بازدید 6311

واعظ آشتیانی: ملاقات نبوی و توکلی؛ ائتلاف نیست

کد خبر: ۸۹۹۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹ 14 May 2019

قرار گرفتن بهزاد نبوی و احمد توکلی در یک قاب با واکنش‌های مختلفی همراه بود. عده از دست به دست هم دادن دو چهره سیاسی با دو تفکر مقابل هم انتقاد کرده و این را نماد ظاهری بودن تفاوت اصلاح طلبان و اصولگرایان دانستند. برخی دیگر نیز این عکس را بهانه کرده و رویای وحدت دو جریان سیاسی را در ذهن بافتند. سوال بی‌جواب، اما این بود که به فرض محتمل بودن گمانه دوم، چنین وحدت و ائتلافی به چه کار می‌آید؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا از جمله کسانی است که شکل‌گیری این ائتلاف یا وحدت را ضروری نمی‌داند. او در گفتگو با «آزادی» گفت: «به اعتقاد من دیدار کردن حداقل یک سری کدورت‌ها و اختلافات که موجب سوءتفاهم است را از میان می‌برد. البته برخی اختلافات نیز ریشه‌ای است و بحثی جداست. این دیدارها، اما دلالت بر این ندارد که حتما ائتلافی میان دو جریان صورت می‌گیرد. اصلا زیبایی انتخابات به رقابت است و در همه دنیا نیز رسم همین است. منتها ما باید یاد بگیریم که بداخلاقی سیاسی نکنیم. اگر یک رقابت سالم و مبتنی بر اخلاق‌مداری و سیاست‌ورزی اصولی باشد، خیلی هم خوب است.»

وی تاکید کرد: «این که فکر کنید مذاکره دو گروه از دو جریان سیاسی که به لحاظ تفکری مقابل هستند منتهی به ائتلاف می‌شود نه درست است و نه مورد پسند.»

آشتیانی در تشریح آثار چنین ملاقات‌هایی در فضای سیاسی ایران، گفت: «هرچه فضای سیاسی آرام‌تر و مبتنی بر احترام متقابل باشد، آرامش و احترام به جامعه تسری پیدا می‌کند. انصافا جامعه ما از دعوا‌ها و نزاع‌های سیاسی خسته شده و برداشت من این است که جامعه از آن گروه سیاسیون که مدام در حال جنگ و دعوا و تهمت زدن به یکدیگر هستند آزده خاطر است لذا نشست‌های سیاسی از این دست می‌تواند در کاهش این تنش‌ها تاثیر مثبت داشته باشد. ضمن اینکه هر یک از سیاسیون اصول خود را حفظ می‌کند. خط قرمز ما انقلاب و ارزش‌های آن است و سر آن معامله نمی‌کنیم، اما می‌توان در فضا و چارچوب مبتنی بر آرامش و احترام گفتگو کرد. منتها در هر گروه سیاسی عده‌ای نیز هستند که حیات و ممات خود را در دعوا کردن می‌بینند و آن دیگر بحث جداگانه‌ای است.»

وی همچنین گفت: «در هر صورت ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که آموزه‌های دینی در آن وجود دارد و اخلاقیات باید بر پایه همان آموزه‌ها باشد. اینکه رفتار ما بر خلاف این آموزه‌ها باشد اسمش رقابت نیست. اینکه یک گروه، گروه دیگر را تکفیر و تحقیر کند یا بدون مستند انگ بزند درست نیست و امیدوارم که رئیس جدید قوه قضاییه نیز با این پدیده برخورد قاطع داشته باشد. اینطور نمی‌شود که گروه‌های سیاسی در جامعه رقابت مبتنی بر بداخلاقی داشته باشند، زیرا اثرات این بداخلاقی به جامعه تسری پیدا می‌کند و از نظر سیاسی و فرهنگی تبعات منفی دارد.»
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر