بازدید 11225

واکنش به تغییر نام خیابان‌های تهران

کد خبر: ۸۹۳۵۴۶
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۲ 22 April 2019

به گزارش «تابناک»، روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: هفته گذشته انتشار خبر تصویب نامگذاری چند خیابان تهران به نام چند نفر از هنرمندان و شاعران، حساسیت‌هائی را برانگیخت. هرچند نمی‌توان بر تمام آنچه اعتراض‌کنندگان به این اقدام شورای شهر تهران می‌گویند مهر صحت گذاشت، ولی این واقعیت را نیز نمی‌توان انکار کرد که این اقدام در بعضی موارد دارای ایراد اساسی است و حق این است که شورای شهر تهران از گذاشتن نام بعضی از افراد بر خیابان‌ها خودداری کند.

مشخصاً شاعره‌ای که پرونده‌ای غیرقابل قبول برای جامعه ما دارد و در طول پنج دهه گذشته هیچ دولت و شهردار و شورای شهری اقدام به قرار دادن نام او بر روی یک خیابان نکرده، چرا باید توسط شورای اسلامی شهر تهران به عنوان فردی مقبول انتخاب و خیابانی برای نامگذاری به نام او درنظر گرفته شود؟ این انتخاب که نه بر معیارهای اخلاقی منطبق است نه دینی و نه اجتماعی، شورای شهر تهران را که قید اسلامی را هم در عنوان خود دارد، با سوالی بی‌جواب مواجه می‌کند.

در مواردی نیز افراد انتخاب شده در اندازه‌ای نیستند که نام آنها بر خیابانی در مرکز کشور گذاشته شود. نام آنها را می‌توان بر کوچه محل سکونتشان یا خیابانی در شهر خودشان گذاشت. از موارد اختلافی صرف نظر می‌کنیم هرچند اصولاً هر اقدامی که موجب دامن زدن به اختلاف شود پسندیده نیست.

به نظر می‌رسد بعضی از اعضاء شورای شهر تهران برای این نهاد رسالتی بالاتر و مهم‌تر از نام‌گذاری‌ها، که ساده‌ترین کار است، سراغ ندارند! تهران، از نظر ساخت و ساز، مسیل‌ها، پارک‌ها، ترافیک، آلودگی هوا، فقر، مشکلات اخلاقی و معضلات اجتماعی در سخت‌ترین شرایط دست و پا می‌زند. در چنین وضعیتی وظیفه اعضاء شورای شهر حل این مشکلات و معضلات است نه روی آوردن به اقداماتی که نه تنها گرهی از زندگی مردم نمی‌گشایند بلکه به اختلافات و منازعات دامن می‌زنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۶
نام شاعر و عارف شهير ايراني "مولوي " از خياباني در مشهد حذف و نام "شيخ نمر " جايگزين آن مي شود ، هيچكس معترض نمي شود ولي نامگذاري چند خيابان در تهران بنام هنرمندان بنام كشورمان ، باعث اعتراض عده اي مي شود !!!!!!
خیلی از خیابانهای تهران اسامی و افرادی گذاشته شده اند که نه ایرانی هستند و نه مشاهیر علم و ادب و ... و حتی تلفظ کردن اسمشان هم سخت است و گاهی مردم مخففشان هم میکنند !! حالا دوستان بعد 40 سال اسم یکی دونفر
هنرمند را میخواهند روی خیابانی بگذارند ( آنهم هنرمندان مردمی که در قلب مردم هستند و نه سیاسیون ) دوستان سیاستمدار بهشون برخورده که مثلا آقای شجریان چرا بهشون گفته سرود ای ایران را برای ایران و مردمم خوانده ام نه برای کمپین تبلیغاتی رئیس جمهور سابق
با سلام ؛ من با این مقاله شما موافق نیستم .
شهر تهران و شهرداری تهران موارد متعددی برای رسیدگی دارد .
هر موردی جای خود دارد و با توجه به بی توجهی های شدیدی که به شاعران و هنرمندان شده است و می شود این نام گذاری ها بسیار بجا و قابل قبول می باشد.
سلام . مگر در نامگذاری خیابانهای احمد قیصر ، فتحی شقاقی ، بابی ساندز ، حجربن عدی ، پاتریس لومومبا و.... مقبول بودن یا مشهور بودن در نظر گرفته شده . مثلا احمد قیصر چه خدمت بزرگی برای ملت ایران انجام داده است یا چند ایرانی یا تهرانی او را می شناسند ؟؟؟؟؟
این بازی ها رو باید از مسجد جامعی پرسید.
اختلاف شما درست میکنید که فکر میکنید همه باید طبق نظر شما رفتار کنند
اتفاقا این یه کارشون خوب بود
اتفاقا اون شاعره پرونده اش برای مردم کاملا پذیرفته است.مشکل افراد هنرمند نیستند مشکل شما با آن افکار متناسب با عهد بادیه نشینی است.
واقعاً كه موضع گيري بي جايي كرديد. همينكه نام چند شاعر و يا شاعره ي قابل تقدير را شنيديد يادتان افتاد كه شهرداري و شوراي شهر رسالت ديگري چون مسيل تميز كردن دارند؟ چطور وقتي نام شيخ نمر را بر روي يك خيابان اصلي گذاشتند و يك شبه تابلوي آنرا هم زدند هيچ رسالتي در كار نبود؟!! مشكل اهم و اهم تر نيست، مهم هر آنچه شما و امثال شما مي پسنديد است.
وقتی آدرس یک خیابان عوض می شود هزینه تغییر آدرس پستی به شرکتها در تغییر سربرگ و.... و یا آدرس یابی به شهروندان تحمیل می شود.
این مفید ترین کاری بوده که تا حالا شورای شهر تهران در این چند دهه انجام داده . لطفا این کار رو کم اهمیت جلوه ندین
آن شاعره حق بزرگی به ادبیات این آب و خاک دارد و باید زودتر از اینها خیابانی را به نام او می کردند آیا شما ترجیح می دادید نام چند عرب بر روی خیابانهای ایران گذاشته می شد ؟ مطمئن باشید بالای نود در صد از مردم ایران با این نام گذاری موافق هستند . شورای شهر تهران بهترین کار را انجام داد .
دوست عزیز، نام گذاری در تهران بسیار پیچیده تر از مشکلاتی است که مطرح کردید. مگر اسم خیابان تهرانپارس، به حجر بن عدی 38 سال پیش تغییر نیافت؟ چند نفر از اهالی آن منطقه این شخصیت را می شناختند؟ چند نفر از مردم این نام گذاری را قبول داشتند؟ چرا تاکنون هر اسمی که خواستید و گذاشتید، تا به نام مصدق و سیمین می رسد، حساس می شوید؟ فکر نمی کنید یدک کشیدن واژه اسلامی، دردی را دوا نمی کند، بلکه آن مفهوم عمل است که فراموش شده است؟!
چرا زمانی که نام خیابانها محلات و کوچه هایی که نام شعرا و هنرمندان داشت و فله ای به نام افرادی میگذاشتند که حتی ملیت ایرانی ندارند کسی معترض نبود.
یا دم هست در مشهد کوچه مولوی را به کوچه شیخ نمر تغییر دادند و کسی نمیتوانست اعتراض کند. چه خوب که خیابانها را به نام هنرمندانمان و یا افراد موفق جامعه کنیم و چه بهتر که وقتی در قید خیات هستند این کار را انجام دهیم. با این کار راه درست گام برداشتن در زندگی را به نوجوانان و جوانانمان نشان داده ایم.
نامگذاری یک خیابان ویک محل به نام یک فرد به معنی تایید همه نظرات و مواضع اون شحص نیست . این افراد معروفند و کم و بیش خدماتی به فرهنگ کشور کرده اند . چه اشکالی داره یه جایی هم به نام اونها باشه . مثلا وقتی خیابانی به نام خیام داریم یعنی همه نظرات و شعرهای خیام رو قبول داریم ؟؟؟ مسلما نه . پس مته به خشخاش نذارید و کمی بزرگوار باشیم .....
کلا با نامگذاری خیابانها با نام اشخاص مخالفم . آدم یاد قبرستان می افتد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی