بازدید 6110

جمهوری‌خواهان: ترامپ خواهان جنگ با ایران نیست

کد خبر: ۹۰۰۷۳۶
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ 21 May 2019
جمهوری‌خواهان سنا تأکید کردند که رئیس‌جمهور آمریکا برخلاف لفاظی‌های جنگ‌طلبانه، خواستار جنگ با ایران نیست و جمهوری‌خواهان نیز چنین چیزی را خواستار نیستند.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، جمهوری‌خواهان سنا تأکید دارند که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا علیرغم تمامی لفاظی‌های جنگ‌طلبانه‌اش خواستار جنگ با ایران نیست و جمهوری‌خواهان نیز چنین چیزی را نمی‌خواهند.

پایگاه تحلیلی «پالتیکو» گزارش کرد، برخی از جنگ‌طلبان جمهوری‌خواه خواستار یک رویکرد تهاجمی در قبال ایران هستند و استدلال می‌کنند که وقوع تقابل نظامی احتمالاً اجتناب‌ناپذیر است، این در حالی است که بسیاری از اعضای این حزب تمایلی به جنگ با ایران ندارند و ترامپ نیز قصد درگیر کردن آمریکا در مداخلات خارجی را ندارد.

ترامپ روز دوشنبه پیش از حضور در محوطه کاخ سفید در جمع گروهی از خبرنگاران درباره احتمال درگیری با ایران، گفت: «درباره ایران باید ببینیم که چه می‌شود، اما آن‌ها خیلی خصمانه رفتار کرده‌اند و واقعا محرک شماره یک ترور هستند.»

با اینحال، پولتیکو ادامه داد که محدودیت‌هایی در خصوص حمایت حزب جمهوری خواه از اقدام نظامی علیه ایران وجود دارد.

طبق این گزارش، برخی از جمهوری‌خواهان با تفکرات لیبرالی همچون سناتور «رند پاول» از ایالت «کنتاکی» و «مایک لی» از ایالت «یوتا»، مجوز کنگره برای حمایت از هرگونه اقدام نظامی علیه ایران را ضروری می‌دانند، اما دیگر اعضای جمهوری‌خواه همچون سناتور «میت رامنی» از ایالت یوتا در خصوص اقدام نظامی علیه ایران ابراز شک و تردید کرده‌اند.

بسیاری از جمهوری‌خواهان روز گذشته تصریح کردند که لحن تحریک‌آمیز ترامپ و تحرکات نظامی وی احتمالاً، پوششی برای مخفی نگه داشتن عدم تمایل ترامپ برای حمله به ایران است.

«شلی مور کاپیتو» سناتور جمهوری‌خواه ایالت «ویرجینیای غربی» در اینباره می‌گوید: «شما همیشه در صورت وقوع تنش، نگران می‌شوید، اما من در حقیقت آن (وقوع جنگ با ایران) را مشاهده نمی‌کنم. رئیس‌جمهور در تلاش است تا ما را از تمامی درگیری‌های مسلحی که در آن قرار گرفته‌ایم، خارج کند. نمی‌توانم تصور کنم که یک مورد (جنگ) جدید را آغاز کند».

بنا به گزارش پولتیکو، کنگره پر از جنگ‌طلبانی است که خواهان تقابل با ایران هستند که اکثریت آن‌ها را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهند، اما برخی نیز از حزب دموکرات خواهان تقابل با ایران هستند. اختلافات دو حزب در زمینه امنیت ملی در سال‌های اخیر، افزایش یافته است.

سناتور‌های جمهوری‌خواه تأکید دارند، علیرغم آنکه استخدام «جان بولتون» به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، رویکرد‌های کاخ سفید را تغییر داده است، اما ژست تهاجمی ترامپ بیش از آنکه نمایانگر حرکت وی به سوی جنگ باشد، به برند دیپلماسی او مربوط می‌شود.

سناتور «جان کورنین» از ایالت «تگزاس» می‌گوید: «هر رئیس‌جمهور عاقلی خواهان دوری از تقابل نظامی است. ایران خواستار جنگ با آمریکا نیست. ما نیز خواهان جنگ با ایران نیستیم، اما قصد نداریم اجازه سروری و حاکمیت به آن‌ها بدهیم».

طبق گزارش پولتیکو، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا بعدازظهر امروز (سه‌شنبه) به صورت جداگانه جلساتی را با «جوزف دانفورد» رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح، «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه و «پاتریک شاناهان» سرپرست پنتاگون و نمایندگان جامعه اطلاعاتی آمریکا برگزار خواهند کرد. احتمالاً بولتون در این جلسه حضور نخواهد داشت.

«جان تون» ناظر حزب جمهوری‌خواه در سنا درباره این جلسه گفته است: «در وهله اول و مهم‌تر از همه، ما آغازگر (جنگ) نخواهیم بود. این پاسخی به هر آنچیزی است که ممکن است ایران انجام دهد. سؤال بعدی این است که پاسخ متناسب و میزان این پاسخ چیست. ما می‌خواهیم درباره گزینه‌ها (مطالبی) بشنویم».
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار