بازدید 14533

موج دوم ریزش قیمت ارز در راه است؟

کد خبر: ۹۰۳۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲ 05 June 2019

قیمت دلار این روزها در بازار کاهشی قابل توجه را تجربه کرده است و هر دلار شمارش معکوس برای ورود به کانال ۱۲ هزار تومان را آغاز کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرآنلاین، سوالی که بسباری این روزها مطرح می‌کنند این است؛ آیا قیمت‌ها همچنان کاهش می یابد و روند کاهشی قیمت تداوم خواهد داشت. قیمت دلار از کانال ۱۴ هزار تومان این روزها به محدوده ۱۳ هزار و ۱۰۰ تومان رسیده است.

بسیاری از فعالان بازار معتقدند بازار ارز این روزها شرایطی آرام تر از گذشته را تجربه می‌کند و ریزش در حالی رخ داده است که هنوز تقاضا برای فروش به شکلی محسوس و چشمگیر افزایش نیافته است.

ریزش قیمت دلار
برخی معتقدند دلیل مهم این اتفاق، تعطیلی های هفته گذشته و هفته جاری است و موج دوم کاهش قیمت دلار با ورود ارزهای خانگی به بازار رخ خواهد داد.

چرا دلار بالا رفت؟
این سئوال پرتکرار افکار عمومی در روزهای اخیر است؛ دلیل ریزش قیمت ارز چیست؟ علی قنبری، استاد دانشگاه تربیت مدرس که پیش تر معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز بوده است، پاسخی متفاوت برای این سئوال دارد.

وی معتقد است برای درک چرایی ریزش‌ها باید دلایل افزایش قیمت مورد بررسی قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه رشد قیمت در یک سال اخیر تنها تحت تاثیر داده‌های اقتصادی نیست، گفت: بخشی از افزایش نرخ دلار را باید ناشی از شرایط اقتصادی کشور دانست، به عبارت دیگر فشارهای شدید خارجی و تشدید تحریم های ایران بیش از داده های اقتصادی بر رشد قیمت ارز تاثیرگذار بود.

وی بدون پاسخ صریح به این سئوال که قیمت واقعی دلار بر پایه تحلیل های اقتصادی چه میزان است، ادامه داد: مدیریت بانک مرکزی را باید در ماه های اخیر مدیریتی قابل قبول دانست چرا که دلار تحت تاثیر همین جو تا مرز ۱۸ هزار تومان پیشروی کرده بود.

او اضافه کرد: در چنین شرایطی ریزش قیمت دلار ناشی از چند عامل مهم است که در صورت تداوم این وضعیت، موجبات ریزش بیشتر را فراهم خواهد کرد.

چرا دلار ریخت؟
معاون سابق وزارت جهاد کشاورزی گفت: در روزهای گذشته تنش های لفظی میان ایران و آمریکا کاهش یافته است و همین امر خود تا حدی سبب عادی شدن وضعیت شده است.

وی افزود: بازارها به سرعت سیگنال های مثبت و منفی را می‌گیرند و واکنش نشان می دهند، البته باید توجه داشت به دلیل شرایط خاص چسبندگی قیمت‌ها همچنان بالاست و اطمینان به مثبت بودن وضعیت در صورت ادامه این شرایط سبب می‌شود قیمت‌ها باز هم تعدیل شوند. کاهش یافت که همین نیز تا حدودی از نظر سیاسی وضعیت را عادی جلوه داد و بازار نیز از این مهم تاثیر پذیرفت.

قنبری گفت: جدا از تغییر لحن آمریکا و اعلام آمادگی این کشور برای مذاکره بی‌قید و شرط با ایران، عوامل دیگری هم سبب بروز این اتفاق شده است که البته ریشه در وضعیت اقتصادی دارند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه در هر ریزش و افزایش باید سهم عوامل اقتصادی و سیاسی سنجیده شود، افزود: اقتصاد ایران فعلا درگیر رکود است، همین امر سبب شده است تقاضا برای دلار به حداقل برسد، طبیعی است که خروج از رکود و رشد دوباره اقتصاد می تواند در افزایش تقاضا موثر بیفتد.

وی ادامه داد: این موضوع را نادیده نگیریم که دلالان نیز از بازار دلار ناامید شده‌اند و دیگر سودهای عجیب و غریب مورد انتظارشان محقق نمی‌شود، کما اینکه کسانی که در مرداد و شهریور سال گذشته دلار خریدند تا به فرض قدرت سرمایه‌هایشان را حفظ کنند، متضرر شده‌اند.

او در پاسخ به این سئوال که شرط تداوم این وضعیت چیست؟ گفت: گزینه های مختلفی پیش روست، از افزایش تنش میان ایران و امریکا تا مذاکره؛ مسئولان باید خود را اماده رویارویی با هر گزینه ای بدانند و در هر وضعیتی برنامه داشته باشند.

وی در جواب این پرسش که آیا مذاکره ممکن است راهگشای وضعیت فعلی باشد؟ گفت:من شخصا خواهان مذاکره صرف نیستم؛ معتقدم مذاکره وقتی باید اتفاق بیفتد که دیپلمات های ایرانی با ابزار مذاکره خلع سلاح نشوند. شاید برخی ساده انگارانه به موضوع نگاه کنند و بگویند مذاکره بحران را رفع می‌کند اما در حقیقت، ممکن است شگردی برای شیطنت‌های جدید باشد.

او گفت: باید برای مردم تبیین کنیم که دشمنان ایران برنامه‌های فراوانی دارند در نتیجه حتی در شرایط مذاکره با تنش آفرینی دشمن باید توان و آمادگی مان را بالا ببریم تا مقابل این دسیسه‌ها ایستادگی کنیم.

قنبری تاکید کرد:ما کشور صلح طلبی هستیم و از درگیری و جنگ با هیچ کشوری استقبال نمی کنیم و با اعتماد به نفس بالا و در شرایط لزوم برای تنش زدایی اقدامات لازم را خواهیم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵
انتشار یافته: ۳۲
با مذاکره دلار به ۸ تومان میرسد
پاسخ ها
ناشناس
| Philippines |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
حالا بر فرض ۸ تومان شد ایا باید خوشحال باشیم .اگر قرار است مذاکره شود و همه چی به حالت قبل برگردد دلار نباید بیش از ۵ هزار تومان باشد در غیر این صورت کاملا مشخص است که بانک مرکزی و دولت و تجار بزرگ چشمشان به جیب ملت است
ناشناس
| France |
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
این عدد ۸۰۰۰ از کجا امده معلوم نیست؟
ارز نیمایی ها هم این قیمت نیست.
دلار چرا ۱۰۰۰ تومان نمیشود؟
هر روز یک خبر دلاری داریم منتهی بازارهای گران.خودرو را گفتند ریزش ریزش چه شد؟
رافور ۳۰۰ میلیونش افتاد؟
تلیسما۶۰۰ میلیونش افتاد؟این خبرها سرگرمی است و کاری به مذاکره و عدم مذاکره ندارد و دست خود بانک مرکزی است تمام گرانی ها و .ارزانی ها
تمام کانالهای خبری تلگرامی را از روی گوشی ام پاک کردم تا با ارامش به کار برسم و نصفه شب یکی شان نگوید فردا دلار ۵۰۰۰ تومان میفتد و دیگری بگوید فردا دلار ۲۰۰۰ تومان‌میرود روش.تمام اینها برای خودشان بازار گرمی میکنند ولی خودرو مسکن لوازم عادی گران و گرانتر میشود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
با برجام رسید به ۱۸ تومن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
حرف بی ربط نزن ، من خودم طرفدار مذاکرم اما بلند نمیشم بگم با مذاکره این میشه ان میشه ، لطفا به درستی نظرتون رو بدید نه با عوام فریبی و به قصد گمراه کردن خواننده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
به همین خیال باش، مگه برجام امضا شد دلار ارزون شد؟،
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
با کدام مذاکره؟
چشم بسته غیب گفتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
اگر با مذاکره قبلی دلار 3200 تومانی 1000 تومانی که مردم میگفتند شد، الان هم با مذاکره دلار 13000 تومنی 8 تومن میشه. التماس تفکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
دیدیم با برجام به چند تومن رسید
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
نه اینکه با مذاکره قبلی دلار از 3800 شد 1000تومن.واسه این شما میگی؟ بابا این حرف دروغ " با مذاکره با آمریکا وضعمون خوب میشه" ،"اقتصاد جون میگیره"، "آب خوردنمون درست میشه" و اینجور حرفا دیگه کار نمیده.یه دروغ دیگه سر هم کنین.یه وقتی میگفتن اگه برجام نبود جنگ میشد اگه برجام نبود گشنگی و تشنگی مرده بودیم.آقا اصلا برجام در اینمدت که امضا شده انگاری نبود و اجرا هم نشد.نه ببخشید ما مثل احمقا سهم خودمونو اجرا کردیم کاااااااامل.نصفش اجرا شد.!!حالا هم صحبت دلاره.اتفاقا دلار بعده برجام 6 برابر شد.
ناشناس
| Germany |
۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
تو خواب شما البته
مرتضی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
بله با برجام قیمت دلار ارزان تر شد با آتش زدن نمادین برجام در مجلس ترامپ هم ازش خارج شد مکه شماها همینو نمیخواستین پس دیگه ادعای اضافی هم نکنین
چه فایده ؟ نرخ مواد غذایی و ارزاق و اجاره مسکن و خدمات مورد نیاز مردم که مثل موشک داره میره بالا
دیدیدودیدیم که هیاهوی مذاکره هم چیزی جز لفاضی ترامپ نبود این وسط فقط یک عده ادم ساده لوح دلارهاشونومفت فروختند امااونهایی که کمی بینش سیاسی دارندومنطق حالیشون میشه میدونند که تادوماه ابنده وبااغازمرحله دوم خروج ایران ازبرجام وعدم تصویب اف ای تی اف شاهدجهش قیمت دلارخواهیم بود
مردم به اطلاعات واخبارصحیح دیترسی دارند دوران القای روانی و گرادادن برای کاهش قیمت خیلی وقته گذشته !!!
روش بازی با ارقام والقای روانی دیگه جواب نمیده
بالا و پايين شدن دلار هر دو كار خود دولت هست ، سودش هم به جيب دولت و رانت خوار ها ميره .
چرا مسئولان مملکت فکر می کنند مردم اینقدر نادانن که ارزهاشونو بریزن بازار ؟؟؟ بعدش چند ماه بعد برن چند برابر قیمت از دولت بخرن؟؟ مگه توی چند ماه اخیر خود صرافیهای دولتی نبودند که قیمتها را بالا بردن؟؟ مگه اوناهم دلالن؟؟؟ حالا مثلا چه اتفاقی افتاده که قیمت ارز بخواد پایین بیاد یکی اینو توضیح بده؟ تحریمهارو برداشتن یا کشورهای برجام برخلاف میل آمریکا ارز وارد ایران کردن؟ نه. فقط دولت داره با یه بازی کثیف ارز مردم بدبختو ازشون می دزده. کاش دولت بجای این بازیها چند نفر عاقل باسوادو میذاشت توی راس اقتصاد کشور نه این دلالها مثل سیف و همتی هارو ...
با روابط حسنه دلار 7 تومان خواهد شد
حالا موج اولش چقدر کم کردش که بخواد موج دومش کم کنه. بهتره سرتون رااز توی برف در بیارید. تا زمانی که سر میز مذاکره نشینیم و دست دلالان را از اقتصاد این مملکت کوتاه نکنیم روال همینه که هست. چون یک عده متصل دارن سود میخورند اونم چقدر زیاد ازین وضعیت کنونی
نرامپ جان مادرت دیگه اخم نکن تو میدونی ما دیگه تحمل نداریم مگر عمر چند ده سال است .
قیمت دلار کاملا دست دولت هست و البته تنش های سیاسی بهانه رو دست دولت میده.نوسان سازی نرخ ارز یکی از منابع درآمدی دولت هستش
خوب من را گاگول فرض کردی
انگار نه انگار که دلارسال گذشته ۴۰۰۰ تومان بوده
ریزش ؟ شیش درصد افت در برابر ۲۳۰ درصد افزایش اسمش ریزشه ؟
چه ریزشی وقتی در نیما خود دولت ۱۱ هزار ۸۰۰ تومان می فروشد. ریزش یعنی عقب گرد قیمت دلار به ۵۰۰۰ تومان.
منتظر درج نظر اون هموطن عزیز هستم که میگفت تا می توانید دلار بخرید ،چون قیمت دلار تا پایان خردادماه به سی هزارتومان می رسد،انشالله که اقتصاد کشور به گونه ایی اصلاح شود که هیچ پدری مقابل زن و بچه هایش سرافکنده و خجل نشود و بساط دلالی و پول مفت درآوردن برای بعضی ها،جمع شود.
من بعنوان کسی که چندین سال تو بازار ارز کار میکنم به دوستان توصیه میکنم که دلار نخرن چون تا شهریور قیمت دلار تا مرز ۷۰۰۰ تومان میرسه
دلار باید به 6 تومن کاهش یابد تا با سطح درآمدی مردم هماهنگ شود
تحلیل کاملا غلط. چرا یمن و عراق و سوریه تورمشون کمتر از یک سوم تورم ایرانه؟ اونا که دیگه چیزی از کشورشون نمونده. تورم در ایران بخاطر تصمیمات غلط اقتصادی و دزدی ها و اختلاسهایی هست که پشت هم انجام میدن
اين قدر دشمن دشمن نكنيد كه خودمسولين دشمن مردم ايران
تجربه چهل ساله ی ما خلاف ادعای شما رو نشون می ده!
حتماد مذاکره بحران را رفع می‌کند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار