بازدید 4038

توقف اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها در صحن شورای شهر

کد خبر: ۸۹۹۱۲۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵ 14 May 2019

اصلاح اساسنامه شورایاری‌ها همچنان در صحن شورای شهر ادامه دارد و اعضای شورای شهر هنوز آن را به تصویب نرسانده اند در حالی که باید ۳۱ خرداد انتخابات شورایاری برگزار شود.

به گزارش مهر، در جلسه علنی امروز شورای شهر تهران بررسی ادامه طرح اصلاح ماده سوم، ماده پنجم و ماده هشتم اساسنامه شورایاری‌ها که با قید دو فوریت در جلسه گذشته تقدیم هیأت رئیسه شده بود ادامه یافت.

در ابتدای جلسه پیشنهاد حذف تبصره دو از اساسنامه مطرح شد که به تصویب رسید.

بر این اساس کسانی که سابقه پنج سال فعالیت مذهبی، فرهنگی، اجتماعی، صنفی در محلی غیر از محل سکونت خود دارند به تشخیص ستاد شورایاری‌ها به استناد بند پ، شرایط این داوطلبان اساسنامه مستثنی بوده ه با موافقت ۱۶ نفر از اعضای شورای شهر این تبصره از اساسنامه حذف شد.

در ادامه پیشنهاد سه تن از اعضای شورا (سیدحسن رسولی، افشین حبیب زاده و محمد علیخانی) مبنی بر اینکه تعداد اعضای انجمن شورایاران از ۷ به ۹ نفر افزایش یابد مطرح شد که این پیشنهاد با ۱۲ موافق به تصویب رسید.

سیدحسن رسولی در دفاع از این پیشنهاد اظهار کرد: استدلال امضا کنندگان برای افزایش تعداد شورایاران از ۷ به ۹ نفر این است که بتوانند از ترکیب متنوع و بیشتری از شورایاران در محلات بهره ببرند.

در ادامه حذف بند ج از تبصره پنج مورد بررسی قرار گرفت. در بند ج تبصره پنجم پیشنهاد شد که کلیه کارکنان شهرداری اعم از مرکز، مناطق و نواحی، مؤسسات و شرکت‌های وابسته به آن در منطقه یا محلی که شاغل هستند نمی‌توانند داوطلب شوند اصلاح شود و به جای آن موارد دیگر از جمله ممنوعیت داوطلب شدن تمامی کارکنان شهرداری اعم از مرکز، منطقه، ناحیه، سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته به شهرداری تهران جایگزین شود که در نهایت با موافقت ۹ نفر و مخالفت ۹ نفر از اعضای حاضر در جلسه به تصویب نرسید.

آرش میلانی درباره ضرورت اصلاح این بند از تبصره گفت: ما به دنبال این هستیم که این بند اصلاح شود تا از هر گونه امتیاز، برخورد سلیقه‌ای و رانت در شورایاری‌ها جلوگیری کنیم.

مجید فراهانی در مخالفت با اظهار نظر میلانی گفت: در بندهای جایگزین بند ج تبصره پنج تعارض منافع به خوبی لحاظ شده است اما اینکه فردی که در یک سازما ن یا شرکت شهرداری فعالیت می‌کند نتواند در منطقه محل سکونت خود کاندیدا شود با حقوق شهروندی در تعارض است.

علی اعطا گفت: شورایار فردی است که به کمک اعضای شورای شهر می‌آید تا به نمایندگی از شورا نظارت داشته باشد بنابراین نمی‌تواند شورایار، کارمند شهرداری نیز باشد.

محمود میرلوحی درباره پیشنهادات مطرح شده و جایگزین بند ج در تبصره ۵ اساسنامه گفت: ما آسیب شناسی ۲۰ ماهه نسبت به مسائل شورایاران داشتیم، تخلفات و نگرانی‌هایی که وجود داشت احصا شده است و جمع بندی بر این بوده که بتوانیم اشکالات کار را مرتفع کنیم و برای آن نیز راه حل آورده ایم از جمله راه حل‌ها این است که کارکنان شهرداری در تمامی بخش‌ها به عنوان شورایار انتخاب نشوند.

اگرچه پیشنهاد جایگزین در این باره رأی نیاورد اما اعضای شورای شهر در تصمیمی به اصلاح اساسنامه در بند ج پرداختند و بر اساس آن مقرر شد اعضای شورایاری که طرف قرارداد با شهرداری مناطق شرکت‌ها و سازمان‌ها هستند به عنوان اعضای شورایار کاندیدا و انتخاب نشوند. این پیشنهاد با ۱۴ موافق به تصویب رسید.

از دیگر مواردی که در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت مربوط به ماده ۸ از فصل سوم؛ ارکان انجمن‌های شورایاری‌ها بود بر اساس ماده ۸ اساسنامه ارکان انجمن شورایاری‌ها عبارت است از ستاد هماهنگی، انجمن شورایاری و گروه‌های کاری که پیشنهاد شده بود ستاد اجرایی شورایاری‌ها و هیأت رئیسه شورایاری‌های مناطق نیز به این ارکان اضافه شوند و گروه‌های کاری به کارگروه‌های تخصصی محلات تغییر یابند اما در نهایت پس از اظهار نظر موافقان و مخالفان تغییر این ارکان اضافه شدن ستاد اجرایی شورایاران و هیأت رئیسه شورایاری مناطق به تصویب نرسید و در نهایت کارگروه‌های تخصصی محلات جایگزین گروه‌های کاری که پیش از این ارکان انجمن بود شد.

همچنین در ادامه حجت نظری در مورد ماده ۱۲ اساسنامه که وظایف انجمن شورایاری‌ها را در مواردی اعلام کرد

بنا به گفته این عضو شورای شهر وظایف انجمن شورایاری‌ها که در این ماده تشریح شده است سطح اختیارات و وظایف آنها هم شأن اعضای شورای شهر دیده شده و حتی وظایف به گونه‌ای تعریف شده که تنه به تنه بخش‌های اجرایی است و با توجه به اهمیت مساله باید وظایف تعریف شده با احتیاط بیشتری برای شورایاران تصویب شود.

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به گستردگی وظایف تعریف شده و نیاز به بررسی آن به پیشنهاد محسن هاشمی رئیس شورای شهر مقرر شد کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در جلسه‌ای با ستاد هماهنگی شورایاری‌ها این پیشنهادات را بررسی و نتیجه آن را برای تصویب به شورای شهر ارائه کند بر این اساس اصلاح اساسنامه شورایاری که از جلسه گذشته در صحن شورای شهر آغاز شده بود و تمام وقت جلسه را به خود اختصاص داد همچنان نهایی نشد و باید امیدوار بود در جلسه هفته آینده این اساسنامه و آئین نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها مصوب شود.

نکته قابل تأمل این است که بر اساس تصمیمی که پیش از این برای زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها اتخاذ شده است این پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها باید ۳۱ خرداد ماه در محلات شهرداری تهران برگزار شود اما هنوز اساسنامه و آئین نامه اجرایی آن به تصویب نرسیده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار