاره شدم و اواره کوچه خیابون. ماشین وسیله کارم بود تو اژانس. نمیدن ماشینمو چیکار کنیم
چه کشوری داریم این جوری برای جهان برنامه داریم
نمی شد زودتر این مقاله را چاپ می کردید
آقا در کنار همه اینها یه سوال!!!
پراید فقط 73 درصد تولید داخله؟؟!!! یعنی 13 درصدش از خارج میشه؟؟؟
مگه این لگن غیر از ایران کجا تولید میشه که قطعاتش رو وارد میکنن؟؟؟ این به کنار، بعد از سی سال که تو پاچه مردم کردن هنوز نمیتونن کاملا تولیدش کنن؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
این درصدا رو چطور حساب کردی؟
"مشارکت در تولید خودروی دنا پلاس" اگر خودروی دیگه تحویل بدن کلاهبرداریه. تابناک یا نویسنده هم شاید نفوذی مافیا خودرو هست که از الان دارن بهم خط و ربط میدنی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
قانون حمایت از مصرف کننده خودرو رو بخوون ...ایراد این که ماها دنبال قانون نیستیم...وگرنه انقدر کلاه سرمون نمیذاشتن...اون جدول بالا تو متن فرق بین پیش فروش قطعی عادی و مشارکت در تولید رو گفته که دقیقا همین جدول تو قانونی که گفتم هست...من رفتم سایت ایران خودرو رو هم نگاه کردم همین تصاویر بخشنامه فروش دنا رو اونجا هم گذاشته اتفاقا رو مشارکت تولیدم یک خط خوشگل زردم کشیده
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
دوست عزیز ساعت 00:19 اول نوشته بودن پیش فروش بعد کردنش مشارکت در تولید . در ضمن توی قرارداد نوشته پیش فروش و باتغییر یک فایل که عوض نمیشه.
جای تاسف است برای ملت ایران با این دولتمردان و مسولین سر خود که با این همه دستگاه های عریض و طویل قضایی و نظارتی دو شرکت خود رو ساز مردمو مسخره کردن و نمایندگان مجلس هم که به فکر خودشانند و دولت هم همینطور. یک مدیر با غیرت و با ایمان و پایبند به نظام و رهبری و خون شهدامیتواند این دو سرکش را مهار کندبخدا.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
تولید صنعتی چه ربطی به این چیزا داشت که شما گفتی؟
فکرکنم خودروسازان خبردار هستند که وقایعی در راه است....
اقای رییسی ، دست دلال رو از خودرو و ارز و مسکن کوتاه کن ، هیچ کاره دیگه ای نمیخاد بکنی اینا رو دریت کنی دعای یه ملتی پشت سرته...
پژو پارس مدل 81 دارم، یک چرخ این ماشین رو به صد تا ماشین صفر ایران خودرویی و سایپایی نمیدم. 10 سال دیگه هم سوارش میشم ولی ماشین صفر ایرانی و آشغال چینی نمیخرم. به جاش با همین ماشین و رسیدگی بهش و در نهایت خرید یک ماشین دست دوم دیگه در آینده، ایران خودرو و سایپا رو در حسرت فروش ماشین صفر قرار میدم. به امید اینکه همه ما اینجوری جلوی این دو شرکت رو بگیریم.
بابا این دولت با دست میزنه و با پا پیش میکشه
ملت عزیز نرین نخرین ببینید ارزون میشه یا نه. ایران خوردرو میخواد حداکثر استفاده رو تا میتونه بکه . تا ما خودمون دست به کار نشیم کاری از هیچکس برنمیاد. چون میبینندخریدار هست .پس نخرین ن ن ن ن ن ن
جناب تابناک، شما دانشته یا ندانسته، دارید در مستندسازی یک تخلف مشارکت می کنید.
با سلام زمانی در آلمان دولت از مردم خواست برای ساخت کارخانه خودروسازی پول کمک کنند ک نتیجش شد ولوکس واگن امروزه شرکت بزرگیه. با توجه ب تنگناهای اقتصادی و تحریم خودروسازی و تعداد بسیار زیاد افرادی ک در خودروسازی شاغل هستن هزینه های جاری شرکتها بالا هست و باید تامین شود تا از بیکاری گسترده جلوگیری شود با افزایش قیمت دلار و تحریم. تهیه مواد اولیه سخت عدم همکاری خودروسازان خارجی از سوی دیگر بالا رفتن قیمت تمام شده و کاهش شدید تولید. تمام این اتفاقات باعث میشد شرکتها تعطیل شوند و سیل بیکارها در پیش بود. با پیش فروش خودروها حداقل هزینه جاری شرکتها تامین شده. در واقع کسانی ک پول واریز کردن برای خودرو قهرمان ملی هستن و در این شرایط سخت ب صنعت کمک کردن آفرین. سالهای قبل ثبت نام میکردن تحویل میگرفتن لذت میبردن حالا شرایط سخت شده نباید انتظار بی جا داشته باشن. هر زمانی خودروسازان توانستن تحویل میدن. بجای گله و شکایت با این ثبت نام کردن ها جلوی بیکاری گسترده و نابودی صنعت گرفته شده پس باید خوشحال باشند ثبت نام کنندگان ک ناخودآگاه باعث ثواب و کمک ب اشتغال شدن.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر