بازدید 6522

اروپا دیگر نباید از ایران تقاضایی داشته باشد

کد خبر: ۸۹۵۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۱۴ 29 April 2019

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به حمایت سیاسی و لفظی اتحادیه اروپا از ایران در قبال اقدامات آمریکا گفت:اتحادیه اروپا نباید دیگر از ایران تقاضایی داشته باشد زیرا اعتبار آنها از بین رفته است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، علی لاریجانی عصر روز یکشنبه، (۸ اردیبهشت ماه) در دیدار با رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و جمهوری اسلامی ایران ضمن خیرمقدم و خوشامدگویی گفت: روابط ایران و اتریش نسبتاً طولانی است، در زمان طرح مباحث هسته‌ای نیز اتریش نقش مؤثری را در این توافق ایفا کرد گرچه ترامپ اوضاع را به هم ریخته است. این توافق که با کمک شما انجام شد و بعد از توافق نیز سطح روابط تجاری افزایش یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی مشکلات وجود دارد که باید حل شود، اتحادیه اروپا نیز تمهیداتی اندیشیده اما ما هنوز ثمره و محصول آن را ندیدیم. در موضوع توافق هسته‌ای هم، ایران پس از اینکه آمریکا دو بار تقاضا و درخواست مذاکره کرد، مذاکره را پذیرفتیم لذا در زمان ریاست جمهوری آقای اوباما مذاکرات انجام و توافق هسته‌ای منعقد شد.

دکتر لاریجانی در ادامه گفت: با رفتارهای ترامپ بخشی از کار خراب شد، تعهدات آمریکا را از بین برد ضمن آنکه همکاری اتحادیه اروپا و سایر کشورها هم به هر دلیلی مسکوت ماند البته اروپایی‌ها می‌گویند بخش خصوصی را آمریکا تهدید می‌کند. رهبران اروپا نیز در همان زمان تأکید داشتند ظرف چند هفته مکانیزم مشخصی برای مروادت اقتصادی و نفتی ایجاد می‌کنند اما این چند هفته به یک سال انجامید؛ در ابتدا نیز یادآور شدند از طریق بانک مرکزی فرانسه مبادلات اقتصادی را انجام می‌دهند، بعد از آن صحبت از راه‌اندازی SPV شد اما سرانجام INSTEX را راه‌اندازی کردند که در مجموع برای ما ثمره‌ای نداشت.

وی افزود: این سوال برای ما پیش آمده که چرا رهبران اروپا و اتحادیه اروپا صرفاً در الفاظ از ما حمایت می‌کنند یا اظهار تأسف می‌کنند از رفتارهای آمریکا. حتی کشور اتریش هم که از ما نفت می‌خرید پس از این به همکاری خود ادامه نداده و حتماً هم می‌گوئید که مشکلات به جهت فشار آمریکایی‌ها وجود دارد که به نظر منطقی دارد اما ما از منظر خودمان به موضوع نگاه می‌کنیم و برای ما مهمترین مسئله این است که با این اقدامات اعتبار اتحادیه اروپا زیر سوال رفته لذا این به این معنی است که اتحادیه اروپا وزنی برای حل مشکلات نداشته است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با این وجود ما باید خودمان گامی برداریم؛ به خصوص اینکه بعد از تصمیم اخیر آمریکا در مورد به صفر رساندن فروش و صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران و عدم واکنش اتحادیه اروپا به این نظر خود پایبندتر شدیم.

دکتر لاریجانی در ادامه یادآور شد: ایران با اتریش تا سطح ۷۰۰ یا ۸۰۰ میلیون دلار روابط خود را افزایش داد و اکنون متوقف شده است. ما حساب آمریکا را خواهیم رسید، آنها باید بدانند که نمی‌توانند اینگونه کار کنند و به ایران فشار بیاورند و ما هم ساکت بمانیم. اتحادیه اروپا نیز نباید از ما تقاضایی داشته باشد چرا که برای ما کاری انجام نداده است لذا به نظر تحولات جدی‌تری رخ می‌دهد، شاید اینگونه هم بهتر باشد تا ترامپ سر عقل بیاید زیرا برخی از رهبران سیاسی تا سرشان به سنگ نخورد متوجه نمی‌شوند.

رئیس مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در رابطه با موضوع پولشویی نیز ما در مجلس قانون تصویب کردیم اما اتحادیه اروپا در کلان نقش مؤثری نداشته است پس راه‌حل را باید خودمان پیدا کنیم البته ما با آمریکا از قبل از پیروزی انقلاب و حتی در زمان جنگ صدام اصطکاک داشتیم بنابراین هم اکنون هم تصمیمی خواهیم کرد.

گرستل: نقش پارلمان‌ها در تبادل قدرت بین دو کشور بسیار حائز اهمیت است

ولفگانگ گرستل رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران در ادامه ضمن تشکر از دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران و ابلاغ پیام رئیس مجلس اتریش گفت: رئیس پارلمان اتریش برای سال ۲۰۲۰ میلادی همایشی تعبیه کرده تا از تمامی رؤسای مجالس جهان دعوت شود. در آن زمان امیدواریم ملاقات مجددی با شما در وین داشته باشیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران با یادآوری موضوع برجام، گفت: برجام طی دو سال اخیر از موضوعات حائز اهمیت بوده لذا با وجود اینکه امروز به عنوان نماینده ملت کشور خود در اینجا حاضر شده‌ام و به دنبال تحقق اهداف آنها هستم، معتقدم برخی برخوردها نباید صورت بگیرد از این رو زمان نقش‌آفرینی مجلس رسیده است لذا ما باید برخی مسائل را به دولتی‌ها گوشزد کنیم.

گرستل با تأکید بر نقش مجلس در تبادل قدرت به خصوص در شرایط کنونی، تصریح کرد: اتریش و اتحادیه اروپا روند خروج آمریکا از قرارداد و توافق هسته‌ای را با تأسف عمیق نگاه کردند، اروپا بر اصل قدیمی یونانی لاتین حرکت می‌کند و این اصل بر مبنای عمل به تعهدات است بنابراین این وظیفه مهم ما در مقطع کنونی است؛ اروپا از سمتی و ایران از سوی دیگر کماکان باید به تعهدات خود پایبند بمانند و به استفاده به حق از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای از یک سو و تعهدات اقتصادی که منجر به رفاه و آسایش مردم دو طرف می‌شود بپردازد.

وی ادامه داد: جنابعالی در فرمایشات خود به وین به عنوان مقر مذاکرات هسته‌ای اشاره کردید در حالی که کمتر به این موضوع پرداخته شده است. ما نتوانستیم همه دنیا را آکنده از صلح کنیم اما توانستیم در یک منطقه بحرانی توافقنامه‌ای را با هدف برقراری صلح ایجاد کنیم.

رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران یادآور شد: در راستای مقایسه این موضوع می‌توانم اشاره کنم به اینکه بریتانیا در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است و در این شرایط آگاهی وسیعی ایجاد شده مبنی بر اهمیت ارتباط و ایجاد شبکه‌های ارتباطی و زیان‌های خروج از این روابط بنابراین به عنوان نماینده پارلمان وظیفه داریم اهمیت ارتباطات و دیپلماسی را دائماً گوشزد کنیم.

وی گفت: با همین ساز و کار شاید بتوانیم راه‌حلی برای ادامه همکاری‌ها پیدا کنیم. امیدوارم مبنای آینده را تاریخ که بر پایه دیرینه‌ترین روابط دیپلماسی است، برای نگاه به آینده و توسعه همکاری قرار دهیم.

گرستل در ادامه خاطر نشان کرد: روابط بین‌الملل از جهات اقتصادی و امنیتی به یکدیگر مرتبط هستند اما باید تأکید کنم که اتحادیه اروپا قدرت اجرایی در قبال دولت به خصوص در قبال بنگاه‌های اقتصادی ندارد زیرا در اروپا بازار اقتصاد آزاد حاکم است؛ ما تنها می‌توانیم چارچوب روابط را تسهیل کنیم.

وی با بیان اینکه برخی از شرکت‌ها پیش از خروج آمریکا از برجام از همکاری با شرکت‌های ایرانی کنار کشیدند، گفت: تمام بانک‌های ایران قراردادهای مطابق قراردادهای بین‌المللی و در چارچوب قوانین مقابله با پولشویی ندارند لذا برخی از شرکت‌های اروپایی از این موضوع گلایه‌مند هستند؛ هر چند حجم مبادلات بین ایران و اتریش نشان از علاقه دو طرف و طی مسیر از راه درست دارد.

رئیس گروه دوستی پارلمانی اتریش و ایران، تصریح کرد: اروپا برای راه‌اندازی ساز و کار INSTEX مشکلات فراوانی داشت و به نظر نمی‌رسد که اراده‌ای برای تحقق مبادلات اقتصادی و مالی نداشته است. متأسفانه در این ساز و کار اروپا متوجه وابستگی زیادی خود به آمریکا به ویژه در جریانات مالی شد و فهمیدیم که باید در حوزه داخلی اصلاحاتی را انجام دهیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان