بازدید 5277

ثروتمندان ۷ برابر فقرا یارانه پنهان می‌گیرند!

کد خبر: ۸۹۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۶ 10 May 2019

متوسط یارانه پنهان مستقیمی که هر خانوار ایرانی سالانه دریافت می‌کند حدودا به ۱۰ میلیون تومان می‌رسد. در این بین متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر دهک اول است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علاوه بر یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی که در هر ماه از سوی دولت پرداخت می‌شود، یارانه‌های غیر نقدی نیز شامل یارانه حامل‌های انرژی، کالاهای اساسی و دارو به طور غیر مستقیم در اختیار جامعه قرار می‌گیرد.

در این بخش یارانه پنهان کالاهای اساسی، دارو، بنزین، گاز طبیعی و برق مستقیماً به خانوارها می‌رسد و در سایر یارانه‌های پنهان مانند نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، گاز مایع و سوخت هوایی به دلیل این‌که بیشتر از طریق بنگاه‌ها مصرف می‌شود به طور مستقیم برای خانوارها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند.

بررسی وضعیت یارانه پنهان بین دهک‌های درآمدی از این حکایت دارد که متوسط یارانه پنهان مستقیم به ازای هر خانوار ایرانی فارغ از دهک‌های درآمدی حدود ۱۰ میلیون تومان در سال و مجموعه یارانه پنهان مستقیم خانوار مستتر در حامل‌های انرژی از جمله بنزین، برق، گاز و همچنین دارو و کالاهای اساسی حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین توزیع یارانه پنهان در دهک‌ها نشان می‌دهد که متوسط دریافتی یارانه پنهان دهک دهم بیشتر از هفت برابر متوسط دریافتی دهک اول است و هر دهک دهم سالانه به طور متوسط از ۲۱ میلیون تومان یارانه پنهان مستقیم خانوار بهره‌مند می‌شود، در حالی که هر خانوار دهک اول فقط سه میلیون تومان یارانه پنهان دریافت می‌کند.

آنطور که مسئولان سازمان برنامه و بودجه اذعان دارند این اعداد و ارقام نشان از توزیع ناعادلانه یارانه پنهان از جمله یارانه انرژی، کالاهای اساسی و دارو است که می‌توان به آسانی به کمک یک نظام باز توزیع کارآمد و عادلانه مکانیزم‌هایی طراحی کرد که دهک‌های پایین از این یارانه بیشتر بهره‌مند شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
مگه قرار نبود یارانه ها هدفمند شوند؟ همه یارانه ها را حذف در عوض دستمزد واقعی مردم را بدهید.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
فقط لطف کنید از این بیشتر به فکر قشر ضعیف نباشید با یارانه ها قرار بود به قشر ضعیف خدمت کنید ولی عملا قشر ضعیف نابود شد
باز چه خوابی دیدید برای این مردم
دارید زمینه سازی برای چه کاری می کنید که باعث فشار و گرونی بیشتر بشه
از رو نمیروید !!!!!....دیگه حوون مردم به لبشون اومده
مشکل این جا هست که دولت نمی تواند دهک ها را تشخیص دهد .در حذف یارانه ها به خوبی این موضوع مشخص شد . یارانه افرادی که درآمد پایین داشتند را قطع کردند و لی افراد پردرآمدهم چنان می گیرند . تا زمانی که این موضوع ادامه دارد نمی توان در مورد افراد قرارگیرنده در دهک های گوناگون و برنامه ریزی برای آن ها صحبت کرد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
دولت چی رو درست از هم تشخیص میده که بخاد دهک ها رو درست تشخیص بده
ثروتمندان هزار برابر اقشار ضعیف از رانت ارتباط با مسوولان و مقامات دولتی و مجلسی و قضایی استفاده می کنند و نفع می برند چرا برای این فکر نمی کنید ؟ حقوق عادلانه به مردم بدهید و همه یارانه ها را قطع کنید نه اینکه مثل دولت روحانی ارزش یارانه ها را به یک دهم گذشته برسانید و بعد هم بخواهید یارانه حذف کنید. یارانه زمان احمدی نزاد 15 دلار بود و حالا سه دلار.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
احمدنژاد هفتصد میلیارد نفت فروخت صد میلیارد هم از صندوق برداشت در اوج قیمت نفت و نبود تحریم خزانه را هم خالی تحویل داد بنزین را از چهارصد به
هزار نان را 500 به هزار دلار را از هزار به 3500 رساند به کسی هم حاضر نیست جواب بدهددروحانی از سال 93 تا 96 تفریبا قیمت ها ثابت نگه داشت صد میلیارد ذخیره پولی دارد در اوج تحریمها و درگیریهای داخلی و خارجی تمامی دخل و خرجش را هم با مردم در میان گذاشته
MJH
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۰
روحانی مچکریم
خخخخخخحخ
نویسنده این متن به شعور خودش هم توهین کرده است چرا؟؟؟؟؟
ثروتمندان ۷ برابر فقرا یارانه پنهان می‌گیرند!
شما درباره ثروتمندان چی نوشتی ؟؟؟؟
هیچی !!!!!فقط درباره پرداخت یارانه به 96% قشر ضعیف نوشتی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پس کو ثروتمندان ؟ کو پولدارها؟؟؟ کو نجومی بگیران ؟؟؟ کو کارخانه دارها ؟؟ کو پزشکان ؟؟
کو ............................................؟؟؟؟؟
دوباره منت و دوباره آمار و ارقام . خوب از ثروتمندان مالیات بگیرید اینقدر هم منت نگذارید ای کاش یکی پیدا میشد برای گرانی گوشت و برنج و ماکارونی و پیاز و..... آمار بدهد و راهکاری پیشنهاد کند
اینطور که شما می فرمایید ما رانندگان اسنپ و تاکسی جز ثروتمندان هستیم و خودمان خبر نداریم
تو رو خدا دست از سرمون بردارید دوباره نقشه کشیدید برای فقیرتر کردن فقرا و ثروتمندتر کردن ثروتمندان. همون یکباری که به اصطلاح یارانه رو هدفمند کردید برای هفت پشتمون بسه.
خیلی خوبه یک بار برای همیشه سطح درآمدی هر دهک را مشخص کنید . تا معلوم بشه دهک دهم یا برخوردار چه میزان درآمد داره . آیا اساسا تقسیم جمعیت ایران به دهک های مساوی استدلال های منطقی و صحیحی را به دنبال خواهد داشت . چیزی که قابل برداشت از وضعیت فعلی جامعه است و نیز از بین اطلاعات قطره چکانی نشت کرده از مسئولین . 85 درصد اقتصاد دردست یک میلیون نفر و درمیان این گروه تقریبا" 75 درصد در دست سیصد هزار نفر است و بقیه 25 درصد اقتصاد به مابقی جمعیت تعلق میگیرد . قرایین مختلفی نیز همین امر را به اثبات میرساند . گردش گلخانه ای اقتصاد دربین گروه اقلیت و رکود عمومی اقتصاد . بنابر این دهک بندی جامعه و تحلیل های اقتصادی مبتنی بر این گروه بندی ابدا" درست و اصولی نیست . بنابر این جامعه ایران را میتوان عملا به دو گروه اقلیت برخوردار به نهایت و گروه اکثریت غیر برخوردار تقسیم کرد و شاید مابین این دو گروه بتوان یک لایه کوچک مابینی نیز به لحاظ مالی تشخیص داد که البته با شوک های اقتصادی هر روز این لایه رقیقتر شده و به گروه کثیر غیر برخوردار نزدیک میشود . ضمنا ایا مقایسه مصرف سوخت ساکنان یک شهر کوچک که ماهیانه با یک باک بنزین امورات خود را سپری میکند با فردی که در مراکز و تهران بطور روزانه بنزین و سوخت خود را تجدید میکند یکیست ؟ بنابراین بهترین کار حقیقی کردن اقتصاد و موئلفه های آن . وآن هم بطور همزمانی است . واقعی کردن حامل های انرژی ، واقعی کردن دستمزد ها . حذف تعرفه های گمرکی حمایتی بخصوص در مورد خودرو و دستگاه های انرزی بر . و ایجاد اقتصاد باز و رقابتی . نه تحلیل یک سویه رانت انرژی که آنهم بر اثر کاهش ارزش پول ملی هر چند سال یکبار صورت پذیرفته و منت آن بر سر مردم فرود میآید .
چرا یارانه بازنشسته فرهنگی را قطع کرده اید ؟ این بی عدالتی است که ثروتمندان یارانه بگیرند ولی بازنشسته فرهنگی با حقوق زیر سه میلیون را قطع کنید ... دولت ثروتمندان
یارانه ثروتمندان را هنگام دریافت مالیات جبران کنید.
مسئولین این را هم نمی توانند. دیگه نوشتن ندارد.
اینها همه استدلال هستش که به بهانه بی عدالتی در توزیع یارانه، یارانه افراد را قطع کنند، تورم مجدد ایجاد کنند و نهایتش بعد بگویند که نمیشه افرادی را که محق دریافت یارانه هستند رو بخوبی تشخیص داد.
ثروتمندان جیب مردم را لخت نکنند یارانه حلالشان باد
باز شروع شد . چرا نمیگویید سال شروع پرداخت یارانه به هر نفر نزدیک به 45 دلار پرداخت میشده و الان این مبلغ به 3 دلار رسیده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار