بازدید 5223
۹

تداوم وضعیت سیلابی در گلستان و خوزستان چهل روز پس از شروع/ تقاضای یک نماینده برای برخورد قضایی با مقصران سیل/ افزایش قیمت زمین در روستاهای مجاور مناطق سیل زده!

آیا سیلاب پایان یافته و همه چیز به روال قبل بازگشته؟ به فاصله چهل روز از شروع ماجرا، شاید جالب باشد بدانید اوضاع تغییر چندانی نکرده و اگر مشکلی رفع شده، مشکلی جدید سر بر آورده است! در نقطه شروع سیلاب‌های اخیر در کشورمان یعنی گلستان، بار دیگر سطح آب در آق قلا بالا آمده و به زودی با انتقال این آب به گمیشان، آن شهر هم بیشتر زیر آب خواهد رفت و در خوزستان نیز هنوز سیلاب پایان نیافته و ادامه دارد.
کد خبر: ۸۹۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۱ 29 April 2019
تابناک اجتماعی -
آیا سیلاب پایان یافته و همه چیز به روال قبل بازگشته؟ به فاصله چهل روز از شروع ماجرا شاید جالب باشد بدانید اوضاع تغییر چندانی نکرده و اگر مشکلی رفع شده، مشکلی جدید سر بر آورده است!

به گزارش «تابناک»؛ در نقطه شروع سیلاب‌های اخیر در کشورمان یعنی گلستان، بار دیگر سطح آب بالا آمده، زیرا سدی در بالادست آق قلا شکسته و آب مهار شده پشت آن به این شهر وارد شده است؛ حجم بزرگی از آب که به زودی روانه گمیشان در پایین دست خواهد شد تا اوضاع در این شهر نیز به وضع قبل برگردد.

وضعیتی که در خوزستان هم تقریبا حاکم است، با این ملاحظه که ابتدا حوضه آبریز رود کرخه بود که تحت تأثیر سیلاب قرار گرفته بود و در آن روستا‌ها و مزارع غرق می‌شدند و بیم ورود آب به شهر‌ها می‌رفت و حالا حوضه آبریز کارون است که بحرانی شده و مقابله با سیلاب در آن پی گرفته می‌شود.

شرایطی که به گفته مسئولان دست کم یک هفته دیگر ادامه دارد و بعد از آن، چالش‌های دیگر خودنمایی خواهند کرد؛ چالش‌هایی از جنس مسائل بهداشتی و بازسازی مناطق آسیب دیده و رفع خسارت وارده به مزارع و از همه مهم تر، محاسبه میزان خسارات و پرداخت خسارت به زیان دیدگان.

 
پیش‌بینی دمای حدود۴۰ درجه‌ای برای خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۸:۲۹

در اطلاعیه سازمان هواشناسی آمده است: « طی روزهای آتی تا پایان هفته روند افزایش تدریجی دما در سطح کشور پیش‌بینی می‌شود و هفته آینده اکثر استانهای کشور به استثناء سواحل شمالی، دمای هوا ۳ تا ۷ درجه نسبت به هفته جاری افزایش خواهد داشت. دمای هوا در استان‌های شمالی از روز پنجشنبه تا جمعه (۱۲ و ۱۳ اردیبهشت ماه) افزایش سپس از روز شنبه تا یکشنبه با گذر سامانه بارشی و نفوذ جریانهای شمالی (۱۴ و ۱۵ اردیبهشت) کاهش می یابد. انتظار می‌رود تا پایان هفته دمای هوا در شهرهای خوزستان به حدود ۴۰ درجه سلسیوس برسد.»

سازمان هواشناسی در اطلاعیه دیگری آورده است: « براساس تحلیل آخرین نقشه‌های پیش بینی هواشناسی به علت وزش باد شدید در شرق خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، ارتفاع موج در این مناطق طی روزهای دوشنبه و سه شنبه (۹ و ۱۰ اردیبهشت) و اوایل وقت روز چهارشنبه (۱۱ اردیبهشت) حدود ۱.۵ تا ۲ متر پیش بینی می‌شود.

از این رو توصیه می‌شود از تردد غیرضروری شناورهای سبک و تفریحی خودداری شود.»

خطر رانش زمین در چند نقطه از جاده های اندیکا
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۸:۰۹

کوروش دهنو اذعان رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان اندیکا داشت: در چندین نقطه از محور‌های این شهرستان لغزندگی ایجاد شده و خطر رانش وجود دارد.

این مقام مسئول اظهار کرد: نکات ایمنی در نقاط خطرناک رعایت شده تا در شرایط مناسب اقدامات لازم انجام شود. گفتنی است؛ سیلاب اخیر منجر به آبگرفتگی جاده‌های اصلی و روستایی در استان خوزستان شده است.

خسارت ۲۷۰ میلیاردی سیلاب به راه‌های ارتباطی اندیکا
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۷:۰۷

کوروش دهنو، رییس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای شهرستان اندیکا با اشاره به اینکه ۸۵۰ کیلومتر راه در حوزه استحفاظی این شهرستان وجود دارد، گفت: ۳۵۰ کیلومتر راه آسفالت، ۱۷۵ کیلومتر راه روستایی، ۵۰۰ راه روستایی، خاکی و شوسه هستند. تردد در کلیه محور‌های مواصلاتی این شهرستان درحال انجام است اما بارندگی و سیلاب اخیر موجب آب شستگی و وارد آمدن ۲۷۰ میلیارد ریال خسارت به تمامی راه‌های اصلی و روستایی شد. ۱۲۰ میلیارد ریال به راه‌ها و ۱۵۰ میلیارد ریال به ابنیه و ساختمان‌ها خسارت وارد کرده است.

اختصاص ۲۰ میلیارد ریال برای جبران خسارات ناشی از سیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۶:۱۶

اقبال عباسی استاندار چهارمحال و بختیاری در نشست کارگروه تخصصی اشتغال گفت: ۲۰ میلیارد ریال به منظور جبران خسارات و آسیب‌های ناشی از سیلاب فروردین ماه جاری، از سوی دولت به حساب دفتر مدیریت بحران استانداری این استان واریز شد. این مبلغ برای بازسازی نهر‌ها و مزارع کشاورزی، پل‌ها، سد‌ها و رودخانه‌ها اختصاص می‌یابد.

عباسی اضافه کرد: در این راستا باید برنامه‌های بازسازی خسارت‌های حاصل از سیل از سوی دستگاه‌های اجرایی به معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری چهارمحال و بختیاری ارائه شود. همچنین ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت به ازای هر خانوار عشایری و روستایی خسارت دیده در این استان پرداخت خواهد شد.

سیلاب ۲۹۲ میلیارد تومان در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرد
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۵:۴۵

عبدالرحمن شهنوازی مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: بعد از کاهش شدید بارندگی‌ها در چند سال گذشته که سیستان و بلوچستان به عنوان کم بارش‌ترین استان کشور معرفی شده بود از نیمه دوم بهمن ماه سال گذشته تاکنون چندین سامانه بارشی در این استان فعالیت داشته که ضمن خوشحالی مردم خساراتی را نیز به بار آورده است.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: سیلاب‌های اخیر ۲۹۲ میلیارد تومان به بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و واحد‌های مسکونی این استان خسارت وارد کرده است.  تقریبا از ۲۴ فروردین ماه به مدت ۱۰ روز ۲۵۲ روستای جنوب سیستان و بلوچستان دچار سیلاب شدند که سه هزار و ۲۵۹ نفر از ساکنان این روستا‌ها توسط جمعیت هلال احمر استان اسکان اضطراری داده شدند.

انتقال کانکس مدرسه به روستاهای منطقه پاپی لرستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۵:۰۴

انتقال کانکس برای مدرسه در منطقه پاپی به روستا‌های فاقد جاده ازجمله صیدنر، زرده علیا وسفلی، چوب ارجنه وزاغه توسط بالگرد صورت گرفت.

عملیات انتقال کانکس برای مدرسه در منطقه پاپی به روستا‌های فاقد جاده ازجمله صیدنر، زرده علیا وسفلی، چوب ارجنه وزاغه توسط بالگرد هوانیروز سپاه شیراز باهماهنگی فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) استان لرستان، معاون وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح کشور، فرمانده سپاه سپیددشت و با همکاری اداره آموزش و پرورش سپیددشت انجام شد.

بازگشت سیل زدگان هویزه به خانه‌های خود
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۴:۳۲

قاسم موسوی، سرپرست فرمانداری هویزه گفت: با فروکش کردن سیلاب در این روستا‌ها مردم به محل زندگی خود بازگشتند و تنها در اردوگاه یادمان هویزه همچنان تعدادی از مردم سیل زده شهرستان دشت آزادگان اقامت دارند. آب سیلاب در روستای زین العابدین این شهرستان همچنان راکد مانده است به همین منظور چادر‌هایی برای اسکان اهالی این روستا در کنار محل زندگی آن‌ها مستقر شده است. حوضچه‌های ۴ و ۵ هورالعظیم نیز در حال آبگیری هستند؛ پیش از این حوضچه‌های یک، ۲ و ۳ هورالعظیم از رودخانه‌های کرخه و نیسان آبگیری شده بودند.

وی گفت: دایک مرزی هورالعظیم و عراق همچنان در ۶ نقطه باز است و برای بستن دایک نیاز به زمان و برنامه ریزی ویژه است. پاکسازی این شهر رفیع توسط شهرداری در حال انجام است تا مردم با آسایش بیشتری به محل زندگی خود برگردند.

گفتنی است: ۱۷ روستای شهرستان هویزه درگیر سیلاب بودند که اهالی این روستا‌ها در ۱۳ اردوگاهی که در این شهرستان برپا شده بود اسکان داده بودند.

خسارت سیل به بیش از ۴ هزار واحد مسکونی گمیشان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۴:۰۰

امیرشیر توماج، فرماندار گمیشان درجلسه هماهنگی بازسازی و نوسازی واحد‌های مسکونی این شهرستان گفت: آب گرفتگی اخیر در سطح شهرستان خسارات زیادی در حوزه‌های مختلف وارد کرده است. دولت رفع مشکلات مردم را وظیفه خود دانسته و برای این منظور در حوزه جبران خسارت‌ها اعتباراتی را در نظر گرفته است. تا کنون ۴ هزار و ۲۸ واحد مسکونی خسارت دیده در شهرستان گمیشان شناسایی شده است. از این مجموع ۱ هزار و ۷۰۰ واحد مربوطه به شهر‌ها که ۴۱۳ واحد آن احداثی و ۱ هزار و ۲۸۷ واحد تعمیری شناسایی شده است.

وی ادامه داد: از ۲ هزار و ۳۲۸ واحد روستایی شناسایی شده نیز ۳۴۶ واحد احداثی و ۱۹۸۲ واحد تعمیری است. امیدواریم با همکاری مجموعه دستگاه ها و نهادهای استان گیلان بتوانیم اقدامات خوبی را در کمترین زمان ممکن انجام دهیم.

اکبری مقدم معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گیلان نیز در این جلسه گفت: بررسی دقیق وضیعیت جفرافیایی منطقه به صورت علمی و اصولی باید بگیرد تا بتوانیم فرآیند ساخت و سازها به صورت دقیق انجام دهیم.  رعایت اصول فنی و علمی و مهندسی در ساخت و سازهای منطقه ملاک ما خواهد بود. استفاده از سازه های ایمن و تسریع در اجرای کار را بعنوان برنامه ویژه خود قرار خواهیم دادو امیدوارم با همکاری هم تمام این دغدغه ها را به خاطرات خوش تبدیل خواهیم کرد.

لزوم بازسازی ۲۳۰ واحد مسکونی در شعیبیه شوشتر
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۳:۲۳

حسین پنبه‌دانه پور، فرماندار شوشتر گفت: ۲۳۰ واحد مسکونی باید تخریب و بازسازی شوند و یک هزار و ۶۸۰ واحد مسکونی خسارت دیدند و نیاز به تعمیر دارند که مقرر شد بنیاد مسکن تسهیلات بلاعوض و با سود کم در اختیار مردم منطقه قرار دهد. تعدادی واحد مسکونی نیز در بخش مرکزی و میان‌آب نیز دچار خسارت شدند که کارشناس‌ها در حال بررسی و برآورد خسارت هستند.

پنبه دانه پور ادامه داد: گاز و برق تمامی روستا‌های بخش شعیبیه وصل شده است و آب بسیاری از روستا‌ها در حال حاضر وصل است و تلاش برای وصل آب دیگر روستا‌ها ادامه دارد. راه ارتباطی تمامی روستا‌های بخش شعیبیه به‌صورت زمینی برقرار است و مشکلی برای تردد وجود ندارد همچنین کار لجن‌کشی و پاک‌سازی منازل ادامه دارد و با ورود مردم به روستا‌ها در روز‌های گذشته تسریع شد.

بازگشایی جاده های شول آباد الیگودرز توسط راهداری مرکزی
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۳:۰۸

علی زندی‌فر، مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی گفت: جاده روستا‌های چکان، دهقادی و سایر روستا‌های منشعب این جاده‌ها در منطقه شول آباد الیگودرز توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این استان بازگشایی شد. جاده روستایی چگان شهرستان الیگودرز توسط عوامل و تجهیزات اعزامی اداره کل راهداری استان مرکزی به استان لرستان امروز به صورت کامل رفع انسداد و بازگشایی شد.

وی ادامه داد: جاده شول‌آباد و روستای چگان در سیل اخیر استان لرستان به صورت کامل تخریب و روستاییان این منطقه را برای تامین مایحتاج خود با مشکل مواجه کرده بود. ۲۰ نفر از عوامل راهداری این استان همراه با ۶ دستگاه کمپرسی، یک دستگاه جرثقیل، یک دستگاه کمرشکن، ۲ عدد لودر، یک عدد گریدر و ۲ دستگاه بلدوزر با وقوع سیل در استان لرستان از ۱۶ فروردین ماه برای بازگشایی جاده‌های شهرستان‌های ازنا و الیگودرز به این منطقه اعزام شده اند. جاده‌های روستایی شهرستان ازنا و بخش عمده‌ای از جاده‌های شهرستان الیگودرز توسط عوامل راهداری استان مرکزی بازگشایی شده است.

تمام سد‌های استان همدان پر شد
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۸

منصور ستوده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان با بیان اینکه همچنان سرریز سد ادامه دارد، اظهار کرد: ورودی سد اکباتان اکنون ۱۰ متر مکعب در ثانیه است. از سرریز سد اکباتان سد آبشینه نیز پر شده است با توجه به ذخایر بالادستی سد اکباتان که برف است، همچنان سرریز ادامه خواهد داشت. چنین سرریزی از سد بی‌سابقه است زمستان سال قبل ذخایر خوبی از برف در بالادست سد انباشته شد و اکنون با ذوب شدن آن‌ها ورودی سد بسیار بالاست.

وی مدت و حجم سرریز آب از سد اکباتان را قابل توجه دانست و گفت: اکنون همه سد‌های استان پر است و تنها سد نعمت‌آباد ۸۵ درصد پر است که در روز‌های آینده این سد نیز لبریز خواهد شد. ۱۰۹ درصد سد‌های استان پر است و از ۱۰۷ میلیون متر مکعب ظرفیت سد‌های استان، همه پر است و این حجم از تجمیع آب در سدها، بی‌سابقه است.

وی با تأکید بر اینکه علاوه بر سد‌ها سایر تاسیسات مانند تغذیه مصنوعی، بند‌های انحرافی، تالاب‌ها و رودخانه‌های فصلی همه آب دارند یادآور شد: رودخانه قره‌چای که خشک بود اکنون آب دارد و آب آن به خارج از استان می‌رود.

خسارت ۸۵ میلیون تومانی سیل به فضای آموزشی گلستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۲:۲۵

احسان گوهری راد مدیرکل آموزش و پرورش گلستان صبح دوشنبه در جمع خبرنگاران گفت : در جریان سیل اخیر به ۳۲۴ فضای آموزشی استان گلستان بین ۱۰ تا ۵۰ درصد خسارت وارد شد، ولی با همت همکاران آموزش و پرورش، اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس و خیران مدرسه ساز، مدارس استان گلستان در روز ۱۷ فروردین آماده بازگشایی شد.

وی اضافه کرد: در پی وقوع سیل اخیر ۲۴ مدرسه این استان به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در آب، استاندارد لازم برای تحصیل دانش آموزان را از دست داد که این ۲۴ مدرسه شامل ۱۶۱ کلاس درس بود. میزان خسارت وارد شده به فضا‌های آموزشی استان گلستان را حدود ۸۵ میلیارد تومان است و از ابتدای وقوع سیل، مدارس به عنوان محل امنی برای اسکان سیل زدگان بود و ۳۲ مدرسه به این امر اختصاص یافت و ۶۷ هزار نفر روز، در مدارس اسکان داده شدند.

احداث و بازسازی خانه‌های سیل زدگانِ پل دختر
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۲:۰۴

منصور شیشه‌فروش، مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ستاد معین بازسازی استان اصفهان احداث یک هزار و ۱۷۰ و تعمیرات ۲ هزار و ۸۰۴ واحد مسکونی را در شهرستان پلدختر به عهده گرفته است. استان اصفهان به عنوان استان معین در بازسازی واحد‌های مسکونی سرپل ذهاب استان کرمانشاه در زلزله ۲۱ آبان‌ماه سال ۹۶ و نیز بازسازی واحد‌های مسکونی آسیب‌دیده ناشی از سیل فروردین‌ماه در شهرستان پلدختر استان لرستان ارائه خدمت می‌کند.

شیشه‌فروش افزود: بنیاد مسکن با هماهنگی مدیریت بحران و پشتیبانی دستگاه‌های اجرایی اصفهان از آبان‌ماه سال ۹۶ با تشکیل ستاد بازسازی در شهر سرپل ذهاب و پشتیبانی نیرو‌های فنی و ماشین‌آلات توانست تا امروز نسبت به بازسازی تعداد ۳ هزار و ۴۱۵ واحد مسکونی با پیشرفت ۷۵ درصد، تعمیرات ۱۱ هزار و ۷۲۴ واحد مسکونی با پیشرفت ۹۸ درصد و مقاوم‌سازی ۸۳۵ واحد مسکونی اقدام کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری استان با بیان اینکه ستاد معین بازسازی از فروردین‌ماه در شهرستان پل‌دختر استان لرستان تشکیل شده گفت: قرار است تعداد ۳ هزار و ۹۷۴ واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب‌دیده از سیل را به تعداد یک هزار و ۱۷۰ واحد مسکونی احداث و تعمیرات ۲ هزار و ۸۰۴ واحد را به اتمام برساند. در حال حاضر مراحل تشکیل پرونده و صدور پروانه ساخت و تخصیص اعتبارات از طریق بنیاد مسکن در حال انجام است.

غرق شدن دوباره زمین‌های کشاورزی کردکوی
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۱:۲۴

قدمنان فرماندار شهرستان کردکوی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: به علت خروج آب از شهرستان آق قلاو ورود آب به رودخانه قره سو سبب شد تا دوباره حدود ۱۰ هزار از زمین‌های کشاورزی شهرستان دچار آبگرفتگی شوند. به دلیل سیل اخیر و آبگرفتگی در زمین‌های کشاورزی کشت اول انجام نشد و اکنون برای کشت دوم کشاورزان باید تلاش کرد.

وی در خصوص پرداخت غرامت به کشاورزان گفت: میزان پرداخت غرامت برای زمین‌های کشاورزی دیم در هر هکتار ۲ میلیون تومان و زمین‌های آبی ۵ میلیون تومان در نظرگرفته شده است. تعداد زیادی آب بندان، قنات و رودخانه در این شهرستان وجود دارد و باید بیشترزمین‌های کشاورزی در پرداخت غرامت به کشاورزان، طبق مصوب غرامت زمین‌های آبی محسوب شود، اما طبق جلسات برگزار شده تا کنون چنین نبوده است. زمین‌های آبی شهرستان بیشتر در سیل اخیر و دوباره دچار خسارت شدند و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

سرریز کردن سد ساوه پس از ۲۲ سال
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۰:۴۳

سد الغدیر شهرستان ساوه واقع در استان مرکزی به دلیل بارش‌های فراوان پس از ۲۲ سال سرریز کرد.

شاهرخ مدیر امور بهره برداری سد الغدیر با بیان اینکه دبی ورودی این سد ۵۰ متر مکعب در ثانیه است، گفت: حجم سد الغدیر ۲۷۷ میلیون متر مکعب است که بر اثر بارش‌های سال جاری به تراز نهایی رسیده و حجم آن تکمیل شده و به مرحله سرریز رسیده است.

تقویت دایک های حفاظتی در گمیشان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۰:۳۲

امیر شیر توماج فرماندار شهرستان گمیشان گفت : با توجه به خروج آب از شهرستان آق قلا و احتمال آبگرفتگی شهرستان گمیشان اقدامات لازم در حال اجراست و هشدارهای لازم به مردم داده شده است . تقویت دیواره کانال‌ها و همچنین کاهش حجم ورودی آب به کانال داخل شهر از مهمترین برنامه‌ها طی دو روز می‌باشد. در حال حاضر کلیه دستگاه‌ها در حال آماده باش کامل هستند.

توماج ادامه داد : حجم ورودی آب به گرگانرود و کانال‌های سطح شهرستان به صورت لحظه‌ای پایش می‌شود وچند پمپ در شهر‌ها و روستا‌ها در حالت آماده باش یا ارائه خدمت هستند. ۵بیل مکانیکی در سطح شهرستان مشغول فعالیت هستند و هماهنگی لازم جهت حضور چند بیل مکانیکی دیگر برای شرایط بحرانی نیز انجام شده است. مسیر دسترسی سیمین شهر به آلتین تخماق و سقرتپه برقرار و تردد وسایل نقلیه در حال انجام است. در جریان آبگرفتگی اخیر در ۴۹ نقطه مسیر‌های دسترسی سطح شهرستان جهت ترمیم در هدایت آب بریدگی ایجاد شده بودبا اتمام مرمت این مسیر‌ها در حال حاضر هیچ مسیر دسترسی بریده شده در سطح شهرستان وجود ندارد.

حضور چهار گروه راهداری بوشهر در مناطق سیل زده
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۰:۱۵

سیدحمیدرضاعلم افزود: ماشین آلات سنگین اعزام شده شامل سه دستگاه لودر، سه دستگاه بلدوزر، دو دستگاه بیل مکانیکی، چهار دستگاه کمرشکن، ۱۷ دستگاه کمپرسی و یک دستگاه غلطک با پشتیبانی چهار دستگاه وانت و یک دستگاه کامیونت از اداره کل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای و ۱۳ دستگاه لودروکمپرسی ازشهرداری‌ها وپیمانکاران طرف قرارداد است که وظیفه بازگشایی وبهسازی محور‌های آسیب دیده از سیل در لرستان وایجادسیل بند وترمیم بند‌های خاکی اطراف شهر‌ها و روستا‌های خوزستان را برعهده داشته اند.

وی ادامه داد: علاوه بر این، دراین مدت ۵۰ دستگاه کامیون و یک دستگاه اتوبوس، کمک‌های مردمی وامکانات دستگاه‌های کمک رسان را به صورت رایگان به دواستان سیل زده منتقل کرده است. با تلاش گروه‌های راهداری استان بوشهر راه روستایی چولهول تنها راه دسترسی به معمولان دراستان لرستان در شرایطی دشوار بازگشایی و مسیر کمک رسانی به این شهرسیل زده هموار شد. بافروکش کردن سیل در لرستان و پایان امدادرسانی‌های اولیه، ۲۵ کیلومتر از راه به‌شدت آسیب دیده معمولان به پلدختر به استان بوشهر واگذار شد که تاکنون بیش از دو هزارنفر ساعت کار در این محور انجام گرفته و نقاط آسیب دیده ترمیم شده است.

وی درباره حضور گروه‌های اعزامی از بوشهر در خوزستان هم گفت: این گروه‌ها، ایجاد وترمیم سیل بندخاکی سلمان را که مانع اصلی ورود آب رودخانه کارون به اهواز بود، برعهده داشتند و اجازه ندادند اهواز به زیرآب رود. این گروه‌ها سپس در سایرمناطق خوزستان به ویژه کمربندی اهواز حضور یافته و به بهبود وضع این جاده‌ها کمک کردند. حضور نیرو‌های راهداری در مناطق سیل زده در حالی بود که در استان هم به علت ریزش کوه درمحوراهرم به فراشبند بعدازبارندگی فروردین و به زیرآب رفتن محورساحلی بوشهر به گناوه، نیرو‌های راهداری وظیفه پاکسازی وبازگشایی این دو محور را برعهده داشتند. باوجود اینکه به افراد وماشین آلات اعزام شده دراستان نیاز داریم، گروه‌های اعزامی تا زمانی که مسئولان اعلام کنند در منطقه خواهند ماند و به خدمت دهی درمناطق سیل زده ادامه می‌دهند.

انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود سیلاب به آبادان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۱۰:۰۱

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان شامگاه گذشته در نشست ستاد مدیریت بحران در فرمانداری آبادان در خصوص وضعیت شهرستان آبادان گفت: خوشبختانه خطری آبادان را تهدید نمی‌کند اما جریان سیل به آبادان رسیده است و تمهیدات لازم در این زمینه اندیشیده شده است. از این رو سیل بندهایی ساخته شد که آب کنترل شود و همچنین جریان آب از طریق کالبرت های مسیر جاده آبادان ماهشهر به سمت هورها در حرکت است.

استاندار خوزستان گفت: سطح خروجی سدها کاهش پیدا کرده است و بر اساس پیش بینی کارشناسان، ظرف دو تا سه روز آینده خروجی سدها کاهش بیشتری خواهد داشت. در این مدت باید سیل بندها را رصد و تقویت کنیم و امیدواریم مشکل خاصی رخ ندهد.

افزایش قیمت زمین در روستاهای مجاور مناطق سیل زده!
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۹:۳۴

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان در جلسه شورای مسکن استان با اشاره به اقدامات انجام شده در بحث کمک هزینه اجاره مسکن سیل‌زدگان، اظهار کرد: در شهر پلدختر 271 نفر که باید منتقل می‌شدند و در اولویت بودند، 61 نفر تشکیل پرونده داده و پول امروز به حسابشان واریز می‌شود. قرار است 12 میلیون تومان به این افراد پرداخت شود که طی دو مرحله این کار را انجام می‌دهیم.

رضایی در خصوص روستاها نیز گفت: 48 روستا در استان باید جابجا شود که برای 33 روستا زمین مشخص کرده‌ایم. این در حالی است که افزایش قیمت زمین در روستاها باعث شده که برای تهیه زمین به مشکل بخوریم و مالکان با قیمت پیشنهادی ما راضی نمی‌شوند.

احمد مرادپور، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار لرستان نیز در این خصوص گفت: تعزیرات باید به بحث قیمت زمین در مناطق سیل‌زده ورود و آن را ساماندهی کند.

احتمال زنده بودن تمامی گوزن‌های زرد سایت میانرود
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۹:۳۲

رضا قپانچی‌پور، رئیس پارک ملی دز درباره آخرین وضعیت گوزن‌های زرد گرفتار در سیلاب به ایسنا گفت: خوشبختانه طبق پایش‌های انجام شده تاکنون تلفاتی از گوزن‌های زرد مشاهده نشده است. حین پایش‌ها دو رأس گوزن زرد در سایت میانرود و یک رأس بیرون از سایت مشاهده شده است. همچنین دوربین‌های تله‌ای دو رأس گوزن زرد را تصویر‌برداری کرده‌اند.

وی افزود: با توجه به اینکه تلفاتی از گوزن‌های زرد مشاهده نشده و اثرات رد پایی از گوزن‌های زرد در مناطق مختلف سایت مشاهده شده است، این موارد نشان می‌دهد که گوزن‌ها زنده و سلامت هستند.

وی با اشاره به تعداد گوزن‌های زرد سایت میانزود، بیان کرد: به دلیل تراکم پوشش گیاهی منطقه، پایش دقیق گوزن‌های زرد امکان‌پذیر نیست و تخمین زده می‌شود که حدود ۲۰ رأس گوزن زرد در سایت میانرود وجود دارد.

 

لزوم برخورد قوه قضائیه با مقصران سیل خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۹:۲۱

حجت‌السلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس به باشگاه خبرنگاران گفت: قطعاً کسانی که در پیشگیری و مدیریت، اهمال و یا غفلت کردند باید معرفی شوند چرا که از دو ماه قبل از وقوع سیل، ابر بحران سیل توسط نهاد‌های ناظر به وزیر نیرو، کمیسیون انرژی و نهاد‌های امنیتی تذکر داده بودند، اما توجه نشد که باید مورد محاکمه واقع شوند.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس قوه قضایه به خوزستان عنوان کرد: آیت الله رئیسی قول حتمی داد که قضیه سیل با جدیت پیگیری شود؛ سازمان بازرسی نیز دنبال تشکیل پرونده و تحقیات میدانی در رابطه با مقصران سیل است. من از طرح استیضاح و تحقیق و تفحص رضایت ندارم چرا که معتقد هستم این موارد زمان می‌برد و سرانجام رسیدن آن‌ها کم است به همین دلیل از قوه قضائیه می‌خواهیم سریعتر به شناسایی مقصرین اقدام و حکم قضایی برای آن‌ها صادر کند.

آسیب به 23 مدرسه سبزوار بر اثر بارندگیهای اخیر
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، حسن محرابی، مدیر آموزش و پرورش سبزوار در نشست شورای آموزش و پرورش سبزوار گفت: برآسیب به 23 مدرسه سبزوار بر اثر بارندگیهای اخیر اثر بارشهای دو ماه گذشته در خراسان رضوی به 10 مدرسه شهری و 13مدرسه در بخشهای مرکزی و روداب شهرستان سبزوار آسیب وارد شد که بهسازی آن به یک میلیارد و 570 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد. آسیب مدارس شامل نم زدگی سقف، دیوارها و بام مدارس است که به ایمن سازی و عایق کاری نیاز دارد.

فعالیت ۱۰ هزار طلبه در مناطق سیل زده کشور
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۸:۳۰

حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین، نماینده تشکلهای فراگیر تبلیغ گروهی طلاب شامگاه یکشنبه در آئین اختتامیه دوره آموزشی عملیات مشترک رمضان ۱۴۰۴ با موضوع تبیین گام دوم انقلاب در محل اداره کل تبلیغات اسلامی استان زنجان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در خصوص حضور مبلغین و طلاب در مناطق سیل‌زده کشور، گفت: طبق آمار ۱۰ هزار طلبه از سراسر کشور در چهار استان سیل‌زده لرستان، خوزستان، گلستان و مازندران در راستای کمک به سیل زدگان فعالیت می‌کنند.

وی حضور طلبه‌ها و روحانیون و طلبه‌ها در این مناطق را بسیار خوب اعلام کرد و گفت: این حضور باعث شد تا مردم بدانند طلبه‌ها هم کنار آنها بوده و در غم و ناراحتی آنها سهیم هستند.

نابودی ۹۰ درصد پارک‌های ساحلی اهواز در سیل
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۸:۲۴

منصور کتانباف، شهردار اهواز روز گذشته در هفتاد و ششمین جلسه علنی شورای شهر اهواز گفت: از روز دوم فرودین ماه به صورت مستقیم وارد بحران سیلاب شدیم که در روز‌های نخست در مصاحبه‌ای اعلام کردم اگر دبی آب کارون در مقطع اهواز به ۲ هزار و ۵۰۰ مترمکعب برسد، اهواز دچار بحران می‌شود که در عمل کارون دبی ۳ هزار و ۵۰۰ مترمکعب را نیز پشت سر گذاشت. خوشبختانه در اهواز با همدلی و یکپارچگی مردم و مسئولان شاهد کم‌ترین مشکل برای شهروندان بودیم.

وی اظهار داشت: با وجود این مدیریت در محدوده کارون، سرریز شدن سد کرخه به کانال شهید چمران و آسیب‌پذیری زهکش دهخدا باعث بروز خساراتی در محلاتی مانند عین ۲، گلدشت و گلبهار شد که هنوز هم به صورت کامل برطرف نشده است.

شهردار اهواز مهم‌ترین مشکل ایجاد شده ناشی از وضعیت بحرانی سیلاب را بسته شدن بلوار‌های ساحلی دانست و بیان داشت: از ۸ پل احداث شده بر روی رودخانه کارون، ۴ پلی که قبل از انقلاب احداث شده بودند با کد ارتفاعی پایین‌تر ساخته شدند که در نتیجه تراز ساحل زیر تراز رودخانه ایجاد شده بود و در نهایت باعث آبگرفتگی شد.

این مقام مسئول افزود: در حال حاضر مشکلات پل‌های سیاه و سفید تقریبا حل شده است، البته هنوز مشکلات فاضلاب در این محدوده‌ها برجاست که شرکت آبفا جهت رفع این مشکل مشغول فعالیت است. زیر پل‌های شهید دقایقی (سوم) و شهید علم الهدی (چهارم) براثر سیل و آبگرفتگی نشست‌هایی ایجاد شده است که مشغول ترمیم آن‌ها هستیم. از فرصت تعطیلی بلوار‌های ساحلی استفاده کرده‌ایم و در برخی از مسیر‌های ساحلی پرتردد که ناهمواری‌هایی وجود داشت، روکش آسفالت جدید اجرا شده است.

وی اظهار کرد: این حادثه نشان داد که بلوار‌های ساحلی می‌توانند در مواقع بحران به عنوان دایک در برابر سیلاب از شهر محافظت کنند و این موضوع در محدوده پارک شهروند تا زرگان به خوبی خودش را نشان داد. از این رو جلسه مشترکی با سازمان آب و برق با موضوع تعیین کد ارتفاعی ساحلی و دیوار‌های بتنی و محافظتی تشکیل می‌شود. در تلاش هستیم شرق بلوار‌های ساحلی کارون به جز در مقطع پل شهید دقایقی (سوم) تا دوشنبه بازگشایی شود. بیش از ۹۰ درصد پارک‌های ساحلی بر اثر این سیل از بین رفت که بازسازی آن‌ها زمان و هزینه کافی می‌طلبد، هر چند بازسازی پارک‌ها در مکان‌هایی که آب فروکش کرده، آغاز شده است.

محورهای مسدود در استان خوزستان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۸:۰۵

بر اساس گزارش پلیس راهور ناجا، آخرین وضعیت محورهای مسدود در استان خوزستان به شرح زیر است:

۱-محور قدیم چذابه به علت بالا آمدن آب دریاچه هور و محور جایگزین مسیر جدید الاحداث چذابه می‌باشد.
۲-محور فرعی شوش به فتح المبین بعلت طغیان رودخانه و محور جایگزین سه راهی دهلران – فتح المبین.
۳-محور روستایی حمیدیه به سوسنگرد بعلت تخریب جاده توسط نیرو‌های امدادی جهت تخلیه سیل و محور جایگزین محور اصلی حمیدیه-سوسنگرد می‌باشد.
۴-محور فرعی عبدالخان – بستان به علت طغیان رودخانه محورجایگزین محور اصلی اهواز – سوسنگرد – بستان می‌باشد.
۵-محور اهواز -آبادان بعلت طغیان رودخانه و مسیر جایگزین محور اهواز - خرمشهر می‌باشد.
۶-محور دارخوین-شادگان به علت آبگرفتگی و مسیر جایگزین محور آبادان-ماهشهر سه راهی خوردورق می‌باشد.

پیش بینی هواشناسی برای امروز
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۷:۵۸

فریبا گودرزی، کارشناس هواشناسی در گفت وگو با میزان، درباره وضعیت آب و هوای استان‌های کشور طی امروز گفت: امروز در شمال شرق کشور با بارش پراکنده باران رو به رو خواهیم بود و از بعد از ظهر و اوایل وقت امشب بارش‌ها در شمال غرب خواهد بود. همچنین امروز با وزش باد‌های شدید در کرمان سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان رو به رو خواهیم بود.

وی افزود: آب‌های شرق خلیج فارس تنگه هرمز و دریای عمان امروز مواج است و نکته دیگر اینکه روند دمایی کشور تا پایان هفته افزایشی خواهد بود.

به گفته این کارشناس، فردا سه شنبه در غرب و دامنه‌های البرز شرقی و شمال شرق بارش پراگنده باران را خواهیم داشت و روز چهارشنبه جوی آرام در اکثر نقاط کشور را شاهد خواهیم بود.

بی تاثیر بودن سرریز سد ایوشان خرم آباد در سیلاب پلدختر
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۷:۱۹

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان به خبرگزاری صدا و سیما گفت: حداکثر سرریز سد ایوشان خرم آباد 65 متر مکعب و نیز حداکثر خروج آب ازدریچه تحتانی هم 15 متر مکعب در ثانیه است که در مجموع خروج 80 متر مکعب درثانیه تاثیری در سیلاب پلدختر نداشته است.

میرزایی افزود: ورود 6 هزار متر مکعب سیلاب به رودخانه کشکان باعث سیل در شهرستان پلدختر شد و 80 متر مکعب خروجی آب از سد ایوشان خرم آباد تاثیری در وقوع این سیل نداشته است.

حجم ذخیره سد ایوشان خرم آباد حدود 52 میلیون متر مکعب است.

جلسه فوری ستاد بحران در آبادان
۱۳۹۸/۰۲/۰۹ - ۰۶:۱۲

در پی افزایش سطح آب در محورهای ورودی آبادان، تلاش برای احداث و مستحکم سازی سیل بندها شدت گرفت و ستاد بحران شهرستان فورا تشکیل جلسه داد. جلسه ای که خبرگزاری صدا و سیما در تشریح آن نوشت:

استاندار خوزستان در این جلسه گفت: در قسمت شهرک های صنعتی مشکلی وجود ندارد، سیل بندها زده شده، سازمان آب و برق مشخص می‌کند که چه زمان کالبرت بسته شوند و دیگر خروجی نداشته باشیم. میزان خروجی نسبت به ۶ روز بیش بیش از هزار مترمکعب کاهش پیدا کرده است اما ساخت و تحکیم سیل بندها را به صورت مستمر ادامه دارد.
فرماندار ویژه آبادان هم در نشست ستاد بحران گفت: ما در آبادان میزبان ۱۱ میلیارد مترمکعب آب موجود در خوزستان هستیم، بعنوان نقطه پایانی استان در اطراف شهرستان، آب چند برابر ظرفیت سدهای ما بود که مدیریت شد. خوشبختانه حادثه جانی نداشتیم و اکنون نگران نیستیم زیرا در آبادان بحرانی وجود ندارد ،در حال حاضر مشغول خروج و دفع روان آب ها هستیم. کارگروهی برای پایش سیل بندها تشکیل شده و مشغول تحکیم و حراست از آنها هستیم.

مدیر عامل سازمان آب و برق خوزستان هم خاطر نشان کرد: در کیلومتر ۱۵ -۲۰ ابادان پایش انجام شده و حجم آب وارده تا فردا به تثبیت می رسد و ما پیش بینی می‌کنیم از پس فردا کم شدن از حجم آب آغاز شود. با دستگاه های نصب شده در جاده آبادان به شادگان آب در حال دفع شدن است؛ آب تالاب در حال تخلیه است و این کار باید هرچه زودتر انجام شود تا آب به سمت آبادان و خرمشهر سرازیر نشود؛ سیل بند مکسر به خوبی جلوی روان آب ها را گرفته است.

سردار خادم سیدالشهدا هم تصریح کرد: با تمام توان وارد میدان شده ایم و تجهیزات خود را برای تخیله آب اختصاص داده ایم؛ به این نتیجه رسیده ایم که اگر در نهایت آب این سمت را گرفت شهرداری در جاده آبادان ماهشهر با خاک ریز سیل بند بزند.  در حال هدایت آب به سمت خورات هستیم.

امام جمعه آبادان هم با قدر دانی از همه ی نیروهای جهادی و دستگاه های مختلف که واقعا عالی در صحنه حاضر شدند گفت: ماهم در کنار شما هستیم و هرکاری از دستمان بر بیاید انجام می دهیم‌.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۹
بابا واله باله این سیلها عمدی است و طبیعی نیست . مثلا شما فکر می کنید سیل بند چرا از بین می رود خوب شب که همه خواب هستند فقط کافی است صاعقه به بستر رودخانه پشت سدبند زده شود سه چهار تا کافی است انچنان تلاطمی ایجاد می کند که سد را هم تخریب می کند چه برسد به سیل بند ! دادن وام که دوباره در همان محلهایی که دارای سطح پائین تر از دریا دارند خانه ساخته شود واقعا چه معنی می دهد .
یکی ازمقصران اصلی خسارات سیل درخوزستان استاندار این استان است که بایستی ازطرف قوه قضائیه پیگیری شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۹
سازندگان سدها باید محاکمه شوند.
مسولین ومدیران مناطق سیل زده باید محاکمه شوند.
حدود یک سال پیش انتشار نتیجه پژوهش گروه تحقیق دانشگاه تبریز با استقبال مواجه نشد و اقدامات پیشدستانه برای جلوگیری از خسارات بیشتر جدی تلقی نگردید. ما عادت داریم از قوه تعقل استفاده نکنیم تا هنگامی که فاجعه ای رخ دهد و در اندیشه نجات از آن باشیم! در بخشی از گزارش به زیر آب رفتن آق قلا هنگام وقوع سیل مورد تصریح قرار گرفته است.
همه در منجلاب سیل گرفتار شده و سیل مثل همیشه ریشه یابی را با خود برده است!
از قدیم الایام یک شرکتی بنام آب نیرو از مجموعه شرکتهای تابعه وزارت نیرو تشکیل شده و امورات آبی کشور ( مطالعه حوزه های آبریز کشور، مطالعات احداث سد و جلوگیری از سیل و سیلاب و ..... ) وظیفه ی آن شناخته شده و این شرکت با صدها نفر حدود 35 سال است مشغول است.
حالا باید با این سیل پرونده ی آن شرکت بررسی شود که آیا عملکرد مسئولین و مدیران و کارشناسانش درست بوده است یا نه؟ کجای کارشان مشکل داشته که الان کشور با درص کمی بارش دچار سیل شده و تا پارسال با نبود بارش ساز خشکسالی زده و دریاچه ها و هورها و تالابها و .... در حال خشک شدن بودند. یعنی بی باران خشکسالی و با باران سیل حاصل 35 سال عملکرد آنشرکت بوده است.!!!
باید واقعا" تحقیق و تفحص شده و در صورت قصور مدیران ارشد آنشرکت برخورد قضائی شوند.
قصه وقتی خنده دار میشود که این حضرات با این کارنامه ی درخشان خود که در واقع آب کشور را نتوانسته اند مدیریت کنند حدود دو سال است که بار و بندیل خود را بسته و بصورت اتوبوسی در حال کوچ به شرکت موفق مپنا هستند. تا برق کشور را که به همت شرکت مپنا تاکنون خوب بوده و خاموشی نداشته ایم همانند آب کشور به منجلاب بکشانند.
این مدیران از خود راضی بعد از خوردن گوشت شرکت آب نیرو و بمحضی اینکه به استخوان رسید و گوشتی برایش نمانده سریعا" به سمت مپنا تغییر مسیر داده و یکی بعد از دیگری اول خود را در آب نیرو بازنشسته کرده و سپس با پست و مقامی درخور و با پایمال کردن حق کسانیکه عمر و جوانی خود را در مپنا گذاشته اند، به مپنا آمده و معاون و عضو هیئت مدیره و ..... میشوند.
مسئولین محترم کشور، اگر بخود نجنبید پنج سال دیگر برق هم همانند آب شده و خاموشیها به چراغهای خانه های ایران برخواهد گشت. این فرصت طلبان سیری ناپذیر را از دامان شرکت مپنا دور کنید.
کاش تابناک و همه کمک کنند تا مقصران سیل نتیجه کم کاری و اهمال کاری خود را ببینند.
هیچ اتفاقی برای این مدیران اصفهانی و یزدی نمیافتد
نهایت نهایت یک کارمند دون پایه مقصر شناخته میشود و تمام کاسه ها سر اون شکسته میشود
این مافیای انتقال آب مثل اژدهای هزار سر هست باید با تمام قوا با ان جنگید
امیدوارم این اتفاق هرچه سریعتر بیافتد
بترسیم از اه مظلوم از اون اه مردمی که در لرستان شمال و خوزستان همه چیز خودشون رو از دست دادند فقط برای نالیاقتی عده ای

این پروژه انتقال آب به کویر اصفهان و یزد که داره کشور رو به نابودی میکشه باید متوقف بشه و با مافیای انتقال برخورد بشه
اگر برخورد قضایی لازم باشد بیشتر از همه نمایندگان مجلس باید محاکمه شوند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر