بازدید 10714

۴ علامت سؤال درباره استعفای وزیر آموزش و پرورش

شروعی جدید برای بطحایی که ظاهرا بی هدف بوده است، وگرنه ممکن نبود بی تحقق آن اهداف، وی از وزارت خانه خداحافظی کرده و راه جدیدی در پیش گیرد. نکته‌ای جالب توجه که اگر درست باشد، جا داشت بطحایی پیش از استعفا توسط رئیس جمهور یا مجلس از کار برکنار شود تا فردی هدفمند جانشین وی شود.
کد خبر: ۹۰۴۰۰۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ 08 June 2019
تابناک اجتماعی -

پس از گمانه زنی‌های مختلف درباره دلایل استعفای وزیر آموزش و پرورش، بالاخره دلیل رسمی این استعفا اعلام شد تا ماجرا وارد فاز جدیدی شود.

به گزارش «تابناک»، در واپسین ساعات تعطیلات اخیر و در شرایطی که همگان مهیای بازگشت به شرایط عادی زندگی و شروع هفته کاری می‌شدند، خبر غیررسمی استعفای یکی دیگر از وزرای دولت دوازدهم منتشر شد تا گمانه زنی درباره درستی و نادرستی این خبر آغاز شود.

آن گونه که در خبر آمده بود، استعفادهنده سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش بود و زمان استعفا نیز پیش از تعطیلات اخیر و در آخرین نشست هیأت دولت اعلام شده بود، اما دلیل استعفا نامشخصی داشت!

علامت سؤالی که با تأخیر زیاد پاسخ داده شد تا مشخص شود، دلیل استعفای وزیر نه مشکلات وزارت خانه یا دلایل شخصی، چون مشکلات خانوادگی یا بیماری یا دلایل مشابه، که مقدمه چینی وزیر برای گام نهادن در مسیری جدید است؛ مسیر نمایندگی مجلس!

هدف و دورنمایی که انتشار آن در اخبار رسمی، موجب بروز ابهامات و پرسش‌های دیگری شد. سؤالاتی پرشمار که در ذهن بسیاری شکل گرفته و این انتظار را به وجود آورده که وزیر مستعفی پیش از هر اقدامی به آن‌ها پاسخ بگوید؛ پرسش هایی که در ادامه برخی از آن‌ها را مرور خواهیم کرد.

وزارت بی هدف؟

از جمله پرسش های بزرگی که توجه همگان را به خود جلب کرده، چرایی پذیرش شغل وزارت توسط بطحایی است. پذیرش پیشنهاد رئیس جمهور برای جایگزینی فانی، وزیر قبلی آموزش و پرورش که استعفا داده بود. پیشنهادی که به یکی از معاونان وی داده و پذیرفته شد.

شروعی جدید برای بطحایی که ظاهرا بی هدف بوده است، وگرنه ممکن نبود بی تحقق آن اهداف، وی از وزارت خانه خداحافظی کرده و راه جدیدی در پیش گیرد. نکته‌ای جالب توجه که اگر درست باشد، جا داشت بطحایی پیش از استعفا توسط رئیس جمهور یا مجلس از کار برکنار شود تا فردی هدفمند جانشین وی شود.

نمایندگی بی هدف؟

اما آیا فارغ از هدفمند یا بی هدف بودن بطحایی در رأس وزارت آموزش و پرورش، استعفای وی هدفمند و در راستای تحقق اهدافی ویژه است؟ این سؤال مهم دیگری است که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده و به شکل گیری سلسله پرسش‌هایی متنوع منجر شده است.

سؤالاتی از این دست که چگونه ممکن است فردی وزارت و عضویت در کابینه دولت را رها کند تا بتواند در کسوت نماینده مجلس مفید فایده عمل کند؟ سؤالی بزرگ که یکی از نمایندگان مجلس با طرح آن در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی، به کنایه گفته از مهم بودن کرسی که در اختیارش قرار دارد، شگفت زده شده است!

تصمیم خجالت بار؟

پرسش بزرگ دیگری که استعفای بطحایی به ذهن متبادر می‌کند، چرایی لاپوشانی این استعفاست؛ استعفایی که چندین روز پیشتر نوشته و تقدیم شده، اما پس از چند روز مخفی کاری، در غالب اخبار غیررسمی به اطلاع عموم رسیده و شخص وزیر تمایلی به شفاف سازی در خصوص آن از خود نشان نداده است.

سکوت وزیری که به یاد می‌آوریم در روز تصمیم گیری در خصوص تغییر کنکور سراسری، پیش از آنکه مصوبات از تریبون‌های رسمی اطلاع رسانی شود، در توییتی از این تغییرات پرده برداشت و حتی آن را تعبیر به حذف کنکور کرد، اما حالا که قصد رفتن دارد ترجیح می‌دهد همه چیز در خفا پیش برود. شاید به این دلیل که می‌داند کارش عجیب و دور از باور است!

استعفای هزینه زا

به این موارد، هزینه زا بودن استعفای وزیر آموزش و پرورش را نیز می‌توان افزود که به تعبیر برخی، ساعات زیادی از وقت هیأت دولت و مجلس شورای اسلامی را صرف پذیرش آن، مشخص کردن جایگزین وی و بررسی تأیید صلاحیت گزینه/گزینه‌های جایگزینی وی می‌کند و هزینه‌ای چندین میلیاردی است.

هزینه‌ای که افزون بر اینهاست و می‌تواند از نارضایتی خانواده بزرگ آموزش و پرورش در سراسر کشور تا رقم خوردن سلسله تغییراتی وسیع در ادارات آموزش و پرورش سراسر کشور در پی تغییر وزیر را شامل شود و از این‌ها فراتر، به در پیش گرفتن سیاست‌های جدیدی منجر شود. مثل سیاست بازگشت مشق شب یا بازگشت آزمون ورودی مدارس تیزهوشان که بطحایی رقم زد و سر و صدای زیادی به پا کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۲
انتشار یافته: ۲۶
یعنی ساسی مانکن اینقدرقدرت داره
بدبخت تر از معلمی نیست وهمه وزارتخانه ها دارن عشق وحال می کنند.
استعفاش ربطی به پرستوها نداره؟
ساسی رو بیارید وزیر بشه...دانش آموزان او را دوست میدارند.لیاقت دانش آموزان همون ساسی است.
صد تا وزر آموزش وپرورظش عوض بشوند اب از آب تکان نمیخورد.............. چون ناکارامد ترین افراد رو وزیر آموزش و پرورش میکنن............. بعدی هم همین طوره...............
من معلم معیشت و منزلت قابل قبول ندارم
رتبه بندی سازمان نطام معلمی و مطالبات حق التدریس و...روی زمین مانده و بیمه تکمیلی آتیه...وضع جالبی ندارد و...
پاسخ ها
توسی
| France |
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
بعیدمیدانم امثال زینی وند بتونند کاری بکنتد
هیچ ابهامی نیست، وزیری که تا دیروز هم فقط با لابی با نمایندگان توانسته بود از تیغ استیضاح فرار کنه به خاطر عدم کفایت و با دستور، استعفاء داده است. شرکت در انتخابات نمایندگی مجلس و یا مابقی دلایل کذب محض می باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
به نظر من با جسارت و صلابت‌ می گفت نمی تونم‌ کار کنم. واقعا در این وانفسای بحران آموزش ‌پرورش و وزیرش جایی در دولت نداشت
آقا میخواد تو انتخابات مجلس شرکت کنه مشکلات آموزش وپرورش ومعلمان رابهانه میکنه اگه

راست میگه قبلا استعفا میکرد
همه چیز ما معلمان با هم جور در میاد
اون از استعفای ظریف و هاشمی ! این از استعفای بطحایی
کفایتم آرزوست !
سوالات سوم و چهارم کاملاً مسخره بود.
اقایان با شخصیت مانند دکتر هاشمی و بطاحی مانندظریف نیستند
بدترین وزیر دوران معاصر بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
هم رده با ظریف هست
تهدید استیضاح علت اصلی استعفا است بقیه فیلمه
فرهنگ مهم است ولی فرهنگی و‌معلم متولی آن نه! مسولین به خوبی نشان داده برای بهبود فرهنگ یا برنامه ای ندارد یا اگر دارد‌ روی جامعه معلمین و‌اموزش و‌پرورش هیچ حسابی باز نکرده. وزیر آموزش و پرورش غالبا وزیر ضعیف و متاسفانه از وزرای سطح پایین هیات دولت است.
با سلام
ببينيد نمايندگي چقدر سود و منفعت دارد كه همه كارها را ميتوان بخاطرش انجام داد مثلا سود بزرگش حقوق مادام العمر و زيرسوال نبودن ، فقط انتقاد كردن و خيلي چيز هاي ديگر..چقدر حيف شد جوانهائي كه جانشانو فدا كردند تا يك عده هميشه منفعت ببرند
احتمالا یا شرمنده مردم شده و یا نتوانسته مقابل 2030 ایستادگی کند و بهترین را ه استعفا بوده . ای کاش شهامت چنین کاری را دیگر وزیران و مسئولین ناکارآمد داشته باشند .
در میان مسئولین محترم افراد فرصت طلب بسیار است.
بهترین دلیل ضعف مفرط وزرای آموزش و پروش املای خیلی ضعیف اصحاب رسانه از صدا و سیما گرفته تا روزنامه ها و سایتهای خبری...

در همین متن خبر بالا دقت کنید: "در غالب اخبار غیررسمی"...غالب یا قالب؟؟
وزیر آموزش و پرورش در دولت اصلاحات و یا نزدیک به آن ها باید رای ساز باشند ظاهرا ایشان معلم بوده تا کارشناس سازمان رای .
دولت راه از زیر جواب دادن شونه خالی کردن رو خوب یاد گرفته.

اول باید قوانین اصلاح بشن که متاسفانه توی این مملکت چون به ضرر دولتمردها هست این کار رو نمیکنن
متاسفانه اینها وقتی میان برای وزارت فکر میکنن میخوان مدیر یک مدرسه بشن . هزار جور وعده سر هم میکنن تا رای اعتماد بگیرن.نماینده ها هم یا جناحی یا مصلحتی یا از روی سادگی رای میدن بعد که طرف وزیر میشه می فهمه چی کرده . در نهایت کارش میشه دنبال این و اون دویدن تا بودجه بگیره ولی عوض بودجه وعده میگیره و همون وعده هارو به معلمها میده . آخرش هم دست از پا درازتر میزاره میره و معلم بی نوا سرش بی کلاه می مونه . گذشته از همه اینها برای یک رئیس جمهور باید از مرگ هم بدتر باشه که در طول ریاستش سه چهار تا وزیر برای یک وزارت خانه معرفی کنه .
مهمترین دلیل استعفا ، نداشتن پول برای اجرای رتبه بندی معلمان است و با این کار می خواهند رتبه بندی را به تعویق بیاندازند .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار