بازدید 13485
۴

ملخ‌های قیمتی

کد خبر: ۹۰۲۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶ 02 June 2019
وقتی مبارزه بیولوژیکی کارساز نشده و سم‌ها نتوانستند از جمعیت میلیاردی کم کنند حالا لاشه ملخ‌ها به جای سمپاشی از شکارچیان با قیمت به نرخ روز خریداری می‌شود.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا ملخ وقتی بهمن پارسال وارد کشور شدند کسی از آن‌ها استقبال نکرد و کم کم خودشان از خودشان پذیرایی کردند از دریا به خشکی و از خشکی به صحراها، شهر به شهر مهاجرت کردند، دراین مدت با مصرف غذای تازه شامل برگ درختان تا محصولات کشاورزی زاد و ولد غافل نشدند و جمعیت زیادی در هر نقطه کشور به جا گذاشتند.

نسل اول ملخ‌ها به خاطر مبارزه شیمیایی که تاحد زیادی از بین رفتند، ولی نسل بعدی قد کشیدند و قیمتی شدند و امروز این‌ها با نرخ تعاونی از کشاورزان خریداری می‌شوند در واقع شغل جدید برای مردم در مناطق روستایی ایجاد شده است.

افت ملخ‌ها به طور تقریبی همه استان‌ها در گیر کرده و شدت زاد و ولد آنقدر زیاد است همه استان‌ها از جمله استان هرمزگان، سیستان بلوچستان، فارس، بوشهر و خوزستان بیشتر درگیر کرده و ازحد مبارزه معمولی گذشته است.

این روند در هرمزگان کار به جایی رسانده که جهاد کشاورزی از مردم درخواست کرده به کمک نیرو‌های این سازمان بیایند که البته برخی از مردم با روش سنتی شامل به صدا درآوردن زنگ و همچنین با روش تکان دادن شاخ و برگ درختان کار را شروع کرده، ولی ملخ‌ها به صورت سیار ازنقطه‌ای به نقطه دیگر می‌روند وباز هم خسارت به جا می‌گذارند.

حالا جمع آوری ملخ‌ها به یک شغل درآمده و مثل برخی محصولات افراد برداشت می‌کنند و به صورت تضمینی توسط دهیاری‌ها خریداری می‌شود، ولی هنوز ساز و کار آنکه بعد از خرید به چه سمتی هدایت می‌شود معدوم می‌گردد و یا ظرفیت برای تبدیل به کود دارند معلوم نیست.

**ملخ زنده کیلویی هشت هزار تومان از روستاییان خریداری می‌شود

فرماندار بندرعباس گفت: به منظور تبدیل این تهدید به فرصت و برای ارتقاء معیشت روستاییان طبق دستور استاندار هرمزگان و هماهنگی انجام شده با جهاد کشاورزی استان، هر روستایی می‌تواند به ازای جمع آوری و تحویل هر کیلوگرم ملخ زنده به دهیار روستای خود مبلغ ۸۰ هزار ریال دریافت کند.

عزیز الله کناری در نشست اخیر مدیریت بحران بندرعباس که با دستور کار مبارزه با ملخ صحرایی تشکیل شد، اظهار داشت: دهیاران نیز در پایان هر روز و پس از جمع آوری و تحویل ملخ‌های روستاییان به بخشداران به ازای هر کیلو ۹۰ هزار ریال دریافت کنند.
وی ادامه داد: بخشداران مسؤول مبارزه با ملخ در بخش مربوطه هستند و دهیاران باید در خصوص خرید تضمینی ملخ صحرایی اطلاع رسانی گسترده انجام دهند.
کناری ادامه داد: دهیاران از طریق نیرو‌های مردمی نسبت به رصد محیط و اطلاع آنی به بخشداران اقدام کرده و جهاد کشاورزی بندرعباس با نظر بخشداران دهیاران را آموزش دهد.
وی ابراز داشت: همچنین شورا‌های بخش به عنوان نیرو‌های تشویق کننده مردم در زمینه مبارزه با ملخ در خط مقدم قرار گیرند.

** پرواز در آسمان و خسارت در زمین

یکی از مهمترین خطر‌هایی که این روز‌ها اقتصاد کشاورزی استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان را هدف قرار داده، هجوم ملخ‌های دریایی یا صحرایی است که در آسمان پرواز می‌کنند و در زمین خسارت‌های بسیاری برجای می‌گذارند.

کشاورزی با توجه به نقش آن در سلامت و امنیت غذایی از جمله مهمترین و راهبردی‌ترین بخش‌های اقتصادی هر جامعه‌ای محسوب می‌شود که به طور معمول در معرض خطر‌های بسیاری به ویژه بیماری‌ها و آفات قرار دارد که این سلامت محصولات را هدف قرار می‌دهد.
اواخر دی ماه امسال بود که سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) نسبت به هجوم ملخ‌های صحرایی به ایران هشدار داد و در اوایل بهمن این ملخ‌ها از صحرای آفریقا، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، کویت، عمان و قطر راهی استان‌های جنوبی از جمله هرمزگان شدند.
این ملخ‌های صحرایی چنان وحشی و نابودگر هستند که به هیچ سرسبزی در مسیر حرکت و هجوم خود رحم نمی‌کنند و هر چه هست و نیست را نابود می‌کنند و ویرانی بسیاری برجای می‌گذراند.
این ملخ‌ها که به صورت گروهی پرواز می‌کنند، یکی از خطرناک‌ترین و نابودگرترین آفت‌های تهدیدکننده اقتصاد کشاورزی مناطق درگیر هستند و در صورت ریشه کن نشدن می‌توانند زیان‌های جبران ناپذیری بر جای بگذارند.
مناطق پراکنش این آفت غرب و شمال آفریقا، کشور‌های حاشیه دریای سرخ و خلیج فارس، شبه جزیره عربستان، پاکستان، هند و جنوب شرق ایران است.

**نحوه ورود ملخ‌ها به ایران
ملخ‌های صحرایی قدرت پرواز بسیاری حدود ۱۵۰ کیلومتر در شبانه روز دارند و به آن‌ها ملخ دریایی نیز می‌گویند که دلیلش این است که بعد از عبور از کشور‌های آفریقایی و همچنن گذر از یمن و عربستان با عبور از فراز دریای عمان و خلیج فارس به مقصد ایران پرواز می‌کنند.
به گفته ناخدا‌ها و دریانوردان ایرانی مشاهده کننده توده‌های ملخ، ملخ‌های مهاجر پس از استراحت کوتاهی روی شناورها، به راه خود ادامه می‌دهند.
البته براساس برخی مطالعات حشره شناسی، ملخ‌های صحرایی این قابلیت را دارند که در مواقع عبور از دریا دسته‌ای روی آب مانند میخ می‌نشینند تا زمینه استراحت برای سایر اعضای گروه فراهم شود و به این طریق است که موفق به گذر از خلیج فارس شده اند.
با توجه به خسارات جبران ناپذیر ملخ‌های صحرایی و سرعت گسترش آن در شهر‌ها و روستا‌های کشور انتظار می‌رود اقدامات مجدانه در این عرصه با سرعت هر چه تمام‌تر صورت گیرد.

**سمپاشی ۱۴۰ نقطه آلوده به ملخ‌های صحرایی

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: هم اکنون عملیات مقابله و سم پاشی ۱۴۰ نقطه آلوده به ملخ‌های صحرایی در استان توسط دو فروند هواپیما در حال انجام است.

علیرضا صفا ایسینی در گفت و با ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر ۹ باند فرودگاه به منظور سمپاشی زمین‌های آلوده به ملخ‌های صحرایی در حاجی آباد، فین و برنطین فعال هستند.

وی افزود: سه باند فرود اضطراری دیگر نیز در قلعه قاضی، بندرخمیر و سیریک در حال احداث می‌باشد و همچنین در عرصه مبارزه با هجوم ملخ‌ها ۲۵۰ نفر در قالب ۵۰ تیم زیر نظر مجموعه جهادکشاورزی در حال انجام عملیات هستند.

وی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی هرمزگان متولی اصلی مبارزه با آفات نباتی از جمله ملخ صحرایی است، گفت: از زمان ورود ملخ‌ها به استان جهاد کشاورزی تمامی تجهیزات و امکانات خود را برای مقابله با این پدیده بسیج کرده و مدیریت بحران وظیفه هماهنگی و پشتیبانی از این سازمان را عهده دار بوده است.

صفا ایسینی خاطرنشان کرد: مسوولیت هماهنگی و تشکیل ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران می‌باشد تا از همه امکانات و ظرفیت‌های موجود در شهرستان به منظور مبارزه استفاده شود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان اردیبهشت ماه امسال به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از نیمی از مبارزه صورت گرفته علیه آفت خطرناک ملخ صحرایی در کشور در این استان انجام شده است.

حمید دولتی با بیان اینکه جهت باد‌های خلیج فارس از اواسط فروردین ماه به شمال شرقی تغییر پیدا کرده افزود: به همین دلیل بزرگ‌ترین دسته‌های ملخ صحرایی ازعربستان، امارات، قطر و بحرین مستقیم به سمت ایران و استان‌های بوشهرو سیستان و بلوچستان وارد شده که قلب و محل ریزش اصلی آن‌ها استان هرمزگان است.

وی از هرمزگان به عنوان خط مقدم ریزش دسته‌های میلیونی ملخ‌های صحرایی مهاجم نام برد و تاکید کرد: مبارزه همه جانبه از سوی گروه‌های سازماندهی شده با کمک مردم باعث شد تا بخش زیادی از این آفت و پوره‌های آن قبل از حمله به زمین‌های کشاورزی نابود شوند.

در اطلاعات منتشره سازمان حفظ نباتات آمده است: هم اکنون کار مبارزه با ملخ‌های صحرایی مهاجم در شش استان جنوبی کشور با استفاده از ۱۰ فروند هواپیمای سم پاش، صد‌ها سم پاش انفرادی و وانتی از زمین و هوا در حال انجام است.

دراین اطلاعات با اشاره به اهمیت مبارزه با آفت ملخ صحرایی در شش استان جنوبی کشور بیان شده است: ۳۸ درصد جنگل‌ها و بیشه زارها، ۲۱ درصد باغ‌ها و مزارع و ۳۶ درصد تولید محصولات زراعی و باغی و همچنین ۲۱ درصد مراتع درجه یک و دو کشور در خوزستان، بوشهر، فارس، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب استان کرمان قرار دارند.

این سازمان اعلام کرده است: در راستای مبارزه باملخ‌های صحرایی مهاجم در سه ماهه گذشته اضافه بر تامین تجهیزات مبلغ ۷۰ میلیارد ریال بودجه نیز به شش استان ذکرشده اختصاص یافته است.

از ملخ صحرایی مهاجم به عنوان آفتی نابودگر و همه چیز خور نام برده شده که اگربه موقع با آن مبارزه نشود در کمتر از یک ماه با تخم ریزی دسته‌های میلیونی سطح آلودگی آن‌ها ده‌ها برابر افزایش می‌یابد که مبارزه باآن‌ها نیاز به هزینه‌های هنگفتی دارد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۴
فقط 7 میلیارد تومان اعتبار ؟
در خبری از همین نشریه قیمت یک کیف برند بیش از 50 میلیارد تومان بود
با سلام.از همان ورود نخستین ملخها به ایران به جای سمپاشی که خسارات بسیار زیادی به محیط زیست و چرخه زندگی جانوری میزند میبایست از همین روش (خرید ملخ زنده ) برای استفاده در مرغداریها استفاده میگردید.متاسفانه بهترین روشها را به عنوان آخرین راهکار بکار میگیریم.
کار خوبی ولی باید حواستون باشه مثل هند که برای از بین بردن مار این کارا کردن که اخرش دیدن مردم مار تولید میکنن می فروشن ملخ تولید نکنن
خدا کنه تولید و مبارزه نکردن با آنها در خارج ازکشور عمدی نباشه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل