بازدید 5746

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) در مورد اموال گمشده

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله) در مورد اموال گمشده
کد خبر: ۸۹۴۰۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۱ 23 April 2019

فتاوای آیت الله العظمی جوادی آملی (مدظله)
اگر مال پیدا شده کمتر از یک درهم باشد

سؤال: اگر کسي مالي را پيدا کند که : الف) قيمت آن کمتر از يک درهم است؛ب) قيميت يک درهم يا بيش از يک درهم است؛ آيا مي تواند آن ها را تصاحب کند؟

جواب: 1.اگر لقطه، كمتر از يك درهم × باشد] مي‏تواند با قصد تملك بر دارد2.اگر لقطه، يك درهم يا بيش از يك درهم باشد]با احتمال پيدا شدن صاحبش، بايد يك سال تعريف كند و در صورتي كه از پيدا شدن صاحبش مايوس باشد، از طرف صاحبش صدقه بدهد.×يك درهم كه تقريبا برابر با نصف مثقال نقره است، در اين تاريخ (7/1378)برابر با حدود هزار تومان است.

کسی که شک کند مال به اوتعلق دارد

سؤال: اگر كسي شك دارد كه مالي به او تعلق دارد يا نه، مي تواند به قصد تملک آن را بردارد؟

جواب: نمي‏تواند بردارد.

حکم مالی که نمیداند مال اوست بردارد

سؤال: اگر كسي مالي را به عنوان اين كه مال اوست بردارد و بفهمد كه مال او نيست، حکمش چيست؟

جواب: 1-بايد آن را بلافاصله سر جايش بگذارد؛2-اگر از زمان برداشتن، مدتي گذشته باشد كه احتمال برود در عدم دسترسي صاحبش به آن، تأثير داشته باشد، علاوه بر اين كه آن را سر جايش مي‏گذارد، قيمت آن را هم به فقير صدقه بدهد.3-اگر از برداشتن، زماني گذشته باشد كه اگر آن را سر جايش بگذارد، احتمال عقلايي دسترسي صاحبش به آن نباشد و از طريق ديگر نيز امكان رساندن آن به صاحبش نباشد، بايد آن را از طرف صاحبش به فقير صدقه بدهد.

حکم لقطه موجود

سؤال: اگر مالي را از كسي ببرند (مثل كفش) اگر بداند آنچه بر جاي مانده است مال كسي است كه كفش او را برده است، در صورتي كه از دسترسي به وي مايوس باشد، مي‏تواند آن را بر دارد؟

جواب: مي‏تواند آن كفش را بر دارد؛ و اگر كفش بر جاي مانده قيمتش از مال او بيشتر است مابه التفاوت را به نيت صاحبش صدقه دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر